AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Baranowska, 2016-05-18
Wałbrzych

Język angielski, Program nauczania

Program koła zainteresowań z języka angielskiego "Sprytne triki - mnemotechniki".

- n +

Program koła zainteresowań o nazwie „Sprytne triki –mnemotechniki”.

Autor: Joanna Baranowska, nauczyciel PSP nr 17 i. Marii Konopnickiej w Wałbrzychu.

Program przewidziany jest do realizacji w klasach IV-VI w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo.

Po przeprowadzeniu diagnozy wśród uczniów klas IV –VI, dowiedziałam się, że czasami mają oni trudności z zapamiętaniem dużej ilości nowych słówek w języku angielskim. Dopytywali mnie także, czy są jakieś sposoby na ułatwienie sobie tej nauki „na pamięć”. Zainspirowało to mnie i skłoniło do napisania programu koła zainteresowań.

Charakterystyka programu:
Mimo motywacji uczniów do nauki, w pewnym momencie ich mózg ma problemy z zapamiętaniem kolejnych informacji, które muszą sobie przyswoić z wielu przedmiotów lekcyjnych. Program ma więc na celu zapoznanie ich z mnemotechnikami ułatwiającymi naukę i zapamiętywanie – zwłaszcza materiału leksykalnego, czyli nowych słówek.

Zadania szkoły i nauczyciela:
Poprzez realizację programu koła zainteresowań rozbudzić ciekawość poznawczą u uczniów, bowiem to ona sprawia, że mózgi lubią się uczyć i przyswajać informacje, jest ona motorem do wszelkiego rodzaju działań wzmacniających uczenie się i zapamiętywanie.

Cele ogólne kształcenia:
Rozbudzić w uczniach chęć uczenia się za pomocą pokazania, że rzeczy, których muszą się nauczyć są :
- interesujące, np. przez to, że są nowe;
-angażujące, np. emocjonalnie, ale też aktywizując ich do działania;
-potrzebne, gdy np. zgłębiając dany temat mogą później sprawniej działać, czy osiągnąć wiele korzyści.

Cele szczegółowe kształcenia:
-zapoznanie uczniów z zasadami zapamiętywania i mnemotechnikami,
-wykorzystywanie trzech największych sił wspierających pamięć: działań wielozmysłowych, skojarzeń i wyobraźni,
-pokazanie uczniom, jak nie „utonąć” w zalewie nowych słówek, lecz w bezbolesny sposób je sobie przyswoić.

Oczekiwane osiągnięcia:
-przyrost wiedzy u uczniów,
-zwiększenie się ich motywacji i chęci do nauki,
-uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych,
-osiągnięcie pozytywnego, edukacyjnego efektu kuli śniegowej- im więcej doświadczenia uczniowie nabędą, tym moc wynikająca z łączenia i kojarzenia wiedzy będzie większa.

Warunki realizacji programu:
Przeprowadzanie przez nauczyciela zajęć realizujących program w wymiarze jednej godziny dydaktycznej tygodniowo. Uczestnictwo uczniów w tych zajęciach potwierdzone sprawdzaniem listy obecności w dzienniku zajęć dodatkowych.

Metody realizacji programu:
Asymilacji wiedzy, ćwiczenia praktyczne, burza mózgów.

Formy realizacji programu:
Praca zbiorowa, grupowa, w parach i indywidualna na zajęciach koła zainteresowań.

Treści programu to między innymi:
-zapoznanie uczniów z zasadami zapamiętywania,
- przedstawienie technik pamięciowych – mnemotechnik,
- wskazywanie jak wyobraźnia i łańcuchowa metoda skojarzeń wspomagają naukę słówek w języku angielskim,
-zastosowanie techniki słów zastępczych (TSZ),
-tworzenie literowców, skrótowców i notatek wizualnych.

Ewaluacja programu:
Forma ewaluacji to obserwacje, poddawane im będą przede wszystkim: zaangażowanie uczniów na zajęciach, samodzielność i umiejętność współpracy z kolegami. Ważnym elementem ewaluacji będzie udział uczniów w konkursach językowych, oraz ich oczekiwane sukcesy, satysfakcja z uzyskiwanych ocen i osiągnięć.

Tematyka zajęć koła języka angielskiego, na którym realizowany jest program „Sprytne triki – mnemotechniki”.

1. Wstęp do efektywnego zapamiętywania i mnemotechnik.
2. Zapoznanie uczniów z zasadami zapamiętywania i mnemotechnikami.
3. Fiszki i flashcards jako dźwignia pamięci.
4. Fiszki i flashcards jako dźwignia pamięci- ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
5. W drodze ku lepszej pamięci.
6. Technika Słów Zastępczych (TSZ), czyli jak wspomóc naukę słówek.
7. Technika Słów Zastępczych (TSZ)- ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
8. Przyciąganie uwagi przez wszystko co nowe, nieznane i nietypowe.
9. Mapy myśli – metoda inteligentnego notowania, uczenia i zarządzania informacją.
10. Mapy myśli –ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
11. Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
12. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń – wzmacniacz ogniw pamięciowych.
13. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
14. Budowanie zasobów i magazynów pamięci.
15. Akronimy i akrostychy – skrótowce i proste wierszyki w służbie pamięci.
16. Akronimy i akrostychy – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
17. Aktywowanie mózgu , bez narażania go na nadmierne obciążenie.
18. Rysunki mnemotechniczne, czyli jak rysunek pobudza myślenie wizualne i wzmacnia zapamiętywanie.
19. Rysunki mnemotechniczne- ciąg dalszy ćwiczenia praktyczne.
20. Wykorzystywanie trzech największych sił wspierających pamięć: działania wielozmysłowe.
21. Wykorzystywanie trzech największych sił wspierających pamięć: skojarzenia.
22. Wykorzystywanie trzech największych sił wspierających pamięć: wyobraźnia.
23. Metoda kształtowo – liczbowa – pomocnik w zapamiętywaniu w kolejności i na wyrywki.
24. Metoda kształtowo – liczbowa – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
25. Jak nie utonąć w zalewie nowych słówek, lecz w bezbolesny sposób je sobie przyswoić.
26. Literowce, skrótowce i notatki wizualne.
27. Literowce, skrótowce i notatki wizualne- ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
28. Pobudzanie myślenia synergicznego (angażującego zasoby całego mózgu).
29. Pobudzanie myślenia synergicznego-ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
30. Reguła „dłoń pamięta”.
31. Reguła „dłoń pamięta”- ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
32. Zapamiętywanie słówek w ciągach i konkretnej kolejności.
33. Pantomimy – uczenie się poprzez ruch i zabawę.
34. Pantomimy – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
35. Haki pamięciowe – kojarzenie cyfr z przedmiotami przypominającymi je kształtem.
36. Haki pamięciowe – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
37. Ćwiczenia stymulujące obie półkule mózgowe do działania.
38. Ćwiczenia stymulujące obie półkule mózgowe do działania – ciąg dalszy.
39. Pałac pamięci (rzymski pokój, metoda loci).
40. Pałac pamięci – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
41. Metoda umiejscawiania.
42. Metoda umiejscawiania – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
43. Spacer w myślach.
44. Spacer w myślach – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
45. Gra słów.
46. Gra słów –ciąg dalszy.
47. Układy skojarzeniowe.
48. Układy skojarzeniowe – ciąg dalszy.
49. Mnemotechnika złożona wykorzystująca wyobraźnię – technika miejsc/lokacji.
50. Mnemotechnika złożona wykorzystująca wyobraźnię – technika miejsc/lokacji- ciąg dalszy.
51. Mnemotechnika złożona wykorzystująca wyobraźnię – Główny System Pamięciowy.
52. Mnemotechnika złożona wykorzystująca wyobraźnię – Główny System Pamięciowy- ciąg dalszy.
53. Metoda obrazów interaktywnych.
54. Metoda obrazów interaktywnych – ciąg dalszy, ćwiczenia praktyczne.
55. Metoda „słów -wieszaków”.
56. Metoda „słów -wieszaków”.
57. Kategoryzowanie.
58. Kategoryzowanie – ciąg dalszy.
Tematy o numerach od 59 do 73 są poświęcone opanowywaniu materiału leksykalnego klasy 5 i 6 w oparciu o poznane mnemotechniki.
59. Nazwy zawodów i środków transportu.
60. Nazwy instrumentów muzycznych.
61. Nazwy elementów krajobrazu i kierunków świata.
62. Nazwy części ciała.
63. Nazwy ubrań i cech wyglądu zewnętrznego.
64. Nazwy zwierząt i przymiotniki opisujące zwierzęta.
65. Nazwy produktów żywnościowych i składników potraw.
66. Nazwy mebli i elementów wyposażenia domu.
67. Nazwy gatunków filmowych i słownictwo związane z kinem.
68. Nazwy części komputera, telefonu komórkowego i ich oprogramowania.
69. Nazwy sklepów i miejsc w mieście.
70. Słownictwo związane ze sklepami i robieniem zakupów.
71. Nazwy chorób, urazów i dolegliwości zdrowotnych.
72. Nazwy dyscyplin sportowych i sprzętu sportowego.
73. Nazwy pokoi w domu i pomieszczeń w szkole.
74. Podsumowanie całorocznej pracy i osiągnięć uczniów.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.