Katalog

Renata Kubala-Grabarz, 2017-01-27
Bochnia

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Poznajemy kontynenty - Azja" - dzieci 5 i 6-letnie

- n +

Renata Kubala-Grabarz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Grupa 5 i 6-latki
Temat: „Palcem po mapie –
poznajemy kontynenty – Azja”

DATA ZAJĘĆ: 15.11.2016r.
CELE OGÓLNE:
• Poszerzenie wiedzy dzieci na temat kontynentu – Azja
• Wzbogacenie informacji na temat charakterystycznych obszarów Azji, zapoznanie z Chinami
• zapoznanie dzieci z wyglądem i życiem współczesnej indyjskiej ulicy
• poznanie podstawowych informacji na temat Chin
• poznanie sztuki kaligrafii i pisma chińskiego
• ukazanie symboli związanych z językiem chińskim
• zapoznanie z najpopularniejszymi zwierzętami żyjącymi w Azji

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
• potrafi wskazać na mapie Azję
• wie, jak wygląda flaga Chin
• wypowiada się na temat indyjskiej ulicy
• poznaje chińskie pismo
• próbuje rysować chińskie znaki
• wymienia zwierzęta żyjące w Azji

METODY PRACY:
• Słowna: opowiadanie, rozmowa, objaśnienia
• Czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania
• Oglądowa: pokaz ilustracji, pomocy wykorzystywanych w zajęciu

FORMY PRACY:
• indywidualna
• grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: głowa smoka, zagadki na temat Chin, ciekawostki związane z Chinami, chińskie znaki, informacja o języku i liczbach, chińskie liczby, zdjęcie polskiej ulicy; zdjęcia z ulic w Indiach, opis indyjskiej ulicy, flaga Chin, pałeczki chińskie, japonki, obrazki zwierząt Azji: panda wielka, orangutan, tygrys

PRZEBIEG:
1. „List od Lin Likun” - Prowadzący wita wszystkich i zaprasza do kręgu. Następnie pokazuje dzieciom karton przypominający paczkę i pyta je, czy są ciekawe, co jest w środku? Paczka została przyniesiona przez listonosza i adresowana jest do dzieci, np. z Przedszkola nr … w … Nadawcą paczki jest dziewczynka, Lin Likun. Wspólnie otwieramy paczkę i oglądamy jej zawartość, na którą składają się, np. flaga Chin, pałeczki, zdjęcie pandy, wachlarz. Prowadzący w tym czasie odczytuje list.
Zagadki słowne dotyczące nazwy kontynentu.
Spróbujmy zgadnąć, gdzie…
• spotkamy pandę?
• możemy zobaczyć Wielki Mur?
• możemy zatańczyć ze smokiem?
• zjemy obiad pałeczkami?
• mieszka najwięcej ludzi?
Jeśli dzieci mają trudności z odgadnięciem naszych wskazówek, możemy poprosić o ułożenie nazwy kraju z rozsypanki literowej.

Nǐ hǎo (Dzień dobry) Kochani Przyjaciele z Polski,
mieszkam w Chinach i bardzo chciałabym, abyście poznali moją ojczyznę. W paczce, którą dla Was przygotowałam, znajdziecie kilka przedmiotow z mojego kraju, m.in. chińską flagę − czerwoną z żołtymi gwiazdami. A jak wygląda flaga Polski?

Poza tym, w paczce są pałeczki, ktorych używam na co dzień do jedzenia oraz zdjęcie mojego ulubionego zwierzaka – wiecie co to za zwierzę? A umiecie wskazać moj kraj na mapie? Sprobujcie.

Mam nadzieję, że dowiecie się dziś na lekcji wielu ciekawych rzeczy na
temat Chin. Waszej szczegolnej uwadze polecam zapoznanie się z materiałami
poświęconymi rezerwatowi Jiuzhaigou oraz poznanie legendy o Dwunastu
Zwierzętach z chińskiego horoskopu. Przygotowałam dla Was także rożne
zadania do wykonania. Mam nadzieję, że sobie z nimi poradzicie.
Życzę Wam udanej wyprawy i dobrej zabawy.
Z pozdrowieniami z Chin,
Lin Likun

2. „Azja” – ciekawostki na temat kontynentu. Chiny jako jeden z najciekawszych rejonów Azji zobrazowanych zdjęciami.

3. „Od rysunku do języka”
Na pewno każdy z nas spotkał się z wyrażeniem: „to dla mnie chińszczyzna”, które oznacza, że coś jest dla nas trudne lub Scenariusz: Pisane znakami – chińskie pismo dla każdego – Monika Prus niezrozumiałe. Ale czy rzeczywiście język chiński jest taki trudny? Prowadzący pokazuje dzieciom symbole i słowa zapisane transkrypcją pinyin, pokazuje podobieństwa znaków do rysunków oraz wyjaśnia pojęcie ‘kaligrafii’ i opowiada o chińskim języku.

4. „Zaklęte liczby”
Prowadzący pokazuje dzieciom planszę przedstawiającą liczby zapisane w języku chińskim. Każde dziecko losuje karteczkę z liczbą, którą następnie stara się zapisać. Prowadzący opowiada o znaczeniu i symbolice liczb w języku chińskim.

5. „Indyjska ulica”
Nauczyciel ustawia ławki w dwóch równoległych rzędach, pomiędzy którymi będzie biegła indyjska ulica. Na ławkach i krzesełkach umieszcza karteczki z nazwami osób i rzeczy charakterystycznych dla jej wyglądu: zaklinacz węży, fakir, słoniowa taksówka, sprzedawca sari, sprzedawca turbanów, pucybut, sprzedawca ozdób, sprzedawca pamiątek.
Nauczyciel prezentuje dzieciom również zdjęcia polskiej i indyjskiej ulicy, zaś dzieci wyliczają dzielące je różnice. Nauczyciel pyta, kogo nie spotkamy na polskiej ulicy, jakich zwierząt i przedmiotów nie znajdziemy w Polsce? Następnie, opowiada o indyjskiej ulicy, prezentując przy tym zdjęcia. Na indyjskiej ulicy dzieje się bardzo wiele. Po obu jej stronach, często w wejściach do domów, ustawiane są różne stragany z pamiątkami (statuetki Buddy, różnej wielkości figurki słoni, ozdoby, torby ze skrawków materiału) bądź biżuterią wyrabianą na oczach kupujących. Dominują szklane lub metalowe bransolety, naszyjniki, kolczyki, pierścionki. Trzecim popularnym tworzywem jubilerskim jest kamień. Nie brakuje stoisk z przyprawami: kurkumą, kuminem, chili, cynamonem, sproszkowanym imbirem. Sprzedawane są też owoce – najbardziej popularne to banany, pomarańcze, papaja. Ciągle jeszcze w niektórych miejscach można spotkać słonie wykorzystywane jako ciężarówki lub taksówki, choć coraz częściej zastępowane są przez samochody, a same stają się atrakcją turystyczną. Nie musisz samodzielnie czyścić butów, wystarczy, że wyjdziesz na ulicę, a na pewno na rogu jakiegoś domu spotkasz czyścibuta, który za stosowną opłatą zrobi to za ciebie. Wszechobecnym środkiem transportu jest rower, łatwo możesz przemieścić się rowerową taksówką, zwaną rikszą. Niekiedy na ulicach możesz spotkać małpy. Wówczas uważaj, bo są one skłonne do psikusów i możesz stracić owoc, który właśnie jesz lub chustkę, którą masz na głowie. Na indyjskiej ulicy panuje hałas, zgiełk i rwetes. Nie obowiązują tu żadne reguły ruchu drogowego, musisz uważać na samochody, rowery, słonie, riksze, przeciskać się koło straganów, być ostrożnym, gdyż nadal tamtejsze kobiety przenoszą na głowach znaczne ciężary i pakunki. Nierzadko spotkasz też swobodnie poruszającą się po ulicy krowę. Kiedyś jej pojawienie się na ulicy wiązało się z zatrzymaniem ruchu i oczekiwaniem aż sama przejdzie. Obecnie przeprowadza się ją tak jak każde inne zwierzę, choć nadal jest ona wyjątkowym zwierzęciem. Zwyczajowo pierwszy wypieczony placek razowy, pełniący w Indiach funkcję chleba, pozostawiany jest dla krowy.

6. „Spacer wśród tłumu”
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Pierwsza z nich ma dotrzeć z jednego końca ulicy na drugi z „bagażem” na głowie na wzór hinduskich kobiet, które w ten sposób przenoszą przedmioty. Dzieci z drugiej grupy poruszają się w sposób swobodny, w różnych kierunkach, zgodnie z rolą przydzieloną im przez nauczyciela. I tak, sprzedawca sari zachwala swój towar, kierujący rikszą jedzie nią szybko, słoniowe taksówki spacerują dostojnie, a pozostałe dzieci biegają. Cała ulica zastyga bez ruchu na hasło „Święta krowa”, zaś ożywia się na hasło „Przeszła”.

7. „Zwierzęta Azji”
Dzieci zgromadzone są wokół obrazków, które stworzone są z puzzli. Zadaniem dzieci jest rzucać kostką i odsłaniać określone elementy obrazków, które przedstawiają najpopularniejsze zwierzęta Azji: Panda Wielka, Orangutan, Tygrys.

8. Zabawa japońska - Wachlarz – wykonanie wachlarza techniką orgiami.

9. Miś Panda – wykonanie misia pandy z wcześniej wyciętych elementów.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.