Katalog

Agnieszka Wasil, 2016-05-13
Wierzbica

Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego

- n +






SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
Agnieszki Wasil, nauczyciela kontraktowego w Publicznej Szkole Podstawowej w Polanach
ubiegającego się o stopień zawodowy
nauczyciela mianowanego






Okres stażu: 01.09.2008r. – 18.10.2011r.




Wstęp
Jestem nauczycielem kształcenia zintegrowanego w Publicznej Szkole Podstawowej w Polanach. Pracę w tej placówce w rozpoczęłam 1 września 2005r.
W 2006 roku uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego i złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego w dniu 1 września 2008 roku.
Po zapoznaniu się z przepisami i wstępnym rozpoznaniu potrzeb Publicznej Szkoły Podstawowej w Polanach napisałam plan rozwoju zawodowego. Został on zatwierdzony przez dyrektora szkoły panią mgr Elżbietę Wojciechowską. Podpisałam kontrakt z opiekunem stażu panią mgr Edytą Gryz, w którym zawarłyśmy zasady naszej współpracy.
W okresie stażu starałam się zrealizować wszystkie założone w planie rozwoju zawodowego cele. Postępowałam zgodnie z wymaganiami określonymi w §7 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Brałam udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.
Samodzielnie lub poprzez udział w różnych formach kształcenia pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe nauczyciela kształcenia zintegrowanego i wychowawcy klasy. Zapoznawałam się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego stworzyłam na podstawie wymagań zawartych w §7, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
§ 7 ust. 1 pkt 1
Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających
ze Statutu Szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

Aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej
W okresie stażu aktywnie uczestniczyłam w spotkaniach Rady Pedagogicznej, na których poznawałam potrzeby i problemy uczniów i szkoły oraz włączałam się w ich rozwiązywanie. Podczas Rad Pedagogicznych aktualizowałam wiadomości z zakresu reformy systemu oświaty. Brałam udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej oraz w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Rad Pedagogicznych, co dało mi szansę wykorzystania mojej wiedzy w praktyce.
Brałam udział w pracach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Przygotowałam i przeprowadziłam szkoleniową Radę Pedagogiczną na temat „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wygłosiłam referat na temat „Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”.
Brałam udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych na temat:
 Etyka zawodowa nauczyciela.
 Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w sektorze edukacji.
 Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej z elementami resuscytacji.
 Ochrona danych osobowych.

Wykorzystanie umiejętności pracy zespołowej w codziennej praktyce szkolnej.
W pracy zawodowej bardzo ważna jest współpraca z innymi osobami. Współpracowałam z nauczycielami uczącymi w szkole w ramach przygotowywania
uroczystości szkolnych.
Przygotowałam lub pomagałam w przygotowaniu następujących uroczystości, imprez, wyjazdów:
• Akademia z okazji Rozpoczęcia Roku Szkolnego 2008/2009.
• Uroczyste Ślubowanie klasy I.
• Przedstawienie i konkurs „Październik Miesiącem Oszczędności”.
• Przygotowanie akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
• Przygotowanie akademii z okazji Dnia Matki.
• Przeprowadzenie konkursu „Kangurek matematyczny”.
• Udział w pracach komisji Szkolnego Konkursu Recytatorskiego.
• Wyjazd z uczniami na Gminny Konkurs Recytatorski do Wierzbicy.
• Udział w „Małym Konkursie Recytatorskim” w Radomiu
• Wyjazd z uczniami na etap powiatowy festiwalu „Piosenki o zdrowiu”, do Radomia.
• Przygotowanie realizacji konkursu „Tomik literacki młodych autorów” o tematyce przyrodniczej.
• Przygotowanie i realizacja wraz z opiekunem stażu Szkolnego Konkursu Matematycznego „Potyczki matematyczne” dla uczniów klas IV-VI.
• Przygotowanie realizacji Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego dla uczniów klas II-III „Matematyczne Łamanie Głowy” oraz „Potyczki Matematyczne”.
• Opieka nad uczniami w czasie wycieczki do Lublina na rewię na lodzie pt. „Calineczka”.
• Opieka nad uczniami w czasie wyjazdu do kina na film „Opowieść wigilijna” oraz do teatru na spektakl „Zaczarowana zagroda”.
• Opieka nad uczniami w czasie wyjazdu do teatru w Radomiu na spektakl „Baba Jaga”.
• Organizacja wyjazdu na spektakl „Szewczyk Dratewka” do teatru w Radomiu.
• Organizacja wyjazdu uczniów klas I-VI na basen.
• Współorganizowanie szkolnego konkursu ortograficznego dla klas I-III.
• Organizacja konkursu dla kas I-III „Bezpieczna droga do i ze szkoły”
• Pomoc w organizacji Gminnego Konkursu z j. angielskiego „English Quiz” dla kasy III oraz klas IV-VI.
Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego wraz z drugim opiekunem i uczniami przygotowałam:
• Zbiórkę monet „Góra Grosza”.
• Apel – Dzień bez Papierosa.
• Apel i konkurs profilaktyczny „Stop nałogom”.
• Apel poświęcony rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja.
• Gazetki okolicznościowe.
• Projekcję filmów profilaktycznych „Niebezpieczne zabawy”, „Bezpieczne miasto” i „Bezpieczna droga”.
• Dekoracje świąteczne na korytarzu szkolnym.
• Dekoracje sali gimnastycznej na Zabawę Choinkową.
• Zbiórkę żywności z okazji Świąt Bożego Narodzenia dla uczniów z rodzin potrzebujących pomocy i wsparcia.
W ramach współpracy z Radą Rodziców brałam udział w organizacji:
• „Mikołajek klasowych”.
• Dnia Dziecka.
• Festynu rodzinnego „Nie ma jak w Rodzinie”.
Zorganizowałam spotkania z pielęgniarką, w trakcie których odbyły się pogadanki na temat: „Higiena jamy ustnej”, „Metody elmeksowania zębów”, „Higiena osobista ucznia”.
Wraz z nauczycielkami kształcenia zintegrowanego tworzymy Zespół Samokształceniowy i Zespół Wychowawczy. W trakcie spotkań pierwszego zespołu konsultowałyśmy wybór programów nauczania i podręczników, przygotowywałyśmy plany pracy, scenariusze uroczystości, dzieliłyśmy się spostrzeżeniami i wnioskami ze szkoleń, w których uczestniczyłyśmy.
Podczas spotkań Zespołu Wychowawczego tworzyłyśmy Plany Pracy Wychowawczej, Harmonogramy spotkań z rodzicami, regulaminy pracowni kształcenia zintegrowanego, analizowałyśmy przyczyny niewłaściwych zachowań uczniów, rozwiązywałyśmy bieżące sprawy wychowawcze.
W ramach współpracy między szkołami z terenu gminy sprawowałam opiekę nad dziećmi ze szkół w Polanach, Łączanach i Zalesicach w czasie Zielonej szkoły w Szklarskiej Porębie.
Brałam udział w pracach zespołów nadzorujących przebieg Sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej w Publicznej Szkole Podstawowej w Dąbrówce Warszawskiej i w Publicznej Szkole Podstawowej w Łączanach.
§ 7 ust. 1 pkt 2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie, bądź przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego

Podnoszenie umiejętności i wiedzy metodycznej

W okresie stażu uczestniczyłam w następujących warsztatach, kursach, szkoleniach metodycznych:
● „Nowoczesne metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”,
● „Rozwój i awans nauczyciela kontraktowego”,
● „Praca z dzieckiem zdolnym w wychowaniu przedszkolnym i kształceniu zintegrowanym,
● „Gry i zabawy w edukacji matematycznej”,
● „Ratujemy i Uczymy Ratować”,
● „101 pomysłów na klasę... czyli jak być supernauczycielem”. Spotkanie z supernianią Dorotą Zawadzką,
● „Etyka zawodowa nauczyciela”,
● „Diagnozowanie dojrzałości szkolnej ucznia rozpoczynającego naukę”,
● „Podstawa Programowa” konferencja zorganizowana przez wydawnictwo WSiP,
● „Wykorzystanie elementów Metody Dobrego Startu w muzycznej edukacji wczesnoszkolnej”,
● „Dziecko i jego prawa wg Konwencji o Prawach Dziecka”,
● „Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej”,
● „Opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka”,
● „Pozyskiwanie funduszy unijnych dla sektora edukacji”,
● „Programy indywidualne dla dzieci”,
● „Nauczanie wielozmysłowe” konferencja zorganizowana przez wydawnictwo WSiP ,
● „Błędy w pisowni uczniów”- Lekcja otwarta
● „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
● „Prezentacja nowych publikacji do edukacji wczesnoszkolnej. Praca ze zróżnicowaną grupą uczniów – indywidualizacja nauczania”
● „Dysleksja to nie choroba”
● „Planowanie pracy z zajęć wychowania fizycznego”
● „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w celu podniesienia kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
● „Praca ze zróżnicowaną grupą uczniów – nauczanie indywidualne”,
● „Tablice interaktywne”

Ukończyłam naukę w Kolegium Nauczycielskim na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w zakresie– „Pedagogika wczesnoszkolna z oligofrenopedagogiką”.

Odbyte przeze mnie kursy, szkolenia, warsztaty przyczyniły się do podniesienia mojej wiedzy i umiejętności. W przeważającej większości wykorzystałam zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej, często dzięki kursom powstawały nowe plany, programy czy ciekawe zajęcia prowadzone nowymi metodami, aktywizującymi dzieci. Ukończone przeze mnie formy doskonalenia były wykorzystywane do wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych szkół. Szkolenia te przyczyniły się do podniesienia poziomu pracy mojej i szkoły.


§ 7 ust.1 pkt 3
Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły-z uwzględnieniem specyfiki szkoły, w której odbywa się staż

Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego

Na przełomie sierpnia i września 2008 dokonałam wstępnej analizy swojej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy nauczyciela kształcenia zintegrowanego, jak również określenia potrzeb w tym zakresie. Wzięłam udział w szkoleniu „Rozwój i awans nauczyciela kontraktowego”.
Analizowałam przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego nauczycieli:
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
 Kartę Nauczyciela,
 Ustawę o systemie oświaty.
Analiza przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela ułatwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów niezbędnych do realizacji ścieżki kariery zawodowej– wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju zawodowego zatwierdzonego przez dyrektora szkoły oraz sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
W celu właściwego określenia drogi mojego awansu, skorelowania zadań własnych z wizją szkoły, zapoznałam się z dokumentacją wewnątrzszkolną: Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym, Programem Profilaktycznym. Pozwoliło mi to sprecyzować zadania w planie rozwoju zawodowego zgodnie z jej potrzebami, służącymi podniesieniu poziomu mojej pracy oraz pracy całej placówki.
Konstruując plan rozwoju zawodowego dążyłam do tego, by jego realizacja przyniosła wielowymiarowe korzyści. Poszczególne zadania okazały się bodźcem do samorozwoju, były zgodne z wizją szkoły, a także celnie trafiały w oczekiwania moich uczniów.

§7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach

Współpraca z opiekunem stażu

Organizację i doskonalenie warsztatu pracy rozpoczęłam we wrześniu 2008 roku od nawiązania współpracy z opiekunem stażu panią mgr Edytą Gryz. Zaczęłyśmy od zawarcia kontraktu, w którym zadeklarowałyśmy obustronną i harmonijną współpracę. W kontrakcie sformułowałyśmy w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy działań. Opracowałyśmy harmonogram i tematykę konsultacji oraz harmonogram obserwacji zajęć.
Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy była obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. Dzięki zajęciom, które prowadził opiekun, poznałam nowe, ciekawe metody nauczania. Miałam szansę wymiany doświadczeń i spostrzeżeń na temat obserwowanych lekcji, co pozwoliło mi zdobyć nowe umiejętności, poszerzyć swój warsztat pracy.
Prowadziłam także zajęcia w obecności opiekuna stażu, do których przygotowywałam konspekty. Wspólnie z opiekunem dbałam, by każda lekcja została omówiona podczas konsultacji. W trakcie tych spotkań analizowałam moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także aktywność i reakcje uczniów. Wymiana spostrzeżeń z opiekunem stażu okazała się doświadczeniem bardzo przydatnym w pracy nad kształtowaniem umiejętności nauczania. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna spowodowało wzrost mojej motywacji do pracy twórczej.
Pani Edyta Gryz zawsze chętnie służyła radą i pomocą. Była otwarta na propozycje realizacji przedsięwzięć zawartych w Planie Rozwoju Zawodowego. Wspierała mnie podczas ich realizacji. Nasza współpraca odbywała się w miłej, życzliwej atmosferze.

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
Swój warsztat pracy doskonaliłam poprzez studiowanie dostępnej literatury, korzystanie z zasobów portali internetowych dla nauczycieli oraz poszukiwanie ciekawych metod prowadzenia zajęć. W swojej pracy często sięgałam po metody aktywizujące, a w szczególności posługiwałam się metodą pokazu, dramy i burzy mózgu. Dzięki metodom aktywnym udało mi się lepiej poznać dzieci, ich osobowość, słownictwo, miejsce w grupie, a także uwzględnić indywidualne zainteresowania.
Zastosowanie metod aktywizujących znacznie podniosło atrakcyjność zajęć, przez co dzieci chętniej w nich uczestniczyły.
Na bieżąco prowadziłam rozmowy z opiekunem stażu na temat pracy własnej, korzystałam z jego wiedzy i doświadczenia.
Doskonalenie warsztatu mojej pracy dokonywało się również poprzez uczestnictwo w pracach Zespołu Wychowawczego uczniów klas I-III i Zespołu Samokształceniowego nauczycieli kształcenia zintegrowanego. Uczestnictwo w pracach tych zespołów pomogło mi usprawnić moją pracę, rozwiązywać bieżące problemy dydaktyczne i wychowawcze jak również kształtować umiejętność posługiwania się narzędziami diagnozy oraz ewaluacji.
Poszerzałam wiedzę i umiejętności w procesie wewnątrzszkolnego i zewnątrzszkolnego doskonalenia. Uzyskane w ten sposób wiadomości wykorzystywałam w planowaniu i przeprowadzaniu zajęć lekcyjnych.
Ważnym doświadczeniem była dla mnie praca z uczniem klasy IV, u którego zdiagnozowano nadpobudliwość ruchową. Opracowałam i wdrożyłam program pracy z tym uczniem „Korekcja zachowań negatywnych”. Stosowałam i sprawdzałam skuteczność metod pracy z dziećmi nadpobudliwymi, które poznałam uczestnicząc w szkoleniu „Dziecko nadpobudliwe”.
Nowym bardzo istotnym doświadczeniem w trakcie odbywania stażu było pełnienie funkcji opiekuna Samorządu Uczniowskiego oraz opiekuna Szkolnej Kasy Oszczędności.
Uczestniczyłam w pracach poświęconych organizacji, doboru zadań i przeprowadzeniu szkolnego konkursu matematycznego „Potyczki matematyczne” dla uczniów klas IV-VI koordynowanych przez opiekuna stażu. Wiedzę i doświadczenie jakie w ten sposób uzyskałam wykorzystałam do organizacji Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego „Matematyczne Łamanie Głowy” dla uczniów klas II-III.
Niezmiernie ciekawym i wzbogacającym doświadczeniem w mojej pracy pedagogicznej, podejmowanym w ramach wewnątrzszkolnych działań było organizowanie lub współorganizowanie różnych imprez szkolnych, akademii, apeli i przedstawień.
Tworzenie bazy własnych materiałów dydaktycznych i metodycznych
Jako nauczyciel kształcenia zintegrowanego czułam się zobowiązana do dbałości o wyposażenie pracowni. Wzbogacając własny warsztat pracy wykonałam wiele materiałów dydaktycznych i pomocy, które wykorzystałam na zajęciach kształcenia zintegrowanego i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Uatrakcyjniając ćwiczenia doskonalące mowę oraz kształtujące wypowiedzi dzieci, wykonałam wiele ilustracji, historyjek obrazkowych, kart pracy do bajeczek, wierszy i innych tekstów omawianych na zajęciach. Zgromadziłam również w klasowej biblioteczce teksty bajek, wierszy, zagadek, które wykorzystuję podczas opracowywania różnych tematów. Bardzo często wzbogacałam zajęcia wykonanymi przez siebie krzyżówkami, rebusami, rozsypankami sylabowymi, wyrazowymi i zdaniowymi. Pomoce te wspierały pracę z uczniem słabym i zdolnym. Znając naturalną potrzebę dziecka do aktywności ruchowej, przygotowałam zestaw utworów muzycznych do zabaw rytmicznych i ruchowych.
Dbałam o salę lekcyjną i jej estetyczny wygląd. Starłam się, aby pomieszczenie to miało ładny i przyjazny wygląd oraz aktualne gazetki ścienne.
W upiększaniu sali udział brali również rodzice i dzieci. Bardzo ważne jest poszanowanie wyposażenia sali, dlatego też zawsze jasno określałam zasady do jakich muszą stosować się uczniowie w czasie zajęć. W tym celu przypominałam uczniom zasady zapisane w regulaminie pracowni.
Systematycznie dokumentowałam swoje działania z okresu stażu w postaci: świadectw, zaświadczeń, planów pracy, programów, scenariuszy, konspektów, zdjęć, redagowaniu tekstów na stronę internetową szkoły.
§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

Poznanie środowiska uczniowskiego

W okresie stażu opracowałam i wdrożyłam Plany Pracy Wychowawczej, w których realizowałam następujące zadania programowe:
 Szanuję dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuję im to w słowach i działaniach.
 Nawykowo stosuję zwroty grzecznościowe.
 Znam symbole narodowe, regionalne i wiem jak się wobec nich zachować.
 Doświadczam współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy.

Zagadnienia te realizowane były w formie pogadanek, wycieczek pieszych, konkursów, spotkań integrujących uczniów i rodziców.
Podejmując zadania wychowawcy klasy starałam się poznać sytuację rodzinną moich wychowanków, tak aby zadbać o udzielenie odpowiedniej pomocy osobom potrzebującym.
Dbałam o to, by moja współpraca z rodzicami układała się jak najlepiej, aby rodzice byli moimi partnerami w pracy wychowawczej. Zawsze byłam do dyspozycji rodziców. Odbywałam wiele spotkań indywidualnych i rozmów telefonicznych. W zależności od sytuacji spotykałam się z rodzicami moich uczniów: na zebraniach ogólnoklasowych, indywidualnych konsultacjach. Na każdym spotkaniu ogólnym z rodzicami starałam się wprowadzać elementy pedagogiczne, aby połączyć moją wiedzę z doświadczeniem rodziców i wspólnie rozwiązać problemy, jakie pojawiały się w trakcie roku szkolnego. Podczas indywidualnych spotkań prezentowałam rodzicom sposoby pracy z dzieckiem w domu, demonstrowałam proste, a zarazem ciekawe metody nauki.
W trakcie całego stażu prowadziłam pedagogizację rodziców (według zaplanowanego harmonogramu) poprzez wygłaszanie pogadanek na zebraniach z rodzicami. Wygłosiłam pogadanki na następujące tematy:
 „Rola rodziny w wychowaniu dzieci”
 „Specyficzne trudności w nauce – dysleksja, dysgrafia, dysortografia”
 „Partnerska relacja nauczyciel-rodzic”
 „Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii zimowych”
 „Czy moje dziecko jest na drodze do uzależnienia?”
 „Zamiast komputera – czyli jak kształtować aktywność społeczną dziecka”
 „Nie pal przy mnie, proszę”
 „Jak rozwijać zainteresowania dziecka?”
Z rodzicami uczniów spotykałam się nie tylko na zebraniach, ale także na uroczystościach klasowych: Dzień Chłopaka, andrzejki, Mikołajki, Wigilia klasowa, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Dziecka.
Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz wychowania i oświaty

W trakcie odbywania stażu współpracowałam z:
 Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Iłży - pisałam opinie o uczniach, kierowałam uczniów na badania w celu zdiagnozowania nieprawidłowości rozwojowych. Dzięki wskazówkom pracowników poradni praca wyrównawcza z dziećmi została ukierunkowana i przynosiła oczekiwane rezultaty.
 Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
 Gminnym Ośrodkiem Kultury w Wierzbicy – udział w Gminnym Konkursie Recytatorskim i innych konkursach organizowanych pod patronatem tej instytucji
 parafią,
 przedszkolem w Polanach – zapraszanie przedszkolaków na przedstawienia szkolne,
 Biblioteką Szkolną - w celu zachęcania dzieci do obcowania z książką,
 Ochotniczą Strażą Pożarną w Polanach – w celu poznania pracy strażaka,
 pielęgniarką szkolną – w celu promowania zdrowego stylu życia,
Udało mi się pozyskać sponsora na zakup materiałów do wykonania bramek na szkolne boisko piłki nożnej.

Rozwijanie zainteresowań uczniów

Przez cały okres trwania stażu przygotowywałam moich uczniów do różnorodnych konkursów:
 „Tomik literacki młodych autorów” konkurs o tematyce przyrodniczej- uczennica Weronika Gryz zdobyła III nagrodę,
 „Kangurek matematyczny”,
 Szkolny Konkurs Recytatorski,
 Gminny Konkurs Recytatorski w Wierzbicy,
 „Mały Konkurs Recytatorski” w Radomiu,
 Festiwal „Piosenki o zdrowiu” pod patronatem Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu,
 Międzyszkolny Konkurs Matematyczny dla uczniów klas II-III „Matematyczne Łamanie Głowy” zorganizowany przeze mnie w szkole w Polanach-Ewelina Lipiec zdobyła II miejsce
 Gminny Konkurs Matematyczny „Matematyka po mistrzowsku” zorganizowanego przez szkołę w Rudzie Wielkiej - Maciej Kacprzak zdobył III miejsce,
 Powiatowy konkurs ortograficzny „Mały mistrz ortografii” zorganizowanym przez szkołę w Radomiu,
 Powiatowy konkurs plastyczny „Kartka lub zabawka świąteczna” i „Palma, pisanka, karta wielkanocna”,
 Ogólnopolski integracyjny konkurs plastyczny na ilustrację do wiersza Jana Brzechwy „Ryby, żaby i raki”,
 Międzyszkolny Konkurs Matematyczny „Potyczki Matematyczne”- klasa II zajęła III miejsce,
 Szkolny konkurs dla uczniów kas I-III „Bezpieczna droga do i ze szkoły”.

Konkursy te oprócz nagród i wyróżnień, dawały dzieciom ogromną satysfakcję a także były cennym doświadczeniem w tak młodym wieku oraz zachętą i motywacją do dalszej pracy. Uczyły współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji, kształtowały postawę zwycięzcy i pokonanego oraz rozwijały zainteresowania.
W celu rozwijania zainteresowań uczniów opracowałam i wdrożyłam program Koła Plastycznego dla klas I-III, który w roku szkolnym 2008/2009 realizowałam na zajęciach prowadzonych społecznie 1 raz w tygodniu. Razem z uczniami wykonywałam prace plastyczne, które upiększały naszą klasę, szkolne korytarze oraz salę gimnastyczną podczas Zabawy Choinkowej. Uczniowie pragnęli kontynuacji takich zajęć, więc w kolejnych latach szkolnych opracowałam i wdrożyłam programy kół plastycznych „Plastyczne wędrówki przez cztery pory roku” oraz „Tęczowa Klasa”.

Organizacja i udział w akcjach prowadzonych przez organizacje związane z edukacją
Wraz z moimi wychowankami brałam udział w akcjach, programach i projektach edukacyjnych:
 „Sprzątanie świata” - ogólnopolski program rozwijającym postawy ekologiczne,
 „Góra Grosza”- ogólnopolska akcja zbiórki monet z przeznaczeniem na Rodzinne Domy Dziecka,
 „Cała Polska czyta dzieciom”- kampania społeczna, mająca na celu propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju,
 „Szkoła bez przemocy” ogólnopolski program przeciwdziałający przemocy i agresji w szkole,
 „Owoce w szkole” ogólnopolski program promujący zasady prozdrowotnego odżywiania wśród dzieci i młodzieży,
 „Bezpieczny Puchatek” akcja przeznaczona dla uczniów klasy I dotyczyła zapoznania z zasadami bezpiecznego zachowania się w czasie drogi do szkoły i domu oraz zasad bezpieczeństwa w domu i w szkole pod patronatem Komendy Głównej Policji i Kuratora Oświaty,
 „Nie pal przy mnie, proszę” program mający na celu zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu pod patronatem Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu,
 „Dzień Bezpiecznego Internetu” przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w klasach I-III oraz projekcja filmu „Sieciaki”. Akcja pod patronatem TP i Fundacji grupy TP.
 „Ratujemy i uczymy ratować” dzięki zdobytemu certyfikatowi dotyczącemu pomocy przedlekarskiej w ramach szkolenia mogłam przeszkolić uczniów naszej szkoły w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Akcja pod patronatem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii informacyjnej komunikacyjnej

Zbadanie zasobów szkoły w zakresie użytkowania technologii informacyjnej
i komunikacyjnej

Technologia informatyczna jest bardzo przydatna w pracy nauczyciela. Pozwala na ciekawe przedstawienie nauczanych treści. Poszerzyłam wiedzę na temat współczesnej technologii informacyjnej czytając dużo nowości i wymianę wiadomości z informatykiem naszej szkoły. Wykorzystywałam zasoby internetowe do opracowywania własnych zajęć, uroczystości szkolnych. Aby uatrakcyjnić zajęcia z dziećmi, korzystałam z nagrań bajek, wierszy i piosenek w profesjonalnym wykonaniu polskich aktorów i artystów. Stosując magnetowid i odtwarzacz DVD oglądałam z uczniami filmy edukacyjne, profilaktyczne, adaptacje lektur.

Wykorzystanie bądź zastosowanie technik komputerowych

Wiadomości i umiejętności z zakresu obsługi komputera i zastosowania technik komputerowych w edukacji dzieci zdobyłam jeszcze przed rozpoczęciem stażu na nauczyciela mianowanego dzięki zajęciom na Studiach Podyplomowych w zakresie „Posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną w pracy z dziećmi 5-10 lat” oraz kursu „Technologie Informacyjne i Edukacja multimedialna w praktyce szkolnej” w pracowniach wyposażonych w komputery Macintosh z systemem Mac OSX.
Znajomość technologii komputerowej okazała się niezbędna do:
 prowadzenia dokumentacji szkolnej: planów działań wychowawczych, scenariuszy zajęć, kart pracy, arkuszy ocen,
 wykonywania zaproszeń, dyplomów, ankiet, referatów, testów, scenariuszy uroczystości klasowych i szkolnych, kart do kroniki szkolnej,
 przygotowywania pomocy dydaktycznych: rozsypanki wyrazowe, krzyżówki, rebusy itp.,
 przygotowywania notatek i sprawozdań z imprez na stronę internetową szkoły.
Pomoce dydaktyczne opracowane na komputerze były estetyczniejsze, budziły ciekawość uczniów, podnosiły skuteczność procesu edukacyjnego. Technika komputerowa dała mi również większe możliwości archiwizowania materiałów potrzebnych do lekcji.
W swojej pracy wykorzystywałam znajomość programów:
-Edytor tekstu WORD: doskonaląc pisanie tekstów, pracy z dokumentami w celu ich zapisu, odczytu, zamykania, formatowania i innych czynności, tworząc i modyfikując teksty, wstawiając rysunki z plików graficznych,
-Edytor grafiki PAINT tworząc i modyfikując rysunki,
-Programów dostarczonych z pracowniami Macintosh: NeoOffice, Media Blender, Tux Paint, iMovie, iPhoto.
Swoją wiedzę i umiejętność posługiwania się technologią komputerową wykorzystywałam do prowadzenia zajęć komputerowych według programu autorstwa E. Jabłoń-Stefanowicz „KlikPlik. Zajęcia komputerowe dla szkoły podstawowej” przygotowanych dla pracowni Mac-owych.
Podczas prowadzonych lekcji uczniowie poznawali podstawy obsługi komputera, pracowali w edytorze tekstu i grafiki. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się gry i zabawy dydaktyczne na płytach CD dołączonych do podręczników. Uczniowie poprzez edukacyjne gry, łamigłówki komputerowe, w których występowali zabawni bohaterowie uczyli się bezpieczeństwa na drogach. Sprawdzali też, w jakim stopniu opanowali swoje wiadomości z zakresu wiedzy komunikacyjnej. Poznawali wiadomości dotyczące przeglądania treści i bezpieczeństwa w Internecie.
Komputer niejednokrotnie wykorzystywałam na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych. Dzieci usprawniały koordynację wzrokowo-ruchową i orientację przestrzenną a także doskonaliły swoje umiejętności w zakresie czytania, pisania, liczenia. Wykorzystywały strony internetowe, na których są interaktywne gry i zabawy. Wpływało to korzystnie na trwałość zdobytej wiedzy, przyspieszało znacznie zapamiętywanie poznawanych lub utrwalanych wiadomości, a w rezultacie prowadziło do uzyskania większej efektywności nauczania.

§7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczycieli zadań

Diagnozowanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych i edukacyjnych

Efektem diagnozowania ucznia jest rzetelna informacja o tym, jakie są jego mocne i słabe strony, a więc co już umie, a nad czym musi popracować. Uczeń przyzwyczaja się do samodzielnej pracy i samodzielnego myślenia. Dla rodziców natomiast jest to jasna i czytelna instrukcja do pracy z dzieckiem.
Dwa razy do roku sprawdzałam technikę i tempo czytania moich uczniów standardowym jednominutowym testem J. Konopnickiego oraz tempo pisania testem E. Grzegorzewskiej.
Diagnoza ta pozwalała mi dokonać oceny postępów uczniów oraz wyłonić grupę dzieci z trudnościami. Dzieci te kwalifikowałam na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Ponadto moi uczniowie na koniec każdego roku nauki piszą testy kompetencji. Dokonywałam analizy wyników i wyciągałam wnioski do dalszej pracy. O wynikach przeprowadzanych diagnoz informowałam rodziców.

Uczestniczyłam w szkoleniach „Programy indywidualne dla dzieci”, „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Dysleksja to nie choroba”, aby zdobyć wiedzę na temat specyficznych trudności dziecka w nauce. Dzięki zdobytej wiedzy opracowywałam i wdrażałam programy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.
Wspomagałam uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas lekcji w nabywaniu wiedzy, nowych umiejętności poprzez dostosowanie treści nauczania i metod pracy do indywidualnych możliwości ucznia. Motywowałam uczniów do nauki przez stawianie im dodatkowych plusów, częste ocenianie za pracę na lekcji.

W codziennej praktyce wychowawczej stawałam przed problemami związanymi z rozwiązywaniem konfliktów i sporów. Musiałam radzić sobie z zachowaniami agresywnymi, aroganckimi lub odwrotnie z postawami wycofania, strachu, braku wiary w siebie, odizolowania czy też braku posłuszeństwa i nadpobudliwością. Powstałe trudności rozwiązywałam z pomocą rodziców moich uczniów. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania zaistniałej sytuacji w domu i w szkole. Trudniejsze problemy wychowawcze konsultowałam z pedagogiem i psychologiem pracującymi w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iłży. Starałam się sprostać potrzebom moich wychowanków i w przypadku trudnej sytuacji materialnej ucznia zwalniałam go ze składek klasowych, szkolnych, pomagałam zdobywać tańsze podręczniki, organizowałam wśród znajomych zbiórkę odzieży.


Uzupełnienie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki

Aktywnie pracowałam nad samokształceniem, w ramach samodoskonalenia przestudiowałam dużo pozycji z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki, korzystając z własnych zasobów książkowych jak i ze zbiorów biblioteki.
Systematycznie śledziłam literaturę pedagogiczną, metodyczną, czasopisma oświatowe -„Życie szkoły”, „Biblioteka”, Eko-Świat”.

Niezmiernie pomocne okazały się następujące pozycje książkowe:
1. „Twoje nadpobudliwe dziecko” – Gordon Serfontein.
2. „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III” – Jadwiga Stasica.
3. „160 pomysłów na nauczanie zintegrowane z przyrody w klasach I-III” - Jadwiga Stasica.
4. 4 „ Niepowodzenia w nauce. Przyczyny – skutki – zapobieganie” – Barbara Łuczak
5. „Gry i zabawy w szkole” – Dorota Bąk.
6. „Edukacja przez ruch – kropki, kreski, owale, wiązki” – Dorota Dziamska.
7. „Edukacja przez ruch –fale, spirale, jodełki, zygzaki” – Dorota Dziamska.
8. „Zabawy na słońce i deszcz” – Irena Zgrychowa.
9. „Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” – praca zbiorowa pod redakcją Ireny Stańczak.
Zapoznawanie się z literaturą metodyczną przynosiło mi wymierne korzyści w postaci zwiększenia efektywności i sprawności mojej pracy pedagogicznej.
Wspomniane pozycje książkowe były mi przydatne w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Lepiej mogłam zrozumieć problemy dzieci, poszukać ciekawych rozwiązań i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.


§ 7 ust.2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

Uczestnictwo w przygotowywaniu nowych rozwiązań bądź modyfikacji prawa wewnątrzszkolnego

Przez cały okres trwania stażu studiowałam dokumentację regulującą pracę szkoły:
 Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Polanach;
 Program Wychowawczy Publicznej Szkoły Podstawowej w Polanach;
 Wewnątrzszkolny System Oceniania Publicznej Szkoły Podstawowej w Polanach;
 Program Profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej w Polanach;
Analiza dokumentów własnych szkoły pozwoliła mi dostosować moją pracę do potrzeb i wymagań szkoły.

Przeanalizowałam dokumenty określające rolę oświaty i szkoły oraz prawa i obowiązki nauczyciela:
 Ustawa z 1 września 1991 roku o systemie oświaty;
 Karta Nauczyciela– Ustawa z 26 stycznia 1982 roku (z późniejszymi zmianami).
 Rozporządzeniami MENiS: w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Ukończyłam szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla nauczycieli i pracowników oświaty, dzięki któremu zapoznałam się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, które wdrożyłam do codziennej pracy. Wiedzę praktyczną z zakresu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy stosowałam podczas codziennej pracy na terenie szkoły, a także podczas organizowania wycieczek pieszych i autokarowych, wyjazdów na basen.

Aktywnie brałam udział w pracach komisji dostosowujących dokumenty regulujące pracę szkoły do obowiązującego prawa:
 Udział w pracach Szkolnej Komisji Zdrowotnej. Jestem współautorką regulaminu tej komisji.
 Udział w pracach Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej.
 Udział w pracach Zespołu Wychowawczego uczniów klas I-III.
 Udział w pracach komisji powypadkowej, badającej okoliczności zajścia wypadków jakim ulegli uczniowie.
 Udział w pracach Komisji sprawdzającej przygotowanie szkoły do rozpoczęcia nauki w nowym roku szkolnym.
 Uczestniczyłam w pracach Zespołu do spraw Profilaktyki:
o w tworzeniu Programu Profilaktycznego Szkoły na lata 2009-2012,
o w tworzeniu harmonogramu działań profilaktycznych na 2009-2012,
o przeprowadzałam i dokonałam analizy ankiet w ramach ewaluacji Szkolnego Programu Profilaktyki,
o opracowywałam wnioski wynikające z ewaluacji wewnętrznej.
 Udział w opracowaniu Planu Pracy Samorządu Uczniowskiego.
 Udział w sprawdzaniu zgodności zapisów Statutu Szkoły z prawem oświatowym oraz aktualizacja tych zapisów.

Analiza przepisów dotyczących praw dziecka

Uczestniczyłam w szkoleniu na temat „Dziecko i jego prawa wg Konwencji o Prawach Dziecka”, dzięki któremu przystosowywałam swoje działania do wymienionego aktu prawnego.
Zapoznawałam uczniów z prawami zawartymi w Konwencji. Ponadto uświadamiałam ich o tym, iż oprócz praw mają też obowiązki, z których powinni sumiennie się wywiązywać.


Podsumowanie

Realizując zadania wynikające z Planu Rozwoju Zawodowego korzystałam z doświadczenia i pomocy dyrektora szkoły, opiekuna stażu i innych nauczycieli, co wpłynęło na podniesienie poziomu jakości mojej pracy pedagogicznej. Przez okres stażu starałam się zgłębić swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i metodyki prowadzenia zajęć oraz nabywać nowe umiejętności niezbędne w pracy nauczyciela i wychowawcy. Zrozumiałam iż do każdego dziecka należy podejść w sposób indywidualny, dlatego starałam się poznać psychikę i motywy postępowania każdego z nich, a także zrozumieć ich zachowania i reakcje, aby w razie potrzeby wpłynąć na ich postawy, niwelować niestosowne zachowania i pojawiające się przejawy agresji. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w życie szkoły, chęć i radość z organizowania i przygotowania uroczystości, udział w konkursach, wyjazdach, a także ustawiczne dokształcanie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy. Wszystko czego nauczyłam się przez dotychczasowy okres pracy tworzy bazę mojego dalszego rozwoju zawodowego.
Zakończenie stażu nie oznacza końca podejmowanych działań. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by lepiej realizować zadania szkoły.
Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania z roku na rok stawały się coraz bardziej atrakcyjne. Praca nauczyciela kształcenia zintegrowanego jest dla mnie wyzwaniem i realizacją moich marzeń.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.