Katalog Kamila Borowiec, 2016-11-10 Lubin Przyroda, WSO Przedmiotowy System Oceniania z Przyrody dla SPSYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE: • Wiadomości: uczeń zna i rozumie zależności występujące w przyrodzie charakteryzuje poziomy życia wskazuje i ocenia zmiany w środowisku pod wpływem działalności człowieka zna podstawowe pojęcia biologiczne opisuje budowę i czynności życiowe organizmów żywych zna zasady zdrowego stylu życia • Umiejętności: rozumie podstawowe pojęcia biologiczne orientuje się na mapie i w terenie obserwuje i opisuje środowisko przyrodnicze i zjawiska w nim zachodzące wykonuje proste doświadczenia i interpretuje ich wyniki samodzielnie dociera do różnych źródeł informacji przedstawia na forum klasy wyniki swojej pracy • Postawy: postawy proekologiczne i prozdrowotne odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska zaangażowania podczas pracy lekcyjnej aktywnego udziału w konkursach przyrodniczych FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE: • Prace pisemne: sprawdziany – waga 3 i kartkówki - waga 2 • Odpowiedzi ustne – waga 2 • Prace domowe- waga 1 lub 2 • Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń – waga 2 • Dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji - waga 3 • Praca w grupach - waga 2 • Prace długoterminowe – albumy, zielniki, plakaty, gazetki itp.- waga 3 • Aktywność w czasie lekcji – waga 2, • Działalność pozalekcyjna – konkursy, kółka, organizacje proekologiczne, udział w akcjach ekologicznych itp.- waga 3 ZASADY OCENIANIA • Każdy uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z zasadami sprawiedliwości. • Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. • Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu. • Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni. • Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą może ją poprawiać (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie uzgodnionym z nauczycielem. • W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym z nauczycielem. • Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom: 100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca 100% – 91% – ocena bardzo dobra 90% – 75% – ocena dobra 74% – 51% – ocena dostateczna 50% – 34% – ocena dopuszczająca 33% – 0% – ocena niedostateczna • Uczeń może 2 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów). • Uczeń za nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego) oraz brak pracy domowej otrzymuje „ -”, trzy „-” skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej. • Aktywność na lekcjach, nagradzana jest „+”. Za każde 3 zgromadzone „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupie. • Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić przerobiony zakres materiału, zadania w zeszycie ćwiczeń, notatki w zeszycie i odrobić zadania domowe. • Ocenę z bieżących tematów (do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, nie podlegają poprawie. • Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego. • Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być: dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem), prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu, pomoc koleżeńska, ścisła współpraca z rodzicami. OCENIANIE ŚRÓDROCZNE I ROCZNE Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Jest to ocena wynikająca ze średniej ważonej ocen cząstkowych. Oceny semestralne i końcowe ustala się w stopniach według skali: celujący - 6 bardzo dobry – 5 dobry – 4 dostateczny – 3 dopuszczający – 2 niedostateczny – 1 WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE W KLASYFIKACJI SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ Uczeń otrzymuje ocenę: NIEDOSTATECZNĄ jeżeli: • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności • nie opanował minimum programowego • wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem • swoją postawą uniemożliwia pracę innym • nie wykonuje zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych przez grupę DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli: • rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody • posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego • opanował materiał programowy w stopniu elementarnym • przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się przyrody • rozumie prosty tekst źródłowy • jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu DOSTATECZNĄ jeżeli: • opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym • zna podstawowe pojęcia przyrodnicze • rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego • posługuje się mapą jako źródłem wiedzy przyrodniczej • obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji przyrodniczej • potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub innych źródłach wiedzy • pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania DOBRĄ jeżeli: • posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach • właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody • korzysta z różnych źródeł informacji • dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka • proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego • ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym • dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą • dobrze posługuje się mapą geograficzną – potrafi odczytać zawarte w niej informacje i posługiwać się legendą mapy • systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź • pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy BARDZO DOBRĄ jeżeli: • opanował w wysokim stopniu materiał programowy • projektuje doświadczenia i prezentuje je • dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka • przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie • wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie • samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela, • posługując się zdobytymi umiejętnościami • systematycznie pracuje na lekcjach • sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji • wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych • bierze udział w konkursach przyrodniczych • formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie • wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę CELUJĄCĄ jeżeli : • w pełni opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania • samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania przyrodnicze • wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów • odnosi sukcesy w konkursach , w których wymagana jest wiedza przyrodnicza wykraczająca poza program nauczania • samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji • prezentuje swoje umiejętności na forum klasy • potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji • jest bardzo aktywny i autentycznie zainteresowany tym, co dzieje się podczas zajęć lekcyjnych WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW: KLASA 4 Uczeń: • wymienia czynniki warunkujące dobre samopoczucie w szkole i w domu, • konstruuje własny plan dnia i tygodnia, • stosuje w praktyce zasady zdrowego stylu życia, • klasyfikuje składniki przyrody, • posługuje się przyrządami optycznymi służącymi do obserwacji przyrody: lupą, mikroskopem, lornetką, • określa kierunki geograficzne, • odczytuje informacje z planu i mapy, • posługuje się mapą w terenie, • omawia zmiany stanu skupienia wody, • dokonuje pomiaru składników pogody (temperatury powietrza, opadów, ciśnienia atmosferycznego, kierunku i siły wiatru), • omawia pozorną wędrówkę Słońca nad widnokręgiem, • opisuje zmiany pogody i przyrody w poszczególnych porach roku, • omawia zasady pielęgnacji roślin doniczkowych i zwierząt • planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia przyrodnicze, • omawia wybrane czynności życiowe organizmów, • wskazuje zależności pokarmowe w przyrodzie, • omawia budowę i funkcjonowanie układów: pokarmowego, oddechowego, krwionośnego, ruchu, rozrodczego, oraz narządów zmysłów człowieka, • omawia zasady higieny poznanych układów narządów, • charakteryzuje okresy rozwojowe człowieka od noworodkowego do starości, ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania, • podaje przykłady chorób zakaźnych i pasożytniczych, • omawia zasady postępowania w przypadku zarażenia się chorobami zakaźnymi i pasożytniczymi, • omawia zasady dbałości o ciało i ubranie, • podaje przykłady sytuacji niebezpiecznych w domu i poza domem, • omawia sposoby udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, • wyjaśnia, dlaczego uzależnienia są niebezpieczne, • omawia warunki życia w wodzie, • omawia elementy budowy rzeki, • podaje przykłady przystosowań organizmów do życia w wodzie, • charakteryzuje strefy życia w jeziorze, morzu i oceanie, • omawia znaczenie mórz i oceanów, • rozpoznaje wybrane organizmy wodne (roślinne i zwierzęce), • rozpoznaje wybrane rodzaje skał, • omawia etapy powstawania gleby i rolę organizmów glebowych, • wymienia czynniki warunkujące życie na lądzie, • charakteryzuje las, • omawia typy lasów występujących w Polsce, • rozpoznaje wybrane gatunki drzew, krzewów i roślin zielnych, • rozpoznaje wybrane gatunki zwierząt lądowych żyjących w lesie, na łące, na polu i w sadzie, • omawia warunki życia na łące, • omawia warunki życia na polu i w sadzie. SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY KLASA V OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE: • Wiadomości: uczeń zna i rozumie zależności występujące w przyrodzie charakteryzuje poziomy życia wskazuje i ocenia zmiany w środowisku pod wpływem działalności człowieka zna podstawowe pojęcia biologiczne opisuje budowę i czynności życiowe organizmów żywych zna zasady zdrowego stylu życia • Umiejętności: rozumie podstawowe pojęcia biologiczne orientuje się na mapie i w terenie obserwuje i opisuje środowisko przyrodnicze i zjawiska w nim zachodzące wykonuje proste doświadczenia i interpretuje ich wyniki samodzielnie dociera do różnych źródeł informacji przedstawia na forum klasy wyniki swojej pracy • Postawy: postawy proekologiczne i prozdrowotne odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska zaangażowania podczas pracy lekcyjnej aktywnego udziału w konkursach przyrodniczych FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE: • Prace pisemne: sprawdziany – waga 3 i kartkówki - waga 2 • Odpowiedzi ustne – waga 2 • Prace domowe- waga 1 lub 2 • Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń – waga 2 • Dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji - waga 3 • Praca w grupach - waga 2 • Prace długoterminowe – albumy, zielniki, plakaty, gazetki itp.- waga 3 • Aktywność w czasie lekcji – waga 2, • Działalność pozalekcyjna – konkursy, kółka, organizacje proekologiczne, udział w akcjach ekologicznych itp.- waga 3 ZASADY OCENIANIA • Każdy uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z zasadami sprawiedliwości. • Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. • Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu. • Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni. • Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą może ją poprawiać (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie uzgodnionym z nauczycielem. • W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym z nauczycielem. • Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom: 100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca 100% – 91% – ocena bardzo dobra 90% – 75% – ocena dobra 74% – 51% – ocena dostateczna 50% – 34% – ocena dopuszczająca 33% – 0% – ocena niedostateczna • Uczeń może 2 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów). • Uczeń za nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego) oraz brak pracy domowej otrzymuje „ -”, trzy „-” skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej. • Aktywność na lekcjach, nagradzana jest „+”. Za każde 3 zgromadzone „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupie. • Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić przerobiony zakres materiału, zadania w zeszycie ćwiczeń, notatki w zeszycie i odrobić zadania domowe. • Ocenę z bieżących tematów (do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, nie podlegają poprawie. • Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego. • Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być: dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem), prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu, pomoc koleżeńska, ścisła współpraca z rodzicami. OCENIANIE ŚRÓDROCZNE I ROCZNE Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Jest to ocena wynikająca ze średniej ważonej ocen cząstkowych. Oceny semestralne i końcowe ustala się w stopniach według skali: celujący - 6 bardzo dobry – 5 dobry – 4 dostateczny – 3 dopuszczający – 2 niedostateczny – 1 WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE W KLASYFIKACJI SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ Uczeń otrzymuje ocenę: NIEDOSTATECZNĄ jeżeli: • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności • nie opanował minimum programowego • wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem • swoją postawą uniemożliwia pracę innym • nie wykonuje zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych przez grupę DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli: • rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody • posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego • opanował materiał programowy w stopniu elementarnym • przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się przyrody • rozumie prosty tekst źródłowy • jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu DOSTATECZNĄ jeżeli: • opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym • zna podstawowe pojęcia przyrodnicze • rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego • posługuje się mapą jako źródłem wiedzy przyrodniczej • obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji przyrodniczej • potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub innych źródłach wiedzy • pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania DOBRĄ jeżeli: • posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach • właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody • korzysta z różnych źródeł informacji • dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka • proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego • ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym • dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą • dobrze posługuje się mapą geograficzną – potrafi odczytać zawarte w niej informacje i posługiwać się legendą mapy • systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź • pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy BARDZO DOBRĄ jeżeli: • opanował w wysokim stopniu materiał programowy • projektuje doświadczenia i prezentuje je • dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka • przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie • wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie • samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela, • posługując się zdobytymi umiejętnościami • systematycznie pracuje na lekcjach • sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji • wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych • bierze udział w konkursach przyrodniczych • formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie • wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę CELUJĄCĄ jeżeli : • w pełni opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania • samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania przyrodnicze • wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów • odnosi sukcesy w konkursach , w których wymagana jest wiedza przyrodnicza wykraczająca poza program nauczania • samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji • prezentuje swoje umiejętności na forum klasy • potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji • jest bardzo aktywny i autentycznie zainteresowany tym, co dzieje się podczas zajęć lekcyjnych WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW: KLASA 5 Uczeń: • posługuje się skalą liniową do obliczania odległości rzeczywistych i na mapie, • wskazuje na mapie różne formy terenu, • opisuje wypukłe i wklęsłe formy terenu, • wymienia główne niziny, wyżyny i góry Polski, • wskazuje na mapie wody powierzchniowe Polski, • omawia podział administracyjny Polski, • charakteryzuje położenie Polski w Europie, • wymienia nazwy krajów europejskich, • omawia formy ochrony przyrody w Polsce, • wymienia czynniki zagrażające przyrodzie, • omawia warunki życia w Morzu Bałtyckim, • opisuje pogodę nadmorską, • charakteryzuje warunki geograficzne i przyrodnicze pobrzeży bałtyckich, • opisuje krajobraz pojezierny Pojezierza Mazurskiego i Suwalskiego, • omawia cechy charakterystyczne krajobrazu nizinnego pasa Nizin Środkowopolskich, • wskazuje na mapie Polski parki narodowe, • podaje nazwy kilku objętych ochroną gatunków roślin i zwierząt występujących w omawianych parkach narodowych, • omawia cechy krajobrazu wielkomiejskiego na przykładzie Warszawy, • wymienia główne zabytki Warszawy, Gdańska i Krakowa, • charakteryzuje krajobrazy Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej jako wyżyny wapiennej, • charakteryzuje krajobraz rolniczy na przykładzie Wyżyny Lubelskiej, • charakteryzuje krajobraz przemysłowy na przykładzie Wyżyny Śląskiej, • wymienia charakterystyczne cechy każdej z poznanych wyżyn, • omawia cechy krajobrazu górskiego, • charakteryzuje pogodę tatrzańską, • opisuje piętra roślinne Tatr, • omawia budowę mchów i paprotników i ich przystosowania do środowiska, • wymienia nazwy kilku gatunków mchów i paprotników, • omawia budowę zewnętrzną roślin nasiennych, • wskazuje przystosowania budowy poszczególnych organów roślinnych do pełnionych funkcji, • wymienia warunki niezbędne do kiełkowania nasion, • omawia budowę zewnętrzną grzybów, • podaje przykłady różnorodności budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe, pleśnie, kapeluszowe), • rozpoznaje grzyby jadalne, trujące i pasożytnicze, • wyjaśnia pojęcie „drobina”, • porównuje ułożenie drobin w ciałach stałych, cieczach i gazach, • wyjaśnia związek budowy ciał stałych, cieczy i gazów z ich właściwościami, • omawia, popierając przykładami, zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał. SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY KLASA VI OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE: • Wiadomości: uczeń zna i rozumie zależności występujące w przyrodzie charakteryzuje poziomy życia wskazuje i ocenia zmiany w środowisku pod wpływem działalności człowieka zna podstawowe pojęcia biologiczne opisuje budowę i czynności życiowe organizmów żywych zna zasady zdrowego stylu życia • Umiejętności: rozumie podstawowe pojęcia biologiczne orientuje się na mapie i w terenie obserwuje i opisuje środowisko przyrodnicze i zjawiska w nim zachodzące wykonuje proste doświadczenia i interpretuje ich wyniki samodzielnie dociera do różnych źródeł informacji przedstawia na forum klasy wyniki swojej pracy • Postawy: postawy proekologiczne i prozdrowotne odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska zaangażowania podczas pracy lekcyjnej aktywnego udziału w konkursach przyrodniczych FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE: • Prace pisemne: sprawdziany – waga 3 i kartkówki - waga 2 • Odpowiedzi ustne – waga 2 • Prace domowe- waga 1 lub 2 • Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń – waga 2 • Dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji - waga 3 • Praca w grupach - waga 2 • Prace długoterminowe – albumy, zielniki, plakaty, gazetki itp.- waga 3 • Aktywność w czasie lekcji – waga 2, • Działalność pozalekcyjna – konkursy, kółka, organizacje proekologiczne, udział w akcjach ekologicznych itp.- waga 3 ZASADY OCENIANIA • Każdy uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z zasadami sprawiedliwości. • Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. • Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu. • Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni. • Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą może ją poprawiać (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie uzgodnionym z nauczycielem. • W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym z nauczycielem. • Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom: 100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca 100% – 91% – ocena bardzo dobra 90% – 75% – ocena dobra 74% – 51% – ocena dostateczna 50% – 34% – ocena dopuszczająca 33% – 0% – ocena niedostateczna • Uczeń może 2 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów). • Uczeń za nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego) oraz brak pracy domowej otrzymuje „ -”, trzy „-” skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej. • Aktywność na lekcjach, nagradzana jest „+”. Za każde 3 zgromadzone „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupie. • Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić przerobiony zakres materiału, zadania w zeszycie ćwiczeń, notatki w zeszycie i odrobić zadania domowe. • Ocenę z bieżących tematów (do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, nie podlegają poprawie. • Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego. • Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być: dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem), prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu, pomoc koleżeńska, ścisła współpraca z rodzicami. OCENIANIE ŚRÓDROCZNE I ROCZNE Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Jest to ocena wynikająca ze średniej ważonej ocen cząstkowych. Oceny semestralne i końcowe ustala się w stopniach według skali: celujący - 6 bardzo dobry – 5 dobry – 4 dostateczny – 3 dopuszczający – 2 niedostateczny – 1 WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE W KLASYFIKACJI SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ Uczeń otrzymuje ocenę: NIEDOSTATECZNĄ jeżeli: • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności • nie opanował minimum programowego • wykazuje wyraźny brak zainteresowania przedmiotem • swoją postawą uniemożliwia pracę innym • nie wykonuje zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych przez grupę DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli: • rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody • posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego • opanował materiał programowy w stopniu elementarnym • przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się przyrody • rozumie prosty tekst źródłowy • jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu DOSTATECZNĄ jeżeli: • opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym • zna podstawowe pojęcia przyrodnicze • rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego • posługuje się mapą jako źródłem wiedzy przyrodniczej • obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji przyrodniczej • potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub innych źródłach wiedzy • pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania DOBRĄ jeżeli: • posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach • właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody • korzysta z różnych źródeł informacji • dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka • proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego • ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym • dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą • dobrze posługuje się mapą geograficzną – potrafi odczytać zawarte w niej informacje i posługiwać się legendą mapy • systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź • pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy BARDZO DOBRĄ jeżeli: • opanował w wysokim stopniu materiał programowy • projektuje doświadczenia i prezentuje je • dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka • przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie • wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie • samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela, • posługując się zdobytymi umiejętnościami • systematycznie pracuje na lekcjach • sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji • wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych • bierze udział w konkursach przyrodniczych • formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie • wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę CELUJĄCĄ jeżeli : • w pełni opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania • samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania przyrodnicze • wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów • odnosi sukcesy w konkursach , w których wymagana jest wiedza przyrodnicza wykraczająca poza program nauczania • samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji • prezentuje swoje umiejętności na forum klasy • potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji • jest bardzo aktywny i autentycznie zainteresowany tym, co dzieje się podczas zajęć lekcyjnych WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW: KLASA 6 Uczeń: • wymienia nazwy planet Układu Słonecznego, • opisuje kształt i rozmiary Ziemi, • określa położenie dowolnego punktu na kuli ziemskiej względem równika i południka zerowego, • opisuje właściwości i zastosowanie magnesów, • opisuje oddziaływania magnetyczne w przyrodzie, • omawia następstwa ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi, • wskazuje na mapie świata poszczególne kontynenty i oceany, • opisuje wielkie wyprawy geograficzne Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana, • podaje przykłady substancji prostych i złożonych, • charakteryzuje rodzaje mieszanin, • sporządza mieszaniny jednorodne i niejednorodne, • omawia sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych, • opisuje właściwości roztworów wodnych, • wymienia czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji, • omawia udział tlenu w wybranych przemianach chemicznych, • omawia przystosowania do środowiska i budowę zewnętrzną wybranych przedstawicieli bezkręgowców, • charakteryzuje przystosowania do środowiska przedstawicieli ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków, • odczytuje z diagramów klimatycznych informacje dotyczące temperatury i ilości opadów w poszczególnych strefach klimatycznych i poszczególnych miesiącach, • oblicza średnią temperaturę i średnie ilości opadów, • wskazuje na mapie świata poszczególne strefy krajobrazowe, • omawia strefy: wilgotnych lasów równikowych, sawann, pustyń, lasów liściastych, stepów, północnych lasów iglastych, tundry, pustyń lodowych, krajów alpejskich, • omawia przystosowania wybranych organizmów do życia w strefach: wilgotnych lasów równikowych, sawann, pustyń, lasów liściastych, stepów, północnych lasów iglastych, tundry, pustyń lodowych, krajów alpejskich, • rozpoznaje wybrane organizmy roślinne i zwierzęce występujące w omawianych strefach, • omawia rolę w przyrodzie sił tarcia, oporu powietrza i wody, • podaje przykłady działania sił tarcia, oporu powietrza i wody oraz sposoby ich zmniejszania lub zwiększania, • opisuje różne rodzaje ruchu, • wykonuje obliczenia dotyczące prędkości, drogi i czasu, • charakteryzuje zjawiska świetlne: prostoliniowe rozchodzenie się światła, odbicie światła, wymienia źródła dźwięków, • porównuje prędkość rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach, • podaje przykłady zjawisk elektrycznych występujących w przyrodzie, • rysuje schemat prostego obwodu elektrycznego, • omawia etapy powstawania życia na Ziemi, • wymienia przykłady odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody, • podaje przykłady globalnych zagrożeń dla środowiska, • wymienia formy współpracy międzynarodowej mającej na celu ochronę przyrody. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |