AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Sobiechowska - Marczenia, 2016-06-01
Świebodzin

Język polski, Konspekty

ANALIZA PORÓWNAWCZA APOKALIPSY ŚWIĘTEGO JANA I OBRAZU ALBRECHTA DURERA, CZTERECH JEŹDŹCÓW APOKALIPSY.

- n +

KONSPEKT LEKCJI

KLASA : I TL
CZAS : 45 ‘
TEMAT : ANALIZA PORÓWNAWCZA APOKALIPSY ŚWIĘTEGO JANA I OBRAZU ALBRECHTA DURERA, CZTERECH JEŹDŹCÓW APOKALIPSY.
METODY : elementy heurezy, pogadanki, analizy porównawczej tekstów kultury
POMOCE DYDAKTYCZNE :
* kopia obrazu Albrechta Durera,
* fragmenty Apokalipsy św. Jana,
* podręcznik języka polskiego,
* fragmenty ,,Sztuki świata” L. Berti, M. Rosci,
* karty pracy
CELE :
- uczeń potrafi dokonywać analizy porównawczej tekstów kultury,
- utrwala pojęcia związane z analizą dzieła literackiego, jak i malarskiego,
- doskonali umiejętność swobodnego wyrażania myśli,
- poszerza zasób leksykalny o nowe słowa – topos, apokalipsa ,
- utrwala wiedzę na temat symboliki biblijnej

TOK LEKCJI :

I .Część organizacyjna.

1. Sprawdzenie obecności.
2.Diagnostyczna ocena przygotowania zajęć do uczniów.
3. Sprawdzenie zadania domowego.
4.Podanie uczniom celów lekcji.

II. Właściwy tok lekcji.

1.Uczniowie przypominają informacje na temat Apokalipsy św. Jana:
- wyjaśniają znaczenie słowa ,,apokalipsa”,
- przypominają postaci pojawiające się w tekście oraz wskazują ich znaczenia symboliczne,
- wskazują kolory dominujące oraz sens ich użycia .
2. Wymieniają rekwizyty oraz symbolikę każdego z jeźdźców .
3. Analizują sposoby przedstawiania tratowanych ludzi.
- z jakich grup społecznych się wywodzą?
- na czym polega demokratyzacja utworu?
4. Uczniowie podają definicję toposu, a następnie na podstawie drzeworytu Durera wskazują cechy toposu apokalipsy.
5.Jaką funkcję dydaktyczną pełnił drzeworyt Durera dawniej i jaką wymowę zyskuje obecnie?
6. Uczniowie ustalają, czy przedstawione w dziele plagi mogą stanowić zagrożenie dla współczesnego człowieka.
7. Wymieniają kataklizmy i zagrożenia,które mogą stanowić synonim apokalipsy .
8.Dyskusja – uczniowie tworzą własne wizje końca dziejów, które można zamieścić na plakacie.
III. Podsumowanie
1.Uczniowie wyliczają przykłady wykorzystania motywów apokaliptycznych we współczesnej popkulturze: filmy,plakaty,teledyski.
2. Wyjaśniają dlaczego topos apokalipsy jest wciąż popularny.
IV. Zadanie domowe
Porównaj dwie wizje końca dziejów: z drzeworytu Durera oraz wiersza Czesława Miłosza, Piosenka o końcu świata.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.