Katalog Anna Śliwińska, 2016-11-17 Poznań Awans zawodowy, Ankiety Ewaluacja wewnętrzna;Wymaganie 2: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.EWALUACJA WEWNETRZNA 2013/2014 Wymaganie 2: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. Pytania kluczowe : 1. Czy procesy edukacyjne są planowane zgodnie z podstawą programową? 2. Czy procesy edukacyjne zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się? 3. Czy szkolne zasady oceniania motywują uczniów do dalszej pracy i planowania indywidualnego procesu uczenia się? 4. Czy przeprowadzany jest monitoring procesów uczenia się? 5. Czy wnioski z monitoringu procesów edukacyjnych są wykorzystywane przez nauczycieli w pracy z uczniami? Dobór próby badawczej : • Populacja badań uczniów : klasy I-III • Nauczyciele • Rodzice uczniów Przedstawienie raportu : • Dyrektorowi – kwiecień 2014 • Radzie Pedagogicznej • Zapoznanie Rodziców z raportem: – zamieszczenie na stronie internetowej wyników z ewaluacji, – przedstawienie raportu na zebraniu ogólnym z rodzicami Zespół ewaluacji: Anna Śliwińska, Katarzyna Tuczyńska, Agata Adamczewska, Rafał Olejniczak Wyniki ankiet nauczycieli INSPIRACJE W PRACY NAUCZYCIELA 1. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani znajomością różnorodnych metod nauczania 2. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani wiedzą o losach absolwentów 3. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani spotkaniami w sekcjach, grupach przedmiotowych 4. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani samokształceniem 5. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani sugestiami rodziców 6. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani opiniami uczennic i uczniów 7. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani wynikami z dyskusji z Rad Pedagogicznych 8. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami 9. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani Programem Wychowawczym i innymi programami 10. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani przyjętą koncepcją pracy szkoły 11. W jakim stopniu kieruje się Pan/Pani bieżącą analizą wyników nauczania Bardzo dużym Dużym Średnim Małym Nikłym MOJA SZKOŁA Proszę określić na ile każde z nich w Pani/Pana odczuciu da się odnieść do szkoły w której Pani/Pan pracuje. 1.Nauczycielki i nauczyciele znają koncepcję pracy szkoły 2.Nauczycielki i nauczyciele stosują w swojej pracy nowatorskie rozwiązania 3.Uczniom podoba się to co się dzieje w szkole 4.Nauczyciele wspierają uczniów w sytuacjach trudnych 5.Nauczyciele identyfikują się z własną szkołą 6.Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania 7. Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki 8. Uczniowie są informowani o zasadach oceniania 9. Uczniowie mogą osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości 10. Uczniowie mają wpływ na to co dzieje się w szkole 11. Uczniowie są oceniani sprawiedliwie 12. Nauczyciele angażują się w proces analizy wyników egzaminów 13. Nauczyciele wykorzystują wyniki z analizy wyników egzaminów tak raczej tak trudno powiedzieć raczej nie nie MOJA SZKOŁA Proszę określić na ile każde z nich w Pani/Pana odczuciu da się odnieść do szkoły w której Pani/Pan pracuje. 1.Szkoła zapewnia środki dydaktyczne, które pomagają w uczeniu się 2.W szkole są odpowiednie warunki do nauczania 3.W szkole docenia się sukcesy uczniów 4.W szkole istnieją odpowiednie warunki do realizacji celów wychowawczych 5.Szkoła tworzy możliwości realizacji pomysłów i inicjatyw uczniowskich tak raczej tak trudno powiedzieć raczej nie nie Proszę określić jak często w Pani/ Pana szkole realizowane są poniższe działania 1.Analiza koncepcji pracy szkoły 2.Modyfikacja koncepcji pracy szkoły 3.Monitorowanie podstawy programowej 4.Monitorowanie osiągnięć uczniów 5.Spotkania w sekcjach, grupach, związane z wypracowaniem wspólnych ustaleń dotyczących kwestii edukacyjnych 6.Analiza procesów edukacyjnych 7.Modyfikowanie procesów edukacyjnych 8.Spotkania nauczycieli w zespołach przedmiotowych w celu ustalenia kwestii edukacyjnych lub rozwiązywania problemów zawsze często czasami rzadko nigdy Wyniki ankiet uczniów MOJA SZKOŁA Przeczytaj każde stwierdzenie dotyczące szkoły i zastanów się jak często masz do czynienia z opisywana sytuacją: 1.Podoba mi się to co dzieje się w szkole 2.Mogę liczyć na pomoc ze strony nauczycieli w sytuacjach trudnych 3.Każdy może rozwijać swoje indywidualne zainteresowania4. Nauczyciele rozmawiają ze mną jak mam planować swoje uczenie 5.Ocena jest dla mnie informacją jak mam dalej się uczyć 6.Moi nauczyciele informują mnie o zasadach oceniania 7.W szkole tak samo traktuje się dziewczyny i chłopaków 8.Mam wpływ na to co dzieje się w szkole 9.Mam dostęp w szkole do różnych rzeczy, które pomagają mi w uczeniu 10.Jako uczennica/uczeń znam swoje prawa i obowiązki zawsze często czasami rzadko nigdy MOJA SZKOŁA Przeczytaj każde stwierdzenie dotyczące szkoły i zastanów się jak często masz do czynienia z opisywana sytuacją 1.Ja lub moi koledzy/koleżanki uczestniczymy w akcjach koncerty, wystawy, pokazy, występy. 2.W mojej szkole docenia się sukcesy uczniów 3.Szkoła pozwala mi realizować moje pomysły 4.Jestem oceniany/a sprawiedliwie 5.Szkoła wspiera mnie w osiąganiu sukcesów tak raczej tak trudno powiedzieć rzadko nigdy Wnioski z analizy ankiety przeprowadzonej wśród uczniów dotyczącej szkoły: Uczniowie: - często mogą liczyć na pomoc ze strony nauczycieli w sytuacjach trudnych - rzadko każdy z nich może rozwijać swoje zainteresowania i pasje -nauczyciele w większości tylko czasami rozmawiają z uczniami jak mają planować swoje nauczanie, - często ocena jest informacją jak uczeń ma się uczyć - zawsze i często nauczyciele informują o zasadach oceniania -połowa uczniów uważa, że traktuje się tak samo chłopców i dziewczęta -czasami i rzadko uczniowie mają wpływ na to, co dzieje się w szkole -często mają dostęp w szkole do rzeczy ułatwiających uczenie -w przeważającej większości uczniowie znają swoje prawa i obowiązki - uczniowie raczej uczestniczą w organizowanych wystawach i przedsięwzięciach - raczej tak docenia się sukcesy uczniów -szkoła pozwala realizować swoje pomysły -uczniowie czują, że są oceniani sprawiedliwie - szkoła wspiera w osiąganiu sukcesów Wyniki ankiet rodziców Proszę określić na ile każde twierdzenie da się odnieść do szkoły w której uczy się Pani/Pana dziecko: 1.Moje dziecko otrzymuje wsparcie od nauczycieli w sytuacjach dla niego trudnych 2.Każdy uczeń może rozwijać swoje indywidualne zainteresowania 3.Szkoła zapewnia środki dydaktyczne, które pomagają w uczeniu się 4.Moje dziecko uczestniczy w akcjach ( koncerty, wystawy, pokazy, występy) na rzecz osób potrzebujących 5.Moje dziecko traktowane jest w szkole indywidualnie 6.W szkole sukcesy mojego dziecka są doceniane 7.Działania wychowawcze w szkole są adekwatne do potrzeb mojego dziecka 8.Szkoła tworzy możliwości realizacji pomysłów i inicjatyw mojego dziecka 9.Moje dziecko oceniane jest sprawiedliwie 10.Działania podejmowane w szkole przyczyniają się do postępów mojego dziecka Pyt. tak Raczej tak Trudno powiedzieć Raczej nie nie 1 15 33 17 7 - 2 18 31 18 5 - 3 19 38 14 1 - 4 27 19 9 13 4 5 5 16 27 16 8 6 17 32 20 3 - 7 20 27 19 6 - 8 15 24 26 6 1 9 10 39 16 7 - 10 14 33 20 4 1 72 ankietowanych Tak Raczej tak Trudno powiedzieć Raczej nie Nie Moje dziecko otrzymuje wsparcie od nauczycieli w sytuacjach dla niego trudnych 15 33 17 7 0 Każdy uczeń może rozwijać swoje indywidualne zainteresowania 18 31 18 5 0 Szkoła zapewnia środki dydaktyczne, które pomagają w uczeniu się 19 38 14 1 0 Moje dziecko uczestniczy w akcjach (koncerty, wystawy, pokazy, występy) na rzecz osób potrzebujących 27 19 9 13 4 Moje dziecko traktowane jest w szkole indywidualnie 5 16 27 16 8 W szkole sukcesy mojego dziecka są doceniane 17 32 20 3 0 Działania wychowawcze w szkole są adekwatne do potrzeb mojego dziecka 20 27 19 6 0 Szkoła tworzy możliwości realizacji pomysłów i inicjatyw mojego dziecka 15 24 26 6 1 Moje dziecko oceniane jest sprawiedliwie 10 39 16 7 0 Działania podejmowane w szkole przyczyniają się do postępów mojego dziecka 14 33 20 4 1 ANALIZA ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE ZAWARTE W PROJEKCIE EWALUACJI 1. Czy procesy edukacyjne są planowane zgodnie z podstawą programową? Procesy edukacyjne planowane są zgodnie z podstawą poprzez wspólne ustalenia nauczycieli. 2. Czy procesy edukacyjne zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się? Szkoła stwarza sprzyjające warunki uczeniu się, zapewniając uczniom środki dydaktyczne oraz różne formy zajęć, które sprzyjają uczeniu się. Wspiera uczniów w osiąganiu sukcesów, które są doceniane przez szkołę. Każdy może osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości. Nauczyciele wspierają uczniów w nauce, uczniowie mogą liczyć na ich pomoc. 3. Czy szkolne zasady oceniania motywują uczniów do dalszej pracy i planowania indywidualnego procesu uczenia się? Uczniowie i rodzice znają zasady oceniania, informacje t e uzyskują od uczących nauczycieli. Ocenianie jest sprawiedliwe. Ocena jest zawsze informacją jak się mają dalej uczyć. Nauczyciele oceniając biorą pod uwagę pracę i możliwości ucznia. 4. Czy przeprowadzany jest monitoring procesów uczenia się? W szkole jest monitorowany proces uczenia. Corocznie opracowywane są raporty ze sprawdzianów kompetencji we wszystkich klasach. 5. Czy wnioski z monitoringu procesów edukacyjnych są wykorzystywane przez nauczycieli w pracy z uczniami? Wnioski z monitoringu mają wpływ na doskonalenie procesów edukacyjnych. Opracowywane są programy naprawcze WNIOSKI KOŃCOWE 1. W szkole procesy edukacyjne są realizowane z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów realizacji. 2. Są one planowane oraz zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się 3. Ocena pełni funkcję motywującą. 4. W szkole procesy edukacyjne są monitorowane na bieżąco a wnioski z analiz są wykorzystywane do planowania dalszych działań edukacyjnych. ZALECENIA 1. Nadal monitorować procesy edukacyjne a wnioski wykorzystywać podczas planowania pracy z uczniami Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |