Katalog Katarzyna Barańska, 2016-06-16 Dąbrowa Górnicza Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej - WKRÓTCE WAKACJEScenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej w klasie III Temat: „Wkrótce wakacje” – rozmowa z uczniami na temat wakacyjnych planów, podróży i wędrówek. Tworzenie listy wakacyjnych rad. Odgrywanie scenek dramowych przedstawiających udzielanie rad przestrzegających przed niewłaściwym zachowaniem. Przypomnienie zasad powiadamiania odpowiednich służb w sytuacji zagrożenia. Cele: - Uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa w czasie letniego wypoczynku - Doskonalenie umiejętności wypowiadania się w formie pełnych zdań - Rozwijanie umiejętności przewidywania własnych czynów - Kształcenie umiejętności układania wakacyjnych rad zapewniających atrakcyjny wypoczynek - Utrwalenie znajomości numerów alarmowych - Kształcenie umiejętności wykonywania prostych obliczeń zegarowych - Utrwalenie zasad zachowania bezpieczeństwa w różnych sytuacjach - Ukazanie zagrożeń związanych z letnim wypoczynkiem - Zachęcanie do aktywnego wypoczynku w czasie wakacji - Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności Metody: Aktywizujące – gry dydaktyczne Programowe – praca z tekstem, materiałem ikonograficznym Podające – krótka rozmowa pouczająca, miniopowiadanie Praktyczna – projekt Problemowo-ćwiczeniowa – karty pracy Formy pracy: Praca jednolita i zbiorowa: indywidualna i zbiorowa Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające miejsca letniego wypoczynku, karty pracy, ilustracje z numerami telefonów alarmowych, rozsypanka zdaniowa, PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Powitanie dzieci 2. Wprowadzenie do tematu zajęć. Odczytywanie godzin, uporządkowanie ich od najwcześniejszej do najpóźniejszej i odczytanie hasła. Uporządkuj w tabeli podane godziny od najwcześniejszej do najpóźniejszej. Każdej godzinie jest przyporządkowana odpowiednia sylaba. Dopisz ją do tabeli i odczytaj hasło. 15.50 na 10.55 dzie 0.30 wkrót 21.00 ka 19.05 wa 2.05 ce 22.30 cje 3.40 wy 12.45 my 5.50 je godzina sylaba HASŁO : ........................................ 3. Rozmowa z uczniami na temat różnych form spędzania letniego wypoczynku na podstawie własnych doświadczeń i ilustracji. Nauczyciel pyta: - Co to są wakacje? - Gdzie można wypoczywać latem? - Jak można spędzać wakacje? / można budować zamki z piasku, można się opalać,pływać, uprawiać piesze wędrówki, uprawiać sporty letnie/ Ilustracje przedstawiają wypoczynek nad morzem, w górach, nad jeziorami i pod namiotem. 4.Rozmowa na temat wakacyjnych planów uczniów . - Gdzie wy spędzicie lub chcielibyście spędzić tegoroczne wakacje? - Kto z was wyjedzie w czasie wakacji i gdzie? 5. Niebezpieczeństwa związane z pobytem w różnych miejscach w czasie wakacji. - Jakie są konsekwencje niewłaściwego zachowania w czasie wakacyjnych zabaw? - Co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku? Przypomnienie zasad powiadamiania odpowiednich służb w sytuacji zagrożenia oraz znajomości numerów alarmowych: Pod jakie numery telefonów należy dzwonić, aby wezwać pomoc? Ilustracje przedstawiają płonący dom, rannego chłopca i złodzieja wyrywającego torebkę. Pod każdym obrazkiem jest miejsce na wpisanie odpowiedniego numeru telefonu. - Pod jaki numer alarmowy można jeszcze zadzwonić aby wezwać pomoc? Zapisz ten numer. Układanie z rozsypanki zdaniowej zasad powiadamiania odpowiednich służb o zagrożeniu. Ułóż zdania w odpowiedniej kolejności i odczytaj rozmowę. Treść zdań: - Jesteśmy w parku przy ulicy Tulipanowej, w pobliżu fontanny. - Dzień dobry, nazywam się Zosia Krajewska. Moja koleżanka przewróciła się podczas jazdy na rowerze. Bardzo boli ja noga i nie może wstać. Przyjeżdżajcie szybko. - Pogotowie ratunkowe, słucham. - Gdzie jesteście? - Przyjąłem zgłoszenie. Zaraz wysyłam karetkę. 6. Prezentacja scenek przygotowanych przez grupy wg instrukcji: Grupa I Jesteś świadkiem wypadku drogowego. Wzywasz pomoc. Rozmawiając ze służbami ratunkowymi podajesz niezbędne informacje, udzielasz jasnych odpowiedzi. Grupa II Jesteś z rodzicami na basenie. Zauważyłeś, ze osoba będąca w wodzie wzywa pomocy. Co robisz? Grupa III Kolega namawia was, abyście kapali się w miejscu niestrzeżonym. Co robicie? Grupa IV. Siedzisz na plaży, budujesz zamek z piasku. Widzisz małe dziecko, które samo kieruje się do wody. Co robisz? 7. Tworzenie listy wakacyjnych rad. Uczniowie w grupach na paskach papieru zapisują rady na bezpieczne spędzenie wakacji. Potem na arkuszu papieru przyklejają zapisane przez siebie rady tworząc „Wakacyjny kodeks” 8. Podsumowanie zajęć i ewaluacja. - O czym mówiliśmy na dzisiejszych zajęciach? - O czy należy pamiętać podczas wakacji? - Jakie znacie numery alarmowe? - „Bezpieczne wakacje” – rundka kończąca zdanie i zajęcia. Uczniowie kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela: „Żeby bezpiecznie spędzić wakacje, będę pamiętać o tym,..... 9. Ocena zajęć przez uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |