Scenariusz lekcji matematyki planowanej do przeprowadzenia w klasie I liceum ogólnokształcącego
Przybliżenia i procenty-praca w grupach.
PRZEDMIOT: matematyka
DZIAŁ: liczby rzeczywiste
TEMAT: Przybliżenia i procenty-praca w grupach.
Realizacja ścieżki edukacyjnej: "Edukacja czytelnicza i medialna"
TREŚCI ŚCIEŻKI:
1. Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji.
3. Kompetencje czytelnicze niezbędne do odbioru tekstów literackich i popularnonaukowych.
KLASA: pierwsza
CZAS: 3 godziny lekcyjne
MIEJSCE ZAJĘĆ: pracownia matematyczna
CELE LEKCJI:
CEL OGÓLNY: stosowanie rachunku przybliżonego i procentów do rozwiązywania zadań z różnych przedmiotów i z życia wziętych
CELE OPERACYJNY:
Uczeń potrafi
Obliczać procent danej liczby
Obliczać, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Wyznaczać liczbę, gdy dany jest jej procent
Przybliżać liczby
Prowadzić sprawnie obliczenia rachunkowe na kalkulatorze
Czytać tekst ze zrozumieniem
Odszukać potrzebne dane w tablicach matematyczno- fizycznych, roczniku statystycznym ulotkach z PKO
Formułować odpowiedź i zapisać ją
Analizować otrzymane wyniki
Współpracować z innymi uczniami w grupie
Stosować poprawny język matematyczny
METODY PRACY: rozwiązywanie zadań w małych grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
tablice matematyczno- fizyczne, rocznik statystyczny, kalkulator, kreda, tablica, magnesy do tablicy, przygotowany zestaw zadań, duże arkusze papieru do zapisywania rozwiązań zadań, markery
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. FAZA WSTĘPNA (5 minut)
Sformułowanie tematu
Sprawdzenie obecności
Podział klasy na 6 grup
II. FAZA REALIZACYJNA (90 minut)
1. Przydzielenie grupom zadań:
I. Notacja wykładnicza a przybliżenia w astronomii.
II. Procent w statystyce.
III. Procent w banku. Zadanie przez analogię.
IV. Promil u jubilera
V. Procent w medycynie i chemii.
VI. Procent w urzędzie skarbowym. Zadanie przez analogię
2. Rozwiązywanie zadań przez uczniów (30 minut).
3. Zapisywanie przez uczniów rozwiązań i odpowiedzi na arkuszach papieru (15 minut).
4. Prezentowanie rozwiązań zadań z danej grupy uczniom całej klasy (45 minut):
Uczniowie wytypowani przez lidera swojej grupy pod kontrolą nauczyciela przedstawiają i dokładnie opisują rozwiązania zadań .
Uczniowie wyjaśniają sposób wyszukiwania danych potrzebnych do rozwiązania zadania.
Uczniowie zapisują rozwiązania zadań w zeszycie i analizują otrzymane wyniki.
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA (5 minut)
Nauczyciel zwraca uwagę na powszechność stosowania % w życiu codziennym.
Nauczyciel zwraca uwagę na zdobycie umiejętności posługiwania się tablicami matematyczno- fizycznymi, rocznikiem statystycznym, kalkulatorem.
Nauczyciel informuje uczniów, że z zadaniami przez analogię uczniowie spotkają się na maturze.
Nauczyciel zadaje pracę domową, na przykład zadanie 9 na str. 46 z podręcznika:
W. Babiański,L. Chańko, D. Ponczek "Matematyka"- podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Nauczyciel wystawia oceny uczniom aktywnie uczestniczącym w pracach grupy i uczniom referującym rozwiązania zadań
Opracowanie: Krystyna Miczka