Katalog

Anna Kruk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

W krainie baśni "Śpiąca Królewna" - scenariusz zajęć z grupą dzieci 6-letnich.

- n +

W krainie baśni "Śpiąca Królewna" - scenariusz zajęcia z grupą dzieci 6-letnich

Drama jest sposobem poznawania świata za pomocą działania. Aby powstała drama - wszystkie dzieci muszą się umówić, uwierzyć w kłamstwo. Wprowadzając w świat fikcji, wmawiamy sobie i innym "Jestem piękną królewną, a wy krasnoludkami". Patrzcie "mam krasnoludka"(ręce zaciśnięte), co on czuje? Wymyślamy wyimaginowane problemy- "Widzicie tam księżycowy krajobraz? Są tam jakieś istoty? Co one tam robią? Umożliwiamy dzieciom, aby nabrały przekonania, że one same wymyślają! Zadawane pytania dotyczą rzeczywistości oraz fikcji. Co się dzieje? Dlaczego tak się dzieje? Co by było, gdyby? Co o tym sadzisz? Pobudzamy dzieci do refleksji, analizy, poznawanie prawdy o życiu i świecie.

W przedstawionym scenariuszu proponuję wiele technik dramowych wykorzystujących przede wszystkim spontaniczność, chęć aktywnego działania i naturalną potrzebę zabawy. Stosowane techniki dramowe sprawiają, że problemy bohaterów literackich stają się bliższe dzieciom. Zaangażowanie dzieci budzi wyobraźnię, zmusza do poszukiwań twórczych, wyzwala indywidualne możliwości każdego dziecka.

Zajęcia te odbyły się w ramach tematu kompleksowego: "Jesteśmy uprzejmi i życzliwi dla innych"

Treści programowe:
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
- Stwarzanie ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, przyjaźni, współpracy oraz opiekuńczości wobec potrzebujących pomocy
- Uświadomienie dzieciom wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci


Cele: Pobudzenie dzieci do twórczego działania i samodzielnego myślenia
Cele szczegółowe:
Dziecko
- Zna baśń o "Śpiącej królewnie"
- Potrafi działać w zespole
- Umie komunikatywnie wypowiadać się
- Wyraża gestem, ruchem i mimiką różne stany uczuciowe
- Wie, że należy eliminować impulsywne i agresywne zachowanie się
Metoda: drama
Technika: rozmowa, rysunek, etiuda pantomimiczna, rzeźba, improwizacja werbalna, scenki improwizowane.
Pomoce: strój królewny, królewicza, koce, poduszka, koń na biegunach, kartki papieru, mazaki, nagranie z muzyką do tańca.
Forma: z całą grupą, w grupach, indywidualna

Przebieg:
1. Zamieniam się w reportera, pytam dzieci, "Jaką bajkę lubicie najbardziej? Zwracam się do was, bo jesteście przecież ekspertami w tej dziedzinie(dzieci znają znaczenie tego słowa).Proszę o odpowiedź z uzasadnieniem.
2. Jaką bajkę czytaliśmy ostatnio? (Śpiąca królewna).
3. Jak zaczynała się ta bajka? Przypomnienie treści bajki przez dzieci.(Opowiadają treść do urodzin księżniczki).
4. Podział grupy na chłopców i dziewczynki. Dziewczynki przebierają się za wróżki i przygotowują (rysują) prezent dla królewskiego dziecka.
Chłopcy zebrani wokół mnie przygotowują posłanie z koców i poduszek, kładą lalkę jako królewskie dziecko. Wspólnie wybierają dziewczynkę do roli królewny.
5. Dziewczynki- wróżki przedstawiają siebie i swoje prezenty np. Jestem wróżką wiedzy obdarowuję księżniczkę książką, aby była mądra. Jestem złotą wróżką i wręczam księżniczce pierścień, który odmienia każde zło.
6. Po prezentacji wróżek i złożeniu prezentów pytam dzieci, "Kto był nieproszonym gościem na chrzcie królewny?". Co powinniśmy zrobić, aby nie dopuścić do przyjścia złej wróżki? (Zbieram propozycje dzieci)
7. Ustalamy, że zespolimy wszystkie siły i utworzymy smoka, który odstraszy złą wróżkę(rzeźba).
8. Wspólnie zastanawiamy się, czy "Smok" to dobry pomysł na złą wróżkę. Szukamy innych sposobów, aby przekonać złą wróżkę. Podział na dwie grupy- jedna grupa wyraża złość (pantomima)- grozi wróżce, druga prosi ją, aby zmieniła się.
9. Aby do końca przekonać złą wróżkę, dzieci opowiadają jej, jacy są dobrzy i co ostatnio dobrego zrobili, przypominają jej, że można być dobrym.
10. Dzieci tworzą duże koło i przelewają swoje dobro na wróżkę (impuls).
Zła wróżka, w którą się wcieliłam, opowiada, że czuje całe dobro, które do niej przeszło, czuje jak złość we mnie znika. Dziękuję dzieciom, że pomogli mi zmienić się w dobrą wróżkę.
11. Co było dalej w bajce - po stu latach pojawił się książę, który zbudził królewnę. Zamieniam chłopców w królewiczów, wybrana dziewczynka przebiera się za Różyczkę. Królewicze przyjeżdżając na koniu "budzą" Śpiącą królewnę, każdy na swój sposób. (Śpiewając piosenkę, udając budzik, łaskocząc królewnę).
12. Wesele- scenka improwizowana, bal przy muzyce. Królewicze i wróżki w dwóch rzędach. Królewicze podchodzą do wróżek i zapraszają je do tańca. Wspólny taniec przy muzyce.
13. Podziękowanie dzieciom.

Opracowanie: Anna Kruk

Wyświetleń: 6730


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.