Katalog

Dominika Filbrandt, 2016-05-18
Toruń

Zajęcia przedszkolne, Ciekawostki

MAMO, TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ – ZABAWY RUCHOWE DLA DZIECI I RODZICÓW

- n +


Prawidłowy rozwój oraz zdrowie dziecka w wieku przedszkolnym są zależne od wielu czynników, takich jak sen, odżywianie, prawidłowy rozkład dnia, higiena otoczenia i osobista oraz od rozwoju różnorodnych form aktywności fizycznej, czyli po prostu – ruchu. Podstawową formą działalności dziecka jest zabawa, a w niej przede wszystkim przejawia się ruch. Zatem zabawy ruchowe odpowiadają wszelkim potrzebom dziecka, które wynikają z właściwości jego rozwoju. Udział w zabawach ruchowych nie tylko wprowadza dobry nastrój oraz lepsze samopoczucie, ale także umożliwia dziecku zaspokojenie jego naturalnej potrzeby ruchu. Rozwija również sprawność ruchową ćwicząc szybkość, zręczność, wytrzymałość oraz umiejętności ruchowe, które mają zastosowanie w codziennej działalności człowieka. Ruch, oprócz stymulacji rozwoju motoryki dziecka, kształtuje też twórczą wyobraźnię, orientację w przestrzeni, umiejętność oceny odległości i kierunku, poznawanie stosunków liczbowych, rozpoznawanie barw i kształtów. Bardzo istotne jest to, iż w toku zabaw podnosi się również wydolność wielu układów i narządów, zwłaszcza układu ruchowego, krążenia, oddychania, przemiany materii. Zabawa ruchowa to nie tylko przygotowanie do społecznego współdziałania i współżycia, to także kształtowanie nawyków kulturalnych oraz charakteru dziecka, a w szczególności dyscypliny, samodzielności, śmiałości, sprzyja również zachowaniu równowagi nerwowej organizmu. Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju sprawności fizycznej oraz nabywania kluczowych umiejętności, dających dziecku poczucie panowania nad własnym ciałem. Między trzecim a siódmym rokiem życia, dzieci z łatwością opanowują jazdę na nartach, łyżwach, rolkach, rowerze, bardzo szybko uczą się też reguł różnych gier i zabaw ruchowych. Wszystko to dzięki temu, że stwarzamy dziecku odpowiednie warunki zewnętrzne oraz okazje do tzw. wyżycia się ruchowego, ale przede wszystkim dzięki temu iż umożliwiamy dziecku spontaniczną aktywność oraz samodzielne próbowanie swoich możliwości ruchowych.
Ruch bardzo często wymaga przestrzeni, o którą trudno w naszych mieszkaniach. Zbliżają się wakacje, w związku z tym to świetna okazja, aby wykorzystać ten czas na prowadzenie wielu zabaw ruchowych z dziećmi w plenerze w pełni wykorzystując najpotężniejsze czynniki hartowania czyli wodę, słońce i powietrze. Dlatego też kiedy tylko to możliwe, wychodźmy z dzieckiem na świeże powietrze, omijając ruchliwe drogi oraz zatłoczone ulice, odwiedzajmy parki, zieleńce, polne drogi, łąki, lasy. Na taką wyprawę dziecko może pojechać na rowerku, warto też zabrać ze sobą piłkę, kredę do rysowania lub zestaw do zabawy w piaskownicy. Na świeżym powietrzu można ciekawie się bawić nie tylko w berka czy chowanego. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na zabawy, które nie tylko będą urozmaiceniem codziennego spaceru, ale będą także ćwiczyć motorykę dziecka.
• Udajemy zwierzątka - skaczemy jak zajączki; biegamy jak koniki; podnosimy nogi jak czapla; drobimy jak myszka, stąpamy ciężko jak słoń,
• Malujemy dom – rodzic nalewa dziecku do wiaderka wodę i daje czysty pędzel, dziecko maluje wodą na chodniku np. samochód, płot itd.
• Krasnoludki, olbrzymy – rodzic wystukuje na bębenku rytm, gdy zwiększa tempo dziecko schyla się i chodzi szybko, gdy zmniejsza, dz. wyprostowuje ręce i chodzi wolno na palcach,
• Kotki bawią się piłeczkami – dzieci naśladują koty, rękami popychają piłkę,
• Na drugą stronę brzegu – chodzenie po wąskiej powierzchni np. desce,
• Kelner – rodzic wraz z dzieckiem przenoszą przedmioty po wyznaczonej drodze,
• Bocian – dziecko udaje bociana (stoi na jednej nodze) i próbuje złapać rodzica,
• Zbieranie przedmiotów do bazy – rodzić rozsypuje np. szyszki, zadaniem dziecka jest jak najszybsze zebranie ich np. do pudełka.
• Celowanie do obręczy, kosza pudełka
• Rzucanie w górę piłeczek, podawanie piłki raz górą, raz dołem,
• Wspinam się na drzewo – dziecko próbuje wspiąć się na stojącego rodzica,
• Żabki, piłeczki i pchełki – dzieci skaczą naśladując, że są np. piłeczkami,
• Łapanie chmurek – rodzic trzyma, na różnych poziomach atrakcyjne przedmioty i prosi dziecko o złapanie ich.
Zabawy ruchowe to nie tylko przyjemność ale zapewnienie swojemu dziecku wszechstronnego ruchu. Niestety dzieci coraz więcej czasu spędzają przed telewizorem lub komputerem niż na świeżym powietrzu, toteż coraz więcej dzieci ma problemy z postawą i zdrowiem. O wiele łatwiej jest dziecku włączyć grę na komputerze i bajki w telewizji, niż zorganizować grę lub zabawę ruchową, która może przynieść nie tylko pożytek, ale także frajdę dla całej rodziny. Drodzy rodzice warto zastanowić się co jest ważniejsze - nasz święty spokój po pracy, czy może zdrowie naszych dzieci.

Opracowanie: mgr Dominika Filbrandt

Literatura:
- M. Bondarowicz, T. Staniszewski „Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych”.
- A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”
- K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.