Katalog

Karolina Warzocha, 2016-07-22
Rumia

Język polski, Konspekty

Kim jesteś Aslenie? Scenariusz lekcji w klasie VI

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie 4

Temat: Kim jesteś Aslanie? Charakterystyka postaci.

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne

Cele :
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
• odczytywanie dosłownych i ukrytych znaczeń w tekście
• kształcenie umiejętności wyszukiwania i selekcji potrzebnych informacji w tekście lektury
• analiza postaw, zachowań i celów bohatera
• charakteryzowanie postaci literackiej
• wzbogacanie słownictwa związanego z charakterystyką postaci
• tworzenie własnego tekstu


Metody, techniki:
• praca z tekstem
• wchodzenie w rolę – drama
• układanie rozsypanki- porządkowanie chronologiczne
• elementy przekładu intersemiotycznego – tworzenie ilustracji
• poszukiwawcza- skojarzeń
• „burza mózgów”
• prezentacja multimedialna


Formy pracy:
• zespołowa
• indywidualna

Materiały i pomoce dydaktyczne:
Lektura
Film „Opowieści z Narni” - fragment
Pismo Święte
Karta pracy nr 1.


Tok lekcji:


1. Odczytanie prac domowych – dialogu miedzy Edmundem a Aslanem. Przypomnienie wyznaczników formalnych dialogu. Uczniowie zamieniają się zeszytami i sprawdzają , poprawiają dialog kolegi pod względem interpunkcyjnym.
2. Drama – odegranie sceny spotkania Edmunda i Aslana.
3. Dlaczego spotkanie z Aslanem odmieniło życie Edmunda ? - burza mózgów
Zapisanie na tablicy
Aslan


Przebaczający Wyrozumiały Dyskretny Ufajacy Mądry Kochający


4. Podróż śladami Aslana . Praca zespołowa
Uporządkujcie wydarzenia chronologicznie
( kolejno)- rozsypanka

 opowieść Bobrów o Aslanie
 spotkanie dzieci z Aslanem przy kamiennym stole
 rozmowa Aslana z Edmundem
 Układ Aslana z Czarownicą
 Oczekiwanie na wypełnienie wyroku
 Ofiara Aslana
 Zmartwychwstanie
 Ożywienie posągów na Ker –Paravelu
 Bitwa
 Koronacja
 Odejście Aslana

5.Przepisz do zeszytu uporządkowane wydarzenia. Po każdym punkcie zrób 3 linijki odstępu.

6.Poszukiwanie w tekście lektury kolejnych scen z życia Aslana, odczytywanie i omawianie ich,
zapisywanie cech jakimi Aslan odznaczył się w każdej z nich – uzupełnianie notatki

 opowieść Bobrów o Aslanie( wytęskniony, oczekiwany, wyzwoliciel , dobry, potężny , mądry, groźny, mocny)
 spotkanie dzieci z Aslanem przy kamiennym stole (dostojny, budzący szacunek, onieśmielający, budzący zaufanie, dobry , mądry)
 rozmowa Aslana z Edmundem (przebaczający, wyrozumiały , kochający, dający nadzieję , wierzący w dobro)
 Układ Aslana z Czarownicą( znający przyszłość , odważny, ofiarny)
 Oczekiwanie na wypełnienie wyroku( smutny, zmartwiony, przygnębiony , opuszczony ,samotny)
 Ofiara Aslana (upokorzony,wyśmiany, wydrwiony, związany, pozbawiony grzywy- obnażony)
 Zmartwychwstanie ( obecny ,silny, potężny, świetlisty, mocny, cielesny i duchowy)
 Ożywienie posągów na Ker –Paravelu (dający życie, uzdrawiający, ożywiający tchnieniem)
 Bitwa( niezwyciężony, obrońca, wspierający, pomagający, ratujący, wskazujący działanie)
 Odejście Aslana( spokojny, pewny, opiekuńczy, troskliwy)
7.Zmartwychwstanie - ilustracja filmowa
8.Ożywienie posągów na Ker –Paravelu
- ( drama Stworzenie Świata, ilustracja muzyczna "W lekkim powiewie przychodzisz do mnie Panie")
9.Ćwiczenie leksykalne związane ze słowami:

oddech, tchnienie, podmuch, powiew ( wyrazy bliskoznaczne)

Wyrazy pochodne ( rodzina wyrazów) - tchnienie, natchnąć , natchnienie


Wniosek : Postać Aslana przypomina Jezusa Chrystusa. Lew nie zmienia swojego postępowania. Jest zawsze dobry, mądry, kochający. Nigdy nie postępuje niewłaściwie. Nie czyni żadnego zła, tylko dobro.

8. Praca domowa ( do wyboru)

 Napisz, o czym myśli i co czuje Aslan, kiedy opuszcza Narnię.
 Narysuj ilustrację do wybranej przez Ciebie sceny z życia Aslana (format A4). Zatytułuj ją.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.