Katalog Agnieszka Popiel, 2016-10-03 Radom Język polski, Konspekty Mała i Wielka Improwizacja Konrada w III części [i]Dziadów[/i] Adama Mickiewicza wybuchem patriotycznych uczuć polskiego Prometeusza.Konspekt lekcji języka polskiego. 1.TEMAT: Mała i Wielka Improwizacja Konrada w III części Dziadów Adama Mickiewicza wybuchem patriotycznych uczuć polskiego Prometeusza. (Temat jest przewidziany na jedną godzinę lekcyjną.) 2.CELE GŁÓWNE: Poznanie problematyki Małej i Wielkiej Improwizacji Konrada. 3.CELE SZCZEGÓŁOWE: •Poznanie i zrozumienie przez uczniów następujących pojęć – improwizacja, profetyzm, prometeizm, mistycyzm, indywidualizm. •Zinterpretowanie omawianych tekstów – omówienie stosunku Konrada do samego siebie, do innych ludzi oraz do Boga, a także jego oczekiwań i stawianych przez niego żądań. •Rozwijanie umiejętności interpretacji tekstu w oparciu o biografię twórczą poety oraz ówczesną sytuację polityczną naszego kraju. •Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem – wybór fragmentów tekstu potwierdzających omawiane kwestie. 4.METODY: •Wykład – omówienie wydarzeń historycznych związanych z aresztowaniem członków Towarzystwa Filomatów i Filaretów w 1823 roku (wśród uwięzionych był także sam Adam Mickiewicz) oraz z powstaniem listopadowym. •Pogadanka – nauczyciel za pomocą pytań stawianych uczniom naprowadza ich na właściwy tor lekcji – ukierunkowuje przeprowadzaną interpretację omawianych tekstów. •Praca z tekstem – uczniowie, odpowiadając na pytania nauczyciela, podają odpowiednie fragmenty tekstu potwierdzające stawiane tezy. •Pokaz – prezentacja reprodukcji zdjęć przedstawiających klasztor oo. Bazylianów w Wilnie, celę Konrada, tablicę upamiętniającą pobyt Mickiewicza w więzieniu, a także sceny teatralne z inscenizacji Wielkiej Improwizacji w wykonaniu Gustawa Holoubka. 5.WYBRANE ŚRODKI DYDAKTYCZNE: •Tekst Małej i Wielkiej Improwizacji w III części Dziadów. •A. Nawarecki, D. Siwicka, Przeszłość to dziś. Literatura, język, kultura, 2 klasa liceum i technikum, część I, Warszawa 2009, wyd. STENTOR. •Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 2002, wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. •Prezentowane uczniom reprodukcje zdjęć. 6.TOK LEKCJI: •Czynności wstępne. •Podanie tematu i celu lekcji. •Omówienie wydarzeń historycznych związanych z aresztowaniem członków Towarzystwa Filomatów i Filaretów w 1823 roku oraz z powstaniem listopadowym. •Interpretacja Małej Improwizacji. •Interpretacja Wielkiej Improwizacji. •Podsumowanie wiadomości. •Praca domowa. PRZEBIEG LEKCJI: 1.Czynności wstępne – przywitanie się, sprawdzenie listy obecności. (Wprowadzenie ładu i porządku.) 2.Podanie tematu lekcji oraz zapoznanie uczniów z celami lekcji. (Zwrócenie uwagi uczniów na podejmowane w czasie lekcji zagadnienia.) 3.Omówienie wydarzeń historycznych związanych z aresztowaniem członków Towarzystwa Filomatów i Filaretów w 1823 roku oraz z powstaniem listopadowym. (Przybliżenie uczniom faktów związanych z rozwiązaniem Towarzystwa Filomatów i Filaretów. Jednym z uwięzionych był wówczas Adam Mickiewicz – był on więziony w zamienionym na więzienie klasztorze oo. Bazylianów w Wilnie. Prezentacja reprodukcji zdjęć przedstawiających klasztor oo. Bazylianów w Wilnie, celę Konrada oraz tablicę upamiętniającą pobyt Mickiewicza w więzieniu. Przybliżenie uczniom ówczesnej sytuacji Polski – od 1815 roku Królestwa Polskiego, przybliżenie faktów dotyczących wybuchu i klęski powstania listopadowego – tekst III części Dziadów powstał w 1832 roku, a więc po upadku powstania.) (Uczniowie dowiadują się o faktach historycznych i wydarzeniach z życia samego Mickiewicza niezbędnych do właściwej interpretacji omawianych tekstów. Zdobywają wiedzę związaną z aresztowaniem członków Towarzystwa Filomatów i Filaretów w 1823 roku oraz z powstaniem listopadowym. Zachęcenie do poszerzenia wiedzy z omawianego tematu.) 4.Interpretacja Małej Improwizacji. (Zapoznanie uczniów z pojęciem improwizacja. Omówienie motywu lotu, symboliki orła oraz kruka – ptaków pojawiających się w wizji Konrada. Zapoznanie uczniów z pojęciem profetyzm. (Uczniowie zdobywają wiedzę na temat nowych pojęć. Doskonalą umiejętność posługiwania się słownikiem – samodzielnie znajdują definicję hasła. Doskonalą umiejętność pracy z tekstem i jego właściwego interpretowania.) 5.Interpretacja Wielkiej Improwizacji. (Prezentacja reprodukcji zdjęć przedstawiających sceny teatralne z inscenizacji Wielkiej Improwizacji w wykonaniu Gustawa Holoubka. Omówienie stosunku Konrada do samego siebie, do innych ludzi oraz do Boga, a także jego oczekiwań i stawianych przez niego żądań – uczniowie wyszukują w tekście odpowiednie fragmenty potwierdzające stawiane tezy. Zapoznanie uczniów z nowymi pojęciami: mistycyzm, indywidualizm oraz prometeizm. Omówienie postawy Konrada, przypomnienie przez uczniów znanego już im mitu o Prometeuszu, udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy słusznie Konrad jest nazywany polskim Prometeuszem. Omówienie romantycznej koncepcji poety i poezji w nawiązaniu do znanych już uczniom poglądów takich przedstawicieli niemieckiego preromantyzmu, jak: Johann Gottlieb Fichte czy Wilhelm Schelling. Wykorzystanie wskazówek do analizy i interpretacji tekstu umieszczonych w podręczniku do języka polskiego Przeszłość to dziś.) (Uczniowie zdobywają wiedzę na temat nowych pojęć. Doskonalą umiejętność posługiwania się słownikiem. Doskonalą umiejętność pracy z tekstem. Podają wszystkie cytaty niezbędne do omówienia poruszanych kwestii, cytaty te potwierdzają stawiane tezy. Uczniowie przypominają materiał zrealizowany w klasie pierwszej dotyczący mitu o Prometeuszu, doskonalą umiejętność wiązania ze sobą różnych motywów literackich przy interpretacji tekstu. Uczniowie przypominają wiadomości zdobyte podczas lekcji poświęconej romantyzmowi w Niemczech – znane już uczniom poglądy Johanna Gottlieba Fichte i Wilhelma Schellinga ułatwiają im omówienie kwestii dotyczącej romantycznej koncepcji poety i poezji. Rozwijanie umiejętności wykorzystywania różnych źródeł przydatnych w interpretacji tekstu, w tym materiałów zawartych w podręczniku do języka polskiego.) 6.Podsumowanie wiadomości. (Powtórzenie najważniejszych kwestii dotyczących Małej i Wielkiej Improwizacji Konrada, jego cech, postawy, oczekiwań, żądań i zamierzonego celu.) (Utrwalenie wiadomości zdobytych podczas lekcji.) 7.Praca domowa. (Uczniowie mają za zadanie napisać wypracowanie na temat: Czy żądania Konrada i jego postawa w Wielkiej Improwizacji mogą doprowadzić go do realizacji zamierzonego celu? Ponadto, uczniowie mają za zadanie przeanalizować sytuację prześladowanych i prześladowców ukazaną w III części Dziadów Adama Mickiewicza.) (Ponowne utrwalenie wiadomości zdobytych podczas lekcji. Rozwijanie umiejętności tworzenia pracy pisemnej – argumentowania swych racji i potwierdzania ich konkretnymi przykładami z tekstu. Przygotowanie się do kolejnej lekcji.) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |