Katalog

Weronika Mruk-Kujawa, 2017-01-20
Chorzów

Edukacja czytelnicza, Artykuły

Możliwości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy bibliotekarza szkolnego.

- n +

Wizerunek biblioteki szkolnej w ciągu ostatnich kilku lat uległ zmianie. Wykorzystywanie w pracy bibliotekarza szkolnego technologii informacyjnej i komunikacyjnej stało się koniecznością. Przejawia się to między innymi w:
•zautomatyzowaniu czynności bibliotekarza poprzez użytkowanie programów
do kompleksowej obsługi biblioteki szkolnej w zakresie gromadzenia, opracowania
i udostępniania zbiorów,
•udostępnianiu katalogu online,
•posiadaniu własnej strony internetowej, reklamującej je jako nowoczesne centrum informacji,
•wykorzystywaniu w pracy narzędzi do komunikacji z innymi (np. Facebook, e-mail, GG, Skype),
•prowadzeniu dokumentacji bibliotecznej, kroniki bibliotecznej,
•prowadzeniu zajęć, imprez bibliotecznych, konkursów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Jednym z narzędzi wzbogacającym i wspomagającym prace bibliotekarza szkolnego
jest prezentacja multimedialna. Zdaniem autora można ją wykorzystać w wielu obszarach działalności biblioteki, między innymi w:
1.Realizacji zajęć bibliotecznych z edukacji czytelniczej i medialnej.
2.Opisu działalności biblioteki szkolnej, jej reklamy.
3.Prowadzeniu multimedialnej kroniki bibliotecznej.
4.Informowaniu o bieżących sprawach biblioteki, nowościach, zapowiadanych wydarzeniach.
5.Dokumentowaniu działań bibliotecznego wolontariatu.
6.Wzbogacaniu imprezy bibliotecznej.
7.Prezentowaniu treści szkoleniowych podczas warsztatów dla bibliotekarzy szkolnych, konferencji.

Prezentacja jako środek dydaktyczny wykorzystywany w realizacji edukacji czytelniczej i medialnej umożliwia bibliotekarzowi przedstawienie danego tematu w atrakcyjny sposób. Uczniowie posiadają bardzo dobrze wyćwiczoną wyobraźnię, dzięki czemu o wiele sprawniej zapamiętują elementy, które mogą zobaczyć, wyimaginować sobie, niż wyłącznie usłyszane słowa. Stworzenie bazy tematów pozwala na ich wykorzystanie na lekcjach bibliotecznych i doraźnych zastępstwach. Dużym atutem jest to, że raz utworzoną prezentację można wyświetlać wielokrotnie, w razie potrzeby modyfikując jej treści w zależności od danej grupy uczniów. Prezentacja ułatwia uczniom sporządzanie krótkich notatek, porządkowanie wiedzy, co przekłada się na lepsze rozumienie i zapamiętywanie. Uczniowie mogą uczyć się notowania nielinearnego na podstawie tytułów slajdów, tworząc na przykład mapy myśli. Wizualizacja treści wzbogaca tok lekcji. Opcjonalnie prezentację można opublikować
na przykład na stronie internetowej biblioteki, co pozwoli na samodzielne powtórzenie i utrwalenie treści przekazanych uczestnikom zajęć. Umieszczenie hipertekstu pozwoli z kolei uczniom na dotarcie do dodatkowych źródeł informacji. Prezentację można też wzbogacić o pytania sprawdzające rozumienie i opanowanie przestawianych treści. Narzędziem wspomagającym może być na przykład system CPS IR (Classroom Performance System Interwrite Response). Oprogramowanie wraz z interaktywnymi pilotami ułatwia szybkie testowanie wiedzy, głosowanie i zbieranie opinii. Wyniki wyświetlane są natychmiastowo na ekranie projekcyjnym, przedstawiając procentowy rozkład odpowiedzi całej klasy.

Prezentacja multimedialna z powodzeniem jest również wykorzystywana do opisu działalności prowadzonej przez bibliotekę szkolną. Stanowi wtedy dodatkowo jej reklamę. Promuje swoje usługi aktualnym i przyszłym użytkownikom, np. podczas dni otwartych szkoły. Prezentować wtedy może: lokal, wyposażenie, strukturę zbiorów, stan czytelnictwa, historię biblioteki, ciekawe wydarzenia, prowadzone działania edukacyjne, kulturalne i społeczne.

Kolejnym obszarem, w którym może przydać się prezentacja jest prowadzenie multimedialnej kroniki bibliotecznej. Może ona stanowić alternatywę do kroniki tradycyjnej, drukowanej w formie księgi bądź jej uzupełnienie. Forma elektronicznego relacjonowania działalności oraz ważnych wydarzeń z życia biblioteki szkolnej stwarza nowe, ciekawe możliwości jak: wzbogacenie o dodatkowe elementy multimedialne (dźwięk, nagrania audio i wideo, animacje), udostępnienie jej szerokiej rzeszy odbiorów (nauczycielom, uczniom i ich rodzicom), zamieszczenie na szkolnej witrynie internetowej oraz stworzenie kopii tradycyjnej księgi kroniki. Dzięki temu wielu osobom będzie dużo łatwiej sięgnąć do prezentacji i z ciekawością obejrzeć pokaz slajdów przedstawiający życie biblioteki szkolnej.

Innym przykładem zastosowania prezentacji jako narzędzia wspomagającego pracę bibliotekarza szkolnego może być podawanie bieżących informacji, aktualności, nowości, zapowiedzi wydarzeń wyświetlanych na szkolnym telebimie na korytarzu szkolnym. Może zachęcać do wchodzenia na biblioteczną stronę internetową oraz korzystania z katalogu online. W tym zakresie stanowi informator dla wszystkich uczniów, nie tylko tych, którzy zdecydowali się odwiedzić bibliotekę.

Prezentacja multimedialna jest użytecznym narzędziem do dokumentowania działań bibliotecznego wolontariatu. Stanowi ciekawy dokument pracy uczniów. Taka forma sprawozdawczości umożliwia gromadzenie bogatego materiału wizualnego realizacji zadań wolontariatu, który można demonstrować na szkolnej stronie internetowej. Zadaniem prezentacji staje się motywowanie uczniów do aktywności, promowanie postaw altruistycznych i społecznikostwa w środowisku szkolnym, zachęcanie nowych uczniów do angażowania się w życie biblioteki szkolnej.

Jako narzędzie wspierające pracę bibliotekarza prezentacja może wzbogacać imprezy biblioteczne. Stanowić może na przykład ciekawą formę konkursu lub turnieju czytelniczego. Dzięki medialnej formie pytań łatwiej skupia uwagę. Ułatwieniem dla organizatorów, ciekawostką dla uczestników może być system CPS IR, o którym już wspomniano wcześniej. Prezentacja może także stanowić część spotkania autorskiego. Poszczególne slajdy zawierać będą informacje o życiu zaproszonego gościa, fragmenty jego twórczości, grafikę. Wzbogacanie i uatrakcyjnienie imprez poprzez wykorzystanie prezentacji multimedialnej pozwala uczniom dostrzec możliwości wykorzystania ICT.

Prezentacja multimedialna wspomaga prowadzenie przez bibliotekarza warsztatów, szkoleń, spotkań z bibliotekarzami innych szkół. Pozwala też na prezentację różnych rozwiązań i pomysłów przez uczestników spotkania. Umożliwia przedstawianie ciekawych form pracy nauczycieli bibliotekarzy w przejrzysty i ciekawy sposób. Może także stanowić inspirację do wymiany doświadczeń, dyskusji, doskonalenia własnego warsztatu pracy.

Dodatkowo bibliotekarz zachęcać może uczniów do wykorzystywania prezentacji multimedialnej jako formy pracy konkursowej oraz sposobu realizacji projektu edukacyjnego obowiązkowego w szkołach gimnazjalnych. W ICIM przygotowywane są niemal wszystkie projekty niezależnie od osoby koordynującej jego realizację.

Jak wynika z przedstawionych możliwości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy bibliotekarza szkolnego, można stwierdzić, że jest ona uniwersalnym i użytecznym narzędziem wspomagającym jego pracę. Może być wykorzystywana w różnych obszarach jego działalności. Ułatwia i uatrakcyjnia pracę, a przy tym pozwala uczniom na interesujący odbiór przekazywanych przez bibliotekarza treści informacji.

Weronika Mruk-Kujawa
Gimnazjum nr 11 w Rudzie Śląskiej
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.