Katalog Anna Danielkiewicz, 2016-06-16 Tomaszow Lubelski Matematyka, Scenariusze Układ wspólrzędnych i jego zastosowanie.Scenariusz lekcji matematyki w klasie VI a Nauczyciel prowadzący: Anna Danielkiewicz Klasa: VIa Temat lekcji: Układ współrzędnych i jego zastosowanie- powtórzenie wiadomości. Cel główny: Uczeń: • utrwala zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych, • doskonali umiejętność obliczania pól i obwodów figur w układzie współrzędnych. Cele szczegółowe: Uczeń: • wie co to jest i do czego służy prostokątny układ współrzędnych oraz jakie są jego praktyczne zastosowania, • potrafi narysować prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie, • umie nazwać oś poziomą i pionową układu współrzędnych, • umie odczytać współrzędne zaznaczonego punktu, • potrafi zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych, • wie czym charakteryzują się współrzędne punktów leżących na jednej, bądź na drugiej osi lub w danej ćwiartce, • rysuje w układzie współrzędnych figury o podanych własnościach. Środki dydaktyczne: • prezentacja multimedialna, • karty pracy dla uczniów w grupie Metody: • ćwiczeniowa, • problemowa. Formy pracy: • praca w grupach Czas pracy: 1 godzina lekcyjna - 45 min Przebieg lekcji: Część wstępna Podział uczniów na grupy 4- osobowe. Ustalenie zasad pracy w grupach, wybranie Lidera i Sprawozdawcy w danej grupie. Część główna Zadanie 1 Omów, jakie współrzędne mają punkty znajdujące się w waszej ćwiartce. Podaj dwa przykłady punktów, znajdujących się w danej ćwiartce, nazwij i zaznacz w układzie współrzędnych. Zadanie 2 Uzupełnij brakujące wyrazy: …........................... układ współrzędnych składa się z dwóch osi ......................................................., które przecinają się pod kątem prostym, w punkcie o współrzędnych (0,0), zwanym ............................. ............... ........................ Układ współrzędnych został stworzony przez francuskiego matematyka zwanego ........................................ . Każdy punkt w układzie ma ............... współrzędne: ….. oraz ...... . Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na .................... ćwiartki. Przyjmujemy, że punkty leżące na osiach nie należą do żadnej ćwiartki. Punkty leżące w pierwszej ćwiartce obie współrzędne mają ............................, a w ćwiartce trzeciej – .................... . Zadanie 3 Zapisz współrzędne każdej z liter tworzących dany wyraz: (potrzbujemy gotowy układ współrzędnych z zaznaczonymi punktami) tj. DŁUGOPIS, KREDA, MECZ Zadanie 4 Zaznacz w prostokątnym układzie współrzędnych punkty i nazwij otrzymaną figurę. GR I A =(-2; -2) B =(4; -2) C =(2; 3) D =(0; 3) GR II E =(0; -2) F =(4; -2) G =(4; 3) H =(0; 3) GR III P =(-2; 2) R =(-2; -3) S =(3; -3) T =(3; 2) GR IV A =(2; -2) B =(4; -3) C =(4; 2) D =(2; 3) GR V K=(-1; -3) L=(4; -3) M=(1; 3) Zadanie 5 Oblicz pole otrzymanej figury z zadania 4 Zadanie 6 Zagadki od grup: Nazywam się punkt C. Leżę w pierwszej ćwiartce. Moje współrzędne to liczby naturalne. Suma tych współrzędnych wynosi 5. Różnica współrzędnej x i współrzędnej y punktu C wynosi 1. Jakie mam współrzędne? Nazywam się punkt P. Leżę w drugiej ćwiartce. Moje współrzędne to liczby całkowite. Iloczyn tych współrzędnych wynosi -6. Różnica współrzędnej x i współrzędnej y punktu P wynosi -5. Jakie mam współrzędne? Część końcowa 1. Podsumowanie wiadomości wykorzystanych podczas rozwiązywania zadań. 2. Samoocena i ocena pracy grupy. Ewaluacja lekcji Podkreśl wybraną odpowiedź: 1. Czy według ciebie lekcja była interesująca? tak nie 2. Czy dobrze ci się pracowało z koleżankami i kolegami w grupie ? tak nie 3. Czy byłeś aktywny i pomocny w grupie? tak tylko czasami nie 4. Czy zadania wykonywane na lekcji były dla ciebie łatwe i zrozumiałe? tak raczej tak nie 5. Czy pytania zadawane przez panią były zrozumiałe? tak raczej tak nie 6. Wolisz pracować w grupie czy indywidualnie? Praca w grupach praca indywidualna Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |