Katalog

Wojciech Wegner, 2016-06-16
Złotów

Awans zawodowy, Różne

Autorski program koła

- n +

KOŁO
JĘZYKA ANGIELSKIEGO

„Tworzę, uczę się, zdaję!”

Program autorski koła języka angielskiego dla uczniów III klas gimnazjum do realizacji podczas zajęć pozalekcyjnych








• Charakterystyka i ogólna koncepcja programu

Program koła języka angielskiego „Tworzę, uczę się, zdaję” jest adresowany do uczniów klas III w Gimnazjum Publicznym nr 1 w Złotowie. Jest to program dodatkowych zajęć odbywających się po lekcjach, dla chętnych uczniów niezależnie od poziomu ich wiedzy i umiejętności związanych z językiem.

Głównym celem programu jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego, zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym, poprzez tworzenie własnych zadań egzaminacyjnych, rozwiązywanie zadań przygotowanych przez kolegów/koleżanki, rozwiązywanie gotowych zestawów i ich analizowanie.

Kolejnym celem programu jest powtarzanie i utrwalanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka angielskiego właśnie poprzez tworzenie i wykonywanie zadań związanych z rozumieniem tekstów pisanych, rozumieniem ze słuchu, znajomością funkcji i środków językowych oraz wypowiedziami pisemnymi i zadaniami otwartymi. Dodatkowym elementem jest zastosowanie zdobytej w wiedzy w krótkich wypowiedziach.

Zdobywanie wiedzy na zajęciach koła języka angielskiego odbywa się poprzez zróżnicowane formy pracy zazwyczaj z tablicą interaktywną. Uczniowie są zachęcani do twórczego wymyślania zadań, tak aby dawało im to jak najwięcej satysfakcji, a przez co chęci do nauki. Uczniowie stawiani są także w roli nauczyciela wyjaśniając kwestie związane z danym zadaniem lub zadaniami.

Wszystkie działania podjęte na kole języka angielskiego mają przebiegać w przyjaznej atmosferze, tak aby rozwijać ucznia, pobudzać jego kreatywne myślenie i pozwolić mu umiejętnie zastosować zdobytą wiedzę. Celem jest także umiejętność pracy w grupie i integracja.

Program koła języka angielskiego jest przewidziany na jeden rok szkolny w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo. Dotyczy on uczniów klas trzecich, tak aby można było go stosować w każdym następnym roku z danym rocznikiem. Górny limit uczniów na pojedyncze zajęcia to 12 osób.
• Cele ogólne

• Przygotowanie do egzaminu z języka angielskiego.
• Poznawanie i utrwalanie słownictwa oraz gramatyki poprzez tworzenie zadań.
• Rozwijanie twórczości językowej uczniów poprzez tworzenie różnorodnych zadań.
• Rozwijanie uzdolnień i talentów językowych.
• Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
• Kształtowanie umiejętności analizowania zadań z egzaminu gimnazjalnego.
• Przygotowanie do umiejętnego zastosowania wiedzy z języka angielskim w życiu codziennym.

• Cele szczegółowe

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
• potrafi przygotować krótkie tematyczne monologi/dialogi w języku angielskim.
• potrafi przygotować zadania do tych monologów/dialogów.
• potrafi wychwycić informacje szczegółowe jak i dotyczące kontekstu.
• oswaja się z rodzajami rodzaje zadań jakie mogą pojawić się na obu poziomach egzaminu gimnazjalnego.

W zakresie rozumienia tekstów pisanych uczeń:
• potrafi przygotować różnorodne teksty (krótsze/dłuższe) w języku angielskim.
• potrafi przygotować zadania do przygotowanych tekstów.
• zna rodzaje zadań jakie mogą pojawić się na obu poziomach egzaminu gimnazjalnego.
• potrafi wykorzystać i modyfikować gotowe teksty.

W zakresie znajomości funkcji językowych uczeń:
• zna najczęściej pojawiające się zwroty w języku angielskim.
• potrafi przygotować zadania używając tych zwrotów.
• potrafi użyć tych zwrotów w krótkich rozmowach.
• zna rodzaje zadań jakie mogą pojawić się na obu poziomach egzaminu gimnazjalnego.
W zakresie znajomości środków językowych uczeń:
• utrwala wiedzę z zakresu gramatyki.
• potrafi przygotować zadania otwarte z użyciem poznanych pojęć gramatycznych.
• zna rodzaje zadań jakie mogą pojawić się na poziomie rozszerzonym egzaminu gimnazjalnego.

W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
• potrafi tworzyć zadania dotyczące wypowiedzi pisemnych.
• potrafi pisać krótkie wypowiedzi używając poznanej gramatyki i słownictwa.
• potrafi sprawdzić i poprawić błędy w pracach kolegów i koleżanek.
• zna rodzaje tekstów pisanych jakie mogą pojawić się na poziomie rozszerzonym egzaminu gimnazjalnego.

W zakresie krótkich wypowiedzi ustnych uczeń:
• potrafi komunikować się z innymi używając poprawnych struktur gramatycznych jak i odpowiedniego słownictwa w różnych codziennych sytuacjach.

• Treści zajęć

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

• człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
• dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
• szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
• praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
• życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
• żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
• zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
• podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);
• kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
• sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wy czy nowy);
• zdrowie (np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, uzależnienia);
• świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
• elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu między kulturowego oraz tematyki integracji europejskiej;
• święta - święta obchodzone w Anglii, obyczaje związane z Halloween, Gwiazdką i Wielkanocą;

• Metody i formy pracy

Nie od dziś wiadomo, że uczeń najłatwiej zapamiętuje to co sam robi i to o czym rozmawia. Program ten ma skutecznie dążyć do tego aby ograniczyć metody podające, a w jak najszerszym stopniu wykorzystać metody i techniki aktywizujące. Dlatego podczas zajęć koła języka angielskiego będziemy pracować według zasady: „POWIEDZ, A ZAPOMNĘ POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM” i będą wykorzystywane następujące metody:
• burza mózgów,
• za i przeciw,
• mapa pojęciowa,
• praca w parach/grupach,
• analiza tekstów,
• karty pracy.



• Środki dydaktyczne:
• podręcznik i ćwiczenia do języka angielskiego,
• repetytorium przygotowujące do egzaminu z języka angielskiego,
• laptop z dostępem do Internetu,
• tablica interaktywna,
• tablety,
• słowniki dwujęzyczne: angielsko – polski, polsko – angielski,
• karty pracy,
• zadania z egzaminów próbnych i głównych z lat poprzednich,
• materiały własne uczniów wyszukane lub przez nich opracowane,
• filmiki dotyczące egzaminu.

• Przewidywane osiągnięcia ucznia
• 90% uczestników koła osiągnie co najmniej 70% możliwych do zdobycia punktów na egzaminie zewnętrznym na poziomie podstawowym i co najmniej 50% na poziomie rozszerzonym.

• Harmonogram wdrożenia programu:
Lp. Miesiąc Ilość godzin Tematyka zajęć Przewidywane efekty dla ucznia.
1. Wrzesień 4 Spotkanie organizacyjne. Przedstawienie przykładowego egzaminu na poziomie podstawowym. Analiza egzaminów próbnych i głównych (z lat poprzednich) na poziomie podstawowym. - zrozumienie zasad działania koła,
- znajomość zasad egzaminu i jego zadań na poziomie podstawowym.
2. Październik 4 Przedstawienie przykładowego egzaminu na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Analiza egzaminów próbnych i głównych (z lat poprzednich) na poziomie podstawowym i rozszerzonym. - znajomość zasad egzaminu i jego zadań na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
3. Listopad 2 Analiza egzaminów próbnych i głównych (z lat poprzednich) na poziomie rozszerzonym. - znajomość zasad egzaminu i jego zadań na poziomie rozszerzonym.
4. Grudzień 3 Praca nad tworzeniem zadań do egzaminu na poziomie podstawowym. - znajomość struktur gramatycznych oraz słownictwa najczęściej pojawiającego się na egzaminie na poziomie podstawowym.
5. Styczeń 3 Praca nad tworzeniem zadań do egzaminu na poziomie podstawowym. - znajomość struktur gramatycznych oraz słownictwa najczęściej pojawiającego się na egzaminie na poziomie podstawowym.
6. Luty 3 Praca nad tworzeniem zadań do egzaminu na poziomie rozszerzonym. - znajomość struktur gramatycznych oraz słownictwa najczęściej pojawiającego się na egzaminie na poziomie rozszerzonym.
7. Marzec 3 Praca nad tworzeniem zadań do egzaminu na poziomie rozszerzonym. - znajomość struktur gramatycznych oraz słownictwa najczęściej pojawiającego się na egzaminie na poziomie rozszerzonym.
8. Kwiecień 3 Analiza, korekty i rozwiązywanie stworzonych egzaminów na obu poziomach. - umiejętność odnajdywania i poprawiania błędów,
- umiejętność rozwiązywania egzaminów na obu poziomach.
9. Maj 3 Rozwiązywanie egzaminów na obu poziomach. - umiejętność rozwiązywania egzaminów na obu poziomach.




• Rola nauczyciela w procesie dydaktycznym
Nauczyciel powinien:
• Odpowiednio organizować pracę uczniów,
• Stosować odpowiednie metody pracy,
• Zapewnić bezpieczeństwo podczas zajęć koła,
• Dążyć do osiągnięcia założonych celów,
• Rozwijać aktywność uczniów,
• Wspierać uczniów w każdym aspekcie,
• Dawać uczniom możliwość doboru metod, materiałów, tak aby zajęcia były dla nich jak najbardziej efektywne.

• Ewaluacja programu
Ewaluacja ma na celu pokazanie wartości programu poprzez ocenę dokonaną przez jego odbiorców, tj. uczniów, ale także przez prowadzącego zajęcia i ostateczny wynik egzaminu skonfrontowany z kryterium sukcesu. (Kryterium zostało zaproponowane w punkcie – „Przewidywane osiągnięcia ucznia”).
Ewaluacja dokonana będzie w czerwcu danego roku szkolnego.
Składać się na nią będzie:
- ocena stopnia realizacji programu dokonana przez prowadzącego;
- ocena stopnia zadowolenia z zajęć dokonana przez uczniów – badanie ankietowe,
- ocena stopnia osiągnięcia założonego kryterium sukcesu.
Zebrane w wyżej wymienione sposoby informacje oraz własne spostrzeżenia będą stanowić bazę do dalszej pracy z tym programem.






ANKIETA DLA UCZNIÓW – realizacja programu
W ciągu roku szkolnego miałeś możliwość uczestniczenia w zajęciach koła języka angielskiego pt. „Tworzę, uczę się, zdaję”, którego celem było lepsze przygotowanie Cię do egzaminu zewnętrznego z języka obcego.
Bardzo proszę o rzetelne wypełnienie poniższej ankiety. Jeśli tak zrobisz to na pewno pomoże mi ona w mojej dalszej pracy z Twoimi młodszymi koleżankami/kolegami. Właściwą odpowiedź zaznacz kółkiem.
1. Twoim zdaniem zajęcia koła języka angielskiego były ciekawe i spełniły Twoje oczekiwania:
a) tak
b) po części
c) nie

2. Twoim zdaniem zajęcia były:
a) interesujące
b) nudne

3. Czy prowadzący stosował zrozumiałe polecenia i wyjaśnienia?
a) tak
b) nie zawsze
c) nie

4. Czy taki sposób przygotowania do egzaminu Ci się podobał?
a) tak
b) można by trochę rzeczy poprawić
c) nie

5. Jaki wpływ miały zajęcia na Twoje umiejętności językowe ?
a) znaczny
b) niewielki
c) żaden
6. Czy atmosfera podczas zajęć koła języka angielskiego sprzyjała zdobywania wiedzy?
a) Tak
b) częściowo
c) nie

7. Którą umiejętność językową uważasz, że poprawiłeś najbardziej? (możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)
a) mówienie
b) pisanie
c) czytanie
d) słuchanie

8. Co Ci się najbardziej podobało na zajęciach? ( Jakie formy pracy ci się podobały lub były dla Ciebie najbardziej efektywne?)

9. Co byś zmienił w przyszłości?



Jeśli ponadto chcesz dodać jakieś uwagi co do zajęć koła języka angielskiego, proszę zapisz je poniżej.



Dziękuję bardzo za współpracę!
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.