AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Emila Bala-Dębkowska, 2016-06-07
Stoczek

Język polski, Konspekty

Konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego

- n +

Konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego


Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o odmianie wyrazów obcego pochodzenia.
Odniesienia do podstawy programowej:
Uczeń:
- rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy ([...] rzeczownik [...]) i wskazuje różnice między nimi (I.3.3),
- rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb i rodzajów gramatycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi (I.3.4),
- uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je (III.1.8),
- stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów obcych (III.2.3).
Cele lekcji:
Uczeń:
- utrwala wiadomości zdobyte na lekcji języka polskiego dotyczące wyrazów obcego pochodzenia,
- rozpoznaje w tekście wyrazy obcego pochodzenia,
- określa przypadek, liczbę, rodzaj tych wyrazów,
- tworzy poprawne formy wyrazów obcych,
- wątpliwości gramatyczne wyjaśnia, korzystając ze słownika poprawnej polszczyzny lub słownika wyrazów obcych.

Metody:
- metody aktywizujące – praca w grupach,
- rozmowa kierowana,
- ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:
indywidualna, w grupach.

Środki dydaktyczne:
- karty pracy,
- prezentacja multimedialna,
- słowniki poprawnej polszczyzny i wyrazów obcych.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego, omówienie celu zajęć.
2. Zapoznanie uczniów z prezentacją multimedialną poświęconą wyrazom obcym. Przypomnienie definicji wyrazu obcego. Utrwalenie nazw przypadków i ich pytań, liczb oraz rodzajów gramatycznych.
Faza realizacyjna
1. Po krótkim przypomnieniu i utrwaleniu wiadomości nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Rozdaje uczniom karty pracy oraz słowniki wyrazów obcych i słowniki poprawnej polszczyzny. Jednocześnie zachęca do korzystania z innych form pomocy np. słowników internetowych.
2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1 z karty pracy. Wyszukują w słownikach wyrazów obcych i wyjaśniają ich znaczenie.
3. Następnie uczniowie pracują w grupach, wyszukują znaczenie podanych zapożyczeń (e-mail, wariant) i odmieniają je przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej.
4. Liderzy grup odczytują znaczenie wyrazów obcych, następnie zapisują ich odmianę. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność zapisu wyrazów.
5. Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonali ćwiczenie 3 z karty pracy, następnie chętne osoby odczytują rozwiązania.
6. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 4 i 5 z karty pracy. Zachęca do korzystania ze słowników. Po chwili wspólnie z uczniami odczytuje rozwiązanie.
7. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 6 z karty pracy. Wyjaśniają, czym charakteryzują się słowa mające zakończenie –um.

Faza podsumowująca
1. Nauczyciel pyta uczniów, co trzeba zapamiętać z tej lekcji.
2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie powtórzyli definicję wyrazu obcego oraz nazwy przypadków i ich pytania.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.