Katalog

Krystyna Drwal, 2016-12-16
Tarnów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"JAK SIĘ WIOSNA BUDZIŁA? - rozmowa na temat obserwacji przyrodniczych w parku i wiosennych zmian w przyrodzie z wykorzystaniem zagadek przyrodniczych ilustrowanych pacynką Ciekawka".

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 4 – LETNICH.
Temat: „JAK SIĘ WIOSNA BUDZIŁA? – rozmowa na temat obserwacji poczynionych w parku i wiosennych zmian w przyrodzie z wykorzystaniem zagadek przyrodniczych ilustrowanych pacynką Ciekawka”.

Cele ogólne:
- Zapoznanie dzieci z nadchodząca porą roku – wiosna.
- Określanie charakterystycznych cech wiosny na podstawie obserwacji przyrody,
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.
Cele szczegółowe:
Dziecko
- zna nazwę aktualnej pory roku,
- wypowiada się na temat cech charakterystycznych dla tej pory roku,
- zna wiosenne kwiaty,
- rozwiązuje zagadki,
- doskonali logiczne myślenie,
-zna nazwy kolorów.
Metody:
- słowne: rozmowa, opowiadanie Ciekawka, zagadki, objaśnienia, instrukcje
- czynne: ćwiczeń, zadań stawianych do wykonania
- oglądowe: pokaz, obserwacja.
Formy:
- praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna.
Przebieg zajęć:
Wypowiedzi dzieci na temat zmian w przyrodzie.
-Przyszła do nas nowa, wesoła pora roku. Czy wiecie jak się ona nazywa?
-Czy do naszego przedszkola już też przyszła wiosna?
-Co można powiedzieć o wiosennej pogodzie?
-Jakie wiosenne kwiaty znacie? Podajcie ich nazwy, opiszcie wygląd, wyszukajcie wśród obrazków , które wam rozdałam.
Zabawa ruchowa: „Kolorowe Kwiaty”
Nauczycielka rozdaje dzieciom opaski, na którym namalowane są wiosenne kwiaty w określonym kolorze, na dywanie umieszcza duże koła w 4 kolorach: żółty, czerwony, fioletowy, biały. Dzieci tańczą przy muzyce, gdy muzyka milknie dziecko, które ma kwiat w danym kolorze szuka koła w tym samym.
Zabawę powtarzamy kilka razy. Zmieniamy dzieciom opaski z kolorem kwiatów. Dzielimy na sylaby nazwy kwiatów.
Wprowadzenie pacynki Ciekawka, który opowiada swoją historię.
Dzień dobry dzieci! Jestem Ciekawek. To takie śmieszne imię. Tak nazywają mnie ptaki i zwierzęta w lesie, dlatego, że jestem bardzo ciekawy. Lubię wszystko wiedzieć i widzieć. Całą zimę przespałem w dziupli starego drzewa- wierzby. Pewnego dnia coś załaskotało mnie w nos. Budzę się, patrzę, a tu figlarny promyk słońca biega po moim mieszkaniu. Wychyliłem głowę, patrzę, a śniegu ani śladu, tylko spod mchu wychylają się białe dzwoneczki przebiśniegów. Na gałązkach wierzby puszą się kosmate bazie. To już wiosna. Byłem ciekawy, co dzieje się w lesie, na polach i w ogrodach. Właśnie nadleciał skowronek i zaprosił mnie w drogę. Na skraju lasu widziałem maleńkie fiołki i niebieskie przylaszczki. Nad rowem złociły się kaczeńce. Widziałem bociany kołujące nad topolami. Z dala dobiegał mnie warkot traktora ciągnącego pług. Spotkałem dzieci idące na wycieczkę do parku. A co z nimi oglądałem? Odgadniecie?
Co to za kotki na drzewach siedzą?
Myszy nie łowią, ptaków nie jedzą.

Są żółte jak kaczuszki, myślicie, ze mają nóżki?
Nie….wczesną wschodzą wiosną, na mokrej trawie rosną.

Jesteśmy bardzo malutkie, łodygi mamy krótkie
Liliowych główek nie dojrzysz w trawie.
Co my za jedne? Kto zgadł?

Śpiewa wysoko piosenki do słonka,
Głos ma podobny do drżenia dzwonka.

Ciekawek:
Bardzo ładnie rozwiązywaliście moje zagadki. Widziałem, że i wy szukaliście wiosny. Teraz ułóżcie zagadki o tym, co widzieliście w czasie wycieczki do parku.
Dzieci układają własne zagadki.
Zabawa ruchowa przy piosence pt: „Przyleciały bociany”. Nauczycielka rozdaje dzieciom opaski z rysunkiem bocianów. Tańczą, improwizują ruchem treść piosenki.
Ewaluacja zajęcia:
Komu zajęcie się podobało kładzie swoją opaskę do koszyka w kolorze niebieskim, ten, kto nie był zadowolony z przebiegu zajęcia, daje opaskę do koszyka w kolorze czerwonym. Dzieci uzasadniają swoją decyzję.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.