![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Anna Róg, 2016-12-16 Mielec Matematyka, Program nauczania Program innowacyjnych zajęć „Matematyka w różnych dziedzinach nauki”Program innowacji „Matematyka w różnych dziedzinach nauki” przygotowany przez autorkę innowacji – Annę Róg – nauczyciela matematyki, przeznaczony do realizacji w latach 2013 - 2016 1. CEL GŁÓWNY Celem głównym innowacji jest poprawa wizerunku matematyki i zwiększenie zainteresowania uczniów naszej szkoły kontynuacją kształcenia na kierunkach ścisłych i pokrewnych, gdzie kluczowym przedmiotem jest matematyka, poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnego systemu nauczania matematyki na zajęciach dodatkowych finansowanych przez organ prowadzący – Gmina Mielec 2. CELE SZCZEGÓŁOWE a) Opracowanie bazy materiałów dydaktycznych, technik skutecznego uczenia matematyki. W ciągu realizacji projektu powstanie komplet materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczyciela (zbiory zadań otwartych, filmy, prezentacje multimedialne, ciekawostki matematyczne itp.) Całość materiałów zostanie wykorzystana przez nauczyciela prowadzącego oraz uczniów biorących udział w innowacji. b) Wdrażanie uczniów do udziału w różnych konkursach i zawodach w których kluczowym przedmiotem jest matematyka. Posiadając kilkunastoletnie doświadczenie z przygotowania uczniów do szkolnych, powiatowych i wojewódzkich oraz ogólnopolskich konkursów matematycznych będę zachęcać i motywować uczniów do brania udziału w różnych konkursach, które wyłonią najzdolniejszych uczniów. Wykształcenie zdolnego matematyka to także zawodowy sukces nauczyciela i podniesienie prestiżu szkoły. c) Stworzenie bazy informacyjnej i zadaniowej na szkolnej platformie moodle dla uczniów. Platforma będzie zrzeszała wszystkich uczniów biorących udział w innowacji dzięki czemu będzie nieocenionym medium wymiany wiedzy, doświadczeń i materiałów związanych z matematyką. Wszyscy uczestnicy Projektu otrzymają darmowy dostęp do zamieszczanych tam lekcji i materiałów. d) Zorganizowanie lekcji otwartej prowadzonej przez autorytet naukowy Spotkanie z nauczycielem metodykiem lub innym autorytetem w dziedzinie matematyki będzie miało na celu podniesienie rangi stworzonego programu nauczania w lokalnym środowisku. e) Podwyższenie pozycji zawodowej nauczyciela poprzez nabycie nowych doświadczeń. W wyniku samokształcenia poprzez czytanie artykułów naukowych i literatury z zakresu psychologii poznawczej oraz specjalistycznej nauczyciel będzie podnosił swoją wiedzę i umiejętności. f) Wzbudzenie zainteresowania przyjazną matematyką wśród uczniów naszej szkoły. g) Osiągnięcie przez uczestników innowacji większej pewności siebie w kontekście rozwoju przyszłej kariery zawodowej. h) Poszerzenie u uczniów umiejętności poprzez wprowadzenie zagadnień, w których kluczowym elementem są zagadnienia z matematyki. 3. Tematy do realizacji podczas innowacyjnych zajęć: W roku szkolnym 2013/2014 w realizacji programu będzie przebiegała według następującego planu: 1. Proporcje – matematyka w sztuce 2. Wykresy – siatki centylowe 3. Geometria na płaszczyźnie – rozwiązywanie problemowych zadań otwartych Symetria na płaszczyźnie Figury geometryczne na płaszczyźnie Figury geometryczne w otaczającym nas świecie 4. Geometria w przestrzeni – rozwiązywanie problemowych zadań otwartych z zakresu analizowania relacji przestrzennych Jak rozpoznać kształt? Symetrie – zadania problemowe. 5. Programowanie liniowe, czyli co się opłaca – mini wykłady z ekonomii 6. Leasing – mini wykłady z ekonomii 7. Wykupujemy wczasy – mini wykłady z ekonomii 8. Fraktale – geometria przyrody 9. Słownik pojęć matematycznych 10. Wyrażenia algebraiczne – fizyka, biologia 11. Pole powierzchni – jednostki i zastosowanie praktyczne 12. Czytanie map – skala mapy 13. Prędkość, droga, czas 14. Obliczenia w chemii – stężenia procentowe 15. Pokaz prac wykonanych na innowacyjnych zajęciach „Matematyka …” Na każdy z tematów przeznaczone zostaną dwie jednostki lekcyjne tak aby uczestnicy innowacyjnych zajęć mieli możliwość swobodnie opracować dany temat bez presji czasowej. W roku szkolnym 2014/2015 realizacja programu będzie przebiegała według następującego planu: 1. Techniki uczenia się 2. Matematyka – królowa nauk. Polscy matematycy 3. Liczby bardzo duże i bardzo małe w badaniach laboratoryjnych – zapis naukowy, notacja wykładnicza 4. Kąt wpisany i kąt środkowy 5. Wzory skróconego mnożenia 6. Gęstość, proporcja i objętość – zadania 7. Badanie prędkości w ruchu jednostajnym : która prędkość jest największa 8. Prędkość , droga, czas - zadania z wykorzystaniem wykresów i wzorów 9. Tw Pitagorasa – ile jest trójkątów pitagorejskich itd. 10. Maszynki liczbowe 11. Rysowanie wykresów – napełnianie naczyń o różnych kształtach 12. Odczytywanie i wykorzystywanie informacji z wykresów dotyczących różnych dziedzin nauki 13. Układy równań w zadaniach o kontekście chemicznym 14. Ile ziemi należy dowieźć aby wyrównać plac szkolny? – budujemy narzędzia służące do pomiaru różnic wysokości 15. Elipsa i inne krzywe stożkowe 16. Sofizmaty 17. Kody paskowe – liczba kontrolna 18. Ekonomia – lokaty, oferty banków 19. Przekształcanie wzorów z różnych dziedzin nauki. Kolejność haseł programowych dostosowana jest do programu nauczania Matematyka 2001, tak aby poszerzać i znajdować zastosowania dla wiadomości i umiejętności nabywanych na tradycyjnych lekcjach matematyki. Spośród przedstawionych tu tematów szerzej omówione zostaną te, którymi uczniowie się zainteresują. Czas i kolejność ich realizacji będzie dostosowany do tempa pracy uczniów i tego czy temat zostanie wyczerpany, tak aby uczestnicy innowacyjnych zajęć mieli możliwość swobodnie opracować dany temat bez presji czasowej. W roku szkolnym 2015/2016 realizacja programu będzie przebiegała według następującego planu: 1. Techniki uczenia się 2. Gęstość zaludnienia 3. Demografia - piramidy ludności 4. System binarny - niedziesiętne systemy liczenia 5. Wzory skróconego mnożenia 6. Gęstość, proporcja i objętość – zadania 7. Badanie prędkości w ruchu jednostajnym : która prędkość jest największa 8. Przykłady wykresów funkcji nieliniowych – droga i czas w ruchu ze stałą prędkością 9. Prędkość , droga, czas - zadania z wykorzystaniem wykresów i wzorów 10. Rysowanie wykresów na podstawie zadanych warunków 11. Odczytywanie i wykorzystywanie informacji z wykresów dotyczących różnych dziedzin nauki 12. Układy równań w zadaniach o kontekście chemicznym 13. Twierdzenie Talesa – mierzenie 14. Ekonomia – lokaty, oferty banków 15. Przekształcanie wzorów z różnych dziedzin nauki. 16. Kąt obrotu 17. Bryły obrotowe – przygotowanie prezentacji powstawania brył obrotowych w programie GeoGebra 18. Figury obrotowe – torus, beczka, elipsoida obrotowa, czasza. 19. Ile waży powietrze w naszej klasie? 4. Na czym polega innowacja Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego systemu nauczania matematyki na zajęciach dodatkowych dla uczniów Gimnazjum w Woli Mieleckiej. System przede wszystkim będzie opierał się na nowoczesnych metodach nauczania z wykorzystaniem technik multimedialnych, sposobów efektywnej nauki, zadań otwartych itp. Wprowadzone zostaną zagadnienia z zakresu zastosowania matematyki w różnych dziedzinach nauki, skróty matematyczne i ciekawostki. Nauka odbywać będzie się zgodnie z zasadami samodzielności i łączenia wiedzy w spójną całość. Uczniowie będą uczyli się w oparciu o nowoczesne materiały dydaktyczne pod okiem nauczyciela, który będzie pełnił rolę przewodnika. Dla uczestników projektu będzie także stworzony kurs internetowy na szkolnej platformie moodle, na którym będą umieszczane dodatkowe materiały dydaktyczne i metodologiczne. Na platformie będzie również stworzona możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami zajęć odnośnie innowacyjnego programu nauczania. Czas realizacji innowacji to czas na nauczanie spiralne. Istotą takiego nauczania jest to, że wiadomości i umiejętności raz nabyte należy rozwijać, powracać do nich, stosować w różnych, nie tylko standardowych sytuacjach. Możliwe to będzie, gdyż uczniowie otrzymają czas na nieskrępowane eksperymentowanie, stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi na nie. Na łączenie wiedzy z różnych dziedzin. 5. Do kogo skierowany jest program. Grupę docelową stanowią wszyscy uczniowie Gimnazjum w Woli Mieleckiej, którzy zgłoszą chęć uczestnictwa w zajęciach „Matematyka w różnych dziedzinach nauki”. 6. Spodziewane efekty innowacji Efektami zastosowanej innowacji powinny być tzw. efekty miękkie: •wzrost świadomości znaczenia matematyki w szkole, życiu codziennym i zawodowym u uczestników zajęć •wykształcenie umiejętności logicznego myślenia u uczestników zajęć •rozwój twórczego myślenia i kreatywności uczniów •wzrost umiejętności matematycznych u uczestników zajęć, •lepsze oceny z matematyki i przedmiotów przyrodniczych, • poznanie prostych metod matematycznych przydatnych w innych dziedzinach wzrost aspiracji zawodowych i osobistych u uczestników zajęć •wzrost liczby uczniów, którzy po trzeciej klasie gimnazjum wybiorą szkoły średnie o kierunkach ścisłych i pokrewnych, gdzie kluczowym przedmiotem jest matematyka a następnie będą kontynuować naukę na uczeniach technicznych itp. •rozwój umiejętności z zakresu TIK • zwiększenie motywacji do nauki, zaufania we własne siły u uczestników zajęć • poszerzenie doświadczenia zawodowego nauczyciela prowadzącego zajęcia Efekty pośrednie tzw. twarde w postaci rysunków, arkuszy kalkulacyjnych, tabel, wykresów, zestawień, prezentacji itp. zamieszczane będą systematycznie na szkolnej platformie moodle. 7. Ewaluacja 1. Nabycie (wzrost) umiejętności Sprawdzanie wiedzy i opanowania materiału przez uczniów jest bardzo ważną częścią wprowadzenia innowacji. Sprawdzana będzie jakość i poprawność wykonanych ćwiczeń i zadań komputerowych omawianych podczas zajęć. Podlegać będzie ocenie kształtującej czyli takiej, która wskazuje, co już zostało osiągnięte, a co i jak należy poprawić. Oceną sumującą będą plusy, które uczniowie mogą otrzymać za każdą wykonaną pracę: - pracę wykonaną na lekcji, - pracę wykonaną w domu, - pracę wykonaną w postaci wpisów zamieszczanych na szkolnej platformie moodle. Za twórczą i aktywną postawę na zajęciach dodatkowych uczniowie otrzymają oceny w wadze pierwszej z przedmiotu matematyka jeden raz w semestrze. Za wykonane projekty otrzymają oceny w wadze trzeciej. W wywiadach skierowanych do nauczycieli uczących w tej klasie pozyskane zostaną wiadomości dotyczące osiągnięć uczniów w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. 2. Motywacja W wykładach wyjazdowych i z udziałem zaproszonych gości udział będą brali tylko uczniowie aktywnie biorący udział w zajęciach i tacy, którzy nie otrzymali oceny nagannej lub nieodpowiedniej z zachowania w ciągu danego półrocza roku szkolnego. Dzięki temu promowana będzie aktywna postawa w stosunku do nauki jak również pozytywne zachowanie. Na koniec roku szkolnego przeprowadzona zostanie ankieta dotycząca efektów innowacji wśród uczniów. Uczestnicy zajęć zapytani zostaną o: • poziom zadowolenia z prowadzonych zajęć, • wzrost świadomości zastosowania matematyki, • wzrost motywacji do nauki, • wzrost zaufania we własne siły na polu nauki, • wpływ zajęć na kształtowanie świadomych wyborów dotyczących dalszego kształcenia i wyborów zawodowych, • tematy, które wzbudziły największe zainteresowanie. Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |