Katalog

Elżbieta Bojanowska
Język polski, Konspekty

Tomek Sawyer - chłopak z XIX wieku - konspekt lekcji w klasie V (korelacja sztuki i języka polskiego)

- n +

Konspekt lekcji w klasie V (korelacja sztuki i języka polskiego)
Tomek Sawyer - chłopak z XIX wieku

Czas zajęć: 90 minut
Cele lekcji:
Uczeń:
  • ustnie charakteryzuje bohatera literackiego,
  • rozumie, na czym polega technika kolażu,
  • wykonuje portret bohatera literackiego techniką kolażu,
  • efektywnie współdziała w grupie,
  • planuje swoją pracę,
  • relacjonuje przebieg pracy grupy.

    Metody:
  • słowne ( instruktaż)
  • aktywizujące ( przekład intersemiotyczny)

    Formy organizacyjne: praca w grupie
    Pomoce: cztery duże arkusze kolorowego brystolu, klej, markery w różnych kolorach, farby,
    kolorowa bibuła, gazety, różne tkaniny, wełna, słoma, fotografie, guziki, rysunek
    tarczy strzelniczej, wizytówki dla każdego ucznia.
    Tok lekcji:
    Część wstępna:
  • Przywitanie uczniów.
  • Podział klasy grupy. Zajęcie miejsc przy czterech stanowiskach ustawionych w różnych miejscach klasy.
  • Nawiązanie do tematu lekcji ( nauczyciel zadaje pytania dotyczące poprzednich zajęć)
    - Czym zajmowaliśmy się na poprzedniej lekcji?
    - Z jakich elementów składa się charakterystyka postaci literackiej?
    - Kto dostarcza czytelnikowi wiedzy o bohaterze?
    - Czy każdy czytelnik tak samo wyobraża sobie tę samą postać literacką?
    - Jak można się o tym przekonać?
  • Uświadomienie uczniom celów lekcji.
  • Podanie i zapis tematu lekcji.
  • Próba ustnej charakterystyki Tomka Sawyera (chętni uczniowie).

    Część właściwa
  • Wyjaśnienie uczniom, na czym polega technika kolażu.
    Według definicji ze Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego collage (kolaż) to kompozycja artystyczna z fragmentów różnych przedmiotów (druki, fotografie itp.) i kawałków tworzyw (papier, piasek, żwir, słoma, tekstylia itp.) naklejonych na płótnie albo innym podłożu, łączonych często z rysunkiem albo malarstwem.
  • Ustna instrukcja dotycząca wykonywania zadania.
  • Praca w grupach - tworzenie wizerunków głównego bohatera techniką kolażu, uzupełnionych informacjami, których nie przekaże obraz plastyczny.


  • Prezentacja podobizn Tomka Sawyera - chłopaka z XIX wieku.
    - relacjonowanie przebiegu pracy (wybrana osoba z grupy),
    - wskazywanie cech bohatera, na które zwróciła uwagę grupa (pozostali uczniowie wchodzący w skład zespołów).

    Część podsumowująca
  • Omówienie przez nauczyciela prac uczniów i ich ocena.
  • Ozdobienie ścian klasopracowni języka polskiego wizerunkami Tomka Sawyera (wystawa prac uczniów).
  • Praca domowa. Podaj trzy powody dla których warto było wziąć udział w dzisiejszej lekcji.
  • Ewaluacja. Uczniowie wychodząc z sali przyklejają swoje wizytówki do tarczy strzelniczej. Im bliżej środka, tym wyższa ocena ich udziału w lekcji - aktywności.

    Opracowanie: Elżbieta Bojanowska

  • Wyświetleń: 5796


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.