Katalog

Beata Mazur, 2016-11-10
Kutno

Geografia, Scenariusze

Podróż jachtem dookoła Afryki - gra dydaktyczna

- n +

Temat: „Podróż jachtem dookoła Afryki” – gra dydaktyczna.

Cel ogólny:
Utrwalenie wiadomości o kontynencie afrykańskim – położeniu, linii brzegowej, ukształtowaniu powierzchni.

Cele operacyjne:

Wiadomości - uczeń:
• wymieni cechy położenia Afryki
• omówi elementy linii brzegowej Afryki
• wymieni nazwy głównych systemów rzecznych i jezior

Umiejętności - uczeń:
• wskaże wybrane obiekty geograficzne na mapie Afryki.
• obliczy wysokość górowania Słońca
• obliczy różnicę czasu słonecznego
• obliczy rozciągłość południkową w stopniach i kilometrach

Postawy- kształtowanie:
• aktywnej postawy ucznia na lekcji
• umiejętności współpracy w grupie
• dociekliwości w rozwiązywaniu problemów


Metody pracy: praca z mapą, elementy wykładu, gra dydaktyczna, pogadanka
Formy: grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: mapa fizyczna Afryki, karty ćwiczeniowe, atlas geograficzny, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, rzutnik pisma.


Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
2. Podanie tematu, celu ogólnego lekcji.
3. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji – nauczyciel poleca wskazać na mapie Afrykę, omówić jej położenie i granice.

Faza realizacyjna

1. Przygotowanie do gry dydaktycznej, podział klasy na grupy, wyłonienie liderów.
2. Omówienie zasad gry dydaktycznej „Podróż jachtem dookoła Afryki”.
3. Praca w grupach.
4. Przedstawienie przez liderów wyników pracy grupy.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie gry i ocena pracy uczniów.
2. Praca domowa: Zmierz i oblicz długość trasy, jaką płynęliśmy w naszej podróży jachtem dookoła Afryki.


KARTA ĆWICZENIOWA

Podróż jachtem dookoła Afryki

1. Podróż rozpoczynamy w cieśninie oddzielającej Europę od Afryki. Podaj nazwę cieśniny. (1 pkt.)

2. Z cieśniny płyniemy w kierunku SW, wzdłuż zachodnich wybrzeży Afryki, zgodnie z prądem morskim i wiatrem, które ułatwiają nam podróż. Zatrzymujemy się na przylądku wysuniętym najdalej na zachód.
Podaj nazwę przylądka, nazwę wiatru i prądu morskiego, które ułatwiały nam podróż.
(3 pkt.)

3. Płyniemy dalej na SE wzdłuż wybrzeży. Zawijamy do portu w Monrowii, stolicy państwa, które jako pierwsze (w roku 1847) uzyskało niepodległość.
Podaj nazwę tego państwa. (1 pkt.)

4. Dalej płyniemy wzdłuż wybrzeży, opływając największą zatokę afrykańską. Na płaskich, bagnistych wybrzeżach rosną zarośla mające długie naziemne korzenie. Dopływamy do ujścia najobfitszej w wodę rzeki Afryki.
Podaj nazwę rzeki. Jaką mijaliśmy zatokę i zarośla? (3 pkt.)

5. Płyniemy dalej na południe. Zatrzymujemy się w Zatoce Wielorybiej położonej na krańcu strefy gorącej (23oS). Wybrzeża są suche, pustynne.
Podaj nazwę tej pustyni. Co spowodowało, że wybrzeża są suche, a w strefie gorącej spotykamy wieloryby? (3 pkt.)

6. Płyniemy dalej na południe, zatrzymujemy się na przylądku położonym najdalej na S. Podaj nazwę tego przylądka. (1 pkt)
Oblicz jego odległość od równika w stopniach (1 pkt) i kilometrach (2 pkt.).

7. Płyniemy w kierunku NE, by zatrzymać się w kanale u wybrzeży największej wyspy Afryki. Podaj nazwę kanału i wyspy. Jak nazywają się mieszkańcy tej wyspy? (3 pkt.)

8. Płyniemy dalej na N, opływamy największy półwysep Afryki i zatrzymujemy się w cieśninie oddzielającej Afrykę od Azji.
Podaj nazwę cieśniny. Który półwysep opływaliśmy? (2 pkt.)

9. Z cieśniny przez morze i kanał dopływamy do wielkiej delty najdłuższej rzeki Afryki. Podaj nazwę kanału i rzeki. Przez które dwa wielkie jeziora: naturalne i sztuczne przepływają wody tej rzeki? (4 pkt.)

10. Zadania geograficzne:

I. Gdzie 22 XII Słońce góruje w zenicie? (1 pkt.)
II. Oblicz, na jakiej wysokości będzie górowało Słońce 22 XII na Przylądku
Ras al – Ghiran (37 21 N; 9 45 E) (2 pkt.)
III. Oblicz różnicę czasu słonecznego między Przylądkiem Hafun (10 27 N; 51 23 E) a Przylądkiem Almadi (14 45 N; 17 33 W). (2 pkt.)




Dziennik podróży załogi jachtu o nazwie:

Skład załogi:

Kapitan:






Zadanie 1 (1 pkt.)

Nazwa cieśniny:

Zadanie 2 (3 pkt.)

Nazwa przylądka:
Nazwa wiatru:
Nazwa prądu morskiego:

Zadanie 3 (1 pkt.)

Nazwa państwa:

Zadanie 4 (3 pkt.)

Nazwa rzeki:
Nazwa zatoki:
Nazwa zarośli:

Zadanie 5 (3 pkt.)

Nazwa pustyni:
Przyczyna powstania pustyni:
Dlaczego spotykamy tutaj wieloryby?


Zadanie 6 (4 pkt.)

Nazwa przylądka:
Obliczenie odległości od równika w stopniach:
Obliczenie odległości od równika w kilometrach: (1 = 111,2 km; 1 = 1853m)



Zadanie 7 (3 pkt.)

Nazwa kanału:

Nazwa wyspy:

Nazwa mieszkańców wyspy: Zadanie 8 (2 pkt.)

Nazwa cieśniny:.
Nazwa półwyspu:

Zadanie 9 (4 pkt.)

Nazwa kanału:
Nazwa rzeki:
Nazwa jeziora naturalnego:
Nazwa jeziora sztucznego:

Zadanie 10 (5 pkt.)

I 22 XII Słońce góruje w zenicie na
II. Wysokość górowania Słońca 22 XII na Przylądku Ras al. – Ghiran:



III. Różnica czasu słonecznego między Przylądkiem Hafun a Przylądkiem Almadi:



Punktacja:

Za prawidłowe odpowiedzi – 29 pkt.

Pierwsze trzy grupy uzyskują premię:
I miejsce - 3 pkt.
II miejsce - 2 pkt.
III miejsce - 1 pkt. Razem: 32 pkt.

Oceny:
32 pkt – celujący
31 – 26 pkt – bardzo dobry
25 – 21 pkt – dobry
20 – 15 pkt – dostateczny
poniżej 14 pkt – dopuszczający
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.