Katalog

Małgorzata Czaińska-Zawidzka, 2016-06-16
Uciechów

Język polski, Konspekty

Hiob odkryty na nowo- sposób funkcjonowania motywu biblijnego w różnych tekstach kultury.

- n +

KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO OPRACOWANY PRZEZ MAŁGORZATĘ CZAIŃSKĄ-ZAWIDZKĄ

TEMAT: Hiob odkryty na nowo- sposób funkcjonowania motywu biblijnego w różnych tekstach kultury.
KLASA: IA Zespół Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
REALIZACJA: 17.12.2013
CZAS TRWANIA: jedna jednostka lekcyjna
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- przypomina losy biblijnego Hioba,
- formułuje mądrości, nauki zawarte w „Księdze Hioba”,
- analizuje i interpretuje utwór liryczny, obraz, tekst piosenki,
- formułuje wnioski,
- METODY NAUCZANIA I FORMY PRACY Z UCZNIAMI:
-problemowa, pogadanka, praca z tekstem i dziełami sztuki, praktyczna, ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, praca z instrukcją,
-formy pracy- zbiorowa, zespołowa.
POMOCE DYDAKTYCZNE, MATERIAŁY:
- wiersz Anny Kamieńskiej „Powrót Hioba”,
- obraz „Hiob” Leona Bonnata,
- tekst piosenki Jacka Kaczmarskiego „Hiob”,
- karty pracy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Przywitanie.
2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
3. Przywołanie przez chętnych uczniów losów biblijnego Hioba.
4. Sformułowanie nauk, mądrości wynikających z „Księgi Hioba”.
5. Stwierdzenie nauczyciela, że „Księga Hioba” przez wieki rozpalała wyobraźnię zarówno literatów, jak i malarzy, stanowiła inspirację dla wielu artystów. W dalszej części zajęć uczniowie będą analizować i interpretować różne dzieła sztuki.
6. Podział klasy na 4-osobowe grupy. Rozdanie zespołom kart pracy ( załączniki). Zadania dotyczą interpretacji obrazu Leona Bonnata „Hiob”, wiersza Anny Kamieńskiej „Powrót Hioba” oraz piosenki Jacka Kaczmarskiego „Hiob”. ( czas ok. 15 minut).
7. Prezentacja wyników pracy.
8. Podsumowanie zajęć stanowi próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego artyści tak często nawiązują do Hioba?” ( cierpienie nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji).



ZAŁĄCZNIKI:


Karta pracy do dzieła sztuki
Léon Bonnat Hiob
Leon Bonnat- (1833 - 1922) – urodził się we Francji, mieszkał i studiował w Madrycie w latach 1846-1853. Studiował u Leona Cognieta, Delacroix i Madrazo y Kuntza. Po powrocie do Paryża stał się uznanym portrecistą. Malował również sceny religijne, orientalne i pejzażowe. Uczestniczył w dekoracji Panteonu, do którego namalował Męczeństwo św. Dionizego. Na jego twórczość duży wpływ miała sztuka hiszpańska, szczególnie prace Diego Velázqueza. Prace Bonnata cechuje drobiazgowe, naturalistyczne wypracowanie szczegółów.
1. Zinterpretuj postawę Hioba, analizując kolejne elementy jego „mowy ciała”.
a) opuszczone ręce – ...................................
b) wzrok skierowany ku górze – ....................................
2. Światło w malarstwie odgrywa bardzo istotną rolę. Rembrandt wydobywa za pomocą mistrzowskiego światłocienia kształty, Caravaggio tworzy mistyczną atmosferę, a jaką funkcję pełni światło u Léona Bonnata?





3. Ważnym aspektem dzieła Bonnata jest symbolika nagości. Najczęściej nagie ciało kojarzy się ze zmysłowością, erotyzmem, pięknem natury ludzkiej. Zinterpretuj, jakie znaczenie ma nagość Hioba.





4. Co mówi nam twarz Hioba? Przeanalizuj dokładnie poszczególne części jego fizjonomii – jak są przedstawione i co wyrażają?
a) oczy – ....................................
b) usta – ....................................
c) policzki – ....................................
d) zarost – .....................................
5. Opisz, w jaki sposób malarz ukazał starość człowieka. Uwzględnij aspekt fizyczny
i duchowy postaci.





6. Postać Hioba funkcjonuje w kulturze jako archetyp niezawinionego cierpienia. Uzasadnij uniwersalizm postawy biblijnego bohatera, nawiązując do jego wizerunku na płótnie Bonnata.


KARTA PRACY
Anna Kamieńska Powrót Hioba
Anna Kamieńska (1920-1986)- była poetką, tłumaczką i eseistką. W swoich wierszach przywoływała często symbole obecne od wieków w kulturze europejskiej i próbowała je przybliżyć współczesnemu czytelnikowi. Wiersz pochodzi z tomiku „Drugie szczęście Hioba” (1974).
1. Jak rozumiesz tytuł „Powrót Hioba”? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Jaka konkretna sytuacja historyczna została przywołana w wierszu? Co o tym świadczy? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Czego doświadczył Hiob w XX wieku? Omów jego dzieje. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Czy, według Anny Kamieńskiej, Hiob wynagrodzony przez Boga mógł być naprawdę szczęśliwy? Uzasadnij odpowiedź ( weź pod uwagę stwierdzenie: „ból przecierpiałeś przecierp teraz szczęście”). ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


5. Jak należy rozumieć zawołanie współczesnego Hioba „Panie, Panie”. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


KARTRA PRACY
Jacek Kaczmarski Hiob
Jacek Kaczmarski- (1957 -2004) – polski poeta, prozaik, kompozytor, piosenkarz, twórca tekstów piosenek. Znany głównie dzięki piosenkom o tematyce historycznej (Rejtan, czyli raport ambasadora; Sen Katarzyny II, Lekcja historii klasycznej) i społeczno-politycznej (Mury, Nasza klasa, Obława).Postać powszechnie kojarzona z etosem pierwszej Solidarności oraz stanem wojennym – okresem, kiedy jego liryka, rozpowszechniana w nieoficjalnych wydawnictwach, identyfikowana była jako głos antykomunistycznej opozycji. W opinii społecznej utrwalił się wizerunek Kaczmarskiego jako barda z gitarą, choć jego twórczość wykraczała daleko poza ten stereotyp, a sam Kaczmarski nie przepadał za tym określeniem.
1. Podziel utwór na dwie części, biorąc pod uwagę odmienną formę wypowiedzi lirycznej. Jaki jest charakter, temat części pierwszej, a jaki drugiej? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Kto przemawia w części pierwszej, a kto w drugiej? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Co zaimponowało osobie mówiącej w postawie biblijnego Hioba? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Czego współczesny Hiob nauczył się od biblijnego Hioba? W jaki sposób wyraża te nauki? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Jak należy rozumieć sens podziękowania składanego Bogu przez podmiot liryczny? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
OPRACOWAŁA
Mgr Małgorzata Czaińska-Zawidzka
Nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Ekonomicznych im Józefa Gniazdowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.