Katalog
Elżbieta Bojanowska Język polski, KonspektyTomek Sawyer - chłopak z XIX wieku - konspekt lekcji w klasie V (korelacja sztuki i języka polskiego)
Konspekt lekcji w klasie V (korelacja sztuki i języka polskiego)
Tomek Sawyer - chłopak z XIX wieku
Czas zajęć: 90 minut
Cele lekcji:
Uczeń:
ustnie charakteryzuje bohatera literackiego,
rozumie, na czym polega technika kolażu,
wykonuje portret bohatera literackiego techniką kolażu,
efektywnie współdziała w grupie,
planuje swoją pracę,
relacjonuje przebieg pracy grupy.
Metody:
słowne ( instruktaż)
aktywizujące ( przekład intersemiotyczny)
Formy organizacyjne: praca w grupie
Pomoce: cztery duże arkusze kolorowego brystolu, klej, markery w różnych kolorach, farby,
kolorowa bibuła, gazety, różne tkaniny, wełna, słoma, fotografie, guziki, rysunek
tarczy strzelniczej, wizytówki dla każdego ucznia.
Tok lekcji:
Część wstępna:
Przywitanie uczniów.
Podział klasy grupy. Zajęcie miejsc przy czterech stanowiskach ustawionych w różnych miejscach klasy.
Nawiązanie do tematu lekcji ( nauczyciel zadaje pytania dotyczące poprzednich zajęć)
- Czym zajmowaliśmy się na poprzedniej lekcji?
- Z jakich elementów składa się charakterystyka postaci literackiej?
- Kto dostarcza czytelnikowi wiedzy o bohaterze?
- Czy każdy czytelnik tak samo wyobraża sobie tę samą postać literacką?
- Jak można się o tym przekonać?
Uświadomienie uczniom celów lekcji.
Podanie i zapis tematu lekcji.
Próba ustnej charakterystyki Tomka Sawyera (chętni uczniowie).
Część właściwa
Wyjaśnienie uczniom, na czym polega technika kolażu.
Według definicji ze Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego collage (kolaż) to kompozycja artystyczna z fragmentów różnych przedmiotów (druki, fotografie itp.) i kawałków tworzyw (papier, piasek, żwir, słoma, tekstylia itp.) naklejonych na płótnie albo innym podłożu, łączonych często z rysunkiem albo malarstwem.
Ustna instrukcja dotycząca wykonywania zadania.
Praca w grupach - tworzenie wizerunków głównego bohatera techniką kolażu, uzupełnionych informacjami, których nie przekaże obraz plastyczny.
Prezentacja podobizn Tomka Sawyera - chłopaka z XIX wieku.
- relacjonowanie przebiegu pracy (wybrana osoba z grupy),
- wskazywanie cech bohatera, na które zwróciła uwagę grupa (pozostali uczniowie wchodzący w skład zespołów).
Część podsumowująca
Omówienie przez nauczyciela prac uczniów i ich ocena.
Ozdobienie ścian klasopracowni języka polskiego wizerunkami Tomka Sawyera (wystawa prac uczniów).
Praca domowa. Podaj trzy powody dla których warto było wziąć udział w dzisiejszej lekcji.
Ewaluacja. Uczniowie wychodząc z sali przyklejają swoje wizytówki do tarczy strzelniczej. Im bliżej środka, tym wyższa ocena ich udziału w lekcji - aktywności.
Opracowanie: Elżbieta Bojanowska
Wyświetleń: 5796
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |