Katalog

Iwona Zawiślak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Niesiemy pomoc swoim dzieciom" - promocja wdrażanego w klasie programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka "Spójrz inaczej". Scenariusz spotkania z rodzicami.

- n +

"Niesiemy pomoc swoim dzieciom" - promocja wdrażanego w klasie programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka "Spójrz inaczej". Scenariusz spotkania z rodzicami.

Cele:
1. Przedstawienie idei i celów programu wychowawczego wg A. Kołodziejczyka "Spójrz inaczej",
2. Prezentacja bloków tematycznych oraz treści, dzięki którym kształtowane są pożądane cechy osobowości dziecka,
3. Omówienie stosowanych technik i metod pracy podczas realizacji programu,
4. Prezentacja w formie warsztatowej stosowanych w programie technik,
5. Zachęcanie do włączenia się rodziców w realizację programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka,
6. Budowanie zaufania rodziców do szkoły,
7. Poznanie warunków bytowych dzieci,
8. Zapoznanie z różnymi formami pomocy uczniom w nauce,
9. Uzgodnienie zadań związanych z najbliższymi uroczystościami klasowymi.

Metody:
1. rozmowa,
2. dyskusja,
3. instrukcje do ćwiczeń,
4. warsztaty - ćwiczenia praktyczne,
5. "burza mózgów"

Pomoce:
1. zaproszenia,
2. kary ćwiczeń praktycznych,
3. długopisy,
4. szary papier.
5. Informacje dotyczące systemu wychowawczego ( załącznik nr 1)
6. ankiety dla rodziców ( załącznik nr 2.)

1.Powitanie.
Grupa siedzi w kręgu i wzajemnie się wita: "Dzień dobry , mam na imię Iwona i jestem wychowawczynią klasy ,
"Dzień dobry mam na imię ................... i jestem mamą (tatą)...............

2. Wyjaśnienie rodzicom, dlaczego powitanie przyjęło taką formę.

3.Przedstawienie idei , celów, metod i technik wprowadzanego w klasie I programu wychowawczego wg Kołodziejczyka "Spójrz inaczej"(załącznik nr 1).

4.Warsztaty - ćwiczenia praktyczne

  • Gra wprowadzająca "Kategorie" Wszyscy siedzą w kole, osoba prowadząca jakąś grupę ludzi , np.: miłośnicy psów, okularnicy, palacze, sportowcy itp. Osoby, które czują się członkami tych grup , wstają i robią mały krok w kierunku środka koła. Zabawa kończy się, gdy ktoś dotrze do środka koła.

  • "Otwarty krąg" Każdy w kręgu kończy zdania:
    - najlepsza rzecz, która wydarzyła mi się w tym tygodniu......,
    - najbardziej nie lubię .......,
    - moje ulubione danie to...,
    - chciałabym, by moje dzieci...,
    - od szkoły oczekuję..., (tu następuje przekazanie pisemnej informacji o osiągnięciach edukacyjnych dziecka oraz dyżurach dla rodziców)
  • Narysuj uczucia , jak czujesz się teraz.
  • "Burza mózgów" Wybór 5 klasowych imprez kulturalnych do realizacji w ciągu 3 lat. Rodzice są podzieleni na 5-cio
    osobowe zespoły , podają 10 różnych pomysłów, zapisują na szarym papierze. Przywieszenie propozycji na tablicy, wybór 5-ciu powtarzających się.
    Omówienie najbliższych imprez klasowych:
    - "andrzejki",
    - "mikołajki",
    - Wigilia klasowa

  • "Zamknięte kręgi"- gra kończąca Uczestnicy spotkania siedząc w kręgu kończą zdania:
    - z dzisiejszego spotkania wyniosłam .....,
    - dzisiaj odkryłam, że....,
    - najbardziej nudną dla mnie częścią spotkania było...,
    - o powrocie do domu powiem, że...

    5. Poznanie aktualnej sytuacji bytowej rodzin dzieci. Uzupełnienie ankiet przez rodziców po wcześniejszym omówieniu.
    6. Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów, rozdanie kart informacyjnych o uczniach,
    7. Przedstawienie niektórych propozycji metod pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu.

    8. Indywidualne rozmowy z rodzicami.


    Załącznik nr 1.

    "Spójrz inaczej" program wychowawczy wg A . Kołodziejczyka

    1. Idea i cele programu

    Program profilaktyczno - wychowawczy wg A. Kołodziejczyka uwzględnia wiele kierunków pracy z dziećmi , która jest prowadzona od najmłodszych .Jego realizacja prowadzona jest w ciągu całego okresu edukacji dziecka, kładąc szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju -zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczycieli z dziećmi. Wynika to z założenia , że deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych są jednym z podstawowych źródeł różnych, późniejszych uzależnień typu nikotyna, alkohol, narkotyki.

    Celem programu jest taki wpływ na dziecko , aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.
    Szkoła przez wdrażanie programu uczy dziecko rozwiązywania problemów, i konfliktów, oferuje alternatywne sposoby spędzania czasu, skupia się nad systemem wartości, uczy asertywności czyli otwartego mówienia prawdy, uczy śmiałej odmowy itp. Aby program się powiódł - należy go wdrażać od najmłodszych lat, a więc poczynając od przedszkola.

    2. Treści programowe

    Treści proponowanego programu zamknięte są w następujące bloki tematyczne:

  • Uczestnictwo w grupie- zajęcia w tym bloku poświęcone są kształtowaniu umiejętności obcowania z ludźmi, uczą dostrzegania i szanowania potrzeb otoczenia, Służy temu rozwijanie zdolności emocjonalnego wczuwania się w odczucia innych osób, często bardzo odmiennych od ich własnych, rozumienia ich i uznawania ich prawa do własnego stylu życia. Proponowane ćwiczenia związane są z przynależnością do grupy (rodziny, klasy, grupy rówieśniczej), z regułami współżycia ze sobą, budowania udanych relacji z innymi, szukania możliwości emocjonalnego wsparcia. Dzieci uczą się też jak w sposób otwarty mówić o tym, co czują i czego potrzebują od innych.

  • Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć- zajęcia w tym bloku poświęcone są uczuciom i emocjom- ich rozpoznawaniu, wyrażaniu, a także uczeniu się rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć. Poruszane są tu zagadnienia związane z własną tożsamością i niepowtarzalnością oraz kształtowaniem pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości jako podstawy zdrowej i silnej osobowości. Cechy te budujemy głównie na wsparciu emocjonalnym otrzymywanym od innych. Zdobywamy je czując miłość, szacunek, akceptację i uznanie.

  • Rozwiązywanie problemów- Proponowane w tym bloku ćwiczenia mają nauczyć dzieci rozstrzygania problemów i podejmowania samodzielnych decyzji. Dzieci analizują przyczyny powstawania konfliktów i poszukują sposobów ich rozwiązania. Dowiadują się , że ludzie mają prawo do błędów i że konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi. Uczą się konstruktywnego ich rozwiązywania , negocjowania przepraszania i przebaczania.

  • Dbanie o zdrowie- proponowane w tym bloku ćwiczenia dają dzieciom okazje do zastanowienie się nad dokonanymi wyborami i ich wpływem na własne bezpieczeństwo. W czasie zajęć uczniowie mają okazję do dyskusji i tworzenia własnych postaw i systemu wartości, dotyczących właściwego i niewłaściwego używania różnych substancji (w tym lekarstw) Ważne jest , aby zrozumieli, że wszystkie substancje mogą być szkodliwe , jeśli nie są właściwie używane. Celem proponowanych ćwiczeń jest przede wszystkim zrozumienie wartości zdrowia oraz nauka troszczenia się o siebie, co może w konsekwencji zmniejszyć skłonność do sięgania w przyszłości po substancje zmieniające świadomość.

    3. Metody pracy

    Podczas realizacji programu stosuje się różne techniki dostosowując je do zainteresowania tematem i poziomu aktywności uczniów. Do najczęściej stosowanych zalicza się:

  • Krąg uczuć-odejście od tradycyjnej struktury klasy i tworzenie kręgu, który daje możliwość lepszej komunikacji słownej i wzrokowej. Daje możliwość bezpośredniej obserwacji rozmówcy,
  • Piosenki,
  • Rysunki - są doskonałą formą wypowiedzi dziecięcej,
  • Psychodramy - odgrywanie scenek na dane tematy i postawienie się na miejsce innej osoby, aby spróbować zrozumieć myśli i uczucia, jakie dana sytuacja w tym kimś wywołuje,
  • Dyskusja klasowa,
  • Uzupełnianie lub kończenie zdań,
  • "Burza mózgów" -ustalenie listy pomysłów w celu rozwiązania danego problemu

    Opracowanie: Iwona Zawiślak

  • Wyświetleń: 2976


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.