Katalog

Katarzyna Pieczeniak, 2016-05-31
Kostrzyn

Ogólne, Recenzje

Praca zbiorowa R. Kretschmann "Stres w zawodzie nauczyciela"

- n +

Rudolf Kretschmann i jego współpracownicy napisali książkę w formie poradnika: „Stres w zawodzie nauczyciela”. Wydanie niemieckie ukazało się w 2000 roku, w Polsce zaś czytelnicy poznali tę lekturę 3 lata później. Pozycja zawiera 11 rozdziałów, które można traktować oddzielnie, interesując się tylko, np. obciążeniami w zawodzie nauczyciela, czy mentalnym przygotowaniem do lekcji. Każdy rozdział zakończony jest spisem lektur uzupełniających i pytaniami kontrolnymi. Podane pozycje dodatkowe są niemieckojęzyczne, stąd nasuwa się pytanie, czy każdy nauczyciel nie-germanista będzie w stanie zapoznać się z tymi lekturami? W każdym rozdziale autorzy proponują przeprowadzić ćwiczenia związane z omawianą tematyką. Na pierwszy rzut oka ćwiczenia te wydają się należeć do grupy „łatwe, lekkie i przyjemne”. Jednak wczytując się w nie i dogłębnie analizując, czytelnik dochodzi do zgoła innych wniosków. Dla ułatwienia wszystkie zadania praktyczne zostały zebrane w jednym miejscu i opatrzone tytułem : „Materiały do kopiowania”.
Jak jest postrzegana praca nauczyciela w Polsce a jak w Niemczech? Badania i ich wyniki zawarte w tej lekturze odnoszą się do niemieckiego obszaru językowego. Na ich podstawie można wyłonić różnice i podobieństwa między nauczycielami polskimi a niemieckimi.
Autorzy odnoszą się do zagadnień stricte związanych z warsztatem pracy każdego nauczyciela. Pokazują, jak zaktywować lub wyciszyć uczniów.
Tematyka poradnika obejmuje również zagadnienia wprowadzone na zajęciach z metodyki danego przedmiotu, np.: stosowanie krótkich przerw śródlekcyjnych, prowadzenie lekcji w oparciu o metody aktywizujące. Interesujący jest opis powstawania stresu, przyczyny i skutki, a także sposoby zapobiegania i niwelowania jego długotrwałych skutków.
Praca nauczyciela to zajęcie całodobowe, w którym należy znaleźć czas dla siebie i najbliższych, a także przyjaciół i znajomych. Jak to zrealizować, gdy wymagania wobec nauczycieli i presja ze strony rodziców, uczniów i dyrekcji są tak duże a poparcie społeczne i uznanie tak małe. Wypracowanie aurea mediocritas nie jest jednak prostym przedsięwzięciem, ale możliwym do zrealizowania i z pewnością wpływa na budowanie profesjonalnego warsztatu pracy wychowawcy. Propozycje osiągnięcia równowagi między zaangażowaniem a obojętnością oferuje R. Kretschmann w tej lekturze. Pod tym względem książka ta adresowana jest do szerszego kręgu odbiorców niż tylko do grupy zawodowej nauczycieli. Tłumienie negatywnych emocji, nierozmawianie o problemach, trudnościach związanych z pracą i zamykanie się w sobie dotyczą większości społeczeństwa. Autorzy podpowiadają, jak być szczęśliwym, radzą m.in. aby przegadać problem, szukać pomocy i umieć ją przyjąć. Lektura tego poradnika utwierdziła mnie o słuszności stwierdzenia, że należy życzliwie i z pewnym dystansem podchodzić do swojej pracy a przede wszystkim być dobrym dla siebie i zauważać małe kroczki, zamiast stale wypatrywać wielkich kroków. Dążenie do perfekcji w każdej dziedzinie, zadowolenie wszystkich wokół grozi ogromną frustracją, dużym stresem i w konsekwencji prowadzi do wypalenia zawodowego.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.