Katalog Katarzyna Kozłowska, 2016-06-01 Chodecz Matematyka, Konspekty konspekt lekcjiKONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI KLASA III b Temat lekcji: Przypomnienie wiadomości o trójkątach prostokątnych podob- nych, skali i wykorzystaniu pól w życiu codziennym. Data realizacji: 29.05.2014 Godzina 9:45 Sala numer: lekcja odbędzie się na dworze lub na hali sportowej (w razie deszczu). Cel główny: Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości na matematyce w życiu codziennym . Cele szczegółowe: • Przypomnienie skali. • Przypomnienie własności podobieństwa trójkąta prostokątnego i użycie go w życiu codzien-nym; • Przypomnienie pól figur płaskich; • Obliczanie długości odcinków w skali ( wymiaru na planie ); • Obliczanie pola figur płaskich; • Obliczanie czasu jaką potrzebujemy na koszenie ( mycie ) boiska; Metody nauczania: o Ćwiczeniowa - problemowa ; Formy pracy: • Praca grupowa. Środki dydaktyczne: Miara; Kartki do rozwiązywania zadań; kartki z zadaniami do pracy w grupach. Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna. Przebieg zajęć Zagadnienia Czynności nauczyciela Czynności ucznia Czas 1 Czynności or-ganizacyjno-porządkowe • Sprawdzenie obecności; • Podaje temat lekcji i cel lekcji; • Podział uczniów na 4 grupy według odliczania do pięciu. • Przypomnienie o zachowaniu odpowiednim podczas lekcji na dworze. Wchodzą do klasy i dzielą się na grupy. Słuchają temat i cel lek-cji. Wychodzimy na dwór lub na halę. 5min 2 Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć • Powtórzenie materiału: - przypomnienie podo-bieństwa trójkąta pro-stokątnego; - przypomnienie skali; - przypomnienie wzorów figur płaskich. Odpowiadają na zada-ne pytania. Wymieniają wzory figur płaskich. 5min 3 Rozwiązywanie zadań w gru-pach • Rozdaje kartki z zadaniami; • Zachęca uczniów do współ-pracy w grupach; • Potem przedstawiciel grupy przedstawia efekt wspólnej pracy. • Ocena poprawności zadania przez klasę i nauczyciela. • Czytają polecenia zadań; • Rozwiązują zada-nia; • Przedstawienie zadań rozwiąza-nych przez grupę. 30min 4 Podsumowanie i zakończenie • Samoocena uczniów. Omó-wienie pracy w grupach. 5min Materiały dla grup Zadanie 1 Zmierz miarą boisko do koszykówki lub piłki ręcznej. Narysuj je na kartce w skali 1:200 . Zaznacz na rysunku bramkę w odpowiednim miejscu. Zadanie 2 Oblicz poznanym sposobem wysokość drzewa. Wybierz drzewo przy którym widać cały cień na ziemi. Zadanie 3 Jeden metr kwadratowy boiska kosi się półtorej minuty. Policz ile czasu woźny będzie kosił całe boisko do piłki nożnej. Zadania gdy będzie brzydka pogoda. Zadania 1 Zmierz wymiary hali sportowej i narysuj ją w skali 1: 100 na kartce. Zaznacz w odpowiednim miej-scu bramkę. Zadanie 2 Oblicz wysokość drzewa, gdy jego cień ma miarę 8,4 m. Żeby mieć swój cień do wzrostu swojego dodaj 0,8 m. Wykorzystaj do tego poznany sposób na lekcji. Zadanie 3 Jeden metr kwadratowy hali sportowej myje się 1,4 minuty. Policz ile czasu myje się całą halę. Zadania do pracy w grupie - konkurs Każda grupa musi wybrać lidera, który będzie mobilizował wszystkich do pracy. Następnie proszę wybrać przedstawiciela który zaprezentuje wyniki pracy na tablicy interaktywnej. Konkurs polega na rozwiązaniu 4 zadań o różnym poziomie trudności. Każda grupa przedstawia jedno zadanie, któ-rego numer wylosuje. Ocenie będzie podlegać poprawność rozwiązania zadania. Nagrodą będzie ocena do dziennika i niespodzianka. Powodzenia Zadanie 1 Z drutu o długości 180 cm zbudowano szkielet sześcianu. Jaką długość ma krawędź sześcianu? Zadanie 2 Uzupełnij tabelkę: Rodzaj figury Liczba ścian Liczba krawędzi Liczba wierzchołków Graniastosłup trójkąt-ny Graniastosłup sześcio-kątny Ostrosłup trójkątny Ostrosłup pięciokątny Zadanie 3 Oblicz pole powierzchni całkowitej oraz objętość prostopadłościanu. 10 cm 1,2 cm 15 cm Zadanie 4 Basen ma długość 20 m, szerokość 10 m i głębokość 2m. Ile waży woda wypełniająca ten basen do połowy ? ( 1 litr wody waży 1 kilogram) Opracowała Katarzyna Kozłowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |