Katalog Aneta Rzeczycka, 2016-06-01 Mała Przyroda, Konspekty Poznajemy krajobrazy pustyń gorącychKONSPEKT LEKCJI PRZYRODY DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ TEMAT: Poznajemy krajobrazy pustyń gorących 1. HASŁO PROGRAMOWE: różnorodność krajobrazów Ziemi; 2. ZAKRES TREŚCI: położenie strefy pustyń gorących, cechy klimatu panującego w strefie pustyń gorących, typy pustyń gorących, charakterystyczne elementy krajobrazu pustyń gorących; 3. CEL OGÓLNY: Poznanie warunków klimatycznych i krajobrazu pustyń gorących oraz określenie ich lokalizacji na mapie. 4. WIADOMOŚCI - uczeń potrafi: - omawia warunki klimatyczne panujące w strefie pustyń gorących; - wymienia charakterystyczne elementy krajobrazu pustynnego; - wymienia typy pustyń; - opisuje rodzaje pustyń gorących; podając ich przykłady; 5. UMIEJĘTNOŚĆI – uczeń potrafi: - rozpoznać na ilustracjach krajobraz strefy pustyń gorących, - wskazać na mapie Saharę; - wskazać na mapie strefę pustyń gorących; - odczytać z wykresu klimatycznego przebieg temperatury powietrza i opadów atmosferycznych; - pokazać na mapie, gdzie występują pustynie piaszczyste, żwirowe, skalne; 6. POSTAWY: kształtowanie postawy odkrywcy, niezbędnej do poznawania świata. 7. METODY: burza mózgów, pogadanka, wykład, praca z podręcznikiem i materiałami dodatkowymi. 8. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: magnesy, zdjęcia krajobrazów pustynnych, atlasy przyrodnicze i geograficzne; karty pracy, podręcznik i zeszyt ćwiczeń, mapa fizyczna świata. 9. STRATEGIA: problemowa. 10. FORMY ORGANIZACJI: indywidualna, zespołowa. 11. LICZBA JEDNOSTEK LEKCYJNYCH PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ TEMATU: 1 12. PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca 1. Sprawy organizacyjno – porządkowe. 2. Powtórzenie wiadomości z wcześniejszych lekcji. 3. Uczniowie wykorzystując burzę mózgów szukają odpowiedzi na pytanie : Co kojarzy się wam z hasłem pustynia? – swobodne wypowiedzi uczniów. 4. Zapisanie tematu lekcji. Faza realizacyjna 1. Podział uczniów na grupy i rozdanie atlasów oraz kart pracy. 2. Analiza rozmieszczenia obszarów pustynnych na Ziemi: - uczniowie odszukują obszary pustynne na mapach w atlasach lub podręcznikach; - wybrani uczniowie wskazują pustynie na mapie ściennej; - zapis notatki w zeszycie – Pustynie gorące leżą w pobliżu zwrotników w Afryce (Sahara), Azji (Gobi), Australii, Ameryce Północnej i Południowej. 3. Indywidualna praca uczniów – wykonanie zadania 1 i 2 w kartach pracy. 4. Analiza wykresu klimatycznego wykonanego dla Ajn Salih i wykonanie zadania 3. - zapis notatki – Cechy klimatu pustyń gorących to: rzadkie, nieregularne i niewielkie opady deszczu, wysoka temperatura powietrza w ciągu całego roku, silny wiatr, duża różnica temperatur miedzy dniem a nocą. 5. Miniwykład na temat rodzajów pustyń i ich powstawania, analiza tekstu w podręczniku (str. 173) oraz wykonanie zadania 4 i zadania z załącznika 1. Zapis notatki – W zależności od rodzaju podłoża wyróżniamy pustynie: piaszczyste (ergi), żwirowe (seriry), kamieniste (hamady). W krajobrazie pustyń pojawiają się Uedy, solne równiny, skały o niezwykłych kształtach i oazy. 6. Oczytanie opowiadania dziewczynki mieszkającej na pustyni (str. 178 podręcznik) Faza podsumowująca 1. Utrwalenie wiadomości z lekcji w formie pytań zadawanych przez nauczyciela. 2. Zadanie zadania domowego – zadania w zeszycie ćwiczeń oraz w zeszycie przedmiotowym: Co nazywamy oazą? Autor: mgr Aneta Rzeczycka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |