Katalog

Alicja Dąbrowska, 2016-06-01
Grudziądz

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

I. DANE OSOBOWE

1. Imię i nazwisko: Alicja Dąbrowska
2. Nazwa placówki: Niepubliczne Przedszkole „Puchatek”
3. Stanowisko: Nauczyciel wychowania przedszkolnego
4. Posiadane kwalifikacje:
 Studia magisterskie: Kujawsko Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, kierunek: pedagogika: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.
 Studia licencjackie: Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi, kierunek: pedagogika: Doradztwo zawodowe i personalne.


II. STAŻ

1. Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2015
2. Termin zakończenia stażu: 31.05.2016
3. Opiekun stażu:
4. Dyrektor Przedszkola: mgr Magdalena Demange- Laskowska




III. CELE STAŻU

Cel główny:
 Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego

Cele szczegółowe:
 Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
 Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu, sposobów jej prowadzenia
 Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć raz w miesiącu oraz omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć.
 Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków rozwoju i edukacji.
 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny raz w miesiącu oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone.
 Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego nauczycieli (doskonalenie wewnątrz placówki oraz samokształcenie)
 Poznanie dzieci, ich problemów oraz umiejętności współpracy z rodzicami.
IV. PODSTAWA PRAWNA
 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Mr97, poz.674 z późniejszymi zmianami) –art.9d ust.9c ust. 4 i 6
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz.393)






V. PLAN DZIAŁANIA
L.p Działania i zadania nauczyciela Forma/ metoda realizacji Dowody realizacji/ dokumentacja Termin realizacji
1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego oraz rozporządzeń prawa oświatowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego

Śledzenie informacji w internecie i literaturze pedagogicznej, poświęconych oświacie i awansu nauczyciela

Napisanie planu rozwoju zawodowego Rejestr przeanalizowanych przepisów: Karta Nauczyciela
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. ( z późniejszymi zmianami ), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz.393)
 Spis przydatnych stron internetowych poświęconych edukacji
 Bibliografia literatury pedagogicznej
 Poprawnie opracowany plan rozwoju zawodowego Wrzesień 2015
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Omówienie i ustalenie przebiegu stażu, omówienie treści zawartych w planie rozwoju zawodowego

Rozmowy, konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, zawarcie pisemnego kontraktu z opiekunem  Umowa o wzajemnej współpracy między nauczycielem stażystą, a nauczycielem opiekunem. Wrzesień 2015

ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA MEN Z DNIA 1 GRUDNIA 2004R.
§ 6 ust. 2 pkt 1 znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywał staż

3. Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w przedszkolu, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora i pracownikami Obserwacja

Udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej

Organizacja zajęć własnych  Zapisy w dzienniku
 Sprawozdania z Rad Pedagogicznych
 Plany miesięczne Okres stażu
4. Poznanie aktów prawnych regulujących działanie przedszkola. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola „Puchatek” Analiza dokumentów :
 Statut Przedszkola
 Programu rozwoju placówki
 Program autorski dopuszczony do użytku
 Dokumenty związane z zajęciami dydaktycznymi (dziennik zajęć i rozkład zajęć) i inne zarządzenia: Rady Pedagogiczne
 Koncepcja pracy placówki
 Roczny plan pracy  Notatki własne Wrzesień- październik 2015
5. Poznanie sposoby prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji Konsultacje z opiekunem stażu dotyczące zapoznania ze sposobem prowadzenia obowiązującej dokumentacji (dokumentacja wychowawcy, dziennik)  Dziennik zajęć
 Karty obserwacji
 Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania Wrzesień 2015
6. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu Poznanie regulacji prawnych w zakresie BHP w placówce

Udział w instruktażu

Udział w szkoleniu BHP  Stosowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa
 Potwierdzenie odbycia instruktażu
 Potwierdzenie odbycia stażu Wrzesień 2015
7. Uczestnictwo w pracach organów przedszkola związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z ich zadań Udział w konferencjach Rady Pedagogicznej  Listy obecności
 Zaświadczenia Okres stażu
8. Dokumentacja realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Gromadzenie:
 Dokumentacji
 Zaświadczeń
 Potwierdzeń
 Scenariuszy zajęć ( konspektów)
 Zdjęć  Notatki własne Okres stażu

9. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi przedszkola Sprawozdania opisujące przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju  Sprawozdanie z realizacji całego stażu Czerwiec 2016
10. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji.  Wniosek
 Dokumentacja Czerwiec 2016


§ 6 ust. 2 pkt 2 umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w której nauczyciel odbywał staż

11. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli Obserwacja zajęć dydaktycznych, omówienie i zapisywanie spostrzeżeń.  Arkusze obserwacji zajęć dla dokumentowania swoich ocen i opinii Raz w miesiącu
12. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych

Ocena i analiza słabych i mocnych stron przeprowadzanych zajęć

Konsultacje z opiekunem stażu  Scenariusze zajęć edukacyjnych
 Notatki i wnioski z rozmów
 Autorefleksja Raz w miesiącu
13. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych Analizowanie czasopism i literatury psychologiczno- pedagogicznej Spis literatury metodyczno- pedagogicznej Okres stażu
14. Doskonalenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu nauczycieli Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, adekwatnych do potrzeb własnych i przedszkola zgodnie z harmonogramem WDN  Zaświadczenia ukończenia szkoleń, kursów, warsztatów
 Udział w posiedzeniach szkoleniowych Rad Pedagogicznych organizowanych w ramach WDN
Okres stażu
15. Wykorzystanie w pracy pedagogicznej technologii komputerowej i informacyjnej  Korzystanie z publikacji dotyczących edukacji
 Przygotowanie dokumentacji stażu z wykorzystaniem technik komputerowych
 Publikacja w internecie planu rozwoju zawodowego
 Prezentacje multimedialne
 Przygotowanie scenariuszy, kart pracy
 Drukowanie pomocy do zajęć  Notatki własne
 Płyty z zapisem elektronicznym
 Potwierdzenie zamieszczenia planu rozwoju zawodowego w internecie Okres stażu
16. Wymiana doświadczeń Dzielenie się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, rodzicami  Zajęcia otwarte dla rodziców
 Notatki własne Okres stażu

§ 6 ust. 2 pkt 3 znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

17. Zapoznanie sytuacji rodzinnej podopiecznych  Rozmowy w zespole wychowawczym
 Analiza Karty Informacyjnej Dziecka
 Spotkania z rodzicami (rozmowy indywidualne)  Karta informacyjna dziecka Okres stażu
18. Poznanie możliwości i potrzeb dzieci znajdujących się w grupie, obserwacja  Prowadzenie kart obserwacji  Karty obserwacji dziecka Okres stażu
19. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych  Czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej  Rejestr pozycji
 Notatki własne Okres stażu
20. Współpraca z rodzicami  Zaangażowanie rodziców w przygotowania uroczystości w grupie
 Pozyskiwanie rodziców do pracy na rzecz grupy i placówki
 Rozmowy indywidualne z rodzicami, konsultacje
 Zachęcanie rodziców do brania udziału w organizowanych konkursach
 Informowanie rodziców na bieżąco o postępach i zachowaniu dziecka.
 Zachęcanie rodziców do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.  Dokumentacja fotograficzna
 Sprawozdanie Okres stażu

§ 6 ust.2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

21. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych stron własnej działalności  Uwzględnianie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem  Notatki własne Okres stażu
22. Poznawanie zasad omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć  Rozmowy z opiekunem stażu
 Notowanie spostrzeżeń
 Wyciąganie wniosków  Notatki
 Spostrzeżenia Wrzesień 2015

ZADANIA WYNIKACJĄCE Z WŁASNYCH ZAINTERESOWAŃ I POTRZEB PLACÓWKI

23. Zadania związane z planem rocznym przedszkola Organizowanie i współorganizowanie imprez przedszkolnych:
 Dzień Przedszkolaka
 Pasowanie na przedszkolaka
 Dzień pluszowego misia
 Bal Halloween
 Andrzejki
 Dzień Górnika
 Mikołajki
 Wigilia
 Dzień Babci i Dziadka
 Zabawa karnawałowa
 Walentynki
 Dzień Wiosny
 Dzień Ziemi
 Wielkanoc
 Dzień Rodziny
 Zakończenie roku


 Utworzenie biblioteczki przedszkolnej
 Zakładanie kącików przyrody
 Notatki
 Scenariusze
 Zdjęcia Okres stażu
24. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci i działalności artystycznej Udział wychowanków w konkursach o różnorakiej tematyce:

 Konkurs Halloween’owy na najstraszniejszą dynie

 Konkurs matematyczny-
„Ozdoby świąteczne”

 Konkurs Król i Królowa balu
karnawałowego

 Organizacja Wigilii z udziałem Rodziców.  Zdjęcia
 Zaświadczenia wydane przez organizatorów konkursów Okres stażu
25.








26. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie







Pogłębianie wiedzy i umiejętności dydaktyczno- wychowawczych Opracowanie z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zasady dobrego zachowania

Nagradzanie dzieci i pochwały za zachowanie zgodne z kodeksem przedszkolaka


Studiowanie fachowej literatury, poszukiwanie ciekawych rozwiązań na stronach www  Zaświadczenia
 Spis literatury
 Strony www Okres stażu



miejscowość, data


Podpis nauczyciela


Przedłożono do zatwierdzenia


Podpis i pieczęć dyrektora
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.