Katalog

Iwona Gieraga, 2016-06-07
Wartkowice

Przyroda, Scenariusze

Scenariusz Niesamowita podróż-prezentacja pomocy dydaktycznych

- n +

Scenariusz
Prowadzący:
Cofnijmy się na chwilę 2500 lat wstecz. Jesteśmy na słonecznym wybrzeżu Morza Egejskiego w mieście Efez. Miasto to słynie nie tylko z posiadania znanej świątyni Artemidy, jednego z siedmiu cudów starożytnego świata, lecz przede wszystkim z rozkwitu nauki.
Usiądźmy na kamiennych schodach cienistego przedsionka świątyni i posłuchajmy, co starzec Heraklit mówi swoim uczniom:
 Panta rhei  wszystko płynie, wszystko się zmienia, nic nie jest w stanie spokoju, wszystko w świecie znajduje się w wiecznym ruchu… (w tle spokojna muzyka)
Właśnie te przemiany, które występują wokół nas, które nas otaczają, którym sami podlegamy, były przedmiotem ludzkiej obserwacji i podstawą rozwoju nauk przyrodniczych. Pierwsi chemicy w swoich tajemniczych laboratoriach szukali kamienia filozoficznego, który pozwoliłby przemieniać nieszlachetne metale w złoto.
Pragnę przedstawić Państwu profesora Atomicusa i jego asystentki, którzy przeniosą Państwa w trzy tajemnicze miejsca: do laboratorium biologicznego, na ukwieconą łąkę i w przestrzeń kosmiczną.

Profesor Atomicus
Witam Państwa w moim laboratorium.
Zanim zacznę przypomniała mi się anegdotka
Profesor mówi do swoich studentów:
Dzisiaj proszę państwa, będziemy mówić o kłamstwie, po czym zadał pytanie
- Kto przeczytał moją książkę?
Wszyscy studenci podnieśli ręce.
- A więc proszę państwa, to był przykład kłamstwa.
Owszem książkę napisałem, ale jeszcze nie oddałem do druku.
Ale do rzeczy!
Zaprezentujemy niesamowity i zabawny eksperyment z jajkiem i octem.
(eksonaty przygotowane na blacie)
Asystentka I
Skorupka jajka w większości składa się z węglanu wapnia i to jest przyczyną tego, że jest twarda (pokazuje jajko) Jajko zalewamy kwasem octowym (asystentka wlewa ocet do zlewki z jajkiem) Więc kiedy jajko włożymy do octu, kwas rozpuści skorupę jaja i staje się ono elastyczne.
Asystentka II
Jajko okazuje się wyglądać zabawnie, jak gumowa piłka(prezentuje zebranym jajko po24h moczenia w kwasie, podchodzi do kogoś i pozwala sprawdzić) Spróbujemy umieścić jajko w wąskiej, szklanej butelce. (Próba umieszczenia jajka w twardej skorupce w butelce i jajka w elastycznej skorupce przez profesora)
Po pokazie
Profesor
I gotowe ( kłania się)
Dziękuję

Narrator
A teraz wyobraźmy sobie, że znajdujemy sie na pięknej, wiosennej łące. Pełno jest tu kolorowych kwiatów, które wabią owady kolorowymi płatkami i pięknym zapachem. Wśród nich wyróżniają się ostrą czerwienią maki. Wiosenna łąka porośnięta jest soczystą, jasnozieloną trawą, z której wychylają głowy żółte kaczeńce. Słychać cudowny, relaksujący śpiew ptaków. Rośliny łąkowe zapylane są przez motyle i pszczoły.
(Wchodzą dwie dziewczynki przebrane za pszczołę i motylka i niosą kwiaty- rekwizyty pomoce dydaktyczne)
Prof. Atomicus
Zapylenie polega na przeniesieniu pyłku z pręcika jednego kwiatu na słupek drugiego.(pokazuje wskaźnikiem na kwiatach pręcik i słupek na fliparcie).
Asystentka I
Wewnątrz kwiatów ukryty jest słodki nektar. Owad, który przylatuje napić się nektaru, zostaje oblepiony pyłkiem. Kiedy przenosi się na inne kwiaty, zapyla kolejne rośliny. Na takiej współpracy zyskują i owady i rośliny. ( wskazuje na pszczołę i motyla oraz na kwiat))

Asystentka II
Z zebranego nektaru pszczoły wytwarzają miód. Pszczoła musi przysiąść około 4 miliony razy na kwiatach lub liściach, aby wytworzyć 1kg miodu.

Profesor
We wszystkich kulturach świata, od Egiptu po Daleki Wschód, miód uważany był za lekarstwo ciała i duszy. Idealnie z tym faktem komponuje się życzenie ojca medycyny - Hipokratesa: "by pokarm był lekiem, a lek pokarmem".
Narrator
Na koniec czarujący pan profesor i jego asystentki zapraszają nas w podróż po Wszechświecie. Pogodna noc, na niebie mnóstwo gwiazd. W dzień byłyby niewidoczne, bo ich światło ginie w wielokrotnie silniejszym blasku Słońca.
Profesor
Słońce jest największym obiektem w naszym Układzie Słonecznym. Tylko ono świeci własnym światłem. (Asystentka włącza Układ Słoneczny)
Wokół niego krąży cała rodzina mniejszych ciał niebieskich.
Asystentka I
Znajdziemy wśród nich osiem planet: cztery niewielkie o skalistych powierzchniach: Merkury, Wenus, Ziemia i Mars (pokazuje planety)
Asystentka II
Cztery gazowe olbrzymy: Jowisz, Saturn, Uran i Neptun (pokazuje planety)
Profesor
Spośród wszystkich planet Saturn wyróżnia sie przepięknym układem pierścieni ( pokazuje Saturn)
Gwiazdy nie przemieszczają kosmosu samotnie, lecz tworzą olbrzymie galaktyki. Galaktyka , w której znajduje sie Słońce to Droga Mleczna.
Krańce Układu Słonecznego to miejsce, z którego ku Ziemi często nadlatują komety. Komety są pięknymi obiektami dzięki barwie swoich ogonów. Nagłym pojawianiem się na niebie oraz tajemniczym znikaniem zwracały na siebie uwagę już od niepamiętnych czasów. Jeszcze teraz w XXI wieku cieszą się wielkim zainteresowaniem i prawdopodobnie ten zachwyt ich istotą pozostanie na zawsze.
Profesor
Przypomniała mi się na zakończenie naszej wspólnej podróży taka zagadka
Dlaczego Ziemia jest rodzaju żeńskiego?( po chwili ciszy)
- Bo dokładnie nie wiadomo, ile ma lat.
Kłaniają sie asystentki i profesor.


Prowadzący:
Dziękujemy za tę pouczającą podróż.
Zaczęliśmy od starożytności i na starożytności kończymy:
Jesteśmy znowu na słonecznym wybrzeżu morza Egejskiego w mieście Efez. Usiądźmy ponownie na kamiennych schodach cienistego przedsionka świątyni i posłuchajmy:
 Panta rhei  wszystko płynie, wszystko się zmienia, nic nie jest w stanie spokoju, wszystko w świecie znajduje się w wiecznym ruchu ... (krótki filmik lub muzyka wyświetlone na tablicy interaktywnej)
W czasie przadstawienia prezentacja multimedialna ze zdjęciami i opisami do scenek.







Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.