Katalog

Małgorzata Czaińska-Zawidzka, 2016-06-16
Uciechów

Język polski, Konspekty

Piękno brzydoty – nowa (?) estetyka codzienności w poezji i sztuce.

- n +

AUTORSKI KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO OPRACOWANY PRZEZ MAŁGORZATĘ CZAIŃSKĄ-ZAWIDZKĄ

TEMAT: Piękno brzydoty – nowa (?) estetyka codzienności w poezji i sztuce.
KLASA: IIIA Zespół Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
REALIZACJA: 18.06.2015 r.
CZAS TRWANIA: jedna jednostka lekcyjna
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- poznaje sylwetkę Charles`a Baudelaire`a,
- analizuje i interpretuje wiersze,
- formułuje wnioski,
- analizuje i interpretuje teksty ikoniczne (plakat, obrazy),
- znajduje powiązania między tekstami,
- określa funkcje brzydoty w tekstach kultury.
- METODY NAUCZANIA I FORMY PRACY Z UCZNIAMI:
-problemowa, pogadanka, praca z tekstem i dziełami sztuki, praktyczna, ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, praca z instrukcją,
-formy pracy- zbiorowa, zespołowa, indywidualna.
POMOCE DYDAKTYCZNE, MATERIAŁY:
- wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina”,
- przykłady obrazów, plakatu i tekstu poetyckiego,
- karty pracy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie.
2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
3. Przedstawienie sylwetki Charles`a Baudelaire`a .
4. Głosowa interpretacja przez wybranego ucznia wiersza „Padlina” .
5. Analiza i interpretacja utworu według poleceń zawartych w karcie pracy – podział klasy na 4-osobowe grupy ( czas- 15 minut, ZAŁĄCZNIK NR 2).
6. Prezentacja wyników pracy. Uczniowie otrzymują notatkę, którą wkleją o zeszytu.
7. Praca indywidualna z innymi tekstami kultury: tekst współczesnego poety, plakat, obrazy. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie W jaki sposób artyści nawiązują do wiersza Charles`a Baudelaire`a? – KARTA PRACY NR 2, 3, 4, 5.
8. Określenie funkcji zastosowania w dziełach sztuki brzydoty.
9. Podsumowanie zajęć stanowi próba odpowiedzi na pytanie postawione w temacie.

KARTA PRACY NR 1
Charles Baudelaire Padlina

1. Określ, kim jest podmiot liryczny (przedstaw treść jego wypowiedzi0
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................


2. Zaprezentuj sytuację przedstawioną w tekście.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

3. W jaki sposób podmiot liryczny wypowiada się o swojej towarzyszce i szczątkach zaobserwowanych w trakcie przechadzki? Wpisz odpowiednie określenia do tabeli, a następnie sformułuj wniosek dotyczący kategorii piękna i brzydoty.

Towarzyszka spaceru
Kobieta- jaka jest? Szczątki napotkane na spacerze
Kobieta- jaka będzie?

.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4. W jaki sposób poeta opisuje rozkład padliny? Uwzględnij użyte przez poetę środki językowe.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

5. Co symbolizuje padlina?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
6.. Interpretując podane cytaty, scharakteryzuj zjawisko „piękna brzydoty”
- ścierwo= dzieło Natury - ……………………………………………………………………
-szkielet przepysznej budowy - ………………………………………………………………
- szkielet[…] co w kwiat rozkwitał jaskrawy – ………………………………………………
- brzęczala na tym zgniłym brzuchu much orkiestra - ………………………………………

7. Zdefiniuj prawdę o człowieku i przyrodzie - na podstawie tekstu.
......................................................................................................................................................................................................................................
KARTA PRACY NR 2
W jaki sposób współczesny poeta Jarosław Marek Rymkiewicz nawiązuje do wiersza Charles`a Baudelaire`a pt. ‘Padlina”?
Jarosław Marek Rymkiewicz Na moje ciało gdy umiera
Już chce mnie próchno już mnie grzybnia chce
Już pobielałe śnią się w listkach dłonie
Pleśń czeka na mnie i pleśń o mnie wie
A czemu jeszcze ja od pleśni stronię
Pleśń chce oddychać próchno patrzeć chce
Grzybnia chce śpiewać ale nie zna pieśni
A gdy rozwiera złotą krtań we śnie
To pyta czemu nie ma mnie wśród pleśni
Co nie ma oczu ze mnie oczy ma
Co nie ma krtani moją krtań otwiera
A co jest próchno to się ze mnie zna
Co jest pleśń biała to w mych ustach wzbiera
Mój język pleśń jest i pleśń będę wszystek
Ja com wyśpiewał w pleśni każdy listek




KARTA PRACY NR 3
W jaki sposób współczesny artysta Wiesław Wałkuski nawiązuje na plakacie „Vanitas” do wiersza Charles`a Baudelaire`a pt. ‘Padlina”?

KARTA PRACY NR 4
W jaki sposób wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina” koresponduje z dziełem barokowego malarza Austriana Mastera „Vanity Portait of a Lady”?

KARTA PRACY NR 5
W jaki sposób wiersz Charles`a Baudelaire`a „Padlina” koresponduje z dziełem „Memento mori” nieznanego XVIII- wiecznego autora?


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.