Katalog Małgorzata Christ, 2016-06-01 Tychy Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć terapii tyflopedagogicznej "Wiosna"-stymulacja wielozmysłowa. Ćwiczenia stymulujące widzenie, usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową.Scenariusz zajęć terapii tyflopedagogicznej Temat: „Wiosna” – stymulacja wielozmysłowa (poznawanie przez patrzenie, słuchanie,dotykanie, wąchanie itp.). Ćwiczenia stymulujące widzenie, usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową. Cele: - rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej, smakowej, węchowej, dotykowej, - poprawa jakości widzenia, wzmacnianie wydolności oczu (trening widzenia), - inspirowanie dziecka do podejmowania różnorodnych czynności wymagających użycia wzroku, - usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej, sprawności manualnej, - rozwijanie i stymulowanie percepcji wzrokowej w malej i dużej przestrzeni, - doskonalenie pamięci bezpośredniej i spostrzegawczości słuchowej, - odprężenie, relaksacja. Metody (techniki) i formy pracy: - aktywizujące, - słowno-objaśniająca, pokazu, praktycznego działania, poszukująca, - „Palming” (wizualizacja do ćwiczeń wzroku). Środki dydaktyczne i materiały: - wizualizacja „Czarna mrówka” (tekst Siergiej Litwinow –Szkoła Widzenia), płyta z muzyką relaksacyjną, płyta z głosami ptaków, tabele ze znaczkami, dwie latarki, gra edukacyjna „Nawlekaj, nie czekaj”, tablica z pismem punktowym, plansza „Koło Tybetańskie”, rozsypanka literowa, karteczki (WIOSNA), nowalijki (szczypiorek, rzodkiewka, ogórek), kwiaty; puzzle (nowalijki), lupa, świeczka, olejek zapachowy, koła z różnymi fakturami. Przebieg zajęć: 1. Rozpoczęcie zajęć. - powitanie ucznia, nauczycieli, - przedstawienie tematu zajęć – ćwiczenie „Odszukaj hasło” (uczeń szuka w sali karteczek z literami, które ułożone w odpowiedniej kolejności utworzą hasło- temat „WIOSNA”). 2.Trening widzenia. - ćwiczenie „palming” (wizualizacja czerni przyspiesza odprężenie oczu –„Czarna mrówka”). - gimnastyka oka: -ćwiczenia nad ruchliwością oka - „joga dla oczu”(patrzenie kolejno-w górę, w dół, w lewo, w prawo, w górny lewy róg, górny prawy róg, dolny lewy róg, dolny prawy róg. Na koniec rysujemy oczami koła raz w jedną, raz w drugą stronę). -ćwiczenie akomodacja ( tabele ze znaczkami-szybkie przenoszenie znaków, liter z jednej tabeli na drugą). A E L K N G > 9 + ? * ! E N G L A K - ćwiczenie z pismem punktowym (przebieganie wzrokiem od pierwszej litery kropka po kropce do ostatniej i odwrotnie), Wahadełko (usprawnia ruchy gałek ocznych; relaksacja) – wyobrażenie sobie z zamkniętymi oczami, że przed twarzą buja się wahadełko. Poruszanie płynnie głową, naśladowanie jego ruchów. Następnie poruszanie tylko oczami. 3. „WIOSNA”. - ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej- układanie zdania z rozsypanki (WITAJ WIOSNO), - stymulacja wielozmysłowa: -rozpoznawanie, nazywanie: warzyw za pomocą smaku, węchu, dotyku; kwiatów (wzrok,dotyk, zapach); głosów ptaków (słuch), - układanie puzzli (nowalijki). 4. Ćwiczenia stymulujące wzrok. - lokalizowanie światła przy pomocy wzroku, dotykając równocześnie źródła światła (kierowanie światła na ścianę, lokalizacja światła przez dotykanie ściany w podświetlanym miejscu; zabawa dwiema latarkami „Łapiące się światełka”), - „Koło Tybetańskie” – wspinanie się wzrokiem po stopniach od środka planszy w górę(wdech), schodzenie w dół (wydech). Powtarzanie zgodnie z ruchem wskazówek zegara(plansza blisko oczu), - trening pamięci wzrokowej, zręczności (gra edukacyjna – „Nawlekaj, nie czekaj”), - dobieranie kół małych do dużych o takich samych fakturach; „ścieżka z fakturami”. 5. Relaksacja. Masaż gałek ocznych – palce na zamkniętych powiekach. Wykonywanie ruchów palcami (prawo-lewo, góra-dół, ruchy okrężne wg zegara, przeciwnie – 10 razy). Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej – „Spring Song” (F. Mendelssohn – Bartholdy). 5.Podsumowanie zajęć (aktywność) – znaczek. 6.Podziękowanie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |