AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Zawiślak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Przyczyny trudności uczniów klas młodszych w nauce czytania i pisania oraz sposoby ich przezwyciężania" - scenariusz spotkania z rodzicami

- n +

"Przyczyny trudności uczniów klas młodszych w nauce czytania i pisania oraz sposoby ich przezwyciężania" - scenariusz spotkania z rodzicami

CELE:

1. Zapoznanie rodziców z podstawowymi przyczynami trudności uczniów klas młodszych w nauce czytania i pisania.
2. Omówienie r?żnych możliwości pomocy dzieciom mającymi trudności.
3. Wykonanie przykładowych zestawów ćwiczeń usprawniających fonkcje wzrokowe, słuchowe i manualne.
4. Uświadomienie rodzicom konieczności systematycznej pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania.
5. Omówienie osiągnić edukacyjnych uczniów.

METODY:

1. referat,
2. dyskusja,
3. warsztaty - ćwiczenia praktyczne.

POMOCE:

1. zaproszenia
2. tekst referatu -załącznik nr 1,
3. zestaw ćwiczeń usprawniających naukę czytania i pisania (dla każdego rodzica)- załącznik nr 2,
4. przykładowe materiały i pomoce wykorzystywane przez nauczyciela w pracy reedukacyjnej,
5. materiały papiernicze, flamastry.

Spotkanie odbywa się w kręgu, część warsztatowa przy stolikach w grupach 4-osobowych.


I. Pedagogizacja rodziców:

1. Powitanie.

2. Podanie głównego celu spotkania.

3. Zapoznanie rodziców z podstawowymi przyczynami trudności uczniów w nauce czytania i pisania - referat.

4. Podanie rodzicom listy podstawowych ćwiczeń usprawniających funkcje słuchowe, wzrokowe i manualne.

5. Prezentacja materiałów ćwiczeniowych wykorzystywanych w pracy reedukacyjnej.

6. Przeprowadzenie warsztatów - grupy losują rodzaje zadań do samodzielnego wykonania np.:
- zestaw wyrazów zawierających taką samą sylabą,
- rozsypanki wyrazowe, literowe, sylabowe,
- wyrazy z lukami,
- teksty z lukami,
- zestaw elementów graficznych o podobnym kształcie itp.

7. Prezentacja przygotowanych przez grupy materiałów.

II. Z życia klasy:

1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów -podanie pisemnej informacji,

2.Rozmowy indywidualne z rodzicami.



Zestaw ćwiczeń usprawniających naukę czytania i pisania

I . Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:

1. Zabawa w wyrazy:
- powiedz wyraz na: a, o, k, ....
- co słychać na początku wyrazu (np.: zając), co na końcu.
2. Szukanie obrazków na określoną głoskę.
3. Lokalizacja głosek w wyrazach (np.: balon) - co słychać po b, co po l , co po o itd.
4. Liczenie i czytanie słuchem: rodzic wypowiada wyraz po głosce (np.: w-i-a-d-r-o ), dziecko mówi jaki wyraz usłyszało.
5. Układanie wyrazów z alfabetu ruchomego.
6. Dobieranie przez dziecko liter(ma je na pojedynczych kartonikach) do wyrazów wypowiadanych przez rodzica np.: pokaż , co słychać na końcu wyrazu urwis.

II. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:

1. Wskazywanie z zestawu znaków znaku, który wskazał rodzic (rodzic i dziecko mają takie same zestawy znaków).
2. Rysowanie z pamięci znaku pokazanego przez rodzica.
3. Układanie puzzli.
4. Układanie obrazków z kilku części - z wzorem lub bez wzoru.
5. Wyszukiwanie w zestawie wyrazów takich, które mają taką samą sylabą lub literą.
6. Wyszukiwanie różnic w bardzo podobnych ilustracjach.

III. Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne (drobne ruchy rąk)

1. Wycinanki (np.: liter z makulatury).
2. Lepienie z plasteliny (liter, cyfr, wyrazów i innych).
3. Obrysowywanie, kalkowanie.
4. Pisanie po śladzie.
5. Kolorowanie i malowanie.
6. Nawlekanie na nitkę (np.: makaronu).

IV. Ćwiczenia w czytaniu:

1.Dobieranie parami kartoników z sylabami, które do siebie pasują.
2. Przekształcanie wyrazu w inne formy, podział ich na sylaby.
3. Uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami (sylaby należy dziecku podać do wyboru).
4. Układanie wyrazów z taką samą sylabą początkową (sylabę należy podać).
5. Uzupełnianie wyrazów brakującymi zmiękczeniami.
7. Uzupełnianie w wyrazach brakujących liter.
8. Czytanie sylab na czas.
9. Dobieranie podpisów do ilustracji.
10. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.

Dziecko powinno ćwiczyć czytanie po kilkanaście minut każdego dnia.

Opracowanie: Iwona Zawiślak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3278


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.