Katalog Monika Ignaczak , 2017-01-11 Zgierz Zajęcia przedszkolne, Scenariusze "Bezpieczna droga” – utrwalenie przepisów ruchu drogowegoCel główny: • Wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych • Utrwalanie posiadanej wiedzy na temat zasad ruchu drogowego Cele operacyjne: Dziecko : • tworzy wypowiedzi na określony temat • rozpoznaje i nazywa znaki drogowe: przejście dla pieszych, sygnalizator świetlny • wie, co oznaczają dla pieszych kolory świateł sygnalizatora • rozumie zasady przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych • improwizuje piosenkę ruchem Metody : • słowna: objaśnienia, rozmowa, wiersz • oglądowa: pokaz, obserwacja • czynna: zadań stawianych do wykonania • pedagogiki zabawy Formy pracy: • praca indywidualna • praca z całą grupą Środki dydaktyczne : zagadka słuchowa, ilustracje, tekst wiersza „Raz na jezdnię wlazła gapa…”, tamburyno, słoneczka, chmurki, papierowe samochodziki, magnetofon, płyta z nagraniem Przebieg zajęć: 1. Zabawa ruchowa „Powitanie” (wg pedagogiki zabawy). Dzieci dobierają się parami, na sygnał wykonują polecenia nauczycielki, np. „Witają się nasze rączki”- dzieci dotykają się rączkami, itp. 2. Zagadki słuchowe „Odgłosy z ulicy”. Nawiązanie do tematu. Dzieci słuchają zagadki muzycznej z płyty CD . Po wysłuchaniu próbują odgadnąć miejsce, z którego pochodzą dźwięki. 3. Wysłuchanie krótkiego tekstu „Raz na jezdnię wlazła gapa…” - rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego problemów z poruszaniem się po ulicy i przechodzeniem przez jezdnię. „Uliczne sygnały” Raz na jezdnię wlazła gapa, Taka gapa, że aż strach. Ktoś za kołnierz gapę złapał, Ktoś za gapą krzyknął: Ach! Ach ty gapo, co ty robisz! Tu jest jezdnia, chyba wiesz! Autobusy, samochody, Motocykle pędzą też. Uliczne sygnały zna duży i mały, Uliczne sygnały trzeba dobrze znać. Gdy światło zielone, na drugą idź stronę, Lecz kiedy jest czerwone, wtedy musisz stać. 4. Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest ulica? * Do czego służy jezdnia? * Po co są chodniki na ulicach? * Gdzie należy przechodzić przez jezdnię? * Kto wie, jak nazywa się ulica , przy której mieszka? 5. Zabawa ruchowo – rytmiczna przy muzyce „Samochody” (Pedagogika zabawy) z wykorzystaniem małych kół imitujących kierownicę. 6. „Sygnalizator świetlny”- praca z obrazkiem. Dzieci siedzą w gromadce przed tablicą. Nauczycielka pokazuje obrazek z przejściem dla pieszych i przeprowadza krótką rozmowę z dziećmi. - W jakich miejscach możemy przechodzić przez ulicę? - Jak nazywają się te miejsca? - Jakie zwierzątko z zoo przypomina przejście dla pieszych i dlaczego? Następnie pokazuje sylwetę sygnalizatora świetlnego. - Jak nazywa się to urządzenie? - Do czego służy? - Jakie są kolory na sygnalizatorze i co one oznaczają? Następnie nauczycielka pokazuje dzieciom dwa obrazki sytuacyjne „Przejście dla pieszych”- z brakiem odpowiedniego koloru światła na sygnalizatorze. Zadaniem dzieci jest wybranie spośród różnych kolorów odpowiedniego i przyporządkowanie go do odpowiedniej sytuacji na obrazku. 7. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Przechodzimy przez ulicę”. Dzieci ustawiają się w kole. śpiewają rymowankę pokazując za nauczycielką ruchy i gesty. Jedna noga, (dzieci twarzą do środka koła wysuwają jedną nogę do przodu) Druga noga, (dzieci wysuwają drugą nogę) Już do przejścia jest gotowa.( 4 kroki w miejscu) Popatrz w lewo, (skręt ciała w lewą stronę) Popatrz w prawo, (skręt w prawą stronę) Teraz przejść już możesz żwawo.(4 kroki po obwodzie koła) 8. Zabawa „Prawda czy fałsz”. Przedstawienie dzieciom różnych sytuacji i próba ich prawidłowej oceny. Każde dziecko otrzymuje słoneczko i chmurkę. Po usłyszeniu zdania wypowiedzianego przez nauczycielkę dziecko wybiera odpowiedź tak (słoneczko) lub nie (chmurka) i podnosi do góry. 1. Przechodzimy na drugą stronę ulicy po pasach? 2. Bawimy się w pobliżu ulicy? 3. Przebiegamy przez ulicę? 4. Przechodzimy przez ulicę, gdy pali się czerwone światło? 5. Jeździmy w samochodzie siedząc w foteliku i przypinamy się pasami? 6. Dziecko może kierować samochodem? 7. Nosimy światełka lub ubranie z odblaskami, aby być widocznym na drodze? 9. Zabawa relaksacyjna „Mój samochodzik” w połączeniu z ćwiczeniem artykulacyjnym. Dzieci siedzą na obwodzie koła. Na wstępie dzieci w powietrzu kreślą „ koła”. Następnie każde otrzymuje planszę z narysowanymi konturami samochodu. Nauczycielka ustala, że dzieci będą przesuwały palcem po linii konturu z jednoczesnym wypowiadaniem rymowanki. „Dziś samochód ładny mam, jeżdżę sobie tu i tam”. 10. Słuchanie piosenki „Uwaga – czerwone światło”. Dzieci siadają do stoliczków, słuchają piosenki i zapełniają kolorem wcześniej otrzymane kontury samochodu. 11. Minki – ewaluacja. Podsumowanie zajęcia, podziękowanie dzieciom za aktywną pracę. Opracowała: Monika Ignaczak Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |