Katalog Joanna Bucka, 2016-05-31 Busko-Zdrój Język angielski, Konspekty KONSPEKT LEKCJI: Zaimki nieokreślone.SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO Klasa: VIa, VIb, VIc Nauczyciel: Joanna Bucka Temat lekcji : Zaimki nieokreślone. Cele lekcji: Po zakończeniu lekcji uczeń : • posiada następujące umiejętności i wiadomości( określone w nowej podstawie programowej): - znajomość środków językowych ( uczeń posługuje się podstawowym zasobem gramatycznych środków językowych-zaimki nieokreślone, umożliwiających realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych) -rozumienie wypowiedzi (uczeń rozumie krótkie wypowiedzi ustne- proste polecenia w języku angielskim; uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu- rozumie ogólny sens prostego tekstu, wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym- zadanie dodatkowe) - tworzenie wypowiedzi (uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne- opisuje ludzi, przedmioty, miejsca; uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne-opisuje ludzi, przedmioty, miejsca) - przetwarzanie wypowiedzi (uczeń zapisuje i przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego- zadanie dodatkowe) - współdziałanie w grupie - stosowanie strategii komunikacyjnych ( uczeń domyśla się znaczeń nieznanych słów i zwrotów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) -korzystanie z różnych źródeł informacji (słownik internetowy) - uczeń posiada świadomość językową ( dostrzega podobieństwa i różnice pomiędzy językiem ojczystym i obcym) • zna: - zaimki nieokreślone, ich znaczenie -zasady stosowania zaimków nieokreślonych w różnych typach zdań Pomoce: -prezentacja multimedialna, kartki dla uczniów, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, płyta CD, plakietki z kciukami : Lubię to!", komputer z dostępem do internetu Metody: -pogadanka - metoda WebQuest -pokaz połączony z uczeniem się przez odkrywanie - metoda aktywizująca "Jigsaw" (puzzle) - praca z książką Formy pracy: - praca z całością klasy, praca indywidualna, praca w parach Przebieg lekcji: 1.Moment organizacyjno-porządkowy: - sprawdzenie obecności - sprawdzenie pracy domowej - zapisanie tematu lekcji - uczniowie odkrywają cele lekcji, podanie kryteriów lekcji, krótkie omówienie przebiegu lekcji (7min) 2.Rozgrzewka językowa : - pogadanka na temat na temat zaimków nieokreślonych - metoda WebQuest, czyli metoda poszukiwania informacji w sieci- uczniowie w oparciu o sieć pozyskują informacje- wyszukują w słowniku języka polskiego pojęcie-zaimek nieokreślony. (5min) Cele: uzyskanie uwagi uczniów, zaciekawienie uczniów, uświadomienie im tematyki poruszanej na dzisiejszych zajęciach, kształcenie świadomości językowej, będącej jednym z wymagań szczegółowych określonych w podstawie programowej- uczniowie powinni dostrzegać podobieństwa i różnice pomiędzy językiem obcym i językiem ojczystym, motywowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji, efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji. 3. Prezentacja zaimków nieokreślonych i przedstawienie ogólnych zasad stosowania zaimków w różnych typach zdań: - nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną- na slajdach pokazują się zdania z użyciem zaimków nieokreślonych poparte zabawnymi obrazkami; uczniowie obserwują obrazki, starają się zrozumieć zdania - domyślają się znaczeń nieznanych słów z kontekstu a w rezultacie próbują odkryć znaczenie zaimków nieokreślonych oraz ich zastosowanie w różnych typach zdań - uczniowie uzupełniają w parach kartki otrzymane od nauczyciela celem sporządzenia notatki, wklejają kartki do zeszytów przedmiotowych (12 min) Cele: (znajomość środków językowych); zachęcenie do samodzielnego zdobywania wiedzy przez uczniów- kształcenie umiejętności stosowania strategii komunikacyjnych 4. Praktykowanie zaimków nieokreślonych: -zastosowanie metody "Jigsaw"- każdy uczeń losuje dla siebie puzel, następnie poszukuje w klasie osoby która ma odpowiadający mu element układanki; uczniowie czytają zdania jakie wyszły po połączeniu puzzli (10min) Cele : praktykowanie zaimków nieokreślonych (przetwarzanie wypowiedzi), kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji, angażowanie uczniów do pomocy innym uczniom, uzyskanie zaangażowania uczniów. 5 Podsumowanie -nauczyciel czyta zdanie, w każdym zdaniu jest jakiś błąd (zaimek nieokreślony) uczniowie na ochotnika poprawiają błędy (6min) - wybrani uczniowie podsumowują czego udało im się nauczyć na dzisiejszych zajęciach (2min) Cele: ponownie zaangażowanie uczniów i zmotywowanie do pracy; sprawdzenie stopnia zrozumienia nowych treści, kształtowanie umiejętności współpracy i umiejętności reagowania na wypowiedzi. 6. Praca domowa -zadaniem uczniów będzie podkreślenie w podręczniku (ćw. 2 str. 34) w tekście wszystkich zdań zawierających zaimki nieokreślone i określenie typu zdania (oznajmujące, pytające, przeczące); zadanie dodatkowe dla chętnych to zadanie 3 str.34. (2) Cele: utrwalenie wiedzy i umiejętności z dzisiejszych zajęć, dostosowanie poziomu trudności pracy domowej do możliwości uczniów ( łatwe zadanie dla wszystkich uczniów, trudniejsze zadanie dla uczniów zdolnych) 7. Ocena lekcji -wprowadzenie zabawy polegającej na ocenie zajęć " Lubię to!" ( nauczyciel zadaje pytanie uczniom: " Czy podobały wam się dzisiejsze zajęcia?"; uczniowie podnoszą specjalnie przygotowane kciuki do góry jeśli podobały im się zajęcia, mają możliwość wypowiedzenia się w kwestii elementów, które podobały im się na lekcji bądź nie) (3min) Cele: - nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy- dobór metod nauczania, dobór środków dydaktycznych, monitorowanie relacji z uczniami, monitorowanie efektywnego wykorzystania czasu pracy na zajęciach - uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się na przyszłych zajęciach, gdyż wnioski z ich wypowiedzi są wdrażane w proces uczenia się na przyszłych zajęciach 8 Zadanie dodatkowe (jeżeli czas na zajęciach nie został wykorzystany) - praca z podręcznikiem - słuchanie ze zrozumieniem ( uczniowie otwierają podręczniki na str.35 i słuchając nagrania w ćw. 5 zapisują pytania które usłyszeli) (4 min) Cele: utrwalenie wiadomości, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem (rozumienie wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |