Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej
Zabawa w teatr, czyli inscenizacja utworów Jana Brzechwy
Cele ogólne:
- budzenie motywacji do działań twórczych
- rozwijanie zainteresowania teatrem
- kształtowanie właściwego sposobu wyrażania emocji i wrażeń
- rozwój i kształcenie sprawności umysłowej
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcia związane z teatrem ( scena, sufler, dekoracja, choreografia, rekwizyt, kostiumy )
- wskazać osoby, biorące udział w przygotowaniu przedstawienia teatralnego
- wygłosić tekst z odpowiednią intonacją głosu, mimiką i gestem
- wyodrębnić postacie występujące w utworze
- podzielić tekst na role
- przygotować rekwizyty, kostiumy, charakteryzację, scenografię
- współpracować z kolegami podczas prób do przedstawienia
- potrafi zachować się kulturalnie w miejscu publicznym
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Metody pracy:
- słowna - pogadanka
- oglądowa - oglądanie przez uczniów inscenizacji utworów Jana Brzechwy
- praktycznego działania - pokaz, inscenizacja utworów przez uczniów
Po zrealizowaniu tematów związanych z teorią teatru, uczniowie przygotowali inscenizację bajek Jana Brzechwy. Po przydzieleniu utworów i ról uczniowie przystąpili do prób nad inscenizacją. Samodzielnie wykonali stroje i rekwizyty, charakteryzację. Klasa zamieniona została w salę teatralną. W jednej części znajdowała się scena (kurtyna, budka suflera, afisz),
w drugiej - widownia. Na kurtynie znajduje się motto: " Teatr to swobodnie pływający statek, odbijający od przystani rzeczywistości i kierujący się w stronę baśni, snów i cudów ". Na lekcję zaproszono uczniów klas czwartych.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Zaangażowanie
N.: Witam serdecznie na dzisiejszej lekcji zaproszonych gości: nauczycieli-polonistów i uczniów klasy IV, którzy będą jednocześnie widzami na naszych zajęciach. Zamieniliśmy dzisiaj klasę na salę teatralną. Uczniowie przygotowali inscenizację utworów Jana Brzechwy. Wcześniej wasi koledzy przedstawili wiersze Jana Brzechwy w postaci komiksów. Spójrzcie na klasową galerię, gdzie znajdują się ich prace. Podczas przerwy możecie dokładnie obejrzeć komiksy.
2. Badanie
N.: Zanim obejrzycie przedstawienie, przypomnijmy sobie wiadomości związane z teatrem.
Powiedzcie, kto bierze udział w przygotowaniu przedstawienia teatralnego?
(reżyser, aktorzy, charakteryzator, kostiumolog, scenograf, choreograf, sufler, operatorzy dźwięku, światła)
W czyje role wy wcieliliście się, przygotowując inscenizację?
Jakie czynności musieliście w związku z tym wykonać?
(przygotować stroje, rekwizyty, nauczyć się roli, wykonać charakteryzację, brać udział w próbach)
Jak nazwiemy tę część klasy, w których znajduje się scenografia, a jak ta, w której wy siedzicie?
(scena, widownia)
O czym powinni pamiętać uczniowie-aktorzy podczas gry na scenie?
(o intonacji głosu, mimice, geście, ruchu scenicznym, dykcji)
Przypomnijmy, jak należy zachować się podczas przedstawienia?
(zachować ciszę, nie śmiać się z "aktorskich wpadek", nagradzać aktorów brawami, nie szeleścić papierkami)
3. Przekształcenie
N.: Proszę teraz poszczególne zespoły o zaprezentowanie swoich przedstawień na scenie.
Zaprezentowane będą następujące utwory Jana Brzechwy:
"Chrząszcz"
"Nie pieprz Pietrze"
"Ptasie plotki"
"Żuraw i czapla"
"Hipopotam"
"Zapałka"
"Mops"
"Kokoszka"
"Kwoka"
"Sum"
4. Refleksja
N.: Mam nadzieję, że świetnie się bawiliście, a przy okazji wzbogaciliście swoją wiedzę o teatrze. Dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszej lekcji - spektaklu.
Opracowanie: Danuta Stremlau
Zespół Szkół w Debrznie