Katalog

Aneta Kwolczak, 2016-07-22
Krasne

Chemia, Sprawozdania

Sprawozdanie - dyplomowanie

- n +

§ 8 ust. 2 pkt.1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły

1. Udział w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły
Praca nauczyciela wymaga stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Trudno sobie wyobrazić, że traktując swój zawód poważnie można byłoby zaniedbać czy wręcz pominąć tę sferę i poprzestać na umiejętnościach nabytych w czasie przygotowania do zawodu. W czasie trwania stażu uczestniczyłam w wielu formach doskonalenia zawodowego takich jak: szkoleniowe rady pedagogiczne, warsztaty, konferencje metodyczne, które w dużym stopniu przyczyniły się do wzbogacenia mojego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej. Proponowane rozwiązania często inspirowały mnie do działania, a także zmuszały do refleksji.
1.1 Wewnątrzszkolne formy doskonalenia - rady pedagogiczne-szkoleniowe:
• Dziennik elektroniczny – wprowadzenie w klasach pierwszych i kontynuacja w klasach drugich” (10.10.2013r)
• „Analiza wyników egzaminu maturalnego 2013r” (09.01.2013r)
• „Problematyka doradztwa edukacyjno –zawodowego w szkole” (06.03.2014r)
• „Obsługa dziennika elektronicznego” (10.11.2014r)
• „Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego od 2015” (23.04.2015r)
• „Obsługa dziennika elektronicznego” (08.10.2015r)
• „Analiza wyników egzaminu maturalnego 2015r” (14.01.2016r)
• „Analiza pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej” (04.02.2016r)
• „Szkolenie przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych i zespołów nadzorujących z zakresu ich obowiązków i wypełniania dokumentacji” (28.04.2016r)
Dzięki uczestniczeniu w w/w szkoleniach lepiej poznałam problematykę organizacyjną, dydaktyczną i wychowawczą mojej szkoły, nabyłam dodatkowe kwalifikacje
i umiejętności, które poszerzyły zakres moich działań edukacyjnych.

1.2 Zewnętrzne formy doskonalenia zawodowego:
• „Awans zawodowy nauczyciela rozpoczynającego staż na stopień nauczyciela dyplomowanego” zorganizowane przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie (05.09.2013 r.)
• „Tablica interaktywna w szkole” zorganizowane przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie (07.10.2013 r.)
• Warsztaty „Skutecznego uczenia się” (2014 r.)
• XIII Konferencja Dydaktyka Chemii – 2014 organizowana przez: Wydział Chemiczny, Rzeszowski Oddział Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Doradcę metodycznego z chemii (27.03.2014 r.)
• Szkolenie „Co zdaje egzamin?” zorganizowane przez wydawnictwo Nowa Era w Rzeszowie w dniu 2 kwietnia 2014 r. (Prowadzący dr Janusz Mrzigod – wieloletni dydaktyk chemii, współautor podręcznika „To jest chemia” do zakresu podstawowego)
• XIV Konferencja Dydaktyka Chemii – 2015 organizowana przez: Wydział Chemiczny, Rzeszowski Oddział Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Doradcę metodycznego z chemii (16.04.2015 r.)
• Szkolenie dla Opiekunów Szkolnych Kół PCK w ramach projektu „Wzrastanie” (01-04.10.2015 r.)
• XV Konferencja Dydaktyka Chemii – 2016 organizowana przez: Wydział Chemiczny, Rzeszowski Oddział Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Doradcę metodycznego z chemii (07.04.2016 r.)
• Rejonowa Konferencja działaczy i sympatyków Polskiego Czerwonego Krzyża (30.10.2013 r., 29.10.2014 r., 26.10.2015 r.)
• Awans zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego” zorganizowane przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie (31.05.2016 r.)
Mój osobisty, planowany rozwój realizowany zarówno indywidualnie jak i w formach zorganizowanych przekłada się na podwyższenie ogólnej jakości pracy szkoły, jako że zyskuje ona bardziej doświadczonego i zaangażowanego pracownika. Różnorodność form, w jakich brałam udział był wynikiem potrzeb nauczyciela, uczniów i szkoły.

Uzyskane efekty:
 ukończone szkolenia pozwoliły mi rozwinąć się intelektualnie i zawodowo, co wpłynęło na podniesienie jakości pracy szkoły;
 wykorzystanie otrzymanych materiałów dydaktycznych oraz wiedzy zdobytej w trakcie szkoleń przyczyniły się do uatrakcyjnienia lekcji;
 poszerzyłam swoje wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z tablicą interaktywną;
 nawiązałam współpracę z nauczycielami chemii oraz opiekunami szkolnych kół PCK w innych szkołach (wymiana doświadczeń, poglądów i spostrzeżeń z innymi nauczycielami w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej);
 przypominanie zasad udzielania pierwszej pomocy;
 udział w pracach rady pedagogicznej dał mi możliwość rzetelnego wywiązywania się ze zleconych bądź narzuconych sobie zadań.

2. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy
W pracy nauczyciela ważne jest pogłębiać i aktualizować swoja wiedze z zakresu metodyki, psychologii i pedagogiki, dlatego też systematycznie studiowałam literaturę metodyczną, fachową oraz wyszukiwałam i wykorzystywałam portale internetowe w swojej pracy. Zbudowałam własny, przedmiotowy warsztat pracy tworząc własną bibliotekę przedmiotu w postaci czasopism, podręczników, zbiorów zadań, tablic chemicznych, testów dla maturzysty. Dużo wskazówek, rad i ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam w czasopismach „Chemia w szkole” czy „Niedziałki”.

Uzyskane efekty:
 wybrane pozycje książkowe, czasopisma pozwoliły mi na wzbogacenie wiedzy i umiejętności;
 poszerzenie własnej biblioteczki przedmiotowej;
 dostosowanie form i metod pracy do indywidualnych potrzeb moich uczniów;
 uatrakcyjnienie zajęć.

3. Opracowanie i ewaluacja przedmiotowego systemu oceniania z chemii
W ramach pracy w zespole przedmiotowym opracowałam z koleżankami Przedmiotowy System Oceniania z chemii. Opisuje on następujące obszary pracy ucznia:
• Warunki współpracy nauczyciela i ucznia;
• Narzędzia, czas pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów;
• Obszary aktywności oraz wagi przyporządkowane poszczególnym formom aktywności;
• Kryteria oceny aktywności chemicznej;
• Kryteria oceny semestralnej i rocznej;
• Skala procentowa do przeliczania punktów z prac pisemnych na stopnie szkolne;
• Informacje zwrotne.
Z treścią PSO szczegółowo zostali zapoznani uczniowie na pierwszych zajęciach. Corocznie na zebraniach Zespołu Przedmiotowego podlega on ewaluacji.

Uzyskane efekty:
 opracowane standardy przyczyniły się do ujednolicenia wymagań stawianych wszystkim uczniom III LO;
 zapewniły poczucie sprawiedliwie wystawianych ocen;
 stworzyły one również możliwość porównywania osiąganych wyników przez uczniów na przestrzeni czasu;
 oprócz oczywistych korzyści dla uczniów przedmiotowy system oceniania wymusił na mnie większy obiektywizm przy ocenianiu.

4. Zwiększenie efektywności i atrakcyjności prowadzonych zajęć
W celu podniesienia efektów nauki i uatrakcyjniania zajęć z chemii stosuję metody i techniki aktywizujące np. praca w grupach, burza mózgów, mapa mentalna, krzyżówki. Wykorzystuję materiały i wiadomości nabyte podczas szkoleń czy wyszukane w Internecie, w czasopismach. Na zajęciach wykorzystuję tablicę interaktywną, podręcznik multimedialny, interaktywne ćwiczenia, przeprowadzam doświadczenia. Dla urozmaicenia zajęć podczas wykonywania doświadczeń wybrani uczniowie pełnili rolę moich asystentów lub samodzielnie przeprowadzali doświadczenia jeśli były bezpieczne do wykonania.
Rozwój technologii informatycznych stwarza możliwości stosowania nowych form przekazu wiedzy. W pracy na lekcji korzystam z edukacyjnych prezentacji multimedialnych, opracowanych przez różne wydawnictwa. Czasem zachodzi jednak potrzeba stworzenia własnej prezentacji multimedialnej, która jest pomocna w pracy na lekcji, do zilustrowania konkretnego tematu zajęć.
W celu urozmaicenia lekcji nauczanego przedmiotu stosuję dodatkowo różne pomoce dydaktyczne, m.in.: modele kulkowe związków chemicznych, plakaty, tablice tematyczne, karty pracy oraz filmy edukacyjne w szczególności z pokazami doświadczeń, które w warunkach szkolnych nie były możliwe do przeprowadzenia.
Metody i techniki nauczania dostosowuję do zespołu uczniowskiego. Pamiętam również, że nawet najlepsze metody nauczania, stosowane niezmiennie powodują znużenie uczniów, co w konsekwencji obniża uzyskiwane wyniki. Największą sztuką w mojej pracy nauczycielskiej jest taki dobór metod, aby w wyniku ich stosowania uzyskać zamierzone cele.

Uzyskane efekty:
 wzrost efektów kształcenia;
 uatrakcyjnienie zajęć poprzez zastosowanie innowacji;
 ciekawa forma przekazu wiedzy;
 wzrost zainteresowania uczniów przedmiotem;
 włączenie technologii komputerowej do realizacji zajęć dydaktycznych;
 zachęcenie do poszukiwania informacji w różnych źródłach;
 rozwijanie wyobraźni;
 nabycie u uczniów umiejętności komunikowania własnych myśli, uczuć oraz odważnego - wystawiania swojej osoby na forum publiczne;
 zastosowanie bardziej trafnych i skutecznych metod pracy z uczniami;
 opracowanie pomocy i materiałów dydaktycznych.

5. Diagnozowanie umiejętności chemicznych uczniów oraz opracowanie wyników sprawdzianów diagnozujących i matur próbnych
Jednym ze sposobów monitorowania postępów w nauce uczniów w szkole ponadgimnazjalnej jest wykonanie diagnozy wstępnej. Na początku roku szkolnego w klasach pierwszych o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym przeprowadzam z chemii diagnozę „na wejście”. Dzięki informacji o poziomie osiągnięć nowoprzyjętych uczniów można rozpoznać poziom umiejętności uczniów przyjętych do szkoły. Pomaga to zaplanować zajęcia edukacyjne dostosowane do potrzeb młodzieży, zarówno w zakresie nadrabiania zaległości, jak i wspomaganiu rozwoju uzdolnień uczniów. W klasie drugiej końcem roku szkolnego przeprowadzam badanie wyników nauczania. Działanie to pomaga sprawdzić przyrost wiedzy uczniów. Testowanie osiągnięć przyczynia się do poważniejszego potraktowania przedmiotu przez młodzież, rozwija strategie samodzielnego uczenia się, zwiększa motywację do systematycznej pracy zarówno dla samego siebie, jak i w celu uzyskania lepszych ocen, a tym samym podniesienia jakości pracy szkoły. W celu skutecznego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego, w klasie trzeciej przeprowadzam próbne egzaminy maturalne z przedmiotu. Matury próbne pomagają sprawdzić stopień przygotowania do matury majowej. Po przeprowadzonych próbach dokonuję szczegółowej analizy wyników, aby wyciągnąć wnioski do dalszej pracy i lepiej przygotować uczniów do egzaminu końcowego. Celem tych analiz jest uświadomienie uczniom stanu ich wiedzy, zachęcenie do systematycznej pracy, korzystania z konsultacji oraz zajęć dodatkowych przygotowujących do matury z chemii. Organizowałam w/w sprawdziany i próbne matury powielając i sortując potrzebne materiały, poprawiając prace, a następnie szczegółowo omawiając je z uwzględnieniem kryteriów oceny poszczególnych zadań.
Analizy wyników wyżej wymienionych sprawdzianów diagnozujących uczniów klas pierwszych, badania wyników nauczania klas drugich, próbnych matur uczniów klas trzecich przedstawiałam na zebraniach zespołu przedmiotowego, gdzie następnie opracowywaliśmy działania naprawcze mające na celu podwyższenie wyników naszych uczniów. Wyniki matur próbnych przekazuję również wychowawcom klas maturalnych, w których uczę, celem poinformowania rodziców o wynikach uczniów. Przeprowadzone badania to sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności zdobytych przez uczniów podczas procesu kształcenia, dostarczenie informacji nauczycielowi co powinien zmienić w swojej pracy, a co kontynuować. Monitorowanie i mierzenie osiągnięć uczniów jest jednym z ważniejszych zadań nauczyciela. Cel badania osiągnięć uczniów to przede wszystkim przekazanie informacji zwrotnej dla nauczyciela, a także dla ucznia i rodzica o tym co uczeń już potrafi, umie a nad czym musi jeszcze popracować. Pozwala mi to jeszcze lepiej zorganizować pracę w kolejnym roku szkolnym. Ponadto, analiza wyników zewnętrznego egzaminu - matury jest doskonałym narzędziem do ewaluacji moich działań dydaktycznych.

Uzyskane efekty:
 określony został poziom sprawdzanych umiejętności i wiadomości uczniów;
 analiza osiągnięć edukacyjnych uczniów pozwala określić stan wiedzy ucznia oraz zaplanować dalszy proces dydaktyczny w taki sposób, aby podnieść efektywność kształcenia;
 uczniowie skuteczniej byli motywowani do systematycznej pracy;
 analiza sprawdzianów diagnozujących i matury pozwoliła mi skuteczniej realizować cele dydaktyczne i właściwie planować zajęcia, podnosząc jakość mojej pracy.

6. Praca z uczniem zdolnym
Szczególną satysfakcję daje mi możliwość pracy z uczniami, którzy wykazują zainteresowanie chemią. Dla tych uczniów organizowałam dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, podejmując wzmożoną pracę aby poszerzyć ich wiedzę i zakres umiejętności chemicznych. Wiedzę zdobytą poprzez uczestnictwo w różnych szkoleniach oraz studiowanie literatury wykorzystałam do przygotowania moich uczniów do konkursów, aby dać im szansę porównania swoich możliwości z umiejętnościami innych kolegów, a poprzez wprowadzenie rywalizacji mobilizować ich do jeszcze efektywniejszej pracy. W roku szkolnym 2015 -2016 uczniowie z moich klas brali udział w VIII Podkarpackim Konkursie Chemicznym im. Ignacego Łukasiewicza organizowanym przez Politechnikę Rzeszowską, Ogólnopolskim Konkursie Chemicznym „Alchemik” oraz 62 Olimpiadzie Chemicznej. Nieliczni uczniowie kończyli swój udział w w/w konkursach nie tylko na etapie szkolnym, lecz niestety nie udało im się dojść do etapów końcowych. Zamierzam w następnych latach kontynuować moją pracę z uczniami zdolnymi i mam nadzieję, że przyniesie ona oczekiwane efekty.
Praca z uczniem zdolnym i efekty, jakie może osiągnąć są bardzo ważne w procesie dydaktycznym, podwyższają jakość pracy szkoły i pozytywnie wpływają na jej wizerunek. Jest bardzo ważnym elementem rozwijania u młodzieży własnej twórczości i aktywności.

Uzyskane efekty:
 poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły;
 zostały rozwinięte zdolności i zainteresowania uczniów;
 dzięki przygotowaniom do konkursów zyskałam nowe doświadczenia w pracy
z uczniem zdolnym, które wykorzystywałam w codziennej dydaktyce.

7. Praca z uczniem mającym trudności w nauce
Bez wątpienia uczeń słaby jest podmiotem równie wartościowym co uczeń zdolny, a jedynie wymagającym od nas większej uwagi. W swojej pracy prowadziłam zajęcia dodatkowe dla uczniów mających trudności w opanowaniu bieżącego materiału z chemii. Niezrozumiałe zagadnienia wyjaśniałam indywidualnie. W czasie tych zajęć uczniowie mogli przećwiczyć zagadnienia przysparzające im kłopotów, nadrobić zaległości. Dzięki tym konsultacjom uczeń nie czuł się opuszczony w trudnej sytuacji, mógł liczyć na pomoc, nabrać pewności siebie podczas lekcji, pozytywnego nastawienia do przedmiotu oraz podnieść swoje wyniki w nauce. W każdej klasie są uczniowie o niższych możliwościach intelektualnych, mających problemy z chemią. Pracując z uczniem wymagającym wsparcia starałam się dostosować proces nauczania do możliwości i umiejętności uczniów, motywować ich do samodzielnego rozwiązywania problemów, aktywnego uczestnictwa na zajęciach, oraz stwarzać im możliwości osiągnięcia sukcesu.

Uzyskane efekty:
 możliwość nadrobienia i uzupełnienia brakującej wiedzy;
 dzięki podjętym działaniom uczniowie mający trudności w zrozumieniu chemii polepszyli swoje wyniki, co pozwoliło im na uzyskanie lepszych ocen, czyli wpłynęło na poprawę jakości pracy szkoły;
 zachęciłam uczniów do bardziej systematycznej pracy i zdobywania dalszej wiedzy;
 uczniowie uwierzyli we własne możliwości i niejednokrotnie przełamali niechęć
do nauki spowodowaną brakiem zamierzonych efektów.

8. Wspieranie zadań i działań szkoły
Będąc pracownikiem szkoły mam świadomość, iż jakość jej pracy jest wypadkową nie tylko zadań dydaktycznych czy wychowawczych ale tez pełnego zaangażowania się nauczyciela w jej działalność i organizację. Mając to na uwadze, swoją aktywność ukierunkowałam w pełnieniu następujących funkcji:

8.1 Członka zespołu ds. rekrutacji i naboru
W roku szkolnym 2013/2014 uczestniczyłam w pracach zespołu ds. rekrutacji i naboru. Do moich obowiązków należy obsługa procesu rekrutacji w naszej szkole a w szczególności obsługa elektroniczna systemu, segregacja dokumentacji oraz pomoc w udzielaniu informacji zainteresowanym uczniom oraz rodzicom.

8.2 Członka zespołu do układania planu lekcji
Od wielu lat uczestniczę w pracach zespołu do układania planu lekcji. Do moich obowiązków należy prowadzenie tablicy do przydziału godzin dla nauczycieli w wersji kołkowej, która jest narzędziem pracy wicedyrektora.

8.3 Członka zespołu Szkolnego Programu Profilaktycznego
W roku szkolnym 2015/2016 byłam członkiem zespołu Szkolnego Programu Profilaktycznego. W ramach tej funkcji opracowywałam zmiany do Szkolnego Programu Profilaktycznego adekwatne do potrzeb placówki i zmian w prawie oświatowym.

8.4 Członka zespołu sekcji plastycznej uroczystości szkolnych
W roku szkolnym 2015/2016 zostałam powołana do zespołu sekcji plastycznej uroczystości szkolnych. W ramach pełnionej przeze mnie funkcji, przygotowywałam oprawę plastyczną następujących uroczystości szkolnych:
 Rozpoczęcie roku szkolnego,
 Święto Niepodległości,
 Rekolekcje Szkolne,
 Dzień Otwarty Szkoły,
 Zakończenie szkoły uczniów klas trzecich.
Ponadto, współorganizowałam przygotowanie tablic informacyjnych, dekoracyjnych oraz sceny zarówno w szkole jak i podczas finału na deskach teatru jednej z największych inicjatyw podejmowanych przez nasze liceum od wielu lat - Rzeszowskich Dni Kultury Szkolnej.

Uzyskane efekty:
 praca na rzecz szkoły dała mi poczucie przynależności i odpowiedzialności za nią;
 powierzone mi funkcje stworzyły możliwość do poznania młodzieży nie tylko na płaszczyźnie procesu nauczania ale również dały sposobność do poznania ich zdolności;
 uaktywnienie uczniów uzdolnionych plastycznie;
 zmotywowanie dzieci do różnorodnych działań artystycznych.

9. Działania na rzecz promocji szkoły w środowisku
Promowania szkoły w środowisku lokalnym można dokonywać na wiele sposobów. Jednym z nich jest organizowanie „Dnia Otwartego Szkoły” przygotowanego dla uczniów szkół gimnazjalnych stojących przed wyborem szkoły średniej. W ramach tego dnia, przygotowałam zajęcia pokazowe z doświadczeń chemicznych, które przeprowadziły dwie moje uczennice z klas o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym.
Reprezentowałam III Liceum na „Dniach Paniagi” (maj 2014 r.), oraz podczas Targów Edukacyjnych w VIII LO (marzec 2014 r. i marzec 2015 r.) gdzie rozdawałam ulotki z informacjami na temat naszej szkoły oraz materiały promocyjne.
Wraz z młodzieżą uczestniczyłam w wielu ogólnopolskich akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego. Współpracuję z Siostrami Klaweriankami z Krosna.
Ponadto, nawiązując współpracę z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa w Rzeszowie zorganizowałam w szkole spotkanie z przedstawicielem placówki – mgr. Elżbietą Bzdek-Ficek.

Uzyskane efekty:
 promowanie szkoły w lokalnym i ogólnopolskim środowisku;
 nabywanie umiejętności organizacyjnych;
 rozbudzenie zdolności organizatorskich wśród uczniów;
 uwrażliwienie na potrzeby innych i zachęcanie do niesienia bezinteresownej pomocy;
 moje działania przyczyniły się do kreowania pozytywnego wizerunku szkoły
w środowisku lokalnym oraz społeczności szkolnej.


10. Prowadzenie ewaluacji własnej pracy
W celu doskonalenia warsztatu pracy dydaktycznej opracowałam i przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną po trzyletniej realizacji programu nauczania chemii, na temat pracy mojej i uczniów na lekcjach chemii (04.2016 r.). Ankiety były anonimowe, uczestniczyło w niej łącznie 73 uczniów z klasy 3 e oraz 3 f. Uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące: przedmiotu - zrozumienia zagadnień będących tematem lekcji chemii, sposobu przekazywania wiedzy, atmosfery na lekcji oraz stosowanych metod nauczania. Z przeprowadzonej ankiety wynikało, że:
 większość uczniów stwierdziła, że tematy lekcji realizowane są w jasny
i zrozumiały sposób, a stosowane metody aktywizujące ciekawe i dobrze dostosowane do problematyki lekcji,
 dla większości ankietowanych atmosfera na lekcji jest dobra, dla pozostałych zbyt rygorystyczna,
 oczekiwania zdecydowanej większości młodzieży w stosunku do mnie jako nauczyciela spełniły się. Jestem oceniana jako nauczyciel sprawiedliwy, sympatyczny, przyjazny i otwarty na potrzeby uczniów.

Uzyskane efekty:
 możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron;
 uzyskane informacje zwrotne pomogą mi zwiększyć jakość mojej pracy.

§ 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjne

1. Wykorzystanie technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej
Nowoczesny nauczyciel, chcący sprostać wymaganiom współczesnego świata, powinien korzystać z technologii komputerowej w tworzeniu swojego warsztatu pracy. Aby moja wiedza z zakresu stosowania technologii komputerowej była pełniejsza, a jej wykorzystanie bardziej efektywne, ukończyłam kurs doskonalący: „ Latające Laboratorium – Centrum Zaawansowanego ECDL” zorganizowany przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie w ramach projektu , uzyskałam Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych, poziom zaawansowany (28.12.2006 – 15.03.2007). Program kursu obejmował łącznie 60 godzin wykładów, ćwiczeń i konsultacji. Celem kursu było nabycie umiejętności w zakresie przetwarzania tekstu. Ukończyłam także 40 godzinny kurs komputerowy: „Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem pomocy multimedialnych” zorganizowany przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli Quatro (10.09.2014 r. – 08.10.2014 r.). Program kursu obejmował: prawa autorskie i bezpieczeństwo w sieci, obsługę tablic multimedialnych, obsługę urządzeń multimedialnych, wyszukiwanie i pobieranie informacji z Internetu, tworzenie prezentacji multimedialnych, tworzenie dokumentacji szkolnej w oparciu o aplikacje biurowe. W ramach wewnątrzszkolnego szkolenia RP uczestniczyłam w zajęciach warsztatowych poświęconych prowadzeniu dziennika elektronicznego.
Kursy te przygotowały mnie do pełniejszego wykorzystania komputera czy tablicy interaktywnej przy organizacji warsztatu pracy. W pracy na bieżąco i przez cały okres stażu wykorzystywałam technologię komputerową i informacyjną, starając się uatrakcyjnić prowadzone przeze mnie zajęcia. Opracowałam prezentacje multimedialne, do wybranych zagadnień tematycznych celem upoglądowienia omawianych na zajęciach treści np. Sposoby pozyskiwania energii a środowisko przyrodnicze. Angażowałam również uczniów do wykorzystywania technologii informacyjnej w celu przygotowania odpowiednich prezentacji w Power Point lub Prezi. Zwiększa to ich motywację do nauki oraz niektórym ułatwia pokonanie jakichś własnych słabości, nieraz daje okazję do wykazania się uczniom mającym trudności w uczeniu się. Stosując różnorodne metody pracy wykorzystywałam przy tym urządzenia multimedialne tj. tablicę interaktywną, multibook, rzutnik multimedialny. Ogromnym dobrodziejstwem ułatwiającym i uatrakcyjniającym prowadzenie zajęć jest tablica interaktywna. Do głównych zalet tablicy należą; duży ekran, na który może patrzeć swobodnie cała klasa, możliwość szybkiego ścierania tablicy, co wpływa na oszczędność czasu, możliwość powrotu do zapisanych wcześniej treści, powiększania obiektów podczas wizualnej prezentacji, podkreślania w nich ważnych informacji.
Stosując technologię informacyjną, korzystałam z zasobów bibliotek oraz własnych zbiorów, wykorzystując płyty DVD, publikacje zamieszczone w czasopismach fachowych. Również korzystałam z aparatu cyfrowego robiąc zdjęcia podczas przeprowadzanych akcji w ramach działalności koła PCK.
Korzystając z edytora tekstu Word opracowywałam rozkłady materiału, wszelkiego rodzaju materiały dydaktyczne, pisma, podziękowania czy dokumentację do awansu zawodowego. Ponadto, przygotowywałam materiały niezbędne do administrowania strony internetowej oraz na gazetkę do gabloty Szkolnego Koła PCK tj. ciekawostki, informacje na dany temat, ogłoszenia o planowanych akcjach czy relacje z przeprowadzonych działań. Wykorzystywałam arkusz kalkulacyjny Excel do tworzenia analizy wyników próbnych matur z chemii, sprawdzianu diagnozującego uczniów klas pierwszych.
Dostęp do Internetu w szkole, jak również posiadanie komputera w domu, umożliwia mi ciągłe korzystanie z zasobów sieci globalnej oraz informatyki. Poszukując informacji potrzebnych w pracy własnej (m.in.. aktów prawnych związanych z oświatą i pomocą społeczną, ciekawych scenariuszy lekcji, materiałów wzbogacających lekcje, informacji dotyczących egzaminów maturalnych, konkursów, interesujących szkoleń, kursów, konferencji, informacji związanych z promocją zdrowia) wykorzystywałam różne edukacyjne i informacyjne strony internetowe, np. www.ko.rzeszow.pl, www.cke.edu.pl, www.awans.net.pl, www.pcen.rzeszow.pl www.profesor.pl, www.chemia.panoramix.net.pl, www.literka.pl, www.zadania.info.pl, www.nauczyciel.pl., www.pck.pl, www.zdrowo.info.pl. Dzięki przeglądarkom internetowym uzyskiwałam szybko potrzebne mi informacje i mogłam przekazywać je na bieżąco uczniom, poszerzając i uaktualniając swoją i ich wiedzę. Korzystałam z Internetu w celu odczytywania wyników konkursów.
Korzystanie z Internetu, nie bez powodu nazywanego oknem na świat, otworzyło zupełnie nowe możliwości, wyzwoliło twórczą aktywność, przedsiębiorczość, kreatywność w pracy pedagogicznej.


Uzyskane efekty:
 atrakcyjność przekazywanej wiedzy;
 dostęp do nieograniczonej ilości informacji;
 opanowanie umiejętności sprawnego posługiwania się edytorem tekstów, arkuszem kalkulacyjnym, programem do tworzenia prezentacji multimedialnych, obróbki zdjęć;
 łatwiejsza i bardziej ekonomiczna praca nauczyciela;
 aktualna wiedza z dziedziny edukacji;
 umiejętność samodzielnego poszukiwania, selekcjonowania i porządkowania informacji;
 szybki dostęp do własnej dokumentacji;
 estetyczna dokumentacja zawodowa;
 lepiej i staranniej wykonane pomoce dydaktyczne;
 zwiększenie motywacji do pracy uczniów poprzez stosowanie przez nich narzędzia im najbliższego jak komputer;
 poszerzenie umiejętności informatycznych uczniów;
 przygotowanie dokumentacji do awansu zawodowego.

2. Wykorzystanie technologii komunikacyjnej w pracy dydaktycznej i wychowawczej
Poczta elektroniczna stała się nieodzownym narzędziem w mojej pracy, umożliwiającym mi komunikowanie się. Skrzynka pocztowa jest szczególnie pomocna w wykonywaniu obowiązków wynikających z pracy nauczyciela. W łatwy sposób umożliwia mi kontakt oraz przepływ materiałów (raportów, sprawozdań, opracowań) z innymi nauczycielami oraz dyrekcją szkoły. Własna skrzynka mailowa służyła mi również do kontaktu z organizatorami konkursów międzyszkolnych, przesyłałam zgłoszenia uczniów w konkursach, a także porozumiewałam się w sprawach edukacji. Drogą mailową kontaktowałam się z wydawnictwami. Otrzymywałam w wersji elektronicznej materiały edukacyjne, zaproszenia na szkolenia, informacje o nowościach wydawniczych. Drogę elektroniczną wykorzystywałam także w pracy z uczniami przygotowującymi się do konkursów. Przesyłałam im testy i zestawy zadań konkursowych, które potem omawialiśmy. Uczniowie przesyłali mi prezentacje multimedialne przygotowane na potrzeby związane z działalnością koła PCK, oraz zdjęcia z przeprowadzanych akcji.
Do komunikacji z uczniami wykorzystywałam także konto na portalu społecznościowym Facebook, na którym utworzyłam Grupę Szkolnego Koła PCK (2013), aby w szybki i łatwy sposób skontaktować się ze swoimi czerwonokrzyskimi członkami w celu przekazania informacji związanych z podejmowanymi przedsięwzięciami i przeprowadzanymi akcjami w ramach działalności koła. Dzięki niemu utrzymywałam również kontakty z absolwentami szkoły.
Od 2012 roku nasza szkoła korzysta z dziennika elektronicznego Vulkan, który najpierw wprowadzany był w klasach pierwszych, a teraz operuje nim cała szkoła. Stosowanie takiego narzędzia w szkole nie dość, że przyśpiesza i ułatwia pracę nauczycieli, to również poprawia kontakt rodziców ze szkołą i podnosi jakość edukacji.
Techniki informacyjne i komunikacyjne są dla mnie bardzo pomocnym narzędziem i źródłem informacji.

Uzyskane efekty:
 rozpowszechnienie działań szkoły na portalach internetowych;
 otwarcie się na nowe możliwości komunikacji;
 nawiązywanie i podtrzymywanie wartościowych kontaktów;
 usprawnienie przepływu informacji na płaszczyźnie zawodowej;
 bezpośrednie, tanie i szybkie przekazywanie informacji na linii: nauczyciel – rodzice, nauczyciel – uczeń;


§ 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem
z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli stażystów
i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć
dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

1. Praca w Zespole Przedmiotowym. Współpraca z nauczycielami oraz wychowawcami
Posiadając trzynastoletni staż pracy jako nauczyciel chemii zawsze chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz służę pomocą innym nauczycielom. Współpraca z innymi nauczycielami jest nieodłącznym elementem moich działań dydaktyczno-wychowawczych na terenie szkoły. Moje umiejętności i wiedza, którymi mogłam dzielić się z innymi są skutkiem udziału w radach szkoleniowych, warsztatach, konferencjach oraz samokształcenia. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem rozpoczyna się już w momencie wielu rozmów i dyskusji na przerwach, po lekcjach oraz na spotkaniach zespołów przedmiotowych. Dzielę się z nimi wiedzą i doświadczeniem, ale także dzięki tej współpracy sama zdobywam nowe doświadczenia, chętnie słucham uwag innych nauczycieli. Od początku swojej pracy w szkole, jak i w trakcie trwania stażu starałam się aktywnie i systematycznie współpracować z nauczycielami z zespołu. Na wspólnych spotkaniach zespołu nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, dzieląc się wiedzą, współtworzyłam Przedmiotowy System Oceniania. Systematycznie przedstawiałam wyniki i wnioski z analiz testów kompetencji, badań wyników nauczania oraz próbnych matur na podstawie, których wypracowujemy wnioski do dalszej pracy, chcemy aby nasza praca była bardziej efektywna. Wymieniamy się również doświadczeniami na temat metod nauczania, organizacji lekcji, stosowanych środków dydaktycznych, realizacji programów nauczania, oceniania uczniów oraz rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych. Ciągle poszukujemy nowych rozwiązań w pracy dydaktyczno – wychowawczej.
W zespole poddajemy procesowi ewaluacji takie dokumenty, jak: rozkład materiału, Przedmiotowy System Oceniania, zestaw obowiązujących podręczników itp.
Pełnienie funkcji nauczyciela i opiekuna młodzieży wymaga ode mnie dobrej komunikacji z uczniami, nauczycielami, pracownikami szkoły i rodzicami, a tym samym eliminowanie wielu problemów, przede wszystkim wychowawczych, co pozytywnie wpływa na reakcje zachodzące w stosunkach międzyludzkich.
Uzyskane efekty:
 promocja mojej wiedzy, doświadczeń pedagogicznych, dzielenie się nimi;
 dzielenie się swoją wiedzą sprawia mi przyjemność;
 uwagi mobilizują mnie do lepszej pracy;
 zostały nawiązane bliższe kontakty zawodowe i osobiste
 zawsze mogę liczyć na pomoc i przychylność koleżanek i kolegów;
 wymiana spostrzeżeń związanych z pracą z młodzieżą pozwoliła rozwiązać wiele sytuacji problemowych;
 dobre pomysły kuszą mnie do wykorzystania ich w mojej pracy;
 współpraca z innymi nauczycielami zacieśnia stosunki interpersonalne pracowników szkoły, a tym samym powoduje powstanie przyjaznej atmosfery pracy

2. Przeprowadzenie lekcji koleżeńskich, otwartych
Organizując zajęcia otwarte, na które zapraszałam moje koleżanki, miałam przede wszystkim na uwadze możliwość podzielnia się z nimi swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami w realizacji procesu dydaktycznego. Myślę, że moje metody prowadzenia zajęć mogą stanowić inspirację dla innych nauczycieli. Jednocześnie mam świadomość, że w pracy pedagogicznej zawsze trzeba się liczyć z możliwością popełniania błędu. Ponadto wiem, że nawet najlepiej przeprowadzone zajęcia można udoskonalić. Dla młodzieży zajęcia otwarte są okazją do pokazania siebie, swoich zdolności przed innymi. W analizowanym okresie stażu przeprowadziłam dwie lekcje koleżeńskie. Obserwatorami byli nauczyciele chemii, w tym koleżanka będąca dwuprzedmiotowcem rozpoczynającym nauczanie chemii.
Pierwsza lekcja odbyła się w grupie pierwszej klasy 1 f dnia 12 lutego 2014 r. Temat lekcji brzmiał „Właściwości mydeł i ich otrzymywanie”. Głównym celem było poznanie chemicznej budowy cząsteczki mydła, sposobów otrzymywania oraz właściwości. Podczas realizacji lekcji wykorzystałam modele kulkowe, gdzie uczniowie na podstawie wzoru budowali cząsteczkę mydła, przeprowadziłam doświadczenie „Otrzymywanie mydła w reakcji zobojętniania”, korzystałam z tablicy interaktywnej i multibooka, wyświetliłam film „Otrzymywanie mydła w reakcji zmydlania tłuszczu” oraz uczniowie w grupach badali odczyn przyniesionych ze sobą próbek różnych rodzajów mydeł za pomocą papierka uniwersalnego.
Temat drugiej lekcji „Sporządzanie roztworów – ćwiczenia laboratoryjne” przeprowadziłam 1 kwietnia 2015 r. w klasie 2 e w grupie drugiej. Celem lekcji było nabycie umiejętności posługiwania się sprzętem laboratoryjnym. Była to lekcja praktyczna, gdzie uczniowie w poszczególnych grupach mieli za zadanie przygotować roztwory podanych substancji o określonym stężeniu procentowym i molowym. Czynności laboratoryjne poprzedzone były odpowiednimi obliczeniami niezbędnymi do wykonania zadania. Po przeprowadzonej lekcji uczniowie nie kryli zadowolenia.
Na prowadzonych zajęciach starałam się zaprezentować efektywne wykorzystanie metod a aktywizujących w połączeniu z zabawą oraz dość trudną wiedzą teoretyczną. Wysoko ocenione przez moje koleżanki zajęcia sprawiły mi wiele radości i satysfakcji, a przede wszystkim uzyskałam pozytywny efekt mojej pracy.
Przekazywanie innym swojej wiedzy i doświadczeń jest doskonałym działaniem mobilizującym do ciągłego rozwoju. Wzbogaca warsztat i metody pracy nie tylko współpracowników ale także mój własny.

Uzyskane efekty:
 satysfakcja z dobrze wykonanej pracy;
 mogłam podzielić się wiedzą merytoryczną i metodyczną z innymi nauczycielami;
 podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy pogłębiałam umiejętności swoje i obserwatorów, czym podwyższałam jakość funkcjonowania szkoły.

3. Gromadzenie i udostępnianie materiałów edukacyjnych innym nauczycielom
Opracowałam i zgromadziłam liczne materiały edukacyjne, które okazały się przydatne dla innych nauczycieli. Były to prezentacje multimedialne wykonane w związku prowadzonymi lekcjami, materiały z ciekawymi doświadczeniami chemicznymi, filmy, płyty DVD, pomoce dydaktyczne otrzymane w ramach szkoleń zewnętrznych, scenariusze zajęć przedmiotowych jak również godzin wychowawczych związane z propagowaniem idei honorowego krwiodawstwa, ankiety ewaluacyjne. Przekazywałam pomysły, testy, sprawdziany i materiały ćwiczeniowe innym nauczycielom. Starałam się również gromadzić ciekawe informacje z czasopism czy z Internetu, by po wykorzystaniu polecać je innym nauczycielom, np. materiały związane ze zdrowym stylem życia, dotyczące motywacji uczniów do nauki.

Uzyskane efekty:
 zgromadzone pomoce dydaktyczne usprawniły moją pracę sprawiając, że stała się ona łatwiejsza, ciekawsza, zaś omawiane kwestie przystępniejsze dla uczniów;
 dzięki takiej współpracy, ciągle wzbogacam i doskonalę własny warsztat pracy oraz warsztat pracy pozostałych nauczycieli w szkole, co niewątpliwie ma wpływ na lepszą jakość pracy szkoły.

4. Publikowanie na stronach internetowych własnych opracowań
Niezastąpionym źródłem wiedzy dla nauczyciela rozpoczynającego wędrówkę po szczeblach awansu zawodowego jest Internet. Jak bardzo pomocne w tym procesie jest porównanie własnych koncepcji, przeanalizowanie spostrzeżeń innych, wie każdy kto zakończył tę drogę i doszedł na sam szczyt uzyskując najwyższy stopień awansu zawodowego. Aby ułatwić innym nauczycielom opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji i podzielić się swoimi spostrzeżeniami opublikowałam wyżej wymienione opracowania na stronie www.profesor.pl.
W okresie stażu redagowałam i prowadziłam bloga na stronie internetowej III LO jako opiekun Szkolnego Koła PCK. Od lutego 2015 r. zamieszczałam informacje z działalności koła, zarówno te począwszy od istnienia koła, czyli od 2009 r. jak również bieżące. Niestety podczas zmiany strony WWW szkoły większość zamieszczonych informacji została automatycznie wykasowana.

Uzyskane efekty:
 pomogłam innym nauczycielom w przygotowaniu dokumentacji awansu zawodowego;
 przekazywanie bieżących informacji na temat działalności koła PCK;
 uatrakcyjnienie szkolnej strony internetowej.

§ 8.2.4 a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

We wrześniu 2015 r. opracowałam i wdrożyłam program zajęć przygotowujących do egzaminu maturalnego z chemii. Program przeznaczony był do zrealizowania na zajęciach pozalekcyjnych, dla chętnych uczniów klas trzecich o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym. Treści edukacyjne programu zostały przygotowane zgodne z nową Podstawą Programową oraz z wymaganiami maturalnymi. Obejmowały trzy podstawowe działy – chemię ogólną i nieorganiczną, chemię fizyczną i procesy jonowe oraz chemię organiczną. Rozkład treści został tak opracowany, by jego realizacja była możliwa w ciągu zaplanowanego czasu (wrzesień-kwiecień). Realizując program korzystałam z arkuszy egzaminacyjnych egzaminów maturalnych i z arkuszy próbnych matur z lat poprzednich. Wykorzystywałam podczas procesu dydaktycznego doświadczalne metody nauczania, różne źródła informacji, w tym z Internetu i literatury popularnonaukowej, których celem jest rozbudzenie ciekawości i zainteresowań uczniów.
Cel ogólny programu to poprawa efektywności kształcenia z chemii (podnoszenie wyników egzaminu maturalnego).
Najważniejsze cele szczegółowe programu:
• znajomość podstawowych pojęć chemicznych ujętych w podstawie programowej;
• znajomość podziału związków chemicznych pod względem charakteru chemicznego;
• znajomość sposobów otrzymywania związków chemicznych zarówno nieorganicznych jak i organicznych;
• znajomość budowy i właściwości związków chemicznych wg podstawy programowej;
• zapisywanie równań reakcji otrzymywania związków chemicznych i reakcji potwierdzających ich właściwości;
• znajomość praw chemicznych;
• wykonywanie obliczeń chemicznych zawartych w podstawia programowej;
• prawidłowe formułowanie hipotez, właściwy dobór sprzętu laboratoryjnego oraz przeprowadzanie, opisywanie i ocenianie wyników eksperymentów chemicznych;
• wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
Najważniejsze cele edukacyjne programu:
• zrozumienie wszechobecności i znaczenia w naszym otoczeniu substancji chemicznych oraz różnych przemian chemicznych;
• umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym;
• przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji (Internet literatura popularnonaukowa);
• wyjaśnienie podstawowych pojęć i praw, które ułatwiają zrozumienie procesów zachodzących w środowisku człowieka;
• wykształcenie praktycznych umiejętności ucznia;
• rozwijanie umiejętności obserwacji oraz planowania doświadczeń, wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i opisywania ich
Po zrealizowaniu programu uczeń powinien umieć:
• sprawnie posługiwać się symboliką oraz nomenklaturą chemiczną;
• poprawnie zapisywać równania reakcji chemicznych;
• posługiwać się modelami związków chemicznych;
• rozwiązywać typowe zadania rachunkowe;
• korzystać z układu okresowego pierwiastków chemicznych, tablic chemicznych oraz tekstów źródłowych;
• bezpiecznie posługiwać się sprzętem i szkłem laboratoryjnym;
• projektować i przeprowadzać typowe doświadczenia chemiczne;
• prowadzić obserwacje, badać właściwości substancji oraz formułować wnioski;
• formułować hipotezy dotyczące wyjaśniania problemów chemicznych;
• uzasadniać opinie i sądy oraz wnioskować przez analogię;
• łączyć i wykorzystywać wiedzę z różnych działów chemii;
• świadomie przystąpić do egzaminu maturalnego z przeświadczeniem , że jest dobrze przygotowany.
Procedury osiągania celów:
• obserwacja pracy uczniów zarówno w rozwiązywaniu arkuszy maturalnych jak i w wykonywaniu doświadczeń chemicznych;
• sprawdzanie wiadomości uczniów na bieżąco podczas rozwiązywania zadań jak również wykonywania eksperymentów chemicznych;
• poprawianie, samodzielnie rozwiązywanych przez uczniów arkuszy egzaminacyjnych.
Pracując z uczniem, inspirujemy go i udzielamy pomocy w zdobywaniu wiedzy o jego najbliższym otoczeniu, rozbudzamy intelektualnie, uczymy zastosowania wiadomości teoretycznych w życiu codziennym.
Źródłem pomiaru efektywności mojej pracy było dwukrotne pisanie próbnej matury w grudniu oraz w marcu. Próbne arkusze maturalne przygotowałam samodzielnie, wykorzystując publikację Budowa banków zadań opracowaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz zestawy próbnych arkuszy maturalnych opracowanych przez różne wydawnictwa. Analizując wyniki zauważyłam, że uczniowie systematycznie uczestniczący w zajęciach uzyskali lepsze wyniki. Ponadto, porównanie wyników jednego i drugiego testu wykazało przyrost wiedzy u wszystkich uczniów uczestniczących w programie. Na koniec zajęć uczniowie wypełnili ankietę ewaluacyjną. Uznali, że uczestnictwo w zajęciach, zdecydowanie pogłębiło ich wiedzę, wzbogaciło o umiejętności praktyczne, pomogło usystematyzować posiadane wiadomości, zaś indywidualne podejście do każdego mobilizowało ich do systematycznej pracy.
Ponadto, program ten zostanie poddany ewaluacji w przyszłym roku szkolnym podczas analizy wyników tegorocznego majowego egzaminu maturalnego.
Uzyskane efekty:
 udział w zajęciach zwiększył kompetencje chemiczne uczestników programu;
 opracowanie programu udoskonaliło mój warsztat pracy, a praca z młodzieżą jest lepiej zorganizowana i bardziej efektywna;
 opanowanie przez uczniów umiejętności wykorzystywania chemicznych tekstów źródłowych;
 wykształcenie praktycznych umiejętności ucznia;
 zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się chemii;
 ukształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności za siebie i własną przyszłość.

§8 ust.2 pkt. 4c
Poszerzanie zakresu działań szkoły,
w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

1. Organizowanie i koordynowanie zewnętrznych konkursów
W ramach rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów przygotowywałam ich do udziału w konkursach. Byłam szkolnym koordynatorem konkursów pozaszkolnych. Dbałam o zgłoszenie uczniów do konkursu, o poprawny ich przebieg, wypełnienie dokumentacji, sprawdzanie prac uczestników i przekazanie ich organizatorom. W okresie stażu przeprowadzałam szkolne etapy następujących konkursów:
• XXII Ogólnopolska Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia Polskiego Czerwonego Krzyża (27.11. 2013 r.)
• XIX Olimpiada Wiedzy o Żywieniu i Żywności (03.11. 2014 r.)
• XXIII Ogólnopolska Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia PCK (28.11. 2014 r.)
• VIII Podkarpacki Konkurs Chemiczny im. Ignacego Łukasiewicza organizowany przez Politechnikę Rzeszowską (12.09.2015 r.)
• XXIV Ogólnopolska Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia PCK (23.11.2015 r.)-II miejsce w etapie okręgowym - Karol Pabian uczeń klasy III f
• 62 Olimpiada Chemiczna (12.2015 r.)
• Ogólnopolski Konkurs Chemiczny „Alchemik” (09.03.2016 r.)
Nieliczni uczniowie przechodzili do kolejnych etapów, które odbywały się poza terenem szkoły, lecz niestety nie udało im się dojść do etapów końcowych.
Zamierzam w następnych latach kontynuować moją pracę na tej płaszczyźnie i mam nadzieję, że przyniesie ona oczekiwane efekty.
Ponadto, w roku szkolnym 2015/2016 moi uczniowie wzięli udział w konkursie zorganizowanym przez polską firmę farmaceutyczno - biotechnologiczną ADAMED - „30 laboratoriów na 30-lecie Adamedu”. Zadanie konkursu polegało na przygotowaniu 2-3 minutowego filmu z lekcją edukacyjną wraz ze scenariuszem na temat: „Chemia w kuchni i jedzeniu – wyjaśnij jak chemia przydaje się w kuchni”. Do konkursu zgłosiłam trzy filmy, gdyż zgłosiły się trzy zespoły klasowe. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi po wakacjach.
Uzyskane efekty:
 uczniowie rywalizując w konkursach poznają swoje możliwości i umiejętności;
 uczniowie kształcą wytrwałość, poczucie własnej wartości;
 dzięki przygotowaniom do konkursów zyskałam nowe doświadczenia w pracy
z uczniem zdolnym, które wykorzystywałam w codziennej dydaktyce;
 aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań;
 kształtowanie postaw badawczych i poszukujących;
 rozbudzanie zainteresowania chemią;
 znajdowanie i rozwijanie talentów;
 nabywanie umiejętności organizacyjnych.

2. Organizowanie imprez, wycieczek i wyjść szkolnych
W roku szkolnym 2013/2014 oraz 2015/2016 organizowałam wyjścia grupowe młodzieży na Politechnikę Rzeszowską w ramach Seminarium "Wybrane problemy chemii" organizowanym przez Wydział Chemiczny Politechniki Rzeszowskiej (13.02.2014 r. oraz 05.02.2016 r.). Młodzież zainteresowana rozwijaniem i pogłębianiem wiedzy z zakresu chemii uczestniczyła w wykładach i zajęciach laboratoryjnych. Poprzez udział w tych zajęciach uczniowie mają możliwość wykonywania samodzielnie doświadczeń chemicznych w profesjonalnym laboratorium, co jest dla nich niezwykle cennym doświadczeniem. Zajęcia te cieszą się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży, a w szczególności tej, która zamierza podjąć dalsze kształcenie właśnie na tej uczelni. Ponadto, również zorganizowałam wyjście na pokazy doświadczeń chemicznych przeprowadzanych przez studentów Koła Naukowego Chemii „ Esprit” z Politechniki Rzeszowskiej (30.01.2015 r.).
W trakcie swojej pracy wypełniałam jedną z ważniejszych misji nauczyciela – funkcję wychowawcy klasy o profilu biologiczno-chemicznym w latach 2007-2010. Organizowałam wówczas wiele imprez - ognisko integracyjne, mikołajki i wigilię klasową czy wycieczek klasowych - Zakopane, Bolestraszyce-Arboretum, Krasiczyn, Bieszczady. W okresie trwania stażu nie pełniłam tej funkcji i nie mogłam organizować wycieczek, ale pełniłam rolę opiekuna podczas wyjazdów szkolnych w klasach, w których uczę, gdyż wiem, iż jest to ważny element i można wówczas lepiej poznać uczniów i łatwiej nawiązać z nimi kontakt, ponieważ uczniowie często zachowują się inaczej, swobodniej niż w szkole. Opiekę sprawowałam podczas wycieczek krajoznawczo- turystycznych:
• Pieniny – Zakopane klasa 2 f (25-26.05.2015 r.)
• Kotań-Krempna klasa 1 e (23-24.05.2016 r.)
Sprawowałam również opiekę nad uczniami w czasie dyskotek szkolnych w Klubie Fashion (25.11.2014 r. oraz 17.11.2016 r.).
Uzyskane efekty:
 stworzenie możliwości nabywania umiejętności praktycznych przez uczniów;
 zwiększanie motywacji do nauki chemii;
 pogłębienie wiadomości o treści wykraczające poza podstawę programową;
 obserwując moich uczniów mogłem ich lepiej poznać i zrozumieć, a zebrane doświadczenia wykorzystać w pracy pedagogicznej;
 dzięki wspólnym przedsięwzięciom umocnił się mój dobry kontakt z młodzieżą;
 dzięki wycieczkom lepiej poznałam swoje klasy, nastroje panujące w zespole, miałam okazję rozmawiać z uczniami o ich pasjach, problemach, planach na przyszłość;
 uczniowie mieli możliwość poznania miejsc, w których jeszcze nie byli;
 wzbogacili swoją wiedzę, którą mogli wykorzystać na lekcjach innych przedmiotów;
 nabywanie umiejętności organizacyjnych.
3. Zorganizowanie warsztatów
W dniach 14.04.2014 r. oraz 28.04.2014 r. przy współpracy ze Stowarzyszeniem EKOSKOP zorganizowałam zajęcia w ramach ogólnopolskiej kampanii „Woda nas uwodzi”. Głównym celem warsztatów było zwrócenie uwagi na znaczenie wody słodkiej oraz propagowanie zrównoważonej gospodarki zasobami wody. Uczestnikami zajęć byli uczniowie zainteresowanych chemią w ramach zajęć pozalekcyjnych, którzy badali właściwości wody, wykonując doświadczenia i eksperymenty w „wodnym laboratorium”. Zajęcia praktyczne z doskonałą obudową teoretyczną, prowadzone w sposób ciekawy i nieszablonowy, sprzyjały twórczemu myśleniu uczniów. Postawa uczestników zajęć, ich zaangażowanie w prowadzone działania świadczyły o tym, że warsztaty bardzo się podobały.
Uzyskane efekty:
 nabywanie umiejętności pasji badawczej i poszukiwawczej;
 zapoznanie z metodami badania czystości wód naturalnych;
 podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i własnym życiu;
 kształtowanie gotowości do podejmowania pozytywnych działań na rzecz ochrony środowiska.
4. Współorganizowanie Dnia Otwartego
W swojej pracy staram się aktywnie uczestniczyć we wszelkich działaniach na rzecz szkoły. Wykazuję się dużą kreatywnością, dobrą organizacją oraz sumiennością. W roku szkolnym 2015/2016 zorganizowałam i przygotowałam zajęcia pokazowe z doświadczeń chemicznych dla gimnazjalistów w ramach „Dnia Otwartego Szkoły”, które przeprowadziły moje uczennice z klas o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym (22.04.2016 r.). Pokazy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających gimnazjalistów. Nie zabrakło na nich, wybuchów, dymu, barw a przede wszystkim dobrej zabawy. Bohaterami dnia okazały się dwa gazy: suchy lód oraz gaz szlachetny „hel”. Ponadto, byłam współodpowiedzialna za przygotowanie tablic informacyjnych i dekoracyjnych związanych z tym dniem.
Uzyskane efekty:
 uczniowie zobaczyli chemię z praktycznej strony;
 szkoła została wypromowana w środowisku lokalnym;
 gimnazjaliści zostali zapoznani z ofertą liceum;
 wsparcie młodzieży utalentowanej, motywowanie uczniów do pogłębiania swoich pasji oraz uzdolnień.
5. Prowadzenie gazetki ściennej
Jako opiekun Szkolnego Koła PCK prowadziłam gazetkę w gablocie na szkolnym korytarzu, gdzie zamieszczałam ogólne informacje związane z działalnością szkolnej organizacji. Zamieszczałam treści na temat rysu historycznego, podstawowych zasad działalności Czerwonego Krzyża, podawałam ciekawe adresy stron internetowych. Ponadto, młodzież czerwonokrzyska przygotowywała gazetki tematyczne, np. związane z Dniami Honorowego Krwiodawstwa. Zamieszczałam różne ogłoszenia na temat planowanych przedsięwzięć, a także podawałam relacje z przeprowadzonych działań, zamieszczałam zdjęcia.

Uzyskane efekty:
 informowanie o bieżących wydarzeniach;
 zaktywizowanie młodzieży do przygotowania szkolnych gazetek;
 umożliwienie uczniom współudziału w życiu szkoły.

§8 ust.2 pkt. 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

1. Opiekun Szkolnego Koła Polskiego Czerwonego Krzyża.
Jako nauczyciel, w swej pracy dydaktyczno – wychowawczej zwracam również uwagę na kształtowanie wśród uczniów właściwych postaw etycznych, wrażliwości i otwartości na potrzeby drugiego człowieka. Powyższe cele mogą być realizowane dzięki działalności charytatywnej. Funkcję opiekuna koła piastuję od roku szkolnego 2009/2010. W okresie stażu we współpracy z organizacją humanitarną Polskiego Czerwonego Krzyża kontynuowałam działalność. Utrzymywałam z prezesem Zarządu Rejonowego panem Markiem Pawełkiem stały kontakt telefoniczny i mailowy, niejednokrotnie odwiedzałam siedzibę ZR PCK w sprawach organizacyjnych, jak również dotyczących działalności.

1.1 Udział w ogólnopolskich akcjach charytatywnych.
W ramach współpracy uczestniczyłam w następujących ogólnopolskich cyklicznych przedsięwzięciach organizowanych przez Zarząd Rejonowy PCK:
• Akcja „Godne Dzieciństwo” (X 2013 r., XII 2013 r., III 2014 r., X 2014 r., XII 2014 r., III 2015 r. oraz XI 2016 r.) – wolontariusze ze szkoły pomagali
w pakowaniu zakupów i zbiórce pieniędzy do puszek w hipermarkecie Tesco. Celem akcji było zapewnienie pomocy materialnej dzieciom z wielodzietnych i ubogich rodzin. Moim zadaniem jako koordynatora było zachęcić i zebrać młodzież z naszej szkoły do udziału w akcji, ustalić godziny, w których będą zbierać pieniądze, przeszkolić uczniów odnośnie zasad zachowania się i bezpieczeństwa, w końcu sprawować opiekę nad młodzieżą
w hipermarkecie. Mimo, iż akcja odbywała się w czasie weekendów nie brakowało chętnych uczniów do pomocy. Za nasz udział i zaangażowanie z pozyskanych środków, za zgodą pana prezesa opłaciłam łącznie obiady w internacie 11 uczniom naszej szkoły, za okres dwóch miesięcy, będących w trudnej sytuacji materialnej, ponadto dla 22 uczniów zakupiłam świąteczne paczki żywnościowe.
• Akcja „Gorączka Złota” (III – V 2014 r., III – V 2015 r., III – V 2016 r.) – akcja polegała na zbiórce groszówek. Celem akcji była pomoc materialna i dofinansowanie wypoczynku letniego dzieci pochodzących z ubogich rodzin. Wszystkie zebrane pieniądze zostały przekazane do siedziby Polskiego Czerwonego Krzyża przy ulicy Sobieskiego w Rzeszowie. W ciągu trzech lat udało nam się zgromadzić 31 kg monet. Dzięki przyłączeniu się do akcji dwóch chłopców spoza naszej szkoły mogło pojechać na kolonie.
• Akcja „Wyprawka dla Żaka” (VIII 2014 r.) – wraz z wolontariuszami ze szkoły zbieraliśmy środki oraz przybory szkolne w hipermarkecie Tesco. Celem akcji było wyrównanie szans edukacyjnych i poziomu życia najbiedniejszych dzieci, poprzez wyposażenie ich w podstawowe przybory szkolne.

1.2 Organizowanie akcji o charakterze charytatywnym.
Szkolne Koło PCK jest organizacją szkolną koncentrującą swoją działalność na pomocy środowisku lokalnemu oraz społeczności szkolnej. Aby móc realizować postawione zadania, organizowałam i przeprowadzałam różnorodne akcje o charakterze charytatywnym, we współpracy z Samorządem Uczniowskim, innymi nauczycielami czy z Zarządem Rejonowym PCK. Dużą aktywnością wykazałam się organizując następujące akcje:
• „Ciasto” (30.09. – 02.10.2013 r., 19.02 – 21.02.2014 r., 01.10. – 03.10.2014 r., 28.04.2015 r., 07-09.10.2015 r.) - akcja polegała na sprzedaży ciast upieczonych przez chętne osoby ze szkoły. Przedsięwzięcie to cieszyło się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów. Pozyskane środki przeznaczane były m.in. na potrzeby naszych uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej, np. na wycieczki szkolne, wyjścia integracyjne, bilety do muzeum, kina czy bilety miesięczne.
• „Zakrętka” (rok szkolny 2013/2014 oraz 2014/2015) – akcja polegała na zbiórce plastikowych nakrętek, które uczniowie i pracownicy szkoły mogli wrzucać do specjalnie przygotowanego pojemnika. Uczennice przygotowały plakat z informacją o zbiórce. Działanie to było odpowiedzią na pismo, które mama chorej Oli wystosowała do Dyrekcji z prośbą o pomoc. Młodzież ochoczo włączyła się do tej akcji. W sumie zebraliśmy 28 wielkich worków nakrętek.
• „Kwesta uliczna” (21.11.2013 r., 22.05.2014 r., 17.12.2015 r.) – młodzież naszej szkoły po lekcjach kwestowała na ulicach miasta, na rzecz swoich kolegów i koleżanek ze szkoły, będących w trudnej sytuacji materialnej. Pozyskane środki pieniężne pozwoliły dofinansować zakup kurki lub obuwia zimowego siedmiu uczniom.
• Akcja „Pierniczkowe Święto” (16-18 XII 2014 r.) – akcja polegała na sprzedaży pierniczków upieczonych przez chętnych uczniów naszej szkoły. Celem akcji było pozyskanie środków pieniężnych na lek na czerniaka potrzebującemu z fundacji „Siepomaga”. Pierniczkowe pyszności, które pozostały, przekazane zostały do Domu Samotnej Matki w Rzeszowie. Na ten sam cel zorganizowana została również zbiórka pieniędzy przeznaczonych na „mikołajki klasowe”. W całej akcji wzięło udział sześć chętnych klas.
• Akcja „Kartka Urodzinowa” (IV-V 2015 r.) – akcja polegała na zbiórce kartek urodzinowych dla 7-letniego chłopca cierpiącego na nieoperacyjny nowotwór mózgu, którego marzeniem było otrzymanie jak największej liczby kartek urodzinowych. Wspólnymi siłami udało nam się zgromadzić 220 kartek, które zostały wysłane do chłopca.
Uzyskane efekty:
 uaktywniłam się jako osoba pomagająca społecznie;
 zyskałam większą pewność siebie i bardziej uwierzyłam w swoje możliwości dotyczące pozytywnego wpływu na innych;
 zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie;
 kształtowanie postaw prospołecznych;
 podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływała pozytywnie na rozwój ich osobowości;
 działalność w SK PCK pomogła młodzieży w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego;
 uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych;
 wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej;
 kształtowanie umiejętności działania zespołowego;
 poprzez zaangażowanie w działalność charytatywną i jej propagowanie mogę być przykładem dla uczniów, a jednocześnie wzbudzać u nich wrażliwość na potrzeby innych;
 uczniowie nauczyli się altruizmu;
 promowanie w środowisku postawy ekologicznej;
 pomoc finansowa i rzeczowa dla osób potrzebujących.
1.3 Organizowanie akcji prozdrowotnych.
W ramach propagowania zdrowego stylu życia w środowisku uczniowskim przeprowadziłam następujące akcje:
• „Żyj zdrowo - wybierz owoc” (15.11.2013 r., 30.10.2014 r. oraz 07.12.2015 r.) – celem akcji było zachęcenie młodzieży do zmiany nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie. Akcja polegała na przygotowaniu przez uczniów informacji na temat korzyści wynikających ze spożywania owoców i warzyw w postaci plakatów oraz ulotek informacyjnych, które zostały zamieszczone na szkolnym korytarzu. W czasie przerwy uczniowie częstowali wszystkich pysznymi, umytymi jabłkami, które otrzymaliśmy z różnych firm, po zwróceniu się do nich z prośbą o darowiznę oraz od pana prezesa PCK.
• „Promujemy zdrowie - Dzień Wody”(23.03.2015 r.) – akcja miała na celu wzbudzenie w nas silniejszej, wewnętrznej motywacji do trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia. Realizacja jej polegała na przygotowaniu przez uczniów klasy 1a plakatów zachęcających do picia wody, które zostały umieszczone na korytarzu szkolnym. Ponadto, 6 klas wzięło udział w spotkaniu, które poprowadził ich kolega z klasy III f. Prezentacja poświecona była zagadnieniom związanym z wodą i skarbami, które kryje w sobie, W czasie przerwy czerwonokrzyska młodzież rozdała społeczności szkolnej ok. 500 sztuk butelek wody mineralnej, którą ufundowała drużyna Asseco Resovi za pośrednictwem nauczyciela wf-u z naszej szkoły.
• „Dzień zdrowej przekąski” (18.06.2015 r.) – w ramach kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych, na korytarzu szkolnym zorganizowano stoisko z owsiankami (100 sztuk) od Delecty oraz przygotowano tematyczną gazetkę ścienną. Owsianki stały się ciekawą formą promocji zdrowej przekąski, jako alternatywy dla niezdrowych chipsów i batonów. Te naturalne przekąski pełne walorów odżywczych i zdrowotnych szybko znikały ze stołu.
Uzyskane efekty:
 zwiększenie aktywności uczniów w życiu szkoły;
 kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych;
 zmiana nawyków żywieniowych;
 promocja zdrowego stylu życia wpłynęła również na moje właściwe wybory żywieniowe i zwiększenie aktywności fizycznej;
 dzięki wspólnym przedsięwzięciom umocnił się mój dobry kontakt z młodzieżą.
2. Współpraca z Hospicjum dla Dzieci.
W roku szkolnym 2014/2015 nawiązałam współpracę z Podkarpackim Hospicjum dla Dzieci w Rzeszowie. Współpraca polegała na wsparciu w postaci wolontariuszy do pomocy biurowej i podczas organizacji różnorodnych akcji. Moim zadaniem było zachęcanie i poszukiwanie wśród młodzieży chętnych wolontariuszy. Drogą mailową lub za pomocą smsów, pani Monika Barłowska – Kuchar koordynator wolontariatu, informowała mnie o planowanych działaniach wynikających z potrzeb organizacji. Młodzież nie pozostawała obojętna i zawsze znalazły się chętne osoby do poświęcenia swojego wolnego czasu na rzecz innych.
Uzyskane efekty:
 promowanie i pobudzanie działań wolontariackich;
 rozwój wrażliwości na krzywdę bliźnich,
 wywieranie pozytywnego wpływu na charakter i osobowość młodych ludzi;
 działanie na korzyść społeczności lokalnej;
 organizacja czasu wolnego uczniom;
 promocja szkoły w środowisku lokalnym.
3. Współpraca ze Zgromadzeniem Sióstr Klawerianek w Krośnie.
W trakcie trwania stażu kontynuowałam współpracę ze Zgromadzeniem Sióstr Klawerianek w Krośnie. W ramach współpracy każdego roku, już od 6 lat wspieramy finansowo, adoptowanego na odległość przez szkołę Davidsona z Zielonego Przylądka. W ten sposób pomagamy chłopcu zdobyć wykształcenie, a także zapewniamy lepsze i godniejsze życie. Adopcja na odległość była możliwa dzięki środkom materialnym uzyskanym z akcji „ciasto”. W ramach akcji „Sos dla dzieci Afryki” czerwonokrzyska młodzież wraz z Samorządem Uczniowskim zorganizowała zbiórkę ubrań komunijnych dla dzieci z Afryki - rok szkolny 2014/2015. Ponadto, ze środków finansowych SK PCK w ramach akcji, na prośbę siostry Jolanty Burdak zakupiłam dla dzieci zabawki. W roku szkolnym 2013/2014 wspólnie z młodzieżą przygotowywałam ozdoby wielkanocne na kiermasz zorganizowany przez Siostry Klawerianki, w celu pozyskania środków materialnych na zakup protezy dla 7 – letniej Gervanii, mieszkanki Wysp Zielonego Przylądka.

Uzyskane efekty:
 poszanowanie każdego człowieka bez czynienia jakichkolwiek różnic ze względu na narodowość, rasę, wyznanie, płeć, przekonania czy pozycję społeczną;
 uwrażliwianie na potrzeby innych, pokrzywdzonych przez los;
 poszerzanie współpracy z instytucjami;
 podniesienie prestiżu szkoły w oczach środowiska lokalnego.
 pomoc finansowa i rzeczowa dla osób potrzebujących.
4. Współpraca z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Rzeszowie.
W szkole nie brakuje uczniów, którzy pragną dołączyć do grona Honorowych Krwiodawców. W roku szkolnym 2013/2014 nawiązałam współpracę z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Rzeszowie, którą kontynuowałam przez cały okres stażu. Wielokrotnie organizowałam wyjścia grupowe chętnej młodzieży do oddania krwi (10.10.2013 r. 24.10.2013 r., 31.10.1013 r., 12.03.2014 r., 26.03.2014 r., 20.10.2014 r., 09.03.2015 r., 16.03.2015 r., 28.05.2015 r., 20.10.1015 r., 27.10.2015 r. oraz 16.03.1016 r.).
W ramach propagowania honorowego krwiodawstwa oraz uświadomienia znaczenia krwi w ratowaniu ludzkiego życia i zdrowia wśród społeczności szkolnej zorganizowałam spotkanie z przedstawicielem Centrum Krwiodawstwa. Ponadto wraz z członkami koła uczestniczyłam dwukrotnie w akcji mobilnego poboru krwi na terenie miasta Rzeszowa (05.07.2014 r. oraz 08.05.2016 r.).
Uzyskane efekty:
 propagowanie idei honorowego krwiodawstwa;
 zwiększenie grona Honorowych Dawców Krwi;
 kształtowania pozytywnych postaw i otwartości na potrzeby innych;
 pozytywny wizerunek w lokalnym społeczeństwie;
 budowanie stabilnego systemu honorowego krwiodawstwa;
 pogłębienie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.

§ 8 ust. 2 pkt.4f
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej

Praca nauczyciela to wielkie wyzwanie, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, dlatego traktuję ją bardzo poważnie, z zaangażowaniem i poświęcam jej wiele wolnego czasu.
Dużą satysfakcję sprawił mi fakt, że poczynienia moje są zauważane przez dyrektora szkoły, czego dowodem są otrzymane Nagrody Dyrektora – pierwsza w październiku 2010 roku oraz druga w październiku 2015 roku. - za troskę, zaangażowanie i codzienny trud włożony w pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą.
Ponadto, otrzymałam Podziękowanie od Pana Marka Pawełka Prezesa Zarządu Rejonowego PCK za wsparcie i bezinteresowną pomoc, humanitarną postawę, zaangażowanie w działalność Szkolnego Koła PCK oraz wskazywanie młodzieży właściwej drogi (grudzień 2013 r. oraz grudzień 2014 r.)
Mówiąc o osiągnięciach nie sposób pominąć sukcesu w konkursie Nowin na „Wychowawcę roku 2009’’. Spośród finałowej jedenastki pedagogów z Podkarpacia zajęłam czwartą lokatę.


Nagrody te były dla mnie ukoronowaniem mojej kilkuletniej pracy w tej szkole. Wyróżnienie mojej osoby stanowiło dla mnie motywację do dalszej owocnej pracy z uczniami. Dało mi poczucie wielkiej satysfakcji i sprawiło, że czuję się dobrze przygotowana do roli nauczyciela. Przyczyniło się do podniesienia jakości mojej pracy, jak również jakości pracy szkoły. Byłam dumna z tego, że jako nauczyciel zostałam zauważona i doceniona przez przełożonych jak również przez uczniów.
§ 8 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

Opis i analiza
przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu edukacyjnego

I. Identyfikacja problemu
Opisywany przeze mnie przypadek dotyczy Dominiki, uczennicy klasy drugiej, która po klasie pierwszej zmieniła rozszerzenie. Niepowodzenia szkolne dziewczynki spowodowane były brakami wiadomości. Uczennica wykazywała duże braki w szczególności w opanowaniu elementarnych wiadomości z zakresu systematyki związków nieorganicznych. Dużo czasu potrzebowała na przyswojenie podstawowych wiadomości, unikała czynnego uczestnictwa w lekcjach, zapominała zeszytu, ponadto unika kontaktów towarzyskich z klasą.

II. Geneza i dynamika zjawiska
Chcąc wyjaśnić podłoże tej sytuacji, odbyłam indywidualne rozmowy z Dominiką oraz z jej matką. W ich wyniku poznałem bliżej sytuację rodzinną uczennicy. Dominika pochodziła z pełnej rodziny. Jednak z uwagi na bardzo absorbującą pracę, jej mama nie była w stanie poświęcić jej dużo czasu, w szczególności, że pod opieką pozostawała jeszcze młodsza siostra, wymagająca uwagi i poświęceń. Z wywiadu z mamą Dominiki oraz rozmowy z dziewczynką wnioskuję, że główną przyczyną niepowodzeń szkolnych uczennicy jest brak stosownych warunków i odpowiedniego kształcenia w gimnazjum (częsta zmiana nauczyciela chemii i duża liczba niezrealizowanych lekcji chemii). Ta niekorzystna sytuacja spowodowała, że Dominika unikała kontaktu z koleżankami i kolegami w klasie, zamykała się w sobie. Stopniowo pogłębiała się niechęć uczennicy do wykonywania poleconych zadań i ćwiczeń.

III. Znaczenie problemu
Niepowodzenia szkolne to niepokojące zjawisko społeczne, psychologiczne i pedagogiczne, wywołujące wiele niepożądanych skutków:
• zniechęcają do pracy,
• tłumią zainteresowanie przedmiotem,
• wpływają niekorzystnie na stosunek do otoczenia,
• wywołują kompleksy.
Brak sukcesu rodzi u każdego dziecka niezadowolenie ze szkoły, a następnie negację. Zaawansowane braki w umiejętnościach powodują, że w dziecku rodzą się konflikty wewnętrzne, przejawiające się między innymi buntem przeciw autorytetowi. Zdarza się, że dziecko w wyniku ustawicznych niepowodzeń w trakcie wykonywania zadań wycofuje się z aktywnego udziału w życiu klasy i „zamyka się w sobie”. Wyraża się to całkowitą niechęcią do szkoły. Uczniowie mający trudności w nauce często wywierają niekorzystny wpływ na pozostałych uczniów. Zdarza się, że uczeń, który nie pracuje na lekcji, nie wykonuje poleceń nauczyciela oddziaływuje demoralizująco na zespół klasowy. Powstają sytuacje trudne pod względem wychowawczym. Niepowodzenia z przedmiotu a idąc dalej w nauce, to jedna z głównych „klęsk społecznych”. W przypadku mojej uczennicy problem był niezwykle ważny, bo niepożądane skutki braku powodzeń nasilały się. Błędem byłoby sądzić, że jedyną przyczyną niepowodzeń z chemii była sytuacja w gimnazjum. Był to jednak bardzo ważny czynnik wpływający negatywnie na stan psychiczny dziewczynki.

IV. Prognoza
a) Prognoza negatywna:
• uczennica nie nadrobi braków, które przy utrzymującym się niechętnym stosunku do nauki narosną, co może spowodować niemożność promowania do następnej klasy,
• niepowodzenia z przedmiotu mogą być powodem większych problemów wychowawczych (wagary, kłamstwa, unikanie lekcji), bądź wywołają problemy i fobie szkolne (ból głowy, brzucha).
b) Prognoza pozytywna:
• uczennica nadrobi braki przy pomocy nauczyciela, koleżanek i rodziców,
• nawiąże kontakt z koleżankami, zyska nowe przyjaźnie,
• znajdzie swoje miejsce w grupie i dobrze się w niej poczuje,
• uwierzy w swoje możliwości i umiejętności,
• uzyska promocję do następnej klasy.

V. Propozycje rozwiązania
W celu poprawienia sytuacji Dominiki należało:

• wzbudzić motywację do nauki,
• wyrównać braki w wiadomościach,
• wzmocnić poczucie pewności siebie, rozbudzić wiarę we własne możliwości,
• wypracować pozytywny stosunek do kolegów i koleżanek w klasie,
• być w stałym kontakcie z jej rodzicami.

VI. Wdrażanie oddziaływań:
Aby zrealizować te cele wielokrotnie rozmawiałam z dziewczynką w gabinecie chemicznym jak również przy każdej sposobnej okazji. Podczas spotkań pomagałam w nadrobieniu zaległości i wyjaśnieniu niezrozumiałych kwestii. Podczas nieobecności Dominiki w szkole prowadziłam rozmowy z klasą, prosiłam o pomoc koleżeńską w odrabianiu zadań oraz przygotowaniu do sprawdzianów, otwartość na relację. Systematycznie analizowałam jej postępy w nauce, prowadziłam z dziewczynką i jej mamą częste rozmowy. Liczne rozmowy z uczennicą spowodowały, że stała się bardziej otwarta, chętnie rozmawiała z koleżankami. Nie wstydziła się poprosić o pomoc w nauce koleżanki z klasy. Systematycznie kontrolowałam pracę uczennicy na lekcji, dzięki czemu stała się bardziej aktywna i uwierzyła w swoje możliwości. Zadawałam jej dodatkowe zadania domowe w celu nadrobienia zaległości materiału. Możliwie często kierowałam pozytywne uwagi odnośnie wykonywanych zadań, celem dopingowania jej do systematycznej pracy a tym samym niedopuszczenia powstania nowych luk w wiadomościach.

VII. Efekty oddziaływań
• polepszenie samopoczucia dziewczynki, zyskanie wiary we własne umiejętności, zwiększenie poczucia wartości,
• poprawa relacji z rówieśnikami, dzięki czemu dziewczynka była częściej postrzegana jako partner do dyskusji,
• bardziej entuzjastyczna praca uczennicy na lekcji,
• dzięki pomocy koleżanek i kolegów z klasy uzyskała promocję do następnej klasy.
.

Opis i analiza
rozpoznawania i rozwiązywania problemu organizacyjnego związanego z przeprowadzeniem zbiórki krwi

I. Identyfikacja problemu
Krwiodawstwo to akcja społeczna mająca na celu pozyskiwanie krwi od osób zdrowych na rzecz osób wymagających transfuzji krwi (np. podczas operacji chirurgicznej) lub do produkcji preparatów krwiopochodnych. Planowe i rytmiczne zaopatrzenie Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w życiodajną krew możliwe jest przede wszystkim dzięki honorowym dawcom. Może nią zostać każda pełnoletnia osoba, która spełnia określone warunki zdrowotne oraz chce pomóc innym.
Ważną rolę w propagowaniu idei honorowego dawstwa krwi odgrywają szkoły, a zwłaszcza działające w nich Szkolne Koła PCK. Na szczeblu szkół podstawowych i gimnazjalnych, koła te promują oraz upowszechniają wśród dzieci i młodzieży wiedzę o krwiodawstwie. W szkołach ponadgimnazjalnych zachęcają pełnoletnich uczniów do systematycznego i planowanego oddawania krwi w terenowych oddziałach Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Ma to ogromne znaczenie wychowawcze, przyczynia się do kształtowania pozytywnych postaw i otwartości na potrzeby innych. Wiele osób oddających krew podczas nauki w szkole ponadgimnazjalnej, kontynuuje krwiodawstwo po podjęciu studiów lub pracy zawodowej.

II. Geneza i dynamika zjawiska
Moim zadaniem jako opiekuna PCK było nie tylko skupianie się na niesieniu pomocy potrzebującym poprzez udział w różnorodnych akcjach charytatywnych, ale również podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie dawców krwi. W celu promowania idei honorowego krwiodawstwa wśród społeczności szkolnej, wraz z czerwonokrzyską młodzieżą przygotowałam na ten temat informacje, które zamieściłam w gablocie na szkolnym korytarzu oraz na stronie internetowej szkoły szkolnego koła PCK. Wielu uczniów wykazywało duże zainteresowanie oddaniem krwi, w związku z czym postanowiłam nawiązać współpracę z Centrum Krwiodawstwa, aby zorganizować wyjścia grupowe w celu umożliwienia podzielenia się bezcennym darem jakim jest krew. W roku szkolnym 2014/2015 oraz 2015/5016 zgłosiłam szkołę do udziału w turnieju pod hasłem „Młoda Krew Ratuje Życie”.

III. Znaczenie problemu
Indywidualne oddawanie krwi przez osoby pełnoletnie oraz zorganizowane akcje zbiórek krwi są bardzo ważnym elementem budowy stabilnego systemu honorowego krwiodawstwa w Polsce. Zapewniają one szpitalom systematyczne dostawy krwi, potrzebnej tam codziennie, w dużych ilościach. Jest ona bowiem bezcennym lekiem, którego nie udało się wytworzyć syntetycznie. Okres szkoły ponadgimnazjalnej, kiedy młody człowiek wkracza w okres dorosłości, jest doskonałym momentem, aby zaszczepić w nim ideę krwiodawstwa, a tym samym zwiększyć grono Honorowych Dawców Krwi. Poszerzenie zakresu działań o przedsięwzięcia związane z pozyskiwaniem nowych honorowych krwiodawców miało duże znaczenie dla mojego koła. Po pierwsze – stwarzało możliwość przeprowadzenia ciekawej formy promocji idei krwiodawstwa. Po drugie – wpłynęło na podniesienie prestiżu naszego koła w szkole i środowisku. Wreszcie – jeśli chodzi o samych członków koła, wzmocniło u nich motywację do pracy na rzecz propagowania krwiodawstwa oraz przyniosło wiele satysfakcji i nowych doświadczeń.

IV. Prognoza
a) Prognoza negatywna:
• brak zorganizowanej akcji zbiórki krwi,
• niezadowolenie i frustracja uczniów,
• spadek motywacji do pracy na rzecz koła i szkoły,
• zniechęcenie do dalszych działań na rzecz promowania idei krwiodawstwa.
b) Prognoza pozytywna:
• udana organizacja akcji zbiórki krwi,
• poszerzenie działań koła w zakresie promowania idei krwiodawstwa,
• pozyskanie wśród uczniów nowych dawców krwi,
• budowa stabilnego systemu honorowego krwiodawstwa,
• jednorazowe zebranie większej ilości krwi dla osób jej potrzebujących,
• pomoc ofiarom wypadków i chorym,
• kształtowanie u uczniów postaw pożądanych do wykonywania zawodów medycznych m.in. empatii i bezinteresownego niesienia pomocy,
• satysfakcja i zadowolenie z dobrze wykonanego działania.

V. Propozycje rozwiązań
Cele i zadania, które należało podjąć, aby zorganizować akcje oddawania krwi :
• Uzyskać zgodę Dyrektora szkoły na organizację wyjść grupowych.
• Promować wśród uczniów ideę honorowego krwiodawstwa.
• Poinformować uczniów o organizowaniu akcji.
• Pozyskać chętną młodzież – sporządzić listy.
• Nawiązać kontakt z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Rzeszowie, aby ustalić terminy przyjść.
• Zorganizować spotkanie z przedstawicielem Centrum Krwiodawstwa.
• Zgłosić udział szkoły w turnieju „Młoda Krew Ratuje Życie”.
• Zorganizować wyjście i udokumentować akcję zbiórki krwi na zdjęciach.
• Zamieścić informację o przeprowadzonej akcji na stronie internetowej szkoły.

VI. Wdrażanie oddziaływań
Pomysł organizacji wyjść grupowych w ramach akcji oddawania krwi spotkał się z przychylną opinią Dyrektora szkoły. Moja inicjatywa została również dobrze przyjęta przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Rzeszowie. Swe działania rozpoczęłam od przygotowania informacji dotyczącej idei krwiodawstwa
i procedury oddawania krwi, które następnie umieściłam w gablocie na szkolnym korytarzu oraz na stronie internetowej szkoły szkolnego koła PCK. W ramach propagowania honorowego krwiodawstwa oraz uświadomienia znaczenia krwi w ratowaniu ludzkiego życia i zdrowia zorganizowałam spotkanie z przedstawicielem Centrum Krwiodawstwa z panią mgr Elżbietą Bzdek – Ficek. Spotkanie to znacznie wzbogaciło wiedzę naszych uczniów, uświadomiło im jak wielkim darem jest krew i jak bardzo może pomóc. W roku szkolnym 2014/2015 oraz 2015/2016 zgłosiłam szkołę do udziału w Turnieju pod hasłem „Młoda Krew Ratuje Życie”, polegającym na rywalizacji uczniów w ilości oddanej krwi. Ponadto, w roku szkolnym 2014/2015 udostępniłam wychowawcom klas trzecich scenariusz zajęć edukacyjnych na temat honorowego krwiodawstwa „Twoja krew – Moje życie” – CZY WARTO BYĆ KRWIODAWCĄ”, który otrzymałam z centrum krwiodawstwa. Ponieważ, krew mogą oddać tylko pełnoletnie osoby, prosiłam przewodniczących klas trzecich o sporządzenie w swoich klasach list chętnych osób do oddania krwi. W zależności od ilości chętnych osób ustalałam terminy wyjść. Następnie organizowałam spotkanie z chętnymi osobami w celu przekazania najistotniejszych informacji związanych z oddawaniem krwi oraz dokonywałam wstępnej selekcji. W okresie stażu zorganizowałam 12 wyjść, podczas których sprawowałam opiekę nad młodzieżą. Informację z podjętych działań zamieszczałam na stronie internetowej szkoły.

VII. Efekty oddziaływań
Obecnie Szkolne Koło Honorowych Dawców krwi liczy 84 członków w tym dwóch nauczycieli. Podczas organizowanej wielokrotnie przeze mnie zbiórki krwi, oddano łącznie 42,650 litrów krwi. Wśród uczniów byli tacy, którzy oddali krew dwukrotnie, wielu z nich deklarowało kontynuację po zakończeniu nauki w szkole, czego dowodem byli spotykani przeze mnie absolwenci szkoły w centrum krwiodawstwa. Zebrana krew pozwoliła uratować niejedno zdrowie i życie ludzkie. Przeprowadzone działanie przyczyniło się do promowania idei honorowego krwiodawstwa wśród społeczności szkolnej. Podczas uroczystego spotkania odbywającego się corocznie w grudniu, organizowanego przez Klub Honorowych Dawców Krwi przy Zarządzie Rejonowym PCK otrzymałam podziękowanie za zaangażowanie w kształtowaniu wśród młodzieży aktywnej i świadomej postawy wobec honorowego krwiodawstwa (2015 r.). Podjęta inicjatywa sprawiła zarówno dawcom krwi, jak również mi osobiście wiele radości i satysfakcji z dobrze wykonanego zadania. Przyczyniła się do kształtowania wśród młodzieży pozytywnych postaw i otwartości na potrzeby innych, gdyż "Miarą wartości człowieka są jego czyny" - św. Maksymilian Kolbe patron krwiodawców.


Podsumowanie

Powyższe sprawozdanie stanowi dokument przedstawiający obraz zdobytych przeze mnie osiągnięć i umiejętności niezbędnych do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego. Kończąc swoje sprawozdanie pragnę stwierdzić, że zadania, które sobie postawiłam do zrealizowania w trakcie stażu zostały przeze mnie wykonane. Myślę, że owocnie udało mi się przepracować ten czas i mam nadzieję, że moje działania w celu podniesienia jakości pracy własnej i pracy szkoły przyniosły i jeszcze przyniosą pożądane efekty. Z perspektywy czasu oceniam swoje działania jako czasochłonne, wymagające systematyczności i ustawicznej dyspozycyjności, ale równocześnie kreatywne i dające poczucie nauczycielskiego spełnienia. Wymagały one wsparcia ze strony szkoły  dobrej współpracy z Dyrekcją, Radą Pedagogiczną, uczniami i pracownikami szkoły. Życie szkoły to bardzo obszerna sfera działań, zawierająca w sobie wiele, bardzo trudnych do zaplanowania i realizacji zadań, których efekty nauczyciel ma możliwość obserwowania dopiero po wielu latach.
Zakończenie stażu wcale nie oznacza końca działań. Jako osoba otwarta na współpracę i ciągle nastawiona nie tylko na rozwój własny, ale i pomoc drugiemu człowiekowi nadal pragnę w ramach bezinteresownego działania podejmować takie zadania, które przyniosą przede wszystkim korzyści dzieciom i środowisku. Czerpiąc z nauki dużo satysfakcji, zamierzam poszerzać swoje horyzonty o nowe wiadomości i umiejętności dydaktyczne. Mimo dużej pracy, jaką wkładam w wykonywanie zawodu, zaangażowania, wkładu czasowego z całą odpowiedzialnością przyznaję, że mój wybór jest właściwy.





.















Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.