Katalog

Anna Bielewicz-Dubiec, 2016-11-10
skwierzyna

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie na nauczyciela mianowanego

- n +

01.06.2012 r.





Sprawozdanie
z realizacji stażu
na stopień nauczyciela mianowanego





Opracowała: dr Anna Bielewicz-Dubiec
Podstawowe dane

Nauczyciel kontraktowy: dr Anna Bielewicz-Dubiec
Opiekun stażu: mgr Urszula Zaczyńska
Szkoła: Gimnazjum im. W. Jagiełły w Skwierzynie
Data rozpoczęcia stażu: 01 wrzesień 2010
Planowany termin zakończenia stażu: 31 maj 2012


Kwalifikacje

• Ukończenie studiów magisterskich i uzyskanie tytułu magistra na kierunku: filologia germańska Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicz w Poznaniu
• Ukończenie studiów doktoranckich i uzyskanie tytułu doktora na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicz w Poznaniu


Nagrody

• Nagroda Dyrektora Szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej za osiągnięcia w pracy dydaktyczno– wychowawczej w roku szkolnym 2010/2011


Staż pracy:

01.09.1997 r. -31.08.1998 r. - Szkoła Podstawowa nr 2 w Skwierzynie
01.09.2003 r. - 31.08.2008 r. - Szkoła Podstawowa w Murzynowie
01.09.2003 r. - 31.08.2008 r. - Szkoła Podstawowa w Świniarach
01.02.2008 r. – 30.06.2011 r. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu
01.09.2003 r. do dziś Gimnazjum im. Władysława Jagiełły w Skwierzynie




Wstęp

Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu na stopień nauczyciela mianowanego trwającego rok i 9 miesięcy. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.

Punktem wyjścia było pytanie „Jak prawidłowo odbyć staż?”. Poznanie procedur awansu zawodowego rozpoczęłam od zaznajomienia się z przepisami prawa oświatowego, poznając Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego z dnia 1 grudnia 2004 r., 14. listopada 2007 r. oraz rozdział 4. Karty Nauczyciela. Korzystałam również ze wskazówek zamieszczonych na portalach edukacyjnych.

1. Poznałam procedury awansu zawodowego
Na początku roku szkolnego 2010/2011 zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli. W tym celu przeanalizowałam następujące dokumenty:

 Ustawa– Karta Nauczyciela
 Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego z dnia 1 grudnia 2004 r. i z 14. listopada 2007 r.

Podczas trwania stażu na bieżąco zapoznawałam się ze zmianami dotyczącymi przepisów awansu zawodowego nauczycieli. Przestudiowałam następujące akty prawne:

 Ustawa – Karta Nauczyciela
 Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
 Rozporządzenie MEN z 14. listopada 2007r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

2. Wdrożyłam procedury awansu zawodowego.
Zgodnie z przepisami we wrześniu 2010 roku przygotowałam wniosek o wszczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz plan rozwoju zawodowego. Wymienione dokumenty przedłożyłam Dyrektorowi szkoły.
Efekty realizacji: Konstruując plan rozwoju zawodowego, dążyłam do tego, by jego realizacja przyniosła wielowymiarowe korzyści. Poszczególne zadania okazały się bodźcem do samorozwoju, były zgodne z potrzebami szkoły, a także odpowiadały oczekiwaniom moich uczniów. Zatwierdzenie przez Dyrektora wyżej wymienionych dokumentów otworzyło mi drogę do realizacji stażu na nauczyciela mianowanego.

3. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu.
1. We wrześniu 2010 roku powstał kontrakt z opiekunem stażu. Formułował on w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy współpracy, a także terminy konsultacji i obserwacji zajęć.

Efekty realizacji: Kontrakt to dokument poświadczający obustronną i harmonijną współpracę z opiekunem stażu — panią magister Urszulą Zaczyńską.





















Działania i przedsięwzięcia wynikające z wymagań rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004 r. oraz z 14. listopada 2007 r.

§ 7 ust.1 pkt.1
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

1. Poznałam zasady funkcjonowania i organizacji szkoły.
1. Przez cały okres trwania stażu przestudiowałam dokumentację własną szkoły:
 Statut Gimnazjum im. Władysława Jagiełły w Skwierzynie;
 WZO
 Program Wychowawczy
 Plan Wychowawczy Klasy
 Plan Pracy Zespołów
 Plan Podnoszenia Efektów Kształcenia
 Szkolny Program Profilaktyki
2. Zapoznałam się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, które wdrożyłam do codziennej pracy. Ukończyłam szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla nauczycieli i pracowników oświaty (28.06.2005).

Efekty realizacji: Analiza dokumentów własnych szkoły pozwoliła mi dostosować moją pracę do potrzeb i wymagań szkoły. Wiedza praktyczna z zakresu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest stosowana przeze mnie podczas codziennej pracy na terenie szkoły, a także podczas wycieczek z młodzieżą.

2. Uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i zadań z nich wynikających.
1. Uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej w szkole.
Efekty realizacji: Na bieżąco wdrażałam postanowienia Rady Pedagogicznej.

2. Brałam udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli:
 Nowelizacja Statutu Szkoły (15.09.2010 r.)
 Działania ewaluacyjne (08.11.2010 r.)
 Dokumentowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkole (17.11.2010 r.)
 Ewaluacja zewnętrzna problemowa gimnazjum im. W. Jagiełły (24.11.2010 r.)
 Przedstawienie raportu z ewaluacji zewnętrznej (03.12.2010 r.)
 Procedury egzaminu gimnazjalnego (09.03.2011 r.)
 Emisja i higiena głosu (07.11.2011 r.)
Efekty realizacji: Szkolenia, które odbyłam, pomogły mi odświeżyć moją wiedzę na powyższe tematy.

3. Realizowałam Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
Efekty realizacji: Przedmiotowy System Oceniania, który sporządziłam, jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

4. W roku szkolnym 2011/2012 zostałam przewodniczącą Zespołu Języków Obcych. Organizowałam spotkania, w ramach których została przeprowadzona ewaluacja przedmiotowych systemów oceniania oraz planów wynikowych. Również opracowałam plan pracy ZJO na rok szkolny 2011/2012.
Efekty realizacji: Nasze spotkania były znakomitą okazją do krytycznych dyskusji, konsultacji i dzielenia się swoimi obserwacjami, co prowadziło do autorefleksji i podwyższenia jakości prowadzonych przez nas zajęć.

5. Pełniłam funkcję opiekuna
 Dzień Języków Obcych (24.09.2010 r.)
 Dzień Języków Obcych II edycja (26.09.2011 r.)
 Wycieczka do Berlina (21.12.2010 r.)
 Dyskoteka szkolna (26.11.2010 r. / 18.10.2011 r.)
 Dzień patrona (22.05.2012 r.)
 Otrzęsiny – Kociamba 2010/11
Efekty realizacji: Mogłam zapoznać się z różnymi formami pracy wychowawcy klasy. Zdobyte doświadczenia będę mogła wykorzystać w moje przyszłej pracy jako wychowawca klasy.

6. Sprawdzałam arkusze oraz opracowałam raporty z języka niemieckiego

 Diagnoza klas pierwszych (2011/2012 oraz 2011/2012)
 Diagnoza klas drugich (2010/2011)
 Próbny egzamin gimnazjalny (2010/2011 oraz 2011/2012)
 Egzamin gimnazjalny (2010/2011)
Efekty realizacji: Raporty przedstawiane Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom zawierały wnioski z poszczególnych obszarów wiedzy badanych podczas egzaminów i rekomendację do dalszej pracy, co pomogło w podnoszeniu wyników nauczania w szkole.





















§ 7 ust.1 pkt.2
Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.

1. Uczestniczyłam w następujących formach zewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego:

1. Konferencja metodyczna: Organizacja warsztatu pracy nauczyciela języka niemieckiego w roku szkolnym 2010/2011 (03.09.2010 r.).
2. Konferencja metodyczna: Organizacja warsztatu pracy nauczyciela języka niemieckiego w roku szkolnym 2011/2012 (26.08.2011 r.).
3. Prezentacja: Język niemiecki w ofercie Wydawnictwa LektorKlett w roku szkolnym 2010/2011 – nowości dla szkół podstawowych i gimnazjów (03.09.2010 r.).
Efekty realizacji: Zapoznałam się z nowościami wydawnictw. Wybrałam nowe materiały do dalszej pracy z uczniami.

4. Warsztaty: Aspekty prawne w awansie zawodowym nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego (29.09.2010 r.).
Efekty realizacji: Na warsztatach zapoznałam się z wszelkimi procedurami obowiązującymi podczas stażu. Wiedzę zdobytą na warsztatach wykorzystam do prawidłowego odbycia stażu.

5. Kurs grantowy: Konstruowanie testów na etap szkolny konkursów przedmiotowych w gimnazjum (27.-28.11.2010r.).
Efekty realizacji: Dzięki kursowi udoskonaliłam swoje umiejętności dotyczące konstruowania testów konkursowych oraz testów / sprawdzianów na lekcje. Poznałam również wszelkie procedury stosowane podczas przeprowadzenia konkursów na szczeblu szkolnym. Umożliwi mi to sprawne przeprowadzenie konkursu przedmiotowego w latach następnych.



6. Warsztaty: Przygotowanie interaktywnych ćwiczeń językowych w programie Hotpotatoes (09.12.2010 r.).
Efekty realizacji: Poznane metody wykorzystuje na lekcjach. Układam własne ćwiczenia oraz korzystam z ćwiczeń ogólnie dostępnych na stronach internetowych. Uczniowie bardzo chętnie rozwiązują zadania z wykorzystaniem komputera.

7. Szkolenie BHP (28.06.2010 r.).
Efekty realizacji: Uaktualniłam swoją wiedzę z zakresu BHP poprzez udział w szkoleniu.

8. Warsztaty: Nowy egzamin gimnazjalny (18.04.2011 r.).
9. Warsztaty: Jak skutecznie przygotować uczniów do nowej formuły egzaminu gimnazjalnego (05.05.2011 r.).
10. Kurs udoskonalający: Jak przygotować uczniów do nowej formuły egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego (08.10.2011 r.).
11. Uczeń 2012. Reforma wczoraj i dziś. Konsekwencje – problemy – perspektywy (29.03.2012 r.).
Efekty realizacji: Na warsztatach zapoznano nas z nowymi procedurami oraz zakresem nowego egzaminu gimnazjalnego. Wiedzę ze szkoleń wykorzystuję w dalszej pracy z uczniami, aby ich jak najlepiej przygotować do egzaminu.

12. Warsztaty: Wzbogacenie słownictwa (25.01.2012r.)
Efekty realizacji: Poszerzyłam swój zakres wiedzy i umiejętności o nowe metody wzbogacenia słownictwa, które z powodzeniem stosuję podczas pracy na lekcji.

13. Zapisałam się do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu na szkolenie na egzaminatora. (30.10.2011r.)
Efekty realizacji: Zostałam zakwalifikowana i wpisana do ewidencji jako kandydat na egzaminatora egzaminu z języka niemieckiego w gimnazjum. Czekam na zawiadomienie o rozpoczęciu szkolenia.




§ 7 ust.1 pkt.3
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Zapoznałam się z:
 Rozporządzeniami MEN
 Kartą Nauczyciela
 Ustawą o systemie oświaty
 Publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (publikacje w prasie oświatowej, Internet)
Analizowałam przepisy prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich zmian.
W tym celu brałam również udział w warsztatach pt. „Aspekty prawne w awansie zawodowym nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego” prowadzonych przez Panią Elżbietę Rostkowską.
Przestudiowałam dokumentację własną szkoły:
 Statut Gimnazjum im. Władysława Jagiełły w Skwierzynie
 WZO
 Program Wychowawczy
 Plan Wychowawczy Klasy
 Plan Pracy Zespołów
 Plan Podnoszenia Efektów Kształcenia
 Szkolny Program Profilaktyki

Efekty realizacji: Analiza powyższych dokumentów pomogła mi zapoznać się lepiej z funkcjonowaniem instytucji, jaką jest szkoła, z uwzględnieniem specyfiki gimnazjum.








§ 7 ust.2 pkt.1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Opracowałam Przedmiotowy System Oceniania.
Na początku każdego roku szkolnego zapoznawałam swoich uczniów z Przedmiotowym Systemem Oceniania zgodnym z WZO. Jest to dokument, który zawiera zasady pracy na lekcjach języka niemieckiego oraz określa rodzaje aktywności, za które można otrzymać stopień, i kryteria uzyskiwania poszczególnych ocen przedmiotowych, a także ich poprawiania.

Efekty realizacji: Przedmiotowy System Oceniania jest jednym z częściej wykorzystywanych narzędzi w mojej codziennej pracy. Dzięki niemu każdy uczeń oraz rodzic mają jasne i czytelne zasady uzyskiwania stopni na moim przedmiocie, co owocuje harmonijną i bezkonfliktową pracą.

2. Stworzyłam bazę dokumentów pomocnych w pracy z uczniami. W jej zasobach znalazły się m. in. testy, czasopisma specjalistyczne oraz materiały dydaktyczne.
3. Warsztat pracy wzbogacałam również przez cały okres trwania stażu o samodzielnie skonstruowane testy przy użyciu technologii komputerowej.
4. Wspólnie z uczniami przygotowywałam plansze i materiały dydaktyczne do gazetki w klasopracowni.
5. Skonstruowałam plan wynikowy.

Efekty realizacji: W codziennej praktyce bardzo często korzystałam z bazy dokumentów dydaktycznych. Ich wykorzystanie usprawniło i pomogło mi lepiej zorganizować pracę na lekcjach języka niemieckiego. Starałam się, by ułożone przeze mnie testy były dostosowane do indywidualnej charakterystyki klas, w których je przeprowadzałam. Materiały pomogły mi na bieżąco weryfikować umiejętności i wiedzę moich uczniów i podwyższać ich kompetencje językowe. Otrzymane wyniki stały się znakomitą okazją do ewaluacji przeprowadzonych testów. Plan wynikowy z języka niemieckiego z wyszczególnionymi umiejętnościami podstawowymi i ponadpodstawowymi jest podstawowym narzędziem w moim warsztacie pracy. Dzięki temu dokumentowi planuję i organizuję swoje zajęcia.
6. Prowadziłam zajęcia w obecności obserwatora.

Podczas trwania stażu swoje doświadczenie wzbogacałam o prowadzenie lekcji w obecności dyrektora szkoły, innych nauczycieli oraz opiekuna stażu zgodnie z zasadami przyjętymi i zapisanymi w kontrakcie.

 20.10.2010 r. - obserwator: Iwona Wysocka (dyrektor szkoły)
 05.11.2010r. - obserwator: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)
 19.01.2011 r. - obserwator: Natalia Mądra (nauczyciel stażysta)
 15.03.2011 r. - obserwator: Natalia Mądra (nauczyciel stażysta)
 11.04.2011 r. - obserwator: Natalia Mądra (nauczyciel stażysta)
 13.06.2011 r. - obserwator: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)
 16.04.2012 r. - obserwator: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)

Efekty realizacji: Wspólnie z opiekunem dbałam o to, by każda lekcja omówiona została podczas konsultacji. W trakcie tych spotkań analizowałam moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także aktywność i reakcje uczniów. Wymiana spostrzeżeń z opiekunem stażu okazała się doświadczeniem bardzo przydatnym w pracy nad kształtowaniem umiejętności nauczania.

 24.11.2011 r. - lekcja pokazowa; obserwatorzy: Iwona Wysocka – dyrektor szkoły, Urszula Zaczyńska – opiekun stażu, Karolina Weber, Joanna Tylec, Dominika Rumin – nauczyciele

Efekty realizacji: Prowadziłam lekcję pokazową dla nauczycieli. Z wywiadów przeprowadzonych z nauczycielami po lekcji otwartej wiem, że wykorzystują oni na swoich przedmiotach zaprezentowane przeze mnie metody nauczania. Przeprowadzenie lekcji pokazowych to także nabycie nowych doświadczeń i umiejętności dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym, warsztatem pracy, osiągnięciami z innymi nauczycielami.




7. Obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i innych nauczycieli.

 06.10.2010 r. - prowadzący: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)
 20.04.2011 r. - prowadzący: Elżbieta Simińska (nauczyciel języka polskiego)
 23.05.2011 r. - prowadzący: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)
 05.12.2011 r. - prowadzący: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)
 14.03.2012 r. - prowadzący: Urszula Zaczyńska (opiekun stażu)

Efekty realizacji: Obserwacja lekcji pozwoliła mi poznać warsztat pracy doświadczonego nauczyciela. Szczególną uwagę zwracałam na stosowane metody i formy pracy, na atmosferę panującą na lekcji, a także na stosunek nauczyciela do uczniów.

8. Od 1 września 2011 roku opiekuję się pracownią języka niemieckiego
(dawniej gabinet WOS-u).

Efekty realizacji: Dbając o estetykę sali lekcyjnej, samodzielnie wykonałam różne pomoce naukowe: plansze, tablice i plakaty, które niejednokrotnie wykorzystywałam w czasie zajęć. Wspólnie z uczniami wykonałam także gazetki ścienne dotyczące krajów niemieckojęzycznych. Wyposażyłam również klasopracownię w telewizor, odtwarzacz DVD oraz tablicę styropianową, na której na bieżąco staram się prezentować prace uczniów













§ 7 ust.2 pkt.2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Przygotowywałam uczniów do organizowanych przeze mnie różnorodnych konkursów z języka niemieckiego.

 Konkurs Sezam (15.12.2010 r.)
 Konkurs Mix (08.03.2011 r.)
 Konkurs Multitest (20.10.2011 r.)
 Konkurs Olimpus (12.01.2012 r.)

Efekty realizacji: Konkursy cieszyły się popularnością wśród uczniów. Każdy z nich miał możliwość sprawdzenia swoich umiejętności. O to sukcesy osiągnięte na tych konkursach: pierwsze miejsce na etapie szkolnym, czwarte na etapie rejonowym, 3., 7. oraz 13. miejsca w konkursach ogólnopolskich.

2. Zorganizowałam Dzień Europejski (10.05.2012 r.).

We współpracy z Lubuskim Punktem Informacyjnym Urzędu Marszałkowskiego EUROPE DIRECT- Gorzów Wlkp. zorganizowałam międzyszkolny konkurs europejski pt. „Zostań Mistrzem Europy”. Opracowałam koncepcję / scenariusz oraz skontaktowałam się z ewentualnymi sponsorami. W konkursie brały udział gimnazja z Gorzowa Wlkp., Deszczna oraz Przytocznej.
Konkurs składał się z dwóch części:
W pierwszej każda szkoła przygotowała prezentację promującą wybrany kraj Unii Europejskiej w programie Power Point. Prezentacje oceniało jury.
Druga część polegała na konkursie wiedzy o Unii Europejskiej. Wyświetlano na rzutniku zadania, które rozwiązywano drużynowo.
W konkurs zaangażowałam Radę Rodziców, Urząd Miasta, Lubuski Punkt informacyjny Europe Direct oraz wydawnictwa, z których korzystamy. Od w/w uzyskałam nagrody dla uczestników konkursu.

Efekty realizacji: Uważam, że takie przedsięwzięcia są bardzo atrakcyjną formą poszerzania wiedzy o krajach Unii Europejskiej, rozwijają w uczniach postawę ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych narodów, ich kultury i tradycji. Uczniowie rozwijali umiejętności korzystania z komputera i Internetu. Organizacja Dnia Europejskiego z pewnością wpłynęła na rozwój moich umiejętności organizacyjnych. Międzyszkolny konkurs jest dobrą okazją do promowania własnej szkoły. Z pewnością odbędą się kolejne edycje Dnia Europejskiego w naszej szkole, mimo że przygotowanie jego wymaga dużo pracy i czasu.

3. Przygotowałam dwujęzyczny folder niemiecko-polski promujący szkołę.

Opracowałam oraz wydałam z uczniami, w ramach projektu edukacyjnego, folder dwujęzyczny promujący naszą szkołę. Dzięki współpracy z Radą Rodziców pozyskaliśmy środki finansowe na profesjonalne wydanie folderu w biurze poligraficznym.

Efekty realizacji: Folder w sposób wyrazisty promuje naszą szkołę. Podczas jego projektowania uzmysłowiłam sobie, jak wiele dzieje sie w naszej szkole. Selekcja informacji nie była łatwa. Jest to narzędzie nie tylko promocji szkoły, lecz również środek utrwalania najważniejszych wydarzeń z życia szkoły. Folder rozdawany był na konkursach organizowanych w naszej szkole. Planuję wydanie kolejnych edycji w następnych latach.

4. Prowadziłam koło języka niemieckiego.
Przez cały okres stażu prowadziłam koło języka niemieckiego dla uczniów z problemami w nauce, jak i dla uczniów zdolnych. Podczas zajęć uczniowie doskonalili swoje umiejętności językowe, pogłębiali wiedzę na temat krajów niemieckojęzycznych. Poznawali ich kulturę, tradycję i obrzędowość. Nadrzędnym celem zajęć prowadzonych w ramach Koła było przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego oraz do udziału w konkursach Języka Niemieckiego, min. do Rejonowego Konkursu Języka Niemieckiego.

Efekty realizacji: Głównym moim zamierzeniem jest wzbudzenie wśród uczniów ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur, a także kształcenie umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Sądzę, że prowadzone przeze mnie koło języka niemieckiego nie tylko poszerza umiejętności uczniów, ale wzbogaca również szkołę w oferty dla uczniów na organizację czasu wolnego. Pomoc uczniom, którzy mają kłopoty z opanowaniem materiału nauczania przyczyniła się do podwyższenia wyników nauczania w szkole i zniwelowania zaległości w nauce.

5. Zrealizowałam z uczniami projekty edukacyjne.

We wrześniu 2011 r. złożyłam dwa projekty edukacyjne, które zostały zatwierdzone przez Dyrektora szkoły i tym samym ujęte w bazie danych projektów. Projekty edukacyjne pt. „To jest moja szkoła” oraz „Zabawa to najlepsza nauka” zrealizowałam z uczniami klas drugich i trzecich.

Efekty realizacji: Zapoznałam się z zasadami przeprowadzenia projektów edukacyjnych (zapis w Statucie Szkoły) oraz przygotowałam potrzebną dokumentację dotyczącą realizacji projektów edukacyjnych. Uczniowie wykazali się dużą samodzielnością i innowacyjnością podczas realizacji projektu. Z zaangażowaniem pracowali samodzielnie oraz w grupie i wykazali sie umiejętnością dokonania krytycznej samooceny.



















§ 7 ust.2 pkt.3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Technologia komputerowa odgrywa w mojej pracy bardzo istotną rolę. Stosuję ją od samego początku mojej drogi zawodowej. Z czasem sukcesywnie poszerzyłam zakres wykorzystania komputera i Internetu w mojej pracy. Komputer stał się nieodzownym narzędziem mojej pracy.

1. Testy, sprawdziany, krzyżówki i inne pomoce dydaktyczne przygotowuję z wykorzystaniem komputera.
2. Opublikowałam swoje sprawdziany, testy, pomoce dydaktyczne oraz dokumenty związane ze stażem na portalach internetowych.
 www.wsip.pl.
 www.professor.pl
 www.literka.pl

Efekty realizacji: Dzieląc się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, miałam nadzieję, ze opublikowane materiały pomogą innym, tak jak mi pomogły publikacje innych nauczycieli.

3. Komputer służy mi również do tworzenia opracowań czy dokumentów szkolnych, a także dokumentów związanych z rozwojem zawodowym, czego dowodem jest niniejsze sprawozdanie.
4. Portale internetowe są dla mnie źródłem nowinek ze świata edukacji.
5. Zadaję uczniom zadania domowe w formie prezentacji w programie Power Point na temat:
 Mój dzień
 Moje zwierzę domowe
 Moja szkoła marzeń
 Koła zainteresowań

Efekty realizacji: Uczniowie przesyłali prezentacje drogą mailową lub przynosili na płytach CD albo na nośniku pendrive. Prezentacje zostały przedstawione na forum klasy. Uczniowie bardzo pozytywnie reagowali na w/w formę pracy.
6. Na lekcjach w pracowni komputerowej wykorzystałam.
 własne opracowania w programie Hotpotatoes
 słowniki komputerowe/internetowe
 translatory
 strony wydawnictw
 podręczniki interaktywne
 portale edukacyjne darmowe
 krzyżówki

Efekty realizacji: Wykorzystanie technologii komputerowej znacznie uatrakcyjnia lekcję, co skutkuje większą aktywnością i zaangażowaniem uczniów.

7. Opracowałam prezentację multimedialną w programie Power Point o szkole.
Prezentacja powstała z myślą zapoznania uczniów z wydarzeniami z życia szkoły. Materiał przygotowałam w sposób lekki i humorystyczny. Zebrane zdjęcia, które pozyskałam od nauczycieli, wykorzystałam w program Power Point. Prezentacja została również zasilana zdjęciami wykonanymi wraz z uczniami. Podkład muzyczny oraz oprawa graficzna z animacjami wpłynęła na atrakcyjność materiału. W prezentacji są ujęte podstawowe informacje, takie jak patron, dyrekcja, nauczyciele, samorząd uczniowski oraz sale lekcyjne. Ważnymi elementami są uroczystości szkolne, takie jak: Dzień Patrona, Władysławy, akademie różnego rodzaju, konkursy, wyjazdy oraz życie klasowe. Na bieżąco aktualizuję prezentację.

Efekty realizacji: Powstała w ten sposób prezentacja zawierająca już ponad 130 slajdów. Pierwszoklasistom przedstawiamy w ten sposób naszą szkołę. Rodziców zapoznajemy z wydarzeniami mającymi miejsce w naszej szkole. Dzięki konkursom promujemy szkołę.







§ 7 ust.2 pkt.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty realizowanych zadań przez nauczyciela.

1. Uczęszczam na posiedzenia Zespołów Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zapoznałam się z:
 Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
 Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

Efekty realizacji: Jako zespół opracowaliśmy indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i plany działań wspierających uczniów. Prowadzimy karty indywidualnych potrzeb ucznia, dokonujemy oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Ściśle współpracuję z Pedagogiem i Psychologiem Szkolnym.

Efekty realizacji: Dzięki rozmowom z uczniami, sprawiającymi głównie problemy wychowawcze, w obecności pedagoga lub psychologa szkolnego, w niejednym przypadku polepszył się stosunek między moją osobą a uczniem. Otrzymuję również cenne wskazówki do dalszej pracy z takim uczniem.

3. Zapoznałam się z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej swoich uczniów.

Efekty realizacji: Opracowałam/dobrałam odpowiednie pomoce dydaktyczne do pracy z uczniami w oparciu o te opinie. Myślę, ze poprzez dobranie odpowiednich materiałów dydaktycznych wywołałam u uczniów pozytywne emocje związane z nauką.


§ 7 ust.2 pkt.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.

1. Dążąc do umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, przystąpiłam do ponownej lektury następujących dokumentów szkoły:
 nowy Statut Szkoły
 WZO z 2010 r.
 Program Wychowawczy
 Plan Wychowawczy Klasy 1d/2d
 Rozkład godzin wychowawczych klasy 1d/2d
 Plan Pracy Zespołu Języków Obcych
 Plan Pracy Zespołów Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Efekty realizacji: W codziennej pracy zawodowej staram się na bieżąco posługiwać zasadami nakreślonymi w tych dokumentach. Wiedzę z tego zakresu uzupełniłam również, biorąc udział w szkoleniu „Dokumentowanie pracy szkoły”.

2. Pełniłam funkcję członka komisji podczas egzaminów gimnazjalnych.
3. Pełniłam funkcję członka komisji podczas ustnego egzaminu maturalnego z języka niemieckiego.

Efekty realizacji: Zastosowałam wiedzę zdobytą na szkoleniach dotyczacych procedur przeprowadzenia egzaminów gimnazjalnych oraz maturalnych.

4. Pracowałam w komisjach konkursów przedmiotowych na szczeblu szkolnym z języka niemieckiego.
 Członek komisji w roku szkolnym 2010/2011
 Opracowanie arkusza konkursowego oraz funkcja przewodniczącej komisji w roku szkolnym 2011/2012

Efekty realizacji: Współpraca w komisji konkursowej z języka niemieckiego pozwoliła mi na zapoznanie się z procedurami stosowanymi od ogłoszenia aż do zakończenia konkursu.
Podsumowanie

Okres stażu to tylko niewielki odcinek mojej pracy pedagogicznej. Praca nad uzyskaniem stopnia nauczyciela mianowanego stała się dla mnie wyzwaniem i okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem nauczycielem.
W niniejszym sprawozdaniu przedstawiłam działania, jakie podjęłam, aby uzyskać awans na stopień nauczyciela mianowanego. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji. To, co zrobiłam, z całą pewnością wpłynęło pozytywnie na moją pracę, ale przede wszystkim na uczniów i tym samym na szkołę. W pracy z młodymi ludźmi stosuję metody i techniki pracy umożliwiające im wszechstronny rozwój. Dostosowuję je do poziomu, możliwości oraz zainteresowań uczniów. Byłam i jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne.
Udało mi się zrealizować zadania, dzięki którym poszerzyłam zarówno swoją wiedzę, jak i umiejętności pedagogiczne. Okres ten okazał się także owocny w podejmowaniu kontaktów interpersonalnych.
Zakończenie stażu wcale nie oznacza końca moich działań. Większość moich przedsięwzięć zaplanowana jest na dalsze lata, więc myślę, że nic nie przeszkodzi mi w ich realizacji. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by lepiej realizować zadania szkoły. Starałam się sprostać wymaganiom jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji.
Przebieg stażu utrwalił potrzebę nieustannego poszukiwania nowych rozwiązań, pracy nad tym, aby stawać się jak najlepszym nauczycielem.
Mam nadzieję, że każdy następny rok będzie równie owocny jak minione lata i przyniesie równie wiele satysfakcji.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.