Katalog

Marta Sobiechowska - Marczenia, 2016-11-10
Świebodzin

Język polski, Scenariusze

U źródeł poezji – analiza liryków Safony i Anakreonta

- n +


Konspekt lekcji
Klasa: 1 TE
Czas: 45’
Temat: U źródeł poezji – analiza liryków Safony i Anakreonta.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Metody pracy: pogadanka, praca z tekstem, analiza porównawcza.
Cele:
• doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji tekstu poetyckiego oraz tekstu kultury;
• poszerzanie słownictwa z zakresu teorii literatury i poetyki: anakreontyk, strofa saficka, hiperbola, kontrast;
• wskazywanie cech charakterystycznych dla poezji Safony i Anakreonta;
• utrwalanie informacji na temat filozofii antyku: stoicyzmu i epikureizmu;
• dostrzeżenie i wskazanie edukacyjnych wartości w utworach Anakreonta.



Tok lekcji:

I. Część organizacyjna.

1.Sprawdzenie obecności.
2.Diagnostyczna ocena przygotowania uczniów do zajęć.
3.Podanie celów lekcji.
4.Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji: cechy poezji tyrtejskiej, jaką postawę propaguje Tyrtajos w swojej poezji, dlaczego jego utwory są ponadczasowe?

II. Wprowadzenie do lekcji.

1.Przedstawienie biografii Safony i Anakreonta.
2.Zasygnalizowanie cech typowych dla poezji safickiej i anakreontyków.

III. Część właściwa lekcji.

1.Analiza fresku ,, Kobieta z rylcem i glinianymi tabliczkami” ( str. 25)



• o czym świadczą atrybuty kobiety?
• czy kobietę z fresku możemy utożsamiać z Safoną, jeśli tak, to dlaczego?
• czy Safonę możemy uznać za emancypantkę, podaj trzy argumenty na poparcie swojego stanowiska.
2. Odczytanie tekstu – liryki Safony.
Liryki ( fragmenty)
Matko słodka, naprawdę
nie umiem utrzymać krosna,
Przez smukłą Afrodytę,
bezsilna, tęsknię do chłopca.
przełożył Jerzy Danielewicz

Znowu mną wstrząsa Eros,
co ciału siły odbiera,
Ów stwór nie do zwalczenia,
słodki i gorzki zarazem.

przełożył Jerzy Danielewicz
3.Analiza i interpretacja utworu.
• Omówienie kreacji podmiotu lirycznego, wskazanie fragmentów, w których się ujawnia oraz ustalenie czy można utożsamiać go z Safoną;
• ustalenie, co jest przedmiotem wyznania;
• wskazanie sformułowań określających sytuację podmiotu lirycznego;
• wskazania środków stylistycznych, nazwanie ich i określenie funkcji jaką funkcję pełnią w tekście;
• określenie typu liryki i wskazanie cech strofy safickiej.
• na podstawie podanych fragmentów wskazanie cech typowych dla twórczości Safony.

4.Oczytanie tekstu – liryki Anakreonta.

Przynieś nam tu czarę, chłopcze,
Chcę popijać jednym duszkiem!
Do dziesięciu kubków wody
Pięć zaledwie dolej wina
Bym w bachicznym uniesieniu
Mógł zachować jakąś miarę.

Dalej-pora już porzucić
Zwyczaj uczt na modłę Scytów
Wśród okrzyków, dzikiej wrzawy:
Gdy sączymy wino z wolna
Piękny hymn niech ktoś zanuci!

przełożył Jerzy Danielewicz

5.Analiza i interpretacja utworu.

• Omówienie kreacji podmiotu lirycznego, wskazanie fragmentów, w których się uobecnia;
• przypomnienie założeń filozofii stoickiej i epikurejskiej;
• wypisanie z wierszy sformułowań związanych z sympozjonem;
• określenie tematyki utworu i wskazanie do jakiej filozofii się odwołuje;
• wskazanie w utworach elementów dydaktycznych i moralizatorskich;
• wskazanie typu liryki oraz środków stylistycznych utworu – wypisanie ich i określenie funkcji.

IV. Podsumowanie lekcji.

1.Porównanie obrazu miłości w utworach Safony i Anakreonta.
2.Wskazanie cech charakterystycznych dla poezji Safony i Anakreonta.

V. Zadanie domowe.

1.Sformułuj swój sąd o poezji Safony. Oceń formę i styl wypowiedzi.
2.Udowodnij, że liryki Anakreonta są pochwałą sympozjonu.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.