Katalog Iwona Gieraga, 2016-06-16 Wartkowice Edukacja czytelnicza, Scenariusze Pasowanie na czytelnikaScenariusz uroczystości Pasowania na czytelnika Temat: Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej w Wartkowicach Cel główny - przygotowanie uczniów do samodzielnego i swobodnego korzystania ze zbiorów biblioteki. Cele operacyjne Uczeń zna: - drogę do biblioteki, - godziny pracy biblioteki, - termin zwrotu wypożyczonych książek, - najważniejsze zasady korzystania z biblioteki i poszanowania książek, - obowiązki czytelnika, - różnicę pomiędzy biblioteką a księgarnią, wypożyczalnią a czytelnią, - odróżnia książkę z biblioteki od innych książek. Metody i formy pracy: • słowna – pogadanka, instruktaż, rozmowa, i indywidualna recytacja • oglądowa – obserwacja, pokaz, Środki dydaktyczne: • plansze z życzeniami książek, • regulamin biblioteki, • godziny otwarcia biblioteki, • karty czytelnika i karty książek, • pamiątkowe dyplomy dla klasy • książka do pasowania czytelników, • zakładki do książek, • plansza z tekstem przyrzeczenia Przebieg uroczystości: Bibliotekarz wita zaproszonych gości oraz uczniów klas I na uroczystości pasowania na czytelnika w bibliotece szkolnej. Drodzy uczniowie!!! Dziś wielu z Was po raz pierwszy odwiedza bibliotekę szkolną. Mam nadzieję, że razem z tą wizytą rozpocznie się nowy etap Waszego życia pełen książkowych przyjaciół i kolorowych przygód. Celem dzisiejszego naszego spotkania jest przyjecie Was w poczet czytelników szkolnej biblioteki, wyrobienie prawidłowych nawyków czytelniczych i szacunku do książek. Bibliotekarz przeprowadza z uczniami krótką pogadankę na temat książek w domu i zadaje im pytania: - Czy macie w domu biblioteczki? - Jakie gromadzicie w nich książki? - Jakie książki tam macie? Pamiętacie jakiś tytuł? - W jaki sposób trafiły do was książki? - Wyjaśnia różnicę: biblioteka – księgarnia. Nauczyciel – bibliotekarz przedstawia uczniom rolę biblioteki szkolnej i wyjaśnia kilka pojęć z nią związanych: • biblioteka, czytelnia, wypożyczalnia • kto i jak może korzystać z biblioteki Oddaje głos prowadzącemu ZAPROSZENIE DO BAJKI Prowadzący Drogie dzieci – przyszłyście dzisiaj do naszej biblioteki szkolnej, aby zostać jej czytelnikami. Zanim wypożyczycie swoje pierwsze książki, zapraszamy was do naszej małej krainy bajki. (Piosenka o książce, po czasie wychodzi krasnal i mówi szeptem do dzieci:) Krasnal I Samochwała w kącie stała I wciąż tak opowiadała: Samochwała: - (wychodzi zza regałów i chwali się) "Zdolna jestem niesłychanie, Najpiękniejsze mam ubranie, Moja buzia tryska zdrowiem, Jak coś powiem, to już powiem, Jak odpowiem, to roztropnie, W szkole mam najlepsze stopnie, Śpiewam lepiej niż w operze, Świetnie jeżdżę na rowerze…. Krasnal I; - (przerywa jej) Dzień dobry! Samochwała: Ach, dzień dobry, dzieci, witam Was! (Wbiega zziajany Kot w Butach.) Kocie w Butach, gdzie ty byłeś? Znowu dzisiaj się spóźniłeś!!! Kot: Oj, spóźniłem się dlatego, że spotkałem Pytalskiego, który mnie o wszystko pytał, jakby nigdy nic nie czytał. A później biegałem, kluczyłem, Tak, że prawie zabłądziłem. Więc wybaczcie me spóźnienie, zaczynamy przedstawienie. Samochwała: Zaraz, kocie! Opowiedz o tym Pytalskim, bo dzieci chciałyby go poznać. Kot: Posłuchajcie! Na ulicy Trybunalskiej mieszka sobie Staś Pytalski, co, gdy tylko się obudzi, pytaniami dręczy ludzi: W którym miejscu, co i ile, czy już teraz, czy za chwilę. Gdzie i kiedy, jak, dlaczego, skąd, którędy… (Brzechwa J. „ Pytalski”) Samochwała: - (przerywa zdecydowanie) Dość kolego! Kot: Lecz tych pytań, mogę przysiąc, jest gdzieś z pięćset albo tysiąc!!! Kto odpowie, kto pomoże? Krasnal II: Książka, książka wszystko może! Przecież, żeby przestać pytać, trzeba dużo książek czytać, czytać baśnie i bajeczki, opowieści z biblioteczki. Kot: Patrzcie, oto idzie nasza królowa! ( Wchodzi Książka, trochę poplamiona i potargana ) Książka: Oj, kocie!... Od twego paplania już boli mnie głowa! A przede mną dzisiaj nie lada zadanie: Wszystkich uczniów klasy I na czytelników pasowanie! Samochwała: Czy możesz Książko, przedstawić się dzieciom? Książka: Jestem książka, mądra księga, każdy chętnie po mnie sięga, wszyscy często pożyczają, lecz w złym stanie oddają? Dzieci niszczą mnie, targają, plamią, gubią, potrącają… Mam już dość tej strasznej męki, Kiedy przyjdzie kres udręki? Prowadzacy: Myślę, Książko, że nasi nowi czytelnicy będą bardzo dbali o Ciebie i na pewno spełnią wszystkie Twoje polecenia i życzenia! Książka: Tak? W takim razie zostanę i chętnie się o tym przekonam. Samochwało proszę przedstaw moje prośby. Samochwała: Nie pisz i nie rysuj tuszem na moich kartach, Bowiem wkrótce będę prawie nic nie warta. Nie zaginaj rogów, używaj zakładki, Na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki. Kiedy moje kartki wyrwiesz i wyrzucisz, Wiedz, że wtedy nigdy do nich nie powrócisz. Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, Spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać. Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, To ci będę służyć całymi latami Prowadzący: Dzieci, czy zapamiętaliście wszystkie prośby książki? A może ktoś zechce je powtórzyć własnymi słowami? ( Dzieci odpowiadają) Kot: Dziś tak łatwo was nie wypuścimy, dopóki alfabetu od was nie usłyszymy. Od literki A do E opowie klasa Ib. Klasa Ib : A-abecadło o książce ma zaszczyt przedstawić: B-baśnie, gdzie księżniczki prześliczne, C-ciekawostki naukowo-techniczne D-dialogi, czyli rozmowy dwóch osób, E-encyklopedie z wiedzą, co spamiętać jej nie sposób Kot: O literkach od F do K opowie nam klasa Ia. Klasa Ia: F-fantastyka o rzeczach nie z tej ziemi, G-gawędy; byśmy o nich nie zapomnieli, H-historyjki prawdziwe i zmyślone, I-ilustracje barwne i kolorowe, J-językowe psoty i igraszki, K-komiksy i króciutkie fraszki Kot: Uwaga dzieci! Literki od L do P przedstawi klasa Ic. Klasa Ic: L-legendy półprawdy i baśni połowę, Ł- łamigłówki, by połamać sobie głowę, M-marzenia tylko w książkach spełniane N- nuty w śpiewnikach zapisane, O- opowieści niezwykłe, tajemnicze, P- przygody, których tutaj wam nie zliczę Prowadzący: Czy to już koniec alfabetu Samochwała: (wbiega i wtrąca się) O nie, nie… R- jak rymowanki smutne i komiczne, S-słowniki, na przykład ortograficzne, T- teatralne scenki z przydzielonymi rolami, U- Uf! W-wyliczankę Z-zakończcie sami … Prowadzący: Pięknie recytowaliście i wspaniale znacie już wszystkie literki, które kryje alfabet, więc myślę, że teraz możemy spokojnie możemy przyjąć Was w poczet czytelników naszej szkolnej biblioteki. Książka: Kto przysięgę dzisiaj złoży, Czytelnikiem już zostanie, No i w dowód mej przyjaźni Piękną zakładkę dostanie. Samochwała: Uwaga, uwaga! Proszę wszystkich o powstanie - Odbędzie się pasowanie Książka: Podnieście w górę dwa palce i powtarzajcie za mną słowa przyrzeczenia: ( Uczniowie powtarzają za Książką słowa przyrzeczenia „My uczniowie pierwszej klasy Tobie, Książko, przyrzekamy, Że szanować Cię będziemy, Krzywdy zrobić Ci nie damy. Obowiązków czytelnika Będziemy przestrzegać pilnie I z Twych rad i Twych mądrości Korzystać od dziś usilnie!” Przyrzekamy! Bibliotekarz Po ślubowaniu następuje pasowanie na czytelnika - Dzieci kolejno podchodzą do pani bibliotekarki, która uderzając książką w ramię powtarza słowa: Pasuję Cię na czytelnika. Krasnal wręcza każdemu uczniowi zakładkę do książek. Na koniec pani bibliotekarka wręcza wychowawcy klasy przyrzeczenie oraz prośby książki, dziękując za przygotowanie uczniów do pierwszej wizyty w bibliotece. Od tej chwili jesteście przyjaciółmi i czytelnikami szkolnej biblioteki. Od dziś możecie samodzielnie wypożyczyć książki. Kot, Samochwała, Krasnale, Książka, Prowadzący: My żegnamy się już z Wami, Wszystkim pięknie się kłaniamy, Dziękujemy i żegnamy, Do odwiedzin zapraszamy. (kłaniają się i wychodzą) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |