Katalog Anna Spustek, 2017-01-11 Lublin Przyroda, Scenariusze scenariusz lekcji przyrody w klasie 4 "Rośliny w lesie tworzą warstwy"SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE IV Dział programowy: Obserwacje życia w okolicy. Temat lekcji: Rośliny w lesie tworzą warstwy. Cele lekcji: Cel ogólny: - zapoznanie z warstwową budową lasu i warunkami panującymi w każdej z warstw. Cele szczegółowe: Uczeń: - wymienia warstwy roślinności w lesie; - podaje przykłady roślin tworzących poszczególne warstwy lasu; - przyporządkowuje rośliny do określonej warstwy lasu; - zna warunki panujące w każdej z warstw lasu pod względem wilgotności, siły wiatru i nasłonecznienia; - dokonuje porównania warunków panujących w poszczególnych piętrach lasu; - rozpoznaje na podstawie opisu nazwę warstwy lasu; - aktywnie pracuje na lekcji; - współpracuje w zespole; Formy pracy: indywidualna, zespołowa. Metody: pogadanka, praca z tekstem, praktyczna – ćwiczeniowa. Środki dydaktyczne: karty pracy dla uczniów, plansze edukacyjne, podręczniki, zeszyty ćwiczeń. Przebieg zajęć Faza wstępna 1. Czynności organizacyjne. 2. Wprowadzenie w tematykę zajęć: - przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji; - określenie celów i tematu lekcji; Faza realizacyjna 1. Przedstawienie warstwowej budowy lasu i roślin tworzących określoną warstwę: - określenie nazw warstw lasu na podstawie schematu w podręczniku i planszy edukacyjnej; - pogadanka na temat gatunków roślin tworzących warstwy w lesie: wyróżnienie i omówienie typowych gatunków roślin poszczególnych pięter lasu; - przyporządkowanie plansz edukacyjnych przedstawiających rośliny leśne do piętra lasu; - praca w zespołach dwuosobowych – zadaniem uczniów jest uporządkowanie otrzymanych nazw gatunków roślin zgodnie z warstwami które tworzą (zał. 1). - uzupełnienie karty pracy (zał. 2) – kolumna nr 1 i 2. 2. Porównanie warunków panujących w poszczególnych warstwach lasu w odniesieniu do nasłonecznienia, siły wiatru, wilgotności. - omówienie warunków panujących w każdej warstwie; - uzupełnienie odpowiednich zapisów w karcie pracy (zał. 2); - sprawdzenie poprawności wykonania zadania; 3. Rozpoznawanie nazw warstw lasu na podstawie ich opisu. - wybrani uczniowie odczytują otrzymane informacje o danej warstwie lasu (zał. 3) – zadaniem pozostałych uczniów jest określenie jej nazwy. Faza podsumowująca 1. Krótkie podsumowanie zajęć: - przypomnienie najważniejszych zagadnień podejmowanych na lekcji; 2. Praca domowa: - wklej do zeszytu kartę pracy; - rozwiąż zadania w zeszycie ćwiczeń ze str. 116 i 117. opracowała Anna Spustek nauczyciel przyrody w SP nr 43 w Lublinie Załącznik 1 Sosna, świerk, dąb, grab, buk, jałowiec, leszczyna, kruszyna, mchy, paprocie, borówki, poziomki, opadłe liście drzew liściastych i iglastych, drobne gałązki. Załącznik 2 warstwa lasu nazwy gatunków roślin warunki życia nasłonecznienie wilgotność siła wiatru Załącznik 3 Do tej warstwy lasu dociera najwięcej światła i panuje najmniejsza wilgotność. Tworzą ją drzewa iglaste na przykład sosny i świerki oraz drzewa liściaste takie jak dęby, buki czy graby. Charakterystyczne rośliny tej warstwy lasu to między innymi: jałowiec, leszczyna, bez czarny. Siła wiatru jest znikoma, panuje tu średnia wilgotność powietrza. Warunki panujące w tej warstwie lasu to mało światła, duża wilgotność oraz bardzo słaby wiatr. Zaobserwować w niej można mchy, paprocie czy borówki. To najniższa warstwa lasu, gdzie panuje największa wilgotność. Tworzą ją opadłe liście drzew liściastych i iglastych, kora oraz drobne gałązki. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |