Katalog Alina Książkiewicz, 2016-06-01 Bądkowo Historia, Konspekty konspekt lekcji historii w klasie I gimnazjumKonspekt lekcji z historii dla klasy I gimnazjum Temat: Monarchia Bolesława Chrobrego. Cele lekcji: Uczeń: I Wiedza: - poprawnie posługuje się terminami: korona, berło, jabłko, król, koronacja, Milsko, Łużyce, Budziszyn, chrzest, Prusowie, - określa czas wydarzeń, potrafi wskazać związane z nimi postacie: 997 r.- śmierć biskupa Wojciecha, 1000 r.- zjazd w Gnieźnie, cesarz Otton III, Bolesław Chrobry, 1002- 1018 wojna z Niemcami, Bolesław Chrobry, Henryk II, 1018- pokój w Budziszynie, 1018 r.- wyprawa na Ruś, Bolesław Chrobry, Świętopełk, 1025 r. – koronacja na króla. II Umiejętności: - omawia dokonania Bolesława Chrobrego, biskupa Wojciecha. - wskazuje na mapie tereny przyłączone przez Bolesław Chrobrego do Polski - analizuje tekst źródłowy i infografikę, - porównuje dwa źródła informacji, - podsumowuje osiągnięcia Bolesława Chrobrego. III Postawy: - ocenia wydarzenia związane z panowaniem Bolesława: misja bp Wojciecha, zjazd w Gnieźnie, koronacja Bolesława, - poznanie i szacunek dla historii Polskie, postaci, które odegrały ważną rolę w dziejach narodu. Metody : - Praca z tekstem podręcznika, z tekstem źródłowym, infografiką, mapą -elementy dyskusji, pogadanki, burza mózgów Formy pracy: - indywidualna, zbiorowa Środki dydaktyczne: - podręcznik – Historia I dla gimnazjum, wyd. PWN - Karta pracy nr1 ( na podstawie zeszytu ćwiczeń-S. Jurczak ,Historia klasa I gimnazjum str63-64, wyd Gemini, Toruń 2012) - Karta pracy nr 2- fragment Świętego Wojciecha Żywot pierwszy autor J. Kanapariusz - Mapa ścienna: Polska pierwszych Piastów - atlasy historyczne dla gimnazjum - Poczet Królów i książąt polskich- Jan Matejko Przebieg lekcji: I Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe:, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu w dzienniku 2. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji: powtórzenie wiadomości o Mieszku I –pierwszym historycznym władcy, jego osiągnięciach (zjednoczył plemiona polskie, chrzest Polski i jego znaczenie, bitwa pod Cedynią, dokument: Dagome iudex 3. Zapisanie tematu na tablicy przez nauczyciela: Monarchia Bolesława Chrobrego. 4. Zapisanie celów lekcji na tablicy przez nauczyciela: * Bolesław Chrobry i jego państwo odziedziczone po ojcu * misja biskupa Wojciecha i jego śmierć z rąk Prusów * analiza tekstu źródłowego i infografiki * zjazd w Gnieźnie i jego znaczenie * wojny prowadzone przez Bolesława Chrobrego * koronacja i jej znaczenie, ocena rządów II Faza realizacyjna: Podczas krótkiego wprowadzenia przez nauczyciela przedstawia on sytuację po śmierci Mieszka I: Bolesław Chrobry ( odważny), przejmuje władzę po śmierci Mieszka I i wygnaniu jego macochy- Ody wraz z jej synami. Uczniowie pracują z mapami i kartą pracy: wykreślają ziemie jakie odziedziczył Bolesław Chrobry, korzystają z mapy ściennej i atlasów historycznych. Nauczyciel krótko nakreśla cel przybycia biskupa praskiego do Gniezna , misja Wojciecha do Prusów i zakończona jego śmiercią. ( wykorzystanie mapy- wskazanie drogi jaka przebył biskup i jego męczeńska śmierć) Analiza tekstu źródłowego- Żywot św. Wojciecha autor Jan Konapariusz i infografiki- Drzwi gnieźnieńskie scena 14 (podr. Str.124-125)- uzupełnianie karty pracy nr 2 Pielgrzymka cesarza Ottona III do grobu św. Wojciecha w Gnieźnie i spotkanie z Bolesławem Chrobrym- postanowienia zjazdu w Gnieźnie, powstanie nowych biskupstw i arcybiskupstwa w Gnieźnie. Podkreślenie znaczenia tego wydarzenia, nigdy więcej w historii stosunków z Niemcami, do tak przyjaznej wizyty cesarskiej nie dojdzie, polskiego księcia odwiedził najpotężniejszy i najdostojniejszy władca Europy. Omówienie wojen prowadzonych przez Bolesława Chrobrego: - w latach 10002-1018 toczyły się wojny z Niemcami, które sprowokował sam Bolesław zajmując po śmierci Ottona III – Milsko i Łużyce zależne od Niemiec. Wojny zakończyły się pokojem w Budziszynie w 1018 roku i zatrzymaniem Milska i Łużyc, Po zakończeniu wojny z Niemcami Bolesław wyprawił się na Ruś - praca z mapą. Bolesław zdobył bogaty Kijów, a jak wracał przyłączył do Polski Grody Czerwieńskie. Bolesław także czasowo przyłączył do Polski- Morawy, Czechy. Uczniowie uzupełniają kartę pracy nr 1- wpisując tereny zajęte przez Bolesława Chrobrego W 1025 roku nastąpiła koronacja w Gnieźnie Bolesława Chrobrego na króla. Oznaki władzy królewskiej: korona, berło i jabłko .Uczniowie, oglądają prezentowany przez nauczyciela portret Bolesława Chrobrego z Pocztu królów i książąt polskich Jana Matejki- widzą dostojność, powagę i wielkość króla. Znaczenie koronacji: uczniowie wskazują porównując ją z władzą książęcą: -pierwszy król, -równy innym władcom, - już nie płaci trybutu cesarzowi -wzrasta znaczenie Polski w Europie. III Faza Podsumowująca: Ocena rządów Bolesława Chrobrego, dokonany przez uczniów: Czy nazwanie Bolesława –chrobrym przez potomnych było właściwe? - uczniowie odpowiadają na to pytanie nauczyciela ( burza mózgów) Uzupełnianie karty pracy nr2 Praca domowa: Do dat dopisz wydarzenia: 997 r- ........................... 1000 r. - ........................ 1002-1018- ....................... 1018 r.- ........................ 1025 r. - ........................ Karta pracy nr 2 Z rozwścieczonej zgrai wyskoczył zapalczywy Sicco i z całych sił wywijając ogromnym oszczepem, przebił na wskroś jego serce. Będąc bowiem ofiarnikiem bożków i przywódcą bandy, z obowiązku niejako pierwszą zadał ranę. Następnie zbiegli się wszyscy i wielokrotnie [go] raniąc nasycali swój gniew. Płynie czerwona krew z ran po obu bokach; on stoi modląc się z oczyma i rękami wzniesionymi ku niebu. Tryska obficie szkarłatny strumień, a po wyjęciu włóczni rozwiera się siedem ogromnych ran. [Wojciech] wyciąga uwolnione z więzów ręce na krzyż i pokorne modły śle do Pana o swoje i prześladowców zbawienie.(…) Zbiegli się zewsząd z bronią okrutni barbarzyńcy, z nienasyconą jeszcze wściekłością oderwali od ciała szlachetną głowę i odcięli bezkrwiste członki. Ciało pozostawili na miejscu, głowę wbili na pal i wychwalając swą zbrodnię, wrócili wszyscy z wesołą wrzawą do swoich siedzib. Umęczony był zaś Wojciech, święty i pełen chwały męczennik Chrystusa, 23 kwietnia, za rządów wszechwładnego Ottona Trzeciego, pobożnego i najsławniejszego cesarza, i to w piątek; stało się tak oczywiście dlatego, aby w tym samym dniu, w którym Pan nasz Jezus Chrystus za człowieka, także ten człowiek cierpiał dla swego Boga”. Jan Kanapariusz Pytania do tekstu: Kto jest autorem tekstu? W jaki sposób i z czyich rąk zginął biskup Wojciech? Co zrobili Prusowie z ciałem biskupa? Ciało męczennika wykupił Bolesław Chrobry i pochował w kościele wzniesionym na gnieźnieńskim Wzgórzu Lecha. Dwa lata później, w 999 roku papież Sylwester II wyniósł Wojciecha na ołtarze, a w roku następnym do Gniezna pielgrzymował cesarz niemiecki Otton III, który ogłosił papieską decyzję o erygowaniu pierwszej polskiej archidiecezji i metropolii ze stolicą w Gnieźnie. Jej arcybiskupem został Radzym Gaudenty. Jan Kanapariusz (Canaparius) był zakonnikiem, a później opatem w klasztorze na Awentynie. Zmarł 12 października 1004. Należał do najbliższych przyjaciół Wojciecha. Wzmianki współczesnych mówią o nim jako o człowieku wybitnym i wysokiego urodzenia. Żywot męczennika miał spisać na potrzeby procesu kanonizacyjnego św. Wojciecha z bezpośredniej relacji Radzyma Gaudentego. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |