AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosława Olejnik-Skwira, 2016-06-28
Opole

Zajęcia pozaszkolne, Konspekty

Zwyczaje bożonarodzeniowe w naszych rodzinach - scenariusz zajęć

- n +



Cele operacyjne:
- rozpoznaje gałązki świerku, sosny, jodły, modrzewia
- pogłębia wiedzę dotyczącą tradycji bożonarodzeniowych
- wykonuje ozdoby choinkowe z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
-utrwala prawidłowy tor oddechowy z różnicowaniem fazy wdechu i wydechu
- doskonali koordynację ruchową
- rozwija sprawność manualną
- planuje i organizuje pracę indywidualnie i grupowo

Metody:
- oglądowa – pokaz
- słowna – rozmowa
- praktycznego działania – zadania stawiane do wykonania
- aktywizująca – grupowego planowania, podejmowania decyzji, myślenia twórczego

Formy:
indywidualna ,grupowa

Środki dydaktyczne:
rozsypanka wyrazowa, orzechy, miseczki, łyżki stołowe, plastikowe/papierowe talerzyki, sztućce, obrusy, plastikowe potrawy z kącika kuchennego, samoprzylepne kartoniki w kształcie choinek, ilustracje gatunków drzew iglastych (sosna, świerk, jodła, modrzew) i gałązki tych drzew, rurki plastikowe, kartony z konturem choinek, szablony ozdób choinkowych i materiały do ich ozdabiania (kolorowe gwiazdki, makaron, kasza gryczana, chusteczki higieniczne, wstążki itp.)

1. Powitanie, losowanie samoprzylepnych kartoników w kształcie choinki – podział na trzy grupy. Dzieci przyklejają choineczki na bluzki

2. Każda z grup układa zdanie z rozsypanki wyrazowej:
Sianko pod obrusem/pod stołem symbolizuje to, iż Jezus narodził się w ubóstwie.
W dawnych czasach wypiekano kolorowe opłatki i gospodarz dzielił się nimi ze zwierzętami.
Spróbowanie każdej potrawy wigilijnej ma zapewnić szczęście przez cały rok.

2. Następnie każda z grup opowiada, w jaki sposób w ich domu kultywuje się daną tradycję.

3. Odgrywanie scenki: Każda z grup odgrywa sytuację przy wigilijnym stole. (nakrywają 3 ławki,które stają się stołami wigilijnymi)
Zgodnie ze zwyczajem pozostawiamy na stole jedno dodatkowe nakrycie. Jest ono symbolicznie przeznaczone dla niezapowiedzianego gościa. Jest także okazaniem pamięci o naszych bliskich, nieobecnych, którzy nie mogli przybyć z uwagi na odległość. Bywa też wyrazem wspomnienia o członku rodziny, który zmarł. Rzadko zdarza się, że to dodatkowe nakrycie zostaje wykorzystane, bo niespodziewany gość się pojawił.
Waszym zadaniem jest odegrać scenkę, kiedy to zbieracie się całą rodziną przy wieczerzy i.... taki niespodziewany gość się pojawia...

4. Przypomnienie nazw gatunków drzew iglastych, które wybierane są na drzewko bożonarodzeniowe.
Nauczyciel demonstruje ilustracje przedstawiające świerk, jodłę, modrzew i sosnę wskazując na ich charakterystyczne cechy.
Uczniowie otrzymują gałązki w/w gatunków, przyporządkowują je do właściwej ilustracji i umieszczają przy nich kartoniki z nazwą drzewa

5. Ćwiczenia oddechowe: Dzieci wdmuchują za pomocą słomki rozsypane na swoich planszach igiełki jodły/świerku do konturów choinek ułożonych na stole
Nauczyciel zwraca uwagę na zasady poprawnego oddychania (wdech przez nos, wydech przez usta)

6. Zabawa ruchowa: „Bez orzechów ani rusz!”
Orzechy to ważny składnik wigilijnych potraw, w naszych miseczkach nie ma ani jednego, waszym zadaniem jest je napełnić.
Dzieci podzielone na 3 grupy ustawiają się w 3 rzędach. Na drugim końcu sali ustawione są 2 puste miseczki. Pomiędzy rzędami leży kupka orzechów. Dzieci w każdym z rzędów kolejno przenoszą orzechy na łyżce do miseczki, wracając podają łyżkę następnej osobie z rzędu. Po 4 minutach kończymy rywalizację i liczymy ilość orzechów w miseczkach każdej z grup. Wygrywa ta, która zgromadziła więcej orzechów.


7. Praca plastyczna: każda z grup wybiera sobie gałązki danego drzewa (sosna, świerk, jodła lub modrzew), rozrywa je na pojedyncze, mniejsze i pomocą nauczycielki (pistolet z klejem) przykleja je do arkusza papieru formując bożonarodzeniowe drzewko. Następnie dzieci wycinają z kolorowego papieru/bibuły, robią z makaronu ozdoby (bombki, łańcuchy), dekorują je brokatem, przylepnymi gwiazdkami i przymocowują do drzewka
8. Prezentacja „choinek”
9. Zajęcia kończy wspólne rozłupywanie i zjadanie orzechów (upewniamy się wcześniej, czy żadne z dzieci nie jest uczulone na orzechy) Zachęcamy dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat zwyczajów świątecznych w ich domach.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.