Katalog

Katarzyna Błońska, 2016-11-10
Rzeszów

Język polski, Konspekty

Jakie cechy ma baśń?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV


Temat: Jakie cechy ma baśń?
Czas trwania zajęć: 45 min.

Cele lekcji – uczeń potrafi:
- określić tytuł baśni na podstawie ćwiczeń dramowych
- wymienić elementy świata przedstawionego
- wskazać cechy baśni na podstawie utworu poetyckiego
- uzasadnić, że konkretny utwór literacki jest baśnią

Metody pracy: drama, poszukująca.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Materiały pomocnicze:
- Karta z tekstem wiersza A. Oppmana „Za górami, za morzami”
- Prezentacja Power Point „Cechy baśni”
- Karteczki z informacjami na temat baśni dla grup,

Przebieg zajęć:

1. Zabawa wprowadzająca (metoda dramy): „Jaka to baśń?”. Poszczególni uczniowie za pomocą gestu, mimiki przedstawiają tytuł baśni; pozostali uczniowie odgadują („Kopciuszek”, „Pani Zamieć”, „Śpiąca królewna”, „Perła jaśniejąca w nocy”, „Słowik”).
2. Rozdanie tekstów wiersza A. Oppmana „Za siedmioma górami, za siedmioma morzami”, rozmowa na temat ukazania baśni w utworze.
3. Podanie tematu lekcji.
4. Praca w grupach: rozdanie kopert z karteczkami zawierającymi prawdziwe i fałszywe informacje na temat baśni.

Polecenie: Wśród podanych informacji podkreślcie tylko te, które odnoszą się do baśni.

Dobro zostaje ukarane.
Zło zostaje ukarane.
Dobro zwycięża.
Zło zwycięża.
Szczęśliwe zakończenie.
Nieszczęśliwe zakończenie.
Przyroda ma często cechy ludzkie.
Fantastyczny utwór obszernych rozmiarów.
Fantastyczny utwór niewielkich rozmiarów.
Nieprawdopodobne zdarzenia, postacie, przedmioty.
Czas i miejsce akcji są nieokreślone.
Czas i miejsce akcji są dokładnie określone.
Bohaterowie zestawienie są w pary o przeciwstawnych charakterach, np. dobry – zły, mądry – głupi.
Zwana niekiedy legendą.
5. Zapisanie cech baśni do zeszytu.

Cechy baśni:
• Nieokreślony czas i miejsce akcji (za górami, za lasami; dawno, dawno temu…; a było to tak…).
• Szczęśliwe zakończenie (i żyli długo i szczęśliwie, ja tam byłem, miód i wino piłem).
• Dobro zostaje nagrodzone, a zło ukarane.
• Liczne uosobienia.
• Postacie, przedmioty i wydarzenia fantastyczne.
• Postacie pozytywne i negatywne.
6. Odczytanie definicji baśni z podręcznika lub słownika terminów literackich.
7. Uzasadnianie , że poznane utwory to baśnie – uczniowie odgadują tytuł baśni na podstawie ilustracji, a następnie wskazują, jakie baśniowe cechy tam się pojawiają (Prezentacja Power Point, można też wykorzystać ilustracje z baśni).
8. Utrwalenie cech baśni na podstawie prezentacji PP (lub ilustracji).
9. Zadanie domowe: Która baśń jest twoja ulubioną – uzasadnij swój wybór w kilku zdaniach.


Oprac. Katarzyna Błońska, nauczyciel polonista
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.