Katalog

Iwona Zielińska, 2016-10-13
Dąbrówka

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowango.

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Nauczyciel : Iwona Zielińska
Okres stażu: 01.09.2012r. – 19.04.2016r.

WSTĘP
W okresie bezpośrednio poprzedzającym rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego przeanalizowałam własną ścieżkę rozwoju zawodowego oraz wstępnie akty prawne dotyczące uzyskania stopnia awansu zawodowego. Planując zadania z poszczególnych sfer rozwoju zawodowego miałam na uwadze specyfikę szkoły, jej zadania i potrzeby oraz pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności dydaktyczno-wychowawczych, doskonalenie warsztatu pracy.

CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE:

1. Poznanie procedury awansu zawodowego:
Zapoznałam się i wnikliwie przeanalizowałam procedury i akty prawne dotyczące awansu zawodowego. W trakcie trwania stażu śledziłam na bieżąco akty prawne, które dotyczyły tej kwestii. Poniżej podaję dokumenty, które analizowałam:
- Ustawa z dn. 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

2. Samoocena własnych umiejętności. Analiza zasad funkcjonowania i organizacji szkoły.
Dokonałam samooceny własnych umiejętności. Przeanalizowałam dokumentację szkoły w celu pogłębienia wiedzy o zasadach, funkcjonowaniu i organizacji szkoły oraz możliwości uczestnictwa w rozwoju i realizacji zadań szkoły. Na tej podstawie przygotowałam plan rozwoju zawodowego, który zawierał zadania dostosowane do wymagań niezbędnych do uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego.

3. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Na bieżąco gromadziłam dokumenty potwierdzające realizację wyznaczonych sobie zadań oraz dokonywałam analizy.

4. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Na podstawie przeglądu zebranych dokumentów i materiałów oraz ich analizy, przygotowałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

WYMAGANIA WOBEC NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

§8 ust.2 pkt.1 uzyskiwanie pozytywnych efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.

1. Doskonalenie własnego warsztatu pracy:
Podczas całej dotychczasowej pracy zawodowej wzbogacałam swój warsztat pracy. Przygotowywałam i gromadziłam pomoce dydaktyczne np. w formie gier edukacyjnych, modeli brył do zrobienia których angażowałam czasami młodzież. W formie elektronicznej stworzyłam zbiór zadań przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego. Gromadziłam komputerowe programy edukacyjne. Tworzyłam listę adresów stron internetowych, na których prezentowane były zadania nietypowe, zadania i programy on-line, scenariusze lekcji czy rozwiązania metodyczne. Systematycznie czytałam czasopisma o tematyce TI , a także publikacje poświęcone matematyce i zagadnieniom wychowawczym. Aktualizowałam własną biblioteczkę nauczyciela. Zapoznawałam się o ofertą wydawniczą dotyczącą przedmiotu i pracy nauczyciela. Doskonaliłam własną pracę poprzez aktywny udział w zespole przedmiotowym, wymianę doświadczeń, rozmowy z bardziej doświadczonymi nauczycielami czy zapoznawanie się z rozwiązaniami innych nauczycieli. Przygotowywałam karty pracy, sprawdziany, kartkówki, prezentacje. Uczestniczyłam w szkoleniach dotyczących różnych rozwiązań metodycznych.

2. Rozwijanie umiejętności wychowawczych.
W trakcie trwania całego staż byłam wychowawcą klasy zasadniczej szkoły zawodowej oraz grupy uczniów gimnazjum. Wymagało to ode mnie nieustannej pracy, rozwijania oraz modyfikowania umiejętności wychowawczych. W tym celu poszukiwałam różnych publikacji, artykułów, mogących ułatwić mi podejmowanie nowych działań. Byłam inicjatorką cyklu warsztatów dla nauczycieli uczących moich podopiecznych, poświęconych pracy z uczniem, u którego stwierdzono ADHD. Warsztaty prowadził psycholog szkolny. W roku szkolnym 2014/2016 korzystałam z cyklu wykładów on-line poświęconych pracy z dzieckiem z ADHD, które udostępniło na swojej stronie internetowej wydawnictwo GWO.
Zapoznałam się z „Koncepcją pracy szkoły” i we współpracy z nauczycielami klas równoległych, ustalaliśmy corocznie klasowy program wychowawczy. Jako wychowawca klasy I dokonałam wstępnej analizy sytuacji rodzinnej uczniów, aby móc podjąć odpowiednie działania. Podejmując działania ze swoimi wychowankami, starałam się ułatwić im poznanie własnych zainteresowań, pokazać możliwości ich rozwoju, motywować do pracy nad własnym rozwojem. Podkreślałam potrzebę przeciwstawiania się manipulacji, nawykom oraz nałogom. Systematycznie koncentrowałam się na pomocy w pokonaniu trudności szkolnych, także tych związanych z emocjami. W miarę potrzeb konsultowałam moje decyzje wychowawcze z psychologiem i pedagogiem, a także korzystałam z ich wskazówek przy rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych i edukacyjnych. Motywowałam swoich wychowanków do udziału różnych akcjach charytatywnych (np. zbieranie zabawek i odzieży dla wychowanków domu dziecka, zbiórka środków czystości dla najuboższych rodzin, zbiórka karmy dla psów ze schroniska i in.). Corocznie, przed świętami Bożego Narodzenia wspólnie z klasą przygotowywaliśmy paczkę dla dziecka w ramach akcji „Mikołaje”. Samodzielnie studiowałam literaturę psychologiczną, korzystałam z Internetu, aby poszerzać wiedzę i rozwijać własne umiejętności oraz znajdować ciekawe materiały na godzinę wychowawczą. W sposób przemyślany i zamierzony organizowałam sytuacje mające na celu integrację zespołu klasowego. W miarę możliwości organizowałam wyjazdy klasowe do kina, na lodowisko, wycieczkę trzydniową.

3. Aktywny udział w doskonaleniu zawodowym.
W czasie trwania stażu brałam udział w następujących szkoleniach, warsztatach i konferencjach metodycznych, radach szkoleniowych:
- „Myślę, więc gram. Gram, więc myślę”
- „Konflikty – zapobieganie i rozwiązywanie”
- „Różne aspekty współpracy szkoły z pracodawcami organizującymi praktyczną naukę zawodu”
- „Jak pobudzić kreatywność ucznia?”
- „Praca w „chmurze” i multimedia PWN”
- „Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”
- „Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?”
- „Wsparcie dyrektorów i nauczycieli gimnazjów w realizacji procesu dydaktycznego, a w szczególności z zakresie doskonalenia metod pracy z uczniem z uwzględnieniem efektów kształcenia” – etap II i III
- „Jak efektywnie i niebanalnie powtarzać materiał w szkole podstawowej i gimnazjum”
- „Najwyższa jakość nauczania w ramach dofinansowania MEN. Zasady przyznawania dotacji MEN i oferta GWO na rok szkolny 2014/2015”
- „Uczeń z zespołem Aspergera”
- oraz radach szkoleniowych dotyczących egzaminu gimnazjalnego, matur i egzaminu kwalifikacyjnego dla zsz
Uzyskałam certyfikat z uczestnictwa w seminarium dla opiekunów zespołów uczniowskich zorganizowanego przez Ogólnopolską Fundację Edukacji Komputerowej w ramach projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”.

4. Działania mające na celu podniesienie jakości pracy szkoły. Dokonywanie analizy własnych działań, oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
W czasie trwania stażu starałam się aktywnie uczestniczyć w uroczystościach szkolnych, do których należały:
- Piknik z okazji 10-lecia otwarcia budynku szkoły
- Dzień bez przemocy
- Powiatowa Noc z Edukacją
- Obchody uroczystości pogrzebowej Dyrektora Szkoły
W roku szkolnym 2014/2015 oraz 2015/2016 przygotowałam audycję radiową z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
W celu podniesienia jakości pracy szkoły szczególną uwagę zwracałam na uczniów, którzy nie radzili sobie z podstawowymi umiejętnościami matematycznymi i wykazywali braki w wiadomościach. Zachęcałam uczniów do korzystania z mojej pomocy podczas zajęć wyrównawczych, które odbywały się systematycznie. W miarę potrzeb spotykałam się nimi częściej, aby zaległości nie nawarstwiały się. Na zajęciach ponownie wyjaśniałam kwestie, z którymi uczeń sobie nie radził. Następnie przygotowywałam zadania utrwalające. Stwarzałam dodatkowe możliwości poprawy ocen i wyznaczałam realne terminy popraw ocen niedostatecznych. Zachęcałam do udziału w dodatkowych zajęciach uczniów dobrych, aby rozwijać ich umiejętności, rozwiązywać zadania o podwyższonym stopniu trudności lub problemowe. Uczniów, którzy wykazywali większe zainteresowanie matematyką, zachęcałam do udziału w konkursach. Uczniów chętnych przygotowywałam na kółku matematycznym, rozwiązując z nimi zadania konkursowe. Prowadziłam także zajęcia wg opracowanego planu, przygotowujące do egzaminów gimnazjalnych, na których powtarzałam, utrwalałam materiał i rozwiązywałam z uczniami przykładowe zadania egzaminacyjne. Przygotowywałam na nie wybrane zadania z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych nie tylko w celu powtórzenia treści, ale także zapoznania uczniów ze strukturą takich zadań. Corocznie dokonywałam ewaluacji własnych zajęć, aby w następnym roku szkolnym dostosować je jeszcze lepiej do potrzeb uczniów.
Corocznie, wspólnie z nauczycielami uczącymi matematyki w klasach pierwszych, przygotowywałam i przeprowadzałam diagnozę potrzeb edukacyjnych z matematyki. Miała ona na celu zdiagnozowanie umiejętności matematycznych i wskazanie kierunku dalszej pracy. Wyniki diagnozy opracowywałam pod kątem zadań, które wypadły najsłabiej i najlepiej, a także sporządzałam listę uczniów z najniższymi wynikami. Najsłabiej opanowane umiejętności ze szkoły podstawowej utrwalałam dodatkowo na bieżących lekcjach. Uczniów najsłabszych objęłam dodatkową pomocą. Wykaz uczniów, którzy zdobyli poniżej 30% punktów, przekazywałam nauczycielom uczącym w danej klasie.
W okresie odbywania stażu dokonywałam analizy wyników testu gimnazjalnego z matematyki. Opracowywałam szczegółowo uzyskane wyniki, obliczając współczynniki łatwości zadań, procentowy wynik każdego ucznia, klasy oraz przygotowywałam wnioski do dalszej pracy.
Wszystkie moje działania miały na celu podniesienie jakości pracy szkoły, a także ewaluacji własnych działań.

5. Praca w zespołach zadaniowych opracowujących dokumentację szkolną.
Brałam aktywny udział w opracowywaniu dokumentacji szkolnej. Wspólnie z nauczycielami matematyki i nauczycielami informatyki przygotowywałam Przedmiotowy System Oceniania oraz plany wynikowe z uwzględnieniem wymogów na poszczególne oceny i dostosowaniem do możliwości uczniów. Opracowałam szczegółowe wykazy tematów, obejmujące wymogi podstawy programowej dla poszczególnych klas gimnazjum, szkoły zawodowej i liceum uzupełniającego z matematyki oraz gimnazjum i szkoły zawodowej z informatyki.
Współtworzyłam klasowe plany wychowawcze. Brałam systematycznie udział w opracowaniu Koncepcji pracy szkoły –w roku szkolnym 2012/2013 oraz 2014/2015 byłam przewodniczącą, a w 2015/2016 członkiem zespołów opracowujących wskazane działy.
Uczestniczyłam w pracach zespołów do pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów wymagających dodatkowych działań i wsparcia.
Co roku opracowywałam plan pracy zespołu samokształceniowego nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.
Uczestniczyłam w opracowaniach sprawozdań ze spotkań zespołu nauczycieli uczących w klasie.
W roku szkolnym 2015/2016 zostałam przewodniczącą zespołu, który przeprowadzał ewaluację wewnętrzną.

6. Organizacja przedsięwzięć dydaktyczno- wychowawczych.
Każdego roku przygotowywałam i przeprowadzałam w naszej szkole konkurs matematyczny o tytuł Najlepszego matematyka klas I oraz klas II.
Uczestniczyłam w przygotowaniach do Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego dla klas III gimnazjum.
Byłam inicjatorem wyjazdów szkolnych na Noc Naukowców do Poznania i co roku je współorganizowałam.
Przygotowywałam uczniów do udziału w Maratonie Matematycznym w Gostyniu i byłam opiekunem całej grupy szkolnej.
Przygotowywałam uczniów do konkursu „Spotkania z ekonomią” (część matematyczna).
Przygotowałam uczniów oraz sprawowałam nad nimi opiekę podczas konkursu „Pogorzelski Masterchef”.

§8 ust.2 pkt.2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

1. Stosowanie Internetu w życiu codziennym i w pracy.
Przez cały okres swojej pracy zawodowej starałam się korzystać z technik informacyjnych i komunikacyjnych w celu usprawnienia, ułatwienia, urozmaicenia swojego warsztatu i metod pracy. Odwiedzałam strony internetowe, na których poszukiwałam przydatnych w pracy rozwiązań metodycznych i wychowawczych. Internet był źródłem pozyskiwania przeze mnie ciekawych zadań czy arkuszy egzaminacyjnych. Szukałam nowych, ciekawych programów komputerowych (np. scratch), które wykorzystywałam na lekcjach informatyki. Za pośrednictwem strony internetowej wydawnictwa GWO dowiadywałam się o nowościach wydawniczych, spotkaniach metodycznych. Na różnych stronach internetowych czytałam artykuły dotyczące mojej pracy. Poprzez Internet miałam dostęp do dziennika elektronicznego oraz chmury informatycznej google.

2. Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych.
Komputer stał się niezbędnym narzędziem pracy nauczyciela. Wykorzystywałam go do tworzenia dokumentacji – planów wynikowych, wychowawczych, naprawczych, sprawozdań, scenariuszy i planów lekcji. Pomagał mi w tworzeniu pomocy dydaktycznych, zarówno na lekcje matematyki jak i informatyki oraz różnego rodzaju form sprawdzania wiedzy. Przy użyciu różnych technik komputerowych opracowywałam wyniki diagnozy, konkursów, egzaminów ( wykresy, tabele, tekst ). Przygotowywałam dyplomy dla laureatów konkursów. Pozyskiwałam różne programy komputerowe np. Linux, NVU, scratch i in., które wykorzystywałam na lekcjach informatyki.
W roku szkolnym 2012/2013 prowadziłam i aktualizowałam w arkuszu kalkulacyjnym Excel bazę danych uczniów klasy szkoły zawodowej, której byłam wychowawcą. Na koniec każdego roku szkolnego sporządzałam i drukowałam świadectwa, wykorzystując do tego technologię informacyjną.
Od roku 2015/2016 jestem administratorem kont „chmury” google szkoły.

3. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
W trakcie trwania stażu prowadziłam lekcje z wykorzystaniem komputera, tabletów i rzutnika oraz korzystałam z programów interaktywnych przygotowanych do podręcznika. Na niektórych lekcjach uczniowie rozwiązywali testy on-line sprawdzające ich poziom wiedzy. Korzystałam na lekcjach z e-podręcznika. Komputer i tablety były podstawowym narzędziem pracy na lekcjach informatyki. Wykorzystywałam arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań matematycznych (np.: wykresy funkcji, obliczanie pól figur płaskich, obliczanie objętości i pól powierzchni brył). Dzięki chmurze informatycznej, uczniowie co roku przygotowywali grupowe projekty komputerowe na wybrane przez siebie tematy. Na zajęciach korzystałam z encyklopedii multimedialnych oraz różnych słowników on-line dostępnych w internecie.
Wykorzystując technologię komputerową, pomagałam nauczycielom klas III gimnazjum (uroczystość rozdania świadectw, egzamin gimnazjalny), zespołom nadzorującym egzaminy w przygotowaniu materiałów potrzebnych do organizacji ww. (np. numery na stoliki, litery itp.)

4. Przygotowanie i publikowanie materiałów.
W roku 2013 opracowałam materiał dotyczący projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, który został opublikowany w lokalnym biuletynie informacyjnym.
Dzięki dziennikowi internetowemu, opublikowałam przygotowane przeze mnie rozkłady materiałów na lekcje informatyki, matematyki i lekcje wychowawcze. Nadając im statut publiczny, umożliwiłam ich wykorzystanie innym nauczycielom.
W marcu bieżącego roku, na stronie internetowej szkoły umieściłam pierwszy materiał dotyczący mojej klasy.
W kwietniu opracowałam informację dotyczącą projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, w którym uczestniczyła szkoła. Przygotowany przeze mnie materiał przekazałam administratorowi szkolnej strony internetowej w celu publikacji. W materiale umieściłam linki do stron opracowanych wspólnie z uczniami (również do strony internetowej grupy projektowej, której byłam opiekunem).

5. Komunikowanie się z uczniami i innymi nauczycielami.
Wykorzystywałam pocztę elektroniczną, „chmurkę”, dziennik elektroniczny do kontaktowania się w szybki sposób z nauczycielami, przekazując im istotne informacje czy potrzebne materiały dydaktyczne. Za pośrednictwem poczty kontaktowałam się z nauczycielami innych szkół, aby uzyskać informacje o konkursach lub dokonywać zgłoszeń na konkursy lub szkolenia. Udostępniłam swój adres mailowy wydawnictwu, dlatego bezpośrednio otrzymywałam informacje o szkoleniach, nowościach, nowych materiałach dydaktycznych. Wzajemna komunikacja nauczyciel - uczniowie odbywała się poprzez dziennik internetowy, pocztę elektroniczną lub tzw. „chmurkę” (również poprzez udostępnianie dokumentów).

§8 ust.2 pkt.3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami, w tym poprzez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

1. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
W czasie mojej pracy chętnie współpracowałam ze wszystkimi nauczycielami. Wspólnie omawialiśmy pojawiające się problemy i szukaliśmy sposobów rozwiązań. Często służyłam pomocą, dawałam wskazówki czy dzieliłam się swoją wiedzą z młodymi, mniej doświadczonymi nauczycielami. Aktywnie współpracowałam z nauczycielami-wychowawcami klas, które uczyłam, dzieląc się istotnymi informacjami na temat ich wychowanków. W sposób ciągły przekazywałam informacje pedagogom i psychologowi na temat uczniów objętych dodatkową pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Udostępniałam zainteresowanym nauczycielom opracowane przez mnie materiały np. karty pracy, zadania powtórzeniowe, przygotowane testy, wyniki analiz prac uczniowskich, opracowane lekcje, gry dydaktyczne.
Służyłam pomocą przy opracowywaniu różnych dokumentów (np. ankiet, analizy egzaminów gimnazjalnych, wydruk świadectw i arkuszy ocen itp.)

2. Aktywna praca w zespołach nauczycielskich
Przez cały okres stażu brałam udział w spotkaniach zespołu samokształceniowego nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, w czasie których poruszane były tematy dotyczące organizacji procesu nauczania, sposobu pracy z uczniem oraz analizy wyników nauczania. Prezentowałam opracowane przeze mnie informacje. Dzieliłam się spostrzeżeniami i wskazówkami z innymi nauczycielami. Współpracowałam z wychowawcami klas opracowując plany wychowawcze, zestawienia, pomagając przy organizacji wyjazdów i uroczystości.
Systematycznie organizowałam spotkania nauczycieli uczących w mojej klasie.
W roku szkolnym 2015/2016 zainicjowałam podpisanie kontraktu między wychowawcą, psychologiem, rodzicami i uczniem z ADHD. Systematycznie uczestniczyłam w comiesięcznych spotkaniach tej grupy, na których omawiane były postawione warunki kontraktu oraz wnioski do dalszej pracy.

3. Współpraca z nauczycielami innych przedmiotów, wychowawcami innych klas.
Do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego potrzebna jest współpraca na wielu płaszczyznach, dlatego moje działania polegały na współpracy ze wszystkimi nauczycielami w szkole. Jako wychowawca byłam w stałym kontakcie z nauczycielami uczącymi w mojej klasie. Organizowałam spotkania, na których poruszane były kwestie bieżących ocen, problemów w zachowaniu, wyników klasyfikacji czy kierunków pomocy w przypadku problemów w nauce lub zachowaniu. Zawsze brałam pod uwagę wskazówki i uwagi innych nauczycieli.
Stale współpracowałam z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych monitorując umiejętności matematyczne wykorzystywane na ich lekcjach. Po każdej diagnozie klas I przekazywałam im listę uczniów mających braki w umiejętnościach matematycznych. Pobyt ucznia w szkole to nie tylko nauka, dlatego zawsze angażowałam siebie i swoich uczniów do udziału w akcjach i przedsięwzięciach organizowanych na terenie naszej szkoły. We współpracy z nauczycielem fizyki przygotowywałam uczniów do udziału w konkursie „Spotkania z ekonomią”.

§8 ust.2 pkt. 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych bezpośrednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.

1. Opracowanie programu zajęć przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego z matematyki
W trakcie stażu, co roku przygotowywałam uczniów do egzaminu gimnazjalnego z matematyki. Opracowałam program zajęć mających na celu powtórzenie i utrwalenie wszystkich umiejętności matematycznych objętych podstawą programową dla gimnazjum i szkoły podstawowej. Plan corocznie ulegał ewaluacji. Był dostosowywany do potrzeb i możliwości uczniów biorących udział w zajęciach. Podczas zajęć uczniowie mogli też sprawdzić swoje możliwości, pisząc kilka próbnych testów gimnazjalnych.

2. Praca z uczniem zdolnym/słabym.
W okresie odbywania stażu pracowałam z uczniami, którzy mieli braki w umiejętnościach matematycznych. Każdorazowo przygotowywałam plan działań dla poszczególnej grupy uczniów, który obejmował zakres materiału do utrwalenia.

3. Praca z uczniem posiadającym zalecenia z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Po analizie opinii i orzeczeń z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej podejmowałam szczególne działania w pracy z takim uczniem. Pracując z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, ustalałam zakres umiejętności do opanowania w danym roku szkolnym. Przygotowywałam prace pisemne obejmujące tylko podstawowe treści, często w ujęciu praktycznym. Współpracowałam z pedagogiem, który wspierał moje działania, poprzez utrwalanie niektórych umiejętności matematycznych na dodatkowych zajęciach. Dawałam możliwość dodatkowej mojej pomocy na zajęciach wyrównawczych.

4. Opracowanie i wdrożenie programu wychowawcy klasy w oparciu o program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Po analizie dokumentów szkolnych dotyczących wychowania, opracowywałam co roku, wspólnie w wychowawcami danego rocznika, klasowy program wychowawczy. Zaplanowałam w klasie pierwszej tematy integrujące zespół klasowy, natomiast w drugiej (wspólnie z pedagogiem szkolnym) zagadnienia dotyczące predyspozycji do przyszłego zawodu.

§8 ust. 2 pkt. 4b wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych.

1. Zdobycie kwalifikacji i pełnienie funkcji egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
W grudniu 2012 roku, ukończyłam szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów okręgowej komisji egzaminacyjnej (egzamin gimnazjalny z matematyki) i uzyskałam wpis do ewidencji egzaminatorów OKE w Poznaniu. Wykonywałam zadania egzaminatora oceniającego prace uczniów z egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w roku szkolnym 2013/2014 oraz 2014/2015.

§8 ust.2 pkt.4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

1. Organizowanie wycieczek i imprez szkolnych
W roku szkolnym 2014/2015 współorganizowałam Piknik Integracyjny dla uczniów klas I, mający na celu wzajemne poznanie się, zawarcie nowych znajomości i integrację klasy. Podczas zorganizowanej przeze mnie trzydniowej wycieczki do Warszawy, uczniowie zwiedzili największe atrakcje stolicy.
W roku szkolnym 2015/2016 zorganizowałam dla moich wychowanków wyjazd rekreacyjno-sportowy na lodowisko. Przez okres stażu organizowałam również wycieczki do kina do Poznania i do Leszna w celu dalszej integracji grupy uczniów.
W trakcie stażu organizowałam wyjazdy na „Noc Naukowców” do Poznania, na Uniwersytet Adama Mickiewicza. Wyjazdy zostały zorganizowane, aby rozszerzyć zainteresowania uczniów, zapoznać z możliwościami dalszego kształcenia.

2. Poznanie sytuacji środowiskowej i rodzinnej uczniów oraz organizacja pomocy.
Jako wychowawca klasy zawodowej, byłam w ciągłym kontakcie z pracodawcami podopiecznych oraz z kierownikiem szkolenia praktycznego. Na początku roku szkolnego 2012/2013odbyło się spotkanie wyżej wymienionych na którym zostały omówione wszystkie kwestie związane z zatrudnieniem pracowników młodocianych. Systematycznie kontaktowałam się z pracodawcami poszczególnych uczniów w celu przekazania informacji o zachowaniu i osiągniętych wynikach w nauce. Zaprosiłam kierownika szkolenia praktycznego na lekcję wychowawczą, aby przypomniał uczniom o ich sytuacji prawnej podczas praktycznej nauki zawodu (np. czas pracy, urlopy itd.) oraz odpowiedział na pytania wychowanków związane z praktyką.
W celu zdiagnozowania sytuacji rodzinnej nowych wychowanków, na początku roku szkolnego, przeprowadziłam wśród rodziców ankietę, która dostarczyła mi wiedzy na temat sytuacji rodzinnej m.in. ilości dzieci w rodzinie, statusu materialnego, a także kłopotów zdrowotnych czy innych ważnych informacji dotyczących dziecka. Ponadto na zebraniach z rodzicami, przeprowadzałam indywidualne rozmowy dotyczące pozycji dziecka w rodzinie. Wskazywałam rodzicom formy pomocy i sposoby ich uzyskania np. dofinansowania podręczników, korzystania z pomocy MOPS w sprawie dożywiania, a także możliwości korzystania z pomocy szkolnego psychologa w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.

§8 ust.2 pkt.5 Umiejętność rozpoznawania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki i typu i rodzaju szkoły

1. Opis i analiza dwóch przypadków edukacyjno- wychowawczych.

1. Opis i analiza zachowania wychowanka z ADHD.
2. Opis i analiza zachowania ucznia i wyników w nauce na lekcjach matematyki.


Inne zadania nie ujęte w planie:

1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
W miarę potrzeb wyrażałam opinię o pracy ucznia na lekcjach, kierowaną do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

2. Współpraca z wydawnictwami
Pozyskiwałam od wydawnictwa upominki oraz dyplomy na szkolne konkursy matematyczne, a także materiały dydaktyczne na lekcje.

3. Współpraca z innymi nauczycielami.
Współpracowałam z opiekunem szkolnego radiowęzła, przygotowując informacje o odbywających się konkursach matematycznych, ciekawych wyjazdach itp.
Współpracowałam z opiekunem Samorządu Uczniowskiego poprzez pomoc w organizacji apelu podsumowującego sukcesy uczniów szkoły na koniec każdego roku szkolnego (przygotowanie informacji nt. konkursów matematycznych, porządkowanie zebranych informacji od innych nauczycieli), przygotowanie kart do głosowania podczas wyborów do SU oraz sporządzania protokołu. Sprawowałam opiekę nad delegacjami uczniów poszczególnych klas podczas wyjazdu na pogrzeb Dyrektora Szkoły.

4. Praca w komisjach egzaminacyjnych.
W okresie odbywanego stażu aktywnie uczestniczyłam w przeprowadzeniu próbnego egzaminu gimnazjalnego poprzez sprawdzanie prac wszystkich swoich uczniów z zakresu matematyki. Byłam członkiem zespołów nadzorujących egzaminy zewnętrzne.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.