Katalog Agnieszka Zakrzewska, 2016-06-28 Częstochowa Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Turniej matematyczno - czytelniczyTURNIEJ MATEMATYCZNO – CZYTELNICZY Cele ogólne: - rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci, - rozwijanie zainteresowań matematycznych, - zachęcanie do uważnego słuchania czytanych bajek, - wdrażanie do poszanowania książek, - stwarzanie okazji do zaprezentowania znajomości literatury przez dzieci, - doskonalenie umiejętności posługiwania się poznanymi pojęciami matematycznymi, - rozwijanie logicznego myślenia, - kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i umiejętności pokonywania trudności. Cele operacyjne: - dziecko potrafi rozwiązać postawione przed nim zadania, - posiada wiadomości dotyczące znajomości literatury dziecięcej, - zna figury geometryczne, - współpracuje w zespole, - recytuje wierszyk matematyczny. Forma: praca zespołowa Środki dydaktyczne: kartki z numerami zespołów, piłeczki do punktacji plus pojemniki, puzzle (po jednym dla zespołu), rekwizyty (pantofelek, jabłko, piernik czekoladowy, czerwona czapeczka, okulary, lusterko, zapałki), worek na rekwizyty, ilustracje do bajek, patyczki, figury geometryczne, treść wierszyka „Pajacyk”, trzy sylwety misia różnej wielkości, ubranka dla misia w różnych wielkościach, naczynia różnego kształtu, cytaty, miska z wodą, różne przedmioty (np. korek od butelki, kamień, papier, gwóźdź, ilustracje „Jak powstaje książka”, domino, kartoniki z cyfrą, koraliki, nagrania muzyki B. Strauss, piosenka „Bajeczki, książeczki”, „Witajcie w naszej bajce” PRZEBIEG: Zabawa dla dzieci z przedszkola – 3, 4, 5, 6 – latki. • Zebranie się dzieci, w tle piosenka „Witajcie w naszej bajce”. • Przywitanie dzieci: - kto się z nami bawić chce – niech pomacha o mnie ręką - kto lubi śpiewać – niech podskoczy do góry - kto lubi czytać książki – niech obróci się wokół siebie - kto lubi liczyć – niech stanie na jednej nodze • Przedstawienie jury. Zapoznanie z zasadami punktacji. Zaproszenie do pierwszej konkurencji. I. Określanie liczebności patyczków – ułożonych w domek, choinkę, płotek. (5 latki) ( 3 stoliki po 3 dzieci) II. „Bajkowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek dotyczących znanych bajek; wskazanie ilustracji. (3stoliki po 3 dzieci z każdej grupy wiekowej) I zespół – 3 latki - Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu, gubi pantofelek…(Kopciuszek) - Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika? (Jaś i Małgosia) II zespół – 4 latki - Co chodzi w butach i kurzy faję? Kapelusz z piórem nosi na głowie. Co to za kotek? Kto mi to powie? (Kot w butach) - Była taka malutka, cal wysokości miała. Wiele przygód przeżyła, nim króla Elfów spotkała. (Calineczka) III zespół – 5 latki - Bardzo wiele przygód miał drewniany chłopczyna, zanim z ojcem się spotkał w brzuchu u rekina. (Pinokio) - Ogoniasta panienka miecz i tarczę ma w rękach. Chociaż nie jest rycerzem, to stolicy nam strzeże. (Warszawska syrenka) III. Układanie pajacyka z gotowych figur geometrycznych wg treści wierszyka – „Pajacyk” (4 latki) (2 stoliki po 3 dzieci) Przedszkolaczek Jacek, to majster nie lada Spójrzcie jaką mozaikę układa Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny. Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych. No i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały. IV. Wierszyk matematyczny – 5 latki V. Zabawa „Czarodziejski worek” – ( 1 dziecko z każdej grupy) „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie Ale coś w tym worku będzie. Ja to coś odgadnę sam Przecież wszystkie bajki znam. Raz, dwa, trzy Do worka zaglądasz ty” Przy dźwiękach muzyki dzieci podają sobie worek, w którym są rekwizyty z bajki. Dziecko, na którym zatrzymała się muzyka, wybiera jeden przedmiot z worka i odgaduje z jakiej bajki rekwizyt pochodzi. VI. Zabawa „Miś Wędrowniczek” – (3 latki) (3 stoliki po 3 dzieci) Sylweta misia, który wybiera się na spacer. Dzieci ubierają misia w odpowiedniej wielkości ubranka. ( 3 sylwety misia + 3 czapeczki + 3 sweterki + 3 pary bucików na każdy stolik) VII. Uzupełnianie cytatów: (3latki – 2 dzieci, 4latki – 2 dzieci, 5latki – 2 dzieci) I zespół: Biega, krzyczy Pan Hilary: gdzie…..(są moje okulary) Na straganie w dzień targowy, takie słyszy się…(rozmowy) II zespół: Był sobie słoń, wielki – jak słoń. Zwał się ten słoń…(Tomasz Trąbalski) Nad rzeczką opodal krzaczka ….(mieszkała Kaczka Dziwaczka) III zespół: Murzynek Bambo w Afryce mieszka, czarną ma skórę…( ten nasz koleżka) W Śpiewowicach, pięknym mieście, na ulicy Wesolińskiej, mieszka sobie słynny śpiewak Pan…(Tralisław Tralaliński) VIII. Zabawa ruchowa do muzyki poważnej „Księżniczka i królewicz” – B. Strauss IX. Porównywani pojemności naczyń – „Gdzie jest więcej wody? A może tyle samo?” – ( 5 latki) (3 stoliki po 3 dzieci) X. Pytania do krótkiej historyjki opowiedzianej przez prowadzącego: - Jak się nazywa miejsce, gdzie wypożyczamy książkę? (3 latki) - Jak powstaje książka? (5 latki) - Jak nie należy obchodzić się z książką? ( 4 latki) (3 stoliki po 4 dzieci z każdej grupy wiekowej) XI. „Co pływa, co tonie?” (4 latki) (2 stoliki po 3 dzieci) XII. Wierszyk matematyczny (3 latki) XIII. Układanie bajkowych puzzli. (3 stoliki po 3 dzieci z każdej grupy wiekowej) XIV. Ułóż domino „Kolory” (3 latki) (2 stolik po 3 dzieci) XV. Wierszyk matematyczny (4 latki) XVI. „Naszyjnik dla koleżanki” (3 stoliki po 6 dzieci z każdej grupy wiekowej) 3 kartoniki z cyfrą + koraliki + nawlekanie Zakończenie. Zliczenie piłeczek w każdej grupie wiekowej. Wręczenie nagród. Piosenka śpiewana przez wszystkie dzieci „Bajeczki, książeczki”. 1. Kolorowe strony i ładna okładka przyjaciółmi dzieci pragną być. Chcą, by o nie dbano, a to rzecz niełatwa. Pomagają dzieciom uczyć się. Ref. Bajeczki książeczki kolorowe są. Na półkach, regałach, czytane być chcą. Tu książę, Księżniczka, czarownica zła, a Pinokio mały długi nos już ma. (2x) 2. Kiedy jest mi smutno zawsze rozweselą, o różnych przygodach mówią nam. Poznać byśmy chcieli całą bibliotekę. O moje książeczki zawsze dbam. Ref. Bajeczki książeczki kolorowe są na półkach, regałach, czytane być chcą. Tu książę, Księżniczka, czarownica zła, a Pinokio mały długi nos już ma. (2x) Opracowanie: Agnieszka Zakrzewska Ewa Jarosz Miejskie Przedszkole nr 16 Ul. Starzyńskiego 9 42-200 Częstochowa Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |