Katalog Agnieszka Belczyk, 2016-11-23 Libusza Joanna Konopka- Świgut Pedagogika, Konspekty „JAŚ I MAŁGOSIA”- KONSPEKT ZAJĘĆ Z BIBLIOTERAPII„JAŚ I MAŁGOSIA”- KONSPEKT ZAJĘĆ Z BIBLIOTERAPII Cele zajęć: - stymulacja dotykowa - stymulacja i usprawnianie dłoni (chwyt i manipulacja) - doskonalenie umiejętności koncentrowania uwagi na przedmiocie - kształtowanie umiejętności zabawy przedmiotem - kształtowanie umiejętności komunikacyjnych (reagowania na proste polecenia) - zdobywanie nowych doświadczeń w zakresie posługiwania się papierem - rozwijanie kreatywności i samodzielności - czerpanie radości z zabawy - stymulacja słuchowa - wzbudzanie aktywności własnej dziecka - doskonalenie kontaktu i współpracy z nauczycielem Formy pracy: indywidualna / grupowa Metody nauczania: bajkoterapia, czynnościowe, praktycznego działania, teatroterapia, techniki relaksacyjno – rozluźniające, naśladownictwa, kulinoterapia. Środki dydaktyczne: Bajka pt: ,,Jaś i Małgosia’’ z ilustracjami, składniki potrzebne do przygotowania pierniczków, materiały potrzebne do narysowania i pokolorowania domku Baby Jagi. Przebieg zajęć: I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie: - nawiązanie z dziećmi kontaktu - podanie prawej dłoni na wypowiedziane przez nauczyciela słowo: ,,dzień dobry’’ - głośne wypowiedzenie imion uczniów. II. Zajęcia właściwe 1. Zapoznanie z treścią bajki. Uczniowie mają za zadanie odgadnąć tytuł. Nauczycielka odsłania ilustrację z bajki, zadając jednocześnie zagadkę: ,,Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie znaleźli chatkę z pierniczka?’’. 2. Czarodziejskie zaklęcia – uczniowie wymyślają czarodziejskie zaklęcia Baby Jagi. 3. Zabawa z teatrem cieni – przedstawianie scenek z baśni; ilustrowanie zachowań bohaterów gestami: - udawanie łakomczuchów; głaskanie się po brzuchu - uśmiech; wyrażający radość, zadowolenie - smutek; strach, rozpacz, płacz - szyderczy, gardłowy śmiech; udawanie czarownicy 4. Zajęcia muzyczno – ruchowe w oparciu o cykl zabaw z serii: ,,Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy’’ /Najlepiej przeprowadzić je w grupie dzieci/ Dzieci poruszają się po Sali w rytm muzyki. Kiedy Baba Jaga mówi zaklęcia wszyscy nieruchomieją, kto się poruszy ten przegrywa. 5. Kulinoterapia – pieczenie pierniczków z ciasta, ozdabianie lukrem i kolorową posypką. 6. Odpowiedz na pytania: 1. Jakie imiona nosili bohaterowie bajki? a) Paweł i Gaweł b) Jaś i Małgosia c) Kasia i Tomek 2. Kim z zawodu był ojciec dzieci? a) stolarz b) młynarz c) drwal 3. Po śmierci mateczki ojciec ożenił się po raz: a) drugi b) trzeci c) czwarty 4. Dlaczego dzieci zostawiono w lesie? 5. Ile razy dzieci znalazły drogę do domu? a) jeden raz b) dwa razy c) trzy razy 6. Co Jaś i Małgosia zobaczyli w lesie? a) jaskinię b) zamek c) chatkę 7. Kto gościł u siebie dzieci? a) wróżka b) czarownica c) troll 8. Kim była Baba Jaga? a) królową b) wróżką c) czarownicą 9. Baba Jaga latała na: a) dywanie b) miotle c) odkurzaczu 10.Co czarownica chciała zrobić z dziećmi? a) bawić się z nimi b) nauczyć magii c) zjeść 11.Co się stało z Babą Jagą? a) wpadła do pieca b) wyjechała do ciepłych krajów c) poleciała na miotle do innej bajki 12.Czy dzieci wróciły do domu? a) tak b) nie 7. Bajkowe zagadki: Zgaduj Zgadula Smaczna chatka w lesie stała, Zagubionych zapraszała. O Babie Jadze nie wiedzieli, Domek z piernika jeść zaczęli. /Jas i Małgosia/ Jaka to postać z wielu bajek, Na miotle w podróż się udaje? /Czarownica/ Dwa łasuchy tym się szczycą, Że wygrały z czarownicą. /Jaś i Małgosia/ Ona w bajkach dziwne strawy, Gotuje w swym kotle. Czasem kogoś w coś przemienia I lata na miotle. /Czarownica/ Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, Którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z pierniczka? /Jaś i Małgosia/ Oni gdy zabłądzili w lesie W Baby Jagi wpadli szpony. Przez to, że nadgryźli domek Co z piernika był zrobiony. /Jaś i Małgosia/ 8. Przeczytaj fragment bajki i wymyśl własne zakończenie. 9. Wybierz z rozsypanki wyrazowej słowa, które występują w bajce: Jaś i Małgosia, zamek, macocha, król, las, bal, chatka z piernika, Pinokio, słodycze, czarownica, miotła, syrenka, chlewik, piec, klejnoty, perły i drogie kamienie. 10. Praca plastyczna: ,,Domek Baby Jagi’’ Łączenie elementów domku (kolorowe figury geometryczne: kwadraty, trójkąty, prostokąty według instrukcji i wzoru nauczyciela). Poznanie nazw elementów domu: budynek, dach, okna, drzwi, komin, dorysowywanie domku z komina. III. Zajęcia końcowe 1.Rozwijanie sprawności słuchowej – relaksacja. 2. Porządkowanie miejsca zabawy. 3. Nagrodzenie wychowanków. 4. Pożegnanie: - podziękowanie i pochwalenie dzieci za udział w zajęciach - podanie prawej dłoni na wypowiedziane przez nauczyciela słowo: ,,do widzenia’’ - zapowiedź następnego spotkania. Źródła: Bajka pt: ,,Jaś i Małgosia’’ Słuchowisko muzyczne: ,,Bajki słowno – muzyczne’’, Wyd. W-wa 2004 r. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |