AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Zaczyńska-Szych, 2016-07-22
Kraków

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć wychowawczych dla uczniów gimnazjum dotyczacy problemu osób niepełnosprawnychi ruchowo - "Inni czy tacy sami?" Katarzyna Zaczyńska-Szych

- n +

Scenariusz zajęć wychowawczych dla uczniów gimnazjum
Temat lekcji: Inni czy tacy sami?
Klasa: I-III GIM
Czas trwania: 45 minut
Cele zajęć:
• Poszerzenie wiedzy uczniów na temat osób niepełnosprawnych ruchowo.
• Uwrażliwienie wychowanków na odczucia i potrzeby osób dotkniętych niepełnosprawnością ruchową.
• Kształtowanie pozytywnych postaw m. in szacunku dla drugiej osoby i chęci pomocy osobom niepełnosprawnym ruchowo.
Metody pracy:
• praca w grupach,
• pogadanka,
• projekcja filmów,
• dyskusja.
Materiały edukacyjne: pisaki, arkusze papieru A2, magnesy, dyskietka z filmami DVD.

Przebieg zajęć:
Część wstępna
• Powitanie
Nauczyciel wita się z wszystkimi uczniami w klasie. Informuje o tematyce zajęć.

Część główna
• Wprowadzenie do tematu
Nauczyciel dzieli uczniów klasy na zespoły 4 - 5 osobowe. Rozdaje pisaki i arkusze papieru oraz karteczkę z zagadnieniem do opracowania (załącznik 1). Poleca, aby każdy zespół jak najpełniej odpowiedział na przydzielone im pytanie. Sygnalizuje czas rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Następnie na tablicy zostają wywieszone arkusze papieru z propozycjami uczniów. Prowadzący odczytuje głośno pomysły grup i omawia każde z zagadnień, uzupełniając wiedzę uczniów dodatkowymi informacjami .

• Projekcja filmów
Nauczyciel zapowiada projekcję trzech krótkich filmów, poruszających tematykę z życia osób niepełnosprawnych ruchowo.
Projekcja filmów następuje w kolejności:
1. Przedstawienie baletowe osób po amputacji kończyn.
2. Życie sportowca (Renata Kałuża, niepełnosprawna cyklistka)
3. Nick Vujicic – Życie bez kończyn.

*Filmy dostępne na są na YouTube. Można wykorzystać inne filmy o niepełnosprawnych ruchowo np. z paraolimpiady.

• Dyskusja
Po obejrzeniu filmów nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat osób niepełnosprawnych. Wspomaga rozmowę pytaniami np.:
 Jakie emocje wzbudziły w tobie wyświetlane filmy?
 Czy życie ludzi niepełnosprawnych ruchowo jest łatwe, czy wiąże się z ciągłym pokonywaniem trudności?
 Czy niepełnosprawni mają takie same zainteresowania jak my?
 Czy nasi niepełnosprawni koledzy mają takie same potrzeby jak my?

• Burza mózgów.
Na koniec uczniowie starają się znaleźć odpowiedź na pytanie: Jak pomóc osobom niepełnosprawnym? Propozycje uczestników nauczyciel zapisuje na tablicy.
! Jeśli materiały na pedagogizację Rodziców nie zostały wykorzystane, można rozdać dodatkowo uczniom karty ze wskazówkami Jak pomóc w szkole niepełnosprawnemu ruchowo rówieśnikowi (załącznik 2).

Część końcowa
Nauczyciel podsumowuje zajęcia i żegna się z uczestnikami. Zwraca uwagę na to, że osoby niepełnosprawne ruchowo są wśród nas. Warto także wspomnieć, że choć nieco się różnimy, wszyscy mamy takie same potrzeby m.in. kontaktów z innymi, przyjaźni.




Opracowała:
Katarzyna Zaczyńska - Szych


Załącznik 1
Zagadnienia dla grup.

grupa 1
Kto to jest osoba niepełnosprawna ruchowo?

grupa 2
Jakie mogą być przyczyny niepełnosprawności ruchowej?

grupa 3
Jakie są objawy niepełnosprawności ruchowej? Czym się charakteryzuje osoba niepełnosprawna ruchowo?

grupa 4
Na jakie trudności mogą napotykać osoby niepełnosprawne ruchowo?

Załącznik 2.
Jak pomóc w szkole niepełnosprawnemu ruchowo rówieśnikowi ?
• Umożliw swobodne poruszanie się osobie niepełnosprawnej ruchowo ( nie toruj drogi na korytarzu szkolnym, w klasie).

• Rozmawiając z osobą na wózku usiądź, aby Wasze twarze znalazły się na podobnym poziomie lub postaraj się stanąć kilka kroków dalej, aby Twój rozmówca nie musiał zadzierać głowy.

• Wózek czy kule to część prywatnej przestrzeni. Nie dotykaj ich bez potrzeby, nie przestawiaj wózka dopóki nie zostaniesz o to poproszony, nie wieszaj na nim swojej kurtki ani nie dawaj siedzącej na nim osobie swoich rzeczy do potrzymania na kolanach. Nikt nie lubi być traktowany jak przedmiot, który można dowolnie przestawiać.

• Jeśli ktoś poprosi Cię o pomoc w poruszaniu, np. wjechaniu wózkiem na schody, zapytaj, jak to zrobić.

• Niektóre osoby niepełnosprawne ruchowo mogą niewyraźnie mówić. Jeśli nie zrozumiesz za pierwszym razem tego, co mówi Twój rozmówca, poproś o powtórzenie. Twoja prośba na pewno nie zostanie odebrana jako złośliwość, ale jako chęć dokładnego zrozumienia.

• Zwracaj uwagę, czy osoba niepełnosprawna nie potrzebuje pomocy. Zapytaj, czy możesz jej jakoś pomóc i przyjmij ewentualną odmowę. Osobom niepełnosprawnym bardzo zależy na samodzielności.

• Bądź sobą. Traktuj niepełnosprawnych zwyczajnie, jak wszystkich kolegów. Nie patrz na nich tylko przez pryzmat niepełnosprawności! To tacy sami ludzie jak Ty.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.