Katalog

Anna Danielkiewicz, 2016-06-16
Tomaszow Lubelski

Matematyka, Scenariusze

Układ wspólrzędnych i jego zastosowanie.

- n +

Scenariusz lekcji matematyki w klasie VI a

Nauczyciel prowadzący: Anna Danielkiewicz
Klasa: VIa
Temat lekcji: Układ współrzędnych i jego zastosowanie- powtórzenie wiadomości.
Cel główny:
Uczeń:
• utrwala zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych,
• doskonali umiejętność obliczania pól i obwodów figur w układzie współrzędnych.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• wie co to jest i do czego służy prostokątny układ współrzędnych oraz jakie są jego praktyczne zastosowania,
• potrafi narysować prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie,
• umie nazwać oś poziomą i pionową układu współrzędnych,
• umie odczytać współrzędne zaznaczonego punktu,
• potrafi zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych,
• wie czym charakteryzują się współrzędne punktów leżących na jednej, bądź na drugiej osi lub w danej ćwiartce,
• rysuje w układzie współrzędnych figury o podanych własnościach.
Środki dydaktyczne:
• prezentacja multimedialna,
• karty pracy dla uczniów w grupie
Metody:
• ćwiczeniowa,
• problemowa.
Formy pracy:
• praca w grupach
Czas pracy:
1 godzina lekcyjna - 45 min

Przebieg lekcji:
Część wstępna

Podział uczniów na grupy 4- osobowe. Ustalenie zasad pracy w grupach, wybranie Lidera i Sprawozdawcy w danej grupie.

Część główna

Zadanie 1
Omów, jakie współrzędne mają punkty znajdujące się w waszej ćwiartce. Podaj dwa przykłady punktów, znajdujących się w danej ćwiartce, nazwij i zaznacz w układzie współrzędnych.

Zadanie 2
Uzupełnij brakujące wyrazy:

…........................... układ współrzędnych składa się z dwóch osi ......................................................., które przecinają się pod kątem prostym, w punkcie o współrzędnych (0,0), zwanym ............................. ............... ........................ Układ współrzędnych został stworzony przez francuskiego matematyka zwanego ........................................ . Każdy punkt w układzie ma ............... współrzędne: ….. oraz ...... .
Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na .................... ćwiartki. Przyjmujemy, że punkty leżące na osiach nie należą do żadnej ćwiartki.
Punkty leżące w pierwszej ćwiartce obie współrzędne mają ............................, a w ćwiartce trzeciej – .................... .

Zadanie 3
Zapisz współrzędne każdej z liter tworzących dany wyraz: (potrzbujemy gotowy układ współrzędnych z zaznaczonymi punktami) tj. DŁUGOPIS, KREDA, MECZ
Zadanie 4
Zaznacz w prostokątnym układzie współrzędnych punkty i nazwij otrzymaną figurę.

GR I A =(-2; -2) B =(4; -2) C =(2; 3) D =(0; 3)

GR II E =(0; -2) F =(4; -2) G =(4; 3) H =(0; 3)

GR III P =(-2; 2) R =(-2; -3) S =(3; -3) T =(3; 2)

GR IV A =(2; -2) B =(4; -3) C =(4; 2) D =(2; 3)

GR V K=(-1; -3) L=(4; -3) M=(1; 3)

Zadanie 5
Oblicz pole otrzymanej figury z zadania 4
Zadanie 6
Zagadki od grup:
Nazywam się punkt C.
Leżę w pierwszej ćwiartce.
Moje współrzędne to liczby naturalne.
Suma tych współrzędnych wynosi 5.
Różnica współrzędnej x i współrzędnej y punktu C wynosi 1.
Jakie mam współrzędne?
Nazywam się punkt P.
Leżę w drugiej ćwiartce.
Moje współrzędne to liczby całkowite.
Iloczyn tych współrzędnych wynosi -6.
Różnica współrzędnej x i współrzędnej y punktu P wynosi -5.
Jakie mam współrzędne?
Część końcowa

1. Podsumowanie wiadomości wykorzystanych podczas rozwiązywania zadań.
2. Samoocena i ocena pracy grupy.

Ewaluacja lekcji
Podkreśl wybraną odpowiedź:
1. Czy według ciebie lekcja była interesująca?
tak nie
2. Czy dobrze ci się pracowało z koleżankami i kolegami w grupie ?
tak nie
3. Czy byłeś aktywny i pomocny w grupie?
tak tylko czasami nie
4. Czy zadania wykonywane na lekcji były dla ciebie łatwe i zrozumiałe?
tak raczej tak nie
5. Czy pytania zadawane przez panią były zrozumiałe?
tak raczej tak nie
6. Wolisz pracować w grupie czy indywidualnie?
Praca w grupach praca indywidualna
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.