Katalog Mirosław Sałek, 2017-01-20 Polska Matematyka, Konspekty Mnożenie ułamków w klasie VKONSPEKT DO LEKCJI MATEMATYKI Prowadzący: Mirosław Sałek Klasa: V a Czas trwania: 45 min. Temat lekcji: Mnożenie ułamków. Cel ogólny: Umiejętność mnożenia ułamków. 1 . Cele operacyjne: Uczeń zna: algorytm mnożenia ułamków algorytm mnożenia liczb mieszanych Uczeń rozumie: algorytm mnożenia ułamków algorytm mnożenia liczb mieszanych Uczeń potrafi: mnożyć dwa ułamki zwykłe mnożyć ułamki przez liczby mieszane lub liczby mieszane przez liczby mieszane skracać przy mnożeniu ułamków 2. Metody nauczania: podająca ćwiczeniowa 3. Zasady nauczania: systematyczności stopniowania trudności świadomego i aktywnego udziału ucznia w procesie nauczania i uczenia się 4. Formy organizacji pracy na lekcji: praca z całą klasą indywidualna jednolita 5. Środki dydaktyczne: – podręcznik, zeszyt ćwiczeń, tablica interaktywna, projektor, komputer PRZEBIEG LEKCJI 1. Czynności organizacyjne - przywitanie się z uczniami - sprawdzenie listy obecności. Uczniowie witają się z nauczycielem. 2. Wprowadzenie do tematu lekcji. Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się mnożeniem ułamków. 3.Podanie tematu lekcji. Zapiszcie sobie temat lekcji: Mnożenie ułamków. 4.Realizacja tematu. Wiemy już, że obliczając ułamek liczby naturalnej, mnożymy ułamek przez tę liczbę. Podobnie będziemy postępować obliczając ułamek dowolnego ułamka – będziemy wykonywać mnożenie. Obliczając iloczyn dwóch ułamków, mnożymy licznik pierwszego ułamka przez licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego ułamka przez mianownik drugiego ułamka. 2/5⋅ 3/7=2/5⋅3/7=6/35 4/9 ⋅ 1 i 2/3=4/9⋅5/3=20/27 Gdy mnożymy liczby mieszane, zamieniamy te liczby na ułamki niewłaściwe. 2 i 2/3 ⋅ 3 i 1/5 = 8/3⋅16/5 = 128/15 = 8 i 8/15 Gdy mnożymy ułamki, możemy uprościć obliczenia, wykonując skracanie. Zadanie 1 Oblicz: 3/5⋅ 2/7 4/5⋅ 3/8 3/4⋅ 8/9 7/15⋅ 10/21 2 i 3/4⋅ 1/2 5/9⋅ 4 i 1/10 2 i 1/2⋅ 5 i 1/3 3 i 3/4⋅ 4 i 1/5 5 i 6/7⋅ 4 i 2/3 4/5⋅ 2/9⋅ 6/7⋅ 7/8 4/7⋅ 1 i 3/4⋅ 3 1/2 1 i 5/8⋅3 i 1/5⋅ 2/26 Zadanie 2 Oblicz: ((3 )/7)^2 ((2 )/5)^2 ((8 )/7)^2 (1 (1)/8)^2 ((1)/2)^3 ((2)/3)^3 (2(1)/2)^3 (1(1)/4)^3 5. Zadanie pracy domowej. Zadanie 3 Znajdź liczbę, która stanowi (4)/5 liczby 3 i 1/2 Znajdź liczbę stanowiącą (3)/4 połowy liczby 5 i 4/5 Zadanie 4 Oblicz: (1/2 - 2/5)⋅6 i 2/3 4 ⋅3 1/8 -(2 i 1/2)^2 1 i 1/8 ⋅(4 i 3/5 - 2 i 7/10 ) + (1/2)^3 6. Podsumowanie. – O czym mówiliśmy na dzisiejszej lekcji? – Czego nowego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji? – Które ćwiczenie sprawiło wam trudność i dlaczego? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |