Katalog

Katarzyna Jachacy, 2016-06-07
Duczki

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE 5-6 LATKÓW

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE 5-6 LATKÓW
TEMAT KOMPLEKSOWY: Zimą pomagamy zwierzętom
TEMAT DNIA: Pamiętamy o ptakach w czasie zimy – zabawy dydaktyczne.
CELE OGÓLNE:
 Uwrażliwienie dzieci na trudne warunki życia ptaków zimą i uświadomienie konieczności systematycznego ich dokarmiania;
 Rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków;
 Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9;
 Kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 6;
 Utrwalanie orientacji w schemacie ciała i orientacji w przestrzeni oraz nazw figur geometrycznych;
 Wykorzystywanie nabytych wiadomości i umiejętności do realizacji zadań;
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
 rozumie potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy;
 rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków zimujących w Polsce;
 wie jakim pokarmem żywią się niektóre ptaki;
 wykazuje opiekuńczą postawą wobec zwierząt;
 uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i poprawnie wypowiada się na jego temat;
 ćwiczy narządy mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne;
 segreguje ptaki zostające na zimę i odlatujące do ciepłych krajów;
 doskonali pojęcia określające stosunki przestrzenne : na, nad, pod, w, obok, z lewej, z prawej, prawidłowo posługuje się nazwami figur geometrycznych;
 dodaje w zakresie 6 pomagając sobie liczeniem na palcach i ustala odpowiednią ilość przedmiotów do podanej liczby kropek poprzez dokładanie lub zabieranie;
 prawidłowo przelicza posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
 poprawnie wykonuje pracę plastyczną , doskonali umiejętność odrysowywania i posługiwania się nożyczkami;
 różnicuje wysokość dźwięku
METODY:
 słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcje
 percepcyjne: obserwacja, pokaz
 czynne: zadania stawiane dziecku, ćwiczenie praktyczne
 swobodnej ekspresji
FORMY: praca z całą grupą, indywidualna
ŚRODKI DYDAKT.: Nagrania muzyki Vivaldiego: „Cztery pory roku- Zima”, nagranie muzyki – dźwięki niskie i wysokie, tekst opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”, sylwety ptaków, obrazki ich przysmaków, figury geometryczne, obrazki ptaków materiały plastyczne: kartki, klej, nożyczki, symbole ptaków i pór roku, sylwety karmników, liczmany.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zabawa ruchowa ze śpiewem „ Pingwinek” – powitanie, stworzenie miłej atmosfery w grupie.
2. Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków” - ilustrowanego sylwetami ptaków. Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania oraz na temat: „Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą?”
3. Segregowanie ptaków: pod słonkiem- te, które odlatują, pod śnieżynką – te, które zostają u nas na zimę.
4. Zabawa ruchowa: „Ptaszki w karmniku” – rozdanie symboli ptaków: kół w kolorze czerwonym-gil, żółtym – sikorka, szarym – wróbel. Rozłożenie w sali przysmaków tych ptaków: jarzębina, słoninka, okruszki chleba. Dzieci – ptaszki przy dźwiękach tamburynu fruwają po sali wymawiając słowa: ćwir, ćwir – ćw. ortofoniczne. Kiedy tamburyn milknie, ptaszki gromadzą się przy właściwym przysmaku.
5. „Ptaki” – zabawy dydaktyczne doskonalące przeliczanie, dopełnianie elementów zbioru do 5-ciu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, utrwalanie pojęć określających stosunki przestrzenne (na, pod, nad, w, obok).
a) umieszczenie na tablicy sylwety karmnika i opowiadanie historyjki przypinając sylwety ptaków. Określanie przez dzieci, który ptak przyleciał jako pierwszy, drugi, itd. Przeliczanie wszystkich ptaków. Określanie położenia sylwety wróbla względem karmnika.
b) umieszczenie na tablicy gałęzi, na których siedzą ptaki, a przy nich odpowiedniej liczby kropek (od 0 do 5). Dokładanie na kolejnych gałęziach tylu ptaków, aby ich liczba odpowiadała liczbie kropek.
c) Umieszczenie na gałęziach różnej liczby ptaków (więcej niż 5), a przy każdej gałęzi 5 kropek. Zdejmowanie z gałęzi tylu ptaków, aby ich liczba była zgodna z liczbą kropek.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa: „Głodne ptaszki”. Dźwięki wysokie -dzieci – ptaszki biegają swobodnie po sali, naśladując małe, głodne ptaszki; dźwięki niskie – przykucają i palcem naśladują dziobanie ziaren.
7. „Karmniki i ptaki” – opowieść matematyczna. Doskonalenie liczenia i dodawania w zakresie 6.
8. Wykonanie pracy plastycznej: „Karmnik z figur geometrycznych” – omówienie z jakich figur geometrycznych ułożony jest karmnik na obrazku. Odrysowywanie szablonów figur, wycinanie, układanie karmnika na kartonie i naklejanie.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.