Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jolanta Potoczna
Reklama, Artykuły

Formy reklamy, nadawca i odbiorca w reklamie, etyka w reklamie.

- n +

Formy reklamy, nadawca i odbiorca w reklamie, etyka w reklamie

W gospodarce współczesnej wśród firm reprezentujących tę samą branżę siłą napędową rozwoju jest konkurencja. Głównym orężem konkurencji jest reklama.

REKLAMA to zespół czynności i środków stosowanych w celu zainteresowania i zachęcania do zakupu określonych towarów lub usług zwrócenia uwagi na danego producenta, placówkę handlową.

W Polsce pierwsze druki reklamowe pojawiły się już w końcu XIX w a po odzyskaniu w 1918 roku niepodległości były one częstym sojusznikiem produkcji.

FUNKCJE REKLAMY:
Informacyjna (przedstawienie towaru)
Nakłaniająca (popieranie)

Reklama jest zjawiskiem dynamicznym ciągle rozwijającym się, otwartym na wszelkie nowości, zaskakującym w poszukiwaniu coraz to innych form wyrazu. Jest zwykle uważana za najbardziej popularną formę promocji, ma nieosobowy charakter, gdyż nie jest ona prowadzona przez osoby reprezentujące firmę, lecz wykorzystuje różnorodne środki przekazu.

Reklama chcąc dotrzeć do jak największej liczby odbiorcy wykorzystuje przede wszystkim nośniki masowej informacji takie jak: prasa, radio, telewizja - dzięki nim może równocześnie docierać do miejsc oddalonych od siebie o setki kilometrów.
Reklama ma możliwość oddziaływania na różne zmysły człowieka przy wykorzystaniu druku, fotografii, obrazu, dźwięku.

FORMY REKLAMY:

  • RADIO - oddziałuje tylko na zmysł słuchu. Odbiór odbywa się zwykle w pracy, domu, samochodzie. Informacje podawane w radiu są ulotne, stąd konieczność wielu powtórzeń.]

  • TELEWIZJA - reklama telewizyjna pojawia się wówczas, gdy odbiorca się jej nie spodziewa. Przekaz działa na zmysł wzroku i słuchu, stosunkowo łatwo skupia na sobie uwagę odbiorcy, angażując go emocjonalnie. Podobnie jak w przypadku reklamy radiowej odbiorca nie ma wpływu na czas odbioru komunikatu.

  • KINO - (reklamy wyświetlane w kinach przed projekcją filmu) jest to odmienna sytuacja odbioru, gdyż widz udaje się do kina w sposób zamierzony, w celu obejrzenia konkretnego filmu, dlatego jego uwaga jest nastawiona na odbiór informacji płynących z ekranu bardziej niż uwaga telewidza, który często włącza telewizor przypadkowo.

  • FORMY REKLAMY WIZUALNEJ - przestrzeń ulicy (reklamy zewnętrzne) są to bilboardy, plakaty, neony, reklamy objazdowe, napisy na tablicach reklamowych, szyldy. Odbiorca styka się z nią przede wszystkim na ulicy. Odległość jaka dzieli odbiorcę od plakatu sprawia że ten typ reklamy wizualnej przybiera znaczne rozmiary. Szczególnie ma to miejsce w przypadku plansz umieszczanych przy szosach i drogach przelotowych (billboardy) - odbiorcami są głównie użytkownicy pojazdów.

  • CZASOPISMA I GAZETY - są mediami charakteryzującymi się bliskim, wręcz fizycznym obcowaniem z odbiorcą. Jest to kontakt, który dokonuje się z wyboru odbiorcy bez przymusu.

  • Nośnikami reklamy mogą być przedmioty codziennego użytku z nadrukami logo firmy (tzw. gadżety), którymi obdarowywani są potencjalni klienci.

  • REKLAMY POCZTOWE - listy reklamowe, ulotki, foldery, bezpośrednie karty pocztowe, katalogi, próbki towarów. Cechą charakterystyczną jest tu wyraźne zmniejszenie dystansu przestrzennego pomiędzy odbiorcą a komunikatem (ulotka czy broszura trafia do ręki odbiorcy)

  • Za specyficzną formę medium reklamowego uznać należy imprezy kulturalne i sportowe jeżeli sponsorowane są przez określone firmy i instytucje przypominające w ten sposób o swoim istnieniu.

  • Coraz większą rolę jako medium reklamowe odgrywa komputer i internet.

    ETYKA W REKLAMIE
    ETYKA - ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości.

    OGÓLNE ZASADY REKLAMY:
  • reklama powinna być rzetelna i uczciwa,
  • reklama nie powinna wprowadzać w błąd ani przynosić szkody interesom konsumentów,
  • reklama adresowana do dzieci lub wykorzystująca dzieci w charakterze aktorów powinna unikać wszystkiego co mogłoby przynieść szkodę ich interesom,
  • reklama oddziałująca na podświadomość jest niedopuszczalna,
  • reklama nie może obrażać uczuć religijnych,
  • reklama nie powinna być antyreklamą innych produktów,
  • pora emisji reklamy powinna być dostosowana do wieku oglądających.


    Do opracowania powyższego tematu wykorzystano następujące pozycje:
    - Andrzej Sznajder "Sztuka promocji, czyli jak najlepiej zaprezentować siebie i swoją firmę"
    - Ewa Szczęsna "Poetyka reklamy".

    Opracowanie: Jolanta Potoczna

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3046
     
       Komentarze
  • martyna, 2004-11-15

    Strona jest naprawdę fajna pomogła mi napisać referat o uwodzeniu
    reklam

  • wera:), 2011-01-11

    strona jest pomocna,bynajmniej mi pomogła,jest konkretna i na temat i
    w skróconej wersji bez zbędnego opisu.który czasem autor opisuje w
    sposób przesadny a główny wątek zawiera w sumie kilka zdań,dobrze
    sformułowana przez co jest bardziej i szybciej zroz



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014