AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Karcz, 2016-06-28
Radom

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusz godziny wychowawczej

- n +


Scenariusz jednostki lekcyjnej

Imię i nazwisko nauczyciela: Agnieszka Karcz
Przedmiot: Godzina Wychowawcza
Data:18.11.2013
Klasa: 6b

Temat: Jestem dobrym przyjacielem.


Cele operacyjne:

Uczeń:
- wie,dzięki czemu może wytworzyć się więź między ludźmi,
- wie, co może przeszkadzać w budowaniu relacji z innymi,
- wie, co to jest komunikacja werbalna i niewerbalna.


Środki dydaktyczne:

Dwa duże arkusze papieru, szaliki, kolorowe pisaki, kaseta ( płyta CD) z nagraniem piosenki Krzysztofa Krawczyka Mój przyjacielu, karteczki – losy z hasłami określającymi charakter więzi międzyludzkich, np.koleżeństwo.

Przebieg zajęć:
1. Runda wstępna
Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno określają swoją gotowość do pracy w skali od 1 do 10.

2. Pogadanka – „ Przyjaźń”
W celu zapoznania uczniów z tematem zajęć nauczyciel czyta wiersz Sary Bronzino Być przyjacielem i odtwarza nagranie piosenki w wykonaniu Krzysztofa Krawczyka Mój przyjacielu.

Być przyjacielem
To umieć patrzeć na drugiego człowieka
W chwilach radości i w chwilach smutku
I potrafić dzielić to z nim.


Być przyjacielem
To umieć dostrzegać
Dobro i piękno,
Które posiada każda istota,
I potrafić je podziwiać.

Być przyjacielem
To umieć zawsze dziękować
I uszczęśliwiać drugiego.


Być przyjacielem
To znaczy stanąć u boku tego,
Kto stracił wszelka nadzieję,
I darzyć go miłością.
Sara Bronzino


Propozycje pytań do uczniów:
- Jak rozumiecie słowo przyjaźń?
- Co to znaczy: mieć przyjaciela?
- Jak zyskać przyjaźń?
W trakcie rozmowy klasa sporządza listę postaw – zachowań warunkujących trwałość przyjaźni.
np.


Jak znaleźć przyjaciela
( wg: A.L.Mc Ginnis, Sztuka przyjaźni, czyli jak zbliżyć się do ludzi, na których ci zależy)


1. Zawsze miej czas dla przyjaciela.
2. Bądź uczciwy w przyjaźni – szczery i otwarty, ale jeśli sprowokowany przez bliską ci osobę będziesz chciał(-a) ją zranić, przemyśl argumenty za i przeciw.
3. Mów przyjacielowi o swoich uczuciach, ale też nie obarczaj go nimi ( znaj umiar).
4. Staraj się okazywać przyjaźń ( np. pomagaj w odrabianiu lekcji, pamiętaj o ważnych dniach w roku, takich jak urodziny itp.)
5. Pamiętaj,że twój przyjaciel ma prawo nawiązywać relacje z innymi ludźmi.
6. Szanuj prywatność przyjaciela, jego prawo samotności, kiedy tego potrzebuje.
7. Dobro przyjaciela stawiaj ponad własne.
8. Akceptuj przyjaciela, nawet jeśli prócz jego zalet dostrzegasz w nim wady: nie zmieniaj go na siłę, nie krytykuj, nie staraj się rządzić jego życiem, nie oceniaj negatywnie.



3. Pantonima

Uczniowie losują karteczki z hasłami typu: zainteresowanie, niechęć, przyjaźń, uwielbienie, zaangażowanie, koleżeństwo, troska. Kolejno stają pośrodku kręgu; za pomocą gestów przedstawiają swoje hasła klasie. Oglądający odgadują prezentowane treści.


4. Burza mózgów

Uczniowie zastanawiaja się, jak należy postępować, aby utrzymać przyjaźń, przyczynić się do zaciesnienia więzi przyjacielskiej. Nauczyciel zapisuje na dużym arkuszu papieru pomysły uczniów.

Przykłady:
- być lojalnym, dyskretnym przyjacielem
- koncentrować się na zaletach przyjaciela, jego mocnych stronach
- zapewniać o przyjaźni za pomoca słów, ale tez w sposób niewerbalny ( odpowiednią mimiką twarzy, gestem)
- rozmawiać z przyjacielem o różnych ważnych dla niego, ale i dla siebie sprawach
- słuchać tego, co przyjaciel mówi
- być z przyjacielem w trudnych dla niego chwilach, ale – jeśli o to nie prosi – wstrzymywać się od udzielania porad
- okazywać zaufanie


5. Zabawa – „ Nawigator i pilot” ( wg: K.W.Vopel, Gry i zabawy interakcyje)

Uczniowie dobierają się parami. Następnie rozstawiaja w różnych miejscach w całej Sali krzesła, tak by w zabawie były przeszkodami utrudniajacymi swobodne poruszanie się. W każdej parze jedno dziecko zasłania sobie oczy szalikiem i następnie unosi ręce w bok na wysokość ramion – jest „ pilotem samolotu”. Drugie dziecko – to „nawigator”. Zadaniem „nawigatora” wydawanie dyspozycji „ pilotowi” , tak by mógł bezpiecznie „ przelecieć” między przeszkodami na drugi koniec sali. Podczas realizacji zadania „ nawigator” musi uważać, aby jego „ samolot” nie zderzył się z innymi startującymi w tym samym czasie.



6. Rundka końcowa
Każdy uczeń kończy zadanie:
Na dzisiejszych zajęciach zaskoczyło mnie ( było dla mnie nowe) to ,że...



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.