Katalog Małgorzata Czaińska-Zawidzka, 2016-06-16 Uciechów Język polski, Konspekty Piękno brzydoty – nowa (?) estetyka codzienności w poezji i sztuce. AUTORSKI KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO OPRACOWANY PRZEZ MAŁGORZATĘ CZAIŃSKĄ-ZAWIDZKĄ TEMAT: Piękno brzydoty – nowa (?) estetyka codzienności w poezji i sztuce. KLASA: IIIA Zespół Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego w Ostrowie Wielkopolskim REALIZACJA: 18.06.2015 r. CZAS TRWANIA: jedna jednostka lekcyjna CELE OPERACYJNE: Uczeń: - poznaje sylwetkę Charles`a Baudelaire`a, - analizuje i interpretuje wiersze, - formułuje wnioski, - analizuje i interpretuje teksty ikoniczne (plakat, obrazy), - znajduje powiązania między tekstami, - określa funkcje brzydoty w tekstach kultury. - METODY NAUCZANIA I FORMY PRACY Z UCZNIAMI: -problemowa, pogadanka, praca z tekstem i dziełami sztuki, praktyczna, ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, praca z instrukcją, -formy pracy- zbiorowa, zespołowa, indywidualna. POMOCE DYDAKTYCZNE, MATERIAŁY: - wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina”, - przykłady obrazów, plakatu i tekstu poetyckiego, - karty pracy. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Powitanie. 2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć. 3. Przedstawienie sylwetki Charles`a Baudelaire`a . 4. Głosowa interpretacja przez wybranego ucznia wiersza „Padlina” . 5. Analiza i interpretacja utworu według poleceń zawartych w karcie pracy – podział klasy na 4-osobowe grupy ( czas- 15 minut, ZAŁĄCZNIK NR 2). 6. Prezentacja wyników pracy. Uczniowie otrzymują notatkę, którą wkleją o zeszytu. 7. Praca indywidualna z innymi tekstami kultury: tekst współczesnego poety, plakat, obrazy. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie W jaki sposób artyści nawiązują do wiersza Charles`a Baudelaire`a? – KARTA PRACY NR 2, 3, 4, 5. 8. Określenie funkcji zastosowania w dziełach sztuki brzydoty. 9. Podsumowanie zajęć stanowi próba odpowiedzi na pytanie postawione w temacie. KARTA PRACY NR 1 Charles Baudelaire Padlina 1. Określ, kim jest podmiot liryczny (przedstaw treść jego wypowiedzi0 ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 2. Zaprezentuj sytuację przedstawioną w tekście. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 3. W jaki sposób podmiot liryczny wypowiada się o swojej towarzyszce i szczątkach zaobserwowanych w trakcie przechadzki? Wpisz odpowiednie określenia do tabeli, a następnie sformułuj wniosek dotyczący kategorii piękna i brzydoty. Towarzyszka spaceru Kobieta- jaka jest? Szczątki napotkane na spacerze Kobieta- jaka będzie? ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 4. W jaki sposób poeta opisuje rozkład padliny? Uwzględnij użyte przez poetę środki językowe. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 5. Co symbolizuje padlina? ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 6.. Interpretując podane cytaty, scharakteryzuj zjawisko „piękna brzydoty” - ścierwo= dzieło Natury - …………………………………………………………………… -szkielet przepysznej budowy - ……………………………………………………………… - szkielet[…] co w kwiat rozkwitał jaskrawy – ……………………………………………… - brzęczala na tym zgniłym brzuchu much orkiestra - ……………………………………… 7. Zdefiniuj prawdę o człowieku i przyrodzie - na podstawie tekstu. ...................................................................................................................................................................................................................................... KARTA PRACY NR 2 W jaki sposób współczesny poeta Jarosław Marek Rymkiewicz nawiązuje do wiersza Charles`a Baudelaire`a pt. ‘Padlina”? Jarosław Marek Rymkiewicz Na moje ciało gdy umiera Już chce mnie próchno już mnie grzybnia chce Już pobielałe śnią się w listkach dłonie Pleśń czeka na mnie i pleśń o mnie wie A czemu jeszcze ja od pleśni stronię Pleśń chce oddychać próchno patrzeć chce Grzybnia chce śpiewać ale nie zna pieśni A gdy rozwiera złotą krtań we śnie To pyta czemu nie ma mnie wśród pleśni Co nie ma oczu ze mnie oczy ma Co nie ma krtani moją krtań otwiera A co jest próchno to się ze mnie zna Co jest pleśń biała to w mych ustach wzbiera Mój język pleśń jest i pleśń będę wszystek Ja com wyśpiewał w pleśni każdy listek KARTA PRACY NR 3 W jaki sposób współczesny artysta Wiesław Wałkuski nawiązuje na plakacie „Vanitas” do wiersza Charles`a Baudelaire`a pt. ‘Padlina”? KARTA PRACY NR 4 W jaki sposób wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina” koresponduje z dziełem barokowego malarza Austriana Mastera „Vanity Portait of a Lady”? KARTA PRACY NR 5 W jaki sposób wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina” koresponduje z dziełem „Memento mori” nieznanego XVIII- wiecznego autora? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |