Katalog

Aneta Rzeczycka, 2016-06-01
Mała

Przyroda, Konspekty

Poznajemy krajobrazy pustyń gorących

- n +

KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
TEMAT: Poznajemy krajobrazy pustyń gorących
1. HASŁO PROGRAMOWE: różnorodność krajobrazów Ziemi;
2. ZAKRES TREŚCI: położenie strefy pustyń gorących, cechy klimatu panującego w strefie pustyń gorących, typy pustyń gorących, charakterystyczne elementy krajobrazu pustyń gorących;
3. CEL OGÓLNY: Poznanie warunków klimatycznych i krajobrazu pustyń gorących oraz określenie ich lokalizacji na mapie.
4. WIADOMOŚCI - uczeń potrafi:
- omawia warunki klimatyczne panujące w strefie pustyń gorących;
- wymienia charakterystyczne elementy krajobrazu pustynnego;
- wymienia typy pustyń;
- opisuje rodzaje pustyń gorących; podając ich przykłady;
5. UMIEJĘTNOŚĆI – uczeń potrafi:
- rozpoznać na ilustracjach krajobraz strefy pustyń gorących,
- wskazać na mapie Saharę;
- wskazać na mapie strefę pustyń gorących;
- odczytać z wykresu klimatycznego przebieg temperatury powietrza i opadów atmosferycznych;
- pokazać na mapie, gdzie występują pustynie piaszczyste, żwirowe, skalne;
6. POSTAWY: kształtowanie postawy odkrywcy, niezbędnej do poznawania świata.
7. METODY: burza mózgów, pogadanka, wykład, praca z podręcznikiem i materiałami dodatkowymi.
8. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: magnesy, zdjęcia krajobrazów pustynnych, atlasy przyrodnicze i geograficzne; karty pracy, podręcznik i zeszyt ćwiczeń, mapa fizyczna świata.
9. STRATEGIA: problemowa.
10. FORMY ORGANIZACJI: indywidualna, zespołowa.
11. LICZBA JEDNOSTEK LEKCYJNYCH PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ TEMATU: 1
12. PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
1. Sprawy organizacyjno – porządkowe.
2. Powtórzenie wiadomości z wcześniejszych lekcji.
3. Uczniowie wykorzystując burzę mózgów szukają odpowiedzi na pytanie : Co kojarzy się wam z hasłem pustynia? – swobodne wypowiedzi uczniów.
4. Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
1. Podział uczniów na grupy i rozdanie atlasów oraz kart pracy.
2. Analiza rozmieszczenia obszarów pustynnych na Ziemi:
- uczniowie odszukują obszary pustynne na mapach w atlasach lub podręcznikach;
- wybrani uczniowie wskazują pustynie na mapie ściennej;
- zapis notatki w zeszycie – Pustynie gorące leżą w pobliżu zwrotników w Afryce (Sahara), Azji (Gobi), Australii, Ameryce Północnej i Południowej.
3. Indywidualna praca uczniów – wykonanie zadania 1 i 2 w kartach pracy.
4. Analiza wykresu klimatycznego wykonanego dla Ajn Salih i wykonanie zadania 3.
- zapis notatki – Cechy klimatu pustyń gorących to: rzadkie, nieregularne i niewielkie opady deszczu, wysoka temperatura powietrza w ciągu całego roku, silny wiatr, duża różnica temperatur miedzy dniem a nocą.
5. Miniwykład na temat rodzajów pustyń i ich powstawania, analiza tekstu w podręczniku (str. 173) oraz wykonanie zadania 4 i zadania z załącznika 1.
Zapis notatki – W zależności od rodzaju podłoża wyróżniamy pustynie: piaszczyste (ergi), żwirowe (seriry), kamieniste (hamady). W krajobrazie pustyń pojawiają się Uedy, solne równiny, skały o niezwykłych kształtach i oazy.
6. Oczytanie opowiadania dziewczynki mieszkającej na pustyni (str. 178 podręcznik)
Faza podsumowująca
1. Utrwalenie wiadomości z lekcji w formie pytań zadawanych przez nauczyciela.
2. Zadanie zadania domowego – zadania w zeszycie ćwiczeń oraz w zeszycie przedmiotowym: Co nazywamy oazą?

Autor: mgr Aneta Rzeczycka
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.