Katalog

Mariola Pabian, 2016-06-07
Kraków

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Kulturalne zachowanie się w plenerze - lekcja wychowawcza

- n +

LEKCJA WYCHOWAWCZA „W PLENERZE”

Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji: zdobycie wiedzy na temat kulturalnego zachowania się w plenerze; przekonanie, że kultura zdobi i ułatwia życie; wyrabianie szacunku dla siebie i innych.
Formy pracy: pogadanka, praca w grupach, dyskusja
Przebieg zajęć: nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie poświęcona kulturalnemu zachowaniu się w plenerze.
W dzisiejszych czasach coraz częściej odzywa się w nas tęsknota za spędzaniem wolnego czasu na łonie natury. Pragniemy wyciszyć się, odprężyć i czerpać radość z magii przyrody. Jest to bardzo zdrowy sposób na odpoczynek i spędzanie czasu wolnego. Przyroda pozwala nam zapomnieć o codziennych problemach. W każdym regionie naszego kraju można znaleźć miejsce całkowicie odcięte od cywilizacji.
Odpoczynek ma dla ludzi ogromne znaczenie. Jest on wpisany w naszą naturę bez względu na płeć, wiek i inne czynniki. Potrzebujemy go, by nasz organizm mógł się zregenerować, a mózg odpocząć.
Odpoczynek można podzielić na dwie formy:
-czynną
-bierną
Obie formy odpoczynku, zarówno bierna, jak i czynna, powinny (biorąc pod uwagę tryb życia) harmonijnie ze sobą współgrać i wzajemnie się uzupełniać. Ważne jest dostosowanie także formy odpoczynku do własnych upodobań, rodzaju wykonywanej pracy, stanu zdrowia itp.

Po zapoznaniu się z tematem lekcji uczniowie starają się utworzyć listę najpopularniejszych miejsc spędzania wakacji, czasu wolnego. Nauczyciel zapisuje efekty burzy mózgów na tablicy.



Następnie uczniowie pracują w 3 grupach i opracowują zasady kulturalnego zachowania się:
a) na spacerze
Arystoteles powtarzał, że nic tak nie niszczy naszego organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność. Ruch jest lekarstwem na wszystkie prawie choroby. Spacer, marszobieg, gry sportowe odprężają psychicznie. Wysiłek fizyczny, zwłaszcza na łonie natury, uspokaja, ułatwia przyjrzenie się własnym kłopotom z pewnego dystansu i odkrycie, że drażnią nas sprawy niewarte większej uwagi.
Codzienne spacery na świeżym powietrzu rozgrzewają cały organizm, zmuszają mięśnie do ruchu, dotleniają wszystkie narządy, a przede wszystkim mózg. Jednocześnie działają na zwiększenie siły mięśniowej. Spacer jest naturalnym ćwiczeniem chodu, zmusza cały organizm do ruchu.

Spacer powinien być spokojny, o równym kroku, taki aby nie odczuwać zmęczenia. Działa on również relaksująco na chorych, gdyż mają kontakt z otoczeniem, zarówno z ludźmi jak i przyrodą. Pozwala to chorym oderwać się od problemów związanych z własną chorobą.
To najlepsza recepta na poprawę samopoczucia i huśtawkę ciśnienia w jesienne popołudnia. Mylą się ci, którzy twierdzą, że chodzenie niewiele im pomoże. Chód jest najbezpieczniejszą i najbardziej uniwersalną formą ruchu. Poprawia sylwetkę, obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, spowolnia procesy osteoporozy, poprawia kondycję mięśni i nóg (także po urazach), mamy swobodniejszy oddech, lepsze samopoczucie i sen.
Spacerując po parkach, ulicach miast i innych miejscach spotykamy wielu ludzi, od których wymagamy kultury. Sami też powinniśmy stosować się do powszechnych zasad zachowania w miejscu publicznym, tzn.:
-nie powinniśmy śmiecić
-nie powinniśmy wyrażać się głośno i wulgarnie
-jeżeli spacerujemy ze zwierzakiem, powinniśmy po nim sprzątać
-zachowujemy się kulturalnie i grzecznie względem innych osób
b) na basenie
Na basenie należy zachowywać się kulturalnie, zgodnie z uznanymi normami kultury. Dodatkowo:
-należy pływać prawą stroną toru,
-odpoczywać przy ścianie,
-dbać o bezpieczeństwo swoje i innych,
Zabrania się w szczególności:
-wchodzić do wody bez zezwolenia,
-biegać po chodnikach otaczających niecki basenów, w szatniach i pod prysznicami,
-skakać do wody z brzegów basenów, ze słupków startowych bez zgody i nadzoru ratownika,
-popychać, wrzucać i wciągać do wody osoby stojące na brzegu niecki basenu, zanurzać, przytrzymywać pod wodą innych użytkowników basenów,
-nurkować oraz wykonywać ćwiczenia bezdechowe bez zezwolenia i nadzoru ratownika

c) w czasie jazdy na rowerze
Kultura i bezpieczeństwo w czasie jazdy na tym jednośladzie to temat rzeka! Można by o nim pisać kilka godzin, a i tak byłby niedokończony. Spróbujemy dlatego wymienić tylko najważniejsze aspekty.
Rower jest co raz częstszym widokiem w mieście. Są osoby, które stale dojeżdżają na rowerze do pracy, natomiast inne traktują je jako pojazd rekreacyjny. I właśnie w tym drugim przypadku często, zamiast z drogi, rowerzyści korzystają z chodnika. Niestety, jeżeli przed chodnikiem nie ma znaku, który mówi o tym, że jest to wspólna ścieżka dla rowerów i pieszych – rowerem nie możemy po nim jechać. Choć przez wielu ten przepis jest uważany za bezsensowny, musimy liczyć się z tym, że policjant ukarze nas pięćdziesięciozłotowym mandatem za jazdę po chodniku. Taki sam mandat grozi nam również wtedy, gdy na wspólnej ścieżce nie ustąpimy pieszemu.
Patrząc na sprawę od strony rowerzystów, musimy mieć nadzieję, że te mandaty będą wystawiane tylko wtedy, gdy będziemy szarżować po chodniku, a nie jechać wolno w stronę parku, by wypocząć poprzez jazdę na rowerze. Wszystko w tym przypadku zależy od policjanta, który nas zatrzyma. Po chodniku możemy poruszać się tylko, gdy jedziemy wraz z dzieckiem poniżej dziesiątego roku życia lub gdy na drodze jest niebezpiecznie z powodu np. ulewy, gołoledzi, czy gęstej mgły. Takie prawo uzyskujemy również, gdy na drodze obok chodnika obowiązuje ograniczenie większe niż do 50km/h oraz chodnik ten ma minimum 2 metry szerokości.
• Rowerem po ścieżce i na przejeździe
Rowerzysta ma obowiązek poruszania się ścieżką rowerową, jeżeli taka ścieżka jest wytyczona wzdłuż drogi w kierunku, w którym podąża. Najniebezpieczniejszym punktem są w tym przypadku przecięcia ciągów komunikacyjnych samochodów i rowerów. Często w naszych miastach spotykamy jeszcze przejścia dla pieszych w ciągu drogi rowerowej. Rowerzysta musi wtedy zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez przejście. Złamanie tego zakazu może kosztować nas nawet 250 zł. Jeśli jednak przez przejście poprowadzona jest ścieżka rowerowa, nie ma obowiązku zsiadania z roweru.
-Spacerując po parkach, ulicach miast i innych miejscach spotykamy wielu ludzi, od których wymagamy kultury. Sami też powinniśmy stosować się do powszechnych zasad zachowania w miejscu publicznym, tzn.:
-nie powinniśmy śmiecić
-nie powinniśmy wyrażać się głośno i wulgarnie
-jeżeli spacerujemy ze zwierzakiem, powinniśmy po nim sprzątać
-zachowujemy się kulturalnie i grzecznie względem innych osób

Podsumowanie lekcji: Nauczyciel pyta się uczniów, dlaczego tak ważne jest kulturalne zachowanie się w wyżej wymienionych miejscach.
Dlaczego warto zachowywać się kulturalnie?
1. Zgodnie z przysłowiem „Jak Cię widzą tak Cię piszą” kulturalne zachowanie daje nam szacunek, dobre zdanie i respekt u innych ludzi.
2. Możemy stać się wzorem do naśladowania.
3. Komunikacja z osobą kulturalną jest przyjemnością.
4. Człowiek kulturalny uważany jest za mądrego.
5. Jeżeli zwracamy się do kogoś w sposób kulturalny możemy oczekiwać również kulturalnej odpowiedzi.
6. Nawet jeżeli utracimy wszystko to nasza godność i kultura pozostaje.
7. Ponieważ „Dopiero ogólnie przyjęte formy zachowania czynią współżycie ludzi przyjazne i harmonijne-nawet jeśli czasem wymaga to rezygnacji z własnych, często egoistycznych pobudek.”(Herbert Schwinghammer)
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.